شستشوی مو با جوش شیرین، عامل درخشش یا ریزش موها؟

شستشوی مو با جوش شیرین

گاهی اوقات ظاهر مو‌های تان کدر می‌شود و احساس می‌کنید چربی زیادی روی پوست سرتان جمع شده است. احتمالا شامپوی مورد استفاده تان در رفع این مشکل ناتوان است و به دنبال راه حل دیگری برای پاکسازی مو‌ها و بازیابی درخشش آن‌ها می‌گردید. برخی آرایشگران در این شرایط شستشوی مو با جوش شیرین را توصیه می‌کنند. اما این روش چقدر پایه و اساس علمی دارد؟ آیا شستشوی مو با جوش شیرین موجب درخشش مو‌ها می‌شود یا به آن‌ها آسیب می‌زند؟

فواید شستن مو با جوش شیرین چیست؟

شستشوی مو با جوش شیرین، روشی است که به نام “no poo” رایج شده است. در این روش از جوش شیرین به جای شامپو‌های تجاری برای شستشوی مو استفاده می‌شود. جوش شیرین فاقد پارابن، سدیم لوریل سولفات، دی اتانولامین، رنگ و اسانس است. جوش شیرین علاوه بر این که خاک و باقی مانده چربی روی پوست سر را حل می‌کند، یک ساینده ملایم نیز هست که به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند. همچنین ماده‌ای بسیار ارزان و در دسترس است.
تجربه برخی افراد از این قرار است که استفاده از جوش شیرین مو‌ها را نرم می‌کند و درخشش آن را بازمی‌گرداند. اما این روش بی عیب نیست! بسیاری از افراد گزارش کرده اند که به مرور زمان آسیب شدیدی به موهایشان وارد شده است.
در ادامه نتایج پژوهش‌های علمی را درباره شستشوی مو با جوش شیرین بیان می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا می‌‌توان از این روش استفاده کرد.

تحقیقات علمی چه می‌گویند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که جوش شیرین بتواند مو‌های شما را نرم کند یا درخشش آن‌ها را بازگرداند. بر اساس نتایج پژوهش‌های علمی جوش شیرین عامل آسیب دیدن مو‌ها و تحریک پوست است.
به طور متوسط pH سطح پوست سر ۵.۵ و ساقه مو ۳.۶۷ است. حفظ این تعادل به سلامت مو کمک می‌کند، اما pH جوش شیرین ۹ است.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که محصولات با سطح pH بالا باعث افزایش موارد زیر می‌شوند:

  • آسیب کوتیکول مو
  • شکستگی مو‌ها
  • وز شدن
  • تحریک پوستی

pH سطح پوست نیز حدود ۵/۵ است. پژوهش‌ها نشان داده است که استفاده از صابون قلیایی (pH ۹.۵) به طور قابل توجهی میزان چربی پوست را کاهش می‌دهد و باعث آسیب دیدن لایه محافظتی پوست می‌شود.
شواهد تأیید کننده فواید جوش شیرین بیشتر توسط مردم گزارش شده است. البته ممکن است شستشوی مو با جوش شیرین مزایایی داشته باشد و موجب از بین رفتن تجمع مواد باقیمانده و پوسته های خشک شده شود، اما استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند چربی طبیعی مو‌ها را از بین ببرد و پوست سر را تحریک کند.

روش شستن مو با سرکه سیب و جوش شیرین در خانه

مواد لازم

  • جوش شیرین
  • آب
  • یک کاسه یا بطری خالی شامپوی
  • یک نوع روغن معطر گیاهی (اختیاری)
  • سرکه سیب

روش کار

  • یک قسمت جوش شیرین را با چهار قسمت آب در یک کاسه مخلوط کنید.
  • چند قطره روغن گیاهی معطر به کاسه اضافه کنید.
  • مو‌های خود را کاملا خیس کنید و مخلوط جوش شیرین را به آرامی از ریشه تا نوک مو‌ها بمالید.
  • اجازه دهید مخلوط یک دقیقه بماند، سپس آبکشی کنید
  • در نهایت با سرکه سیب آبکشی را کامل کنید.

ارزیابی روش شستشوی مو با جوش شیرین “no poo”

در روش no poo از اسکراب جوش شیرین برای شست و شوی سر و سرکه سیب رقیق شده پس از شستشو برای متعادل سازی pH پوست سر استفاده می‌شود. جدول زیر فواید عنوان شده برای این روش را ارزیابی می‌کند.

ارزیابی روش شستن مو با جوش شیرین

روش no poo سطح pH پوست سر را متعادل نمی‌کند. در حقیقت، هنگامی که موادی با سطح pH بالا و پایین (مانند جوش شیرین و سرکه) را به یکباره بر پوست سرتان اعمال می‌کنید، استرس شدیدی به پوست وارد می‌شود. اگر می‌خواهید از روش no poo استفاده کنید، محتاطانه عمل کنید و قبل از استفاده بر روی پوست خود تست حساسیت را انجام دهید.

از شستشوی مو با جوش شیرین خودداری کنید اگر…

  • مو‌های خشک یا شکننده‌ای دارید
  • مو‌های تان را رنگ کرده اید یا فرایند شیمیایی دیگری روی آن انجام داده اید
  • معمولا از ابزار‌های حرارتی برای حالت دادن به مو‌های تان استفاده می‌کنید
  • پوست حساسی دارید

به طور کلی، جوش شیرین ماده‌ای ساینده است که مو و پوست سر را خشک می‌کند. ممکن است استفاده از آن برای افرادی که مو‌های خیلی چربی دارند موثر باشد. اما افرادی که مو‌های خشک دارند بایستی برای مرطوب کردن پوست سرشان، از نرم کننده استفاده کنند.

گزارش‌های مردمی چه می‌گویند؟

خانمی بیان کرده است که دو سال پس از شروع استفاده از جوش شیرین، متوجه شکنندگی شدید مو‌های خود شده است. دیگری می‌گوید که پس از سه سال استفاده از جوش شیرین به عنوان جایگزین شامپو ، متوجه شده که مو‌های او شکننده و ضعیف شده اند. از نظر او قلیائیت بالای جوش شیرین، که با pH پوست سر متعادل نیست، و مخلوط شدن آن با اسیدیته سرکه سیب، باعث آسیب شدید پوست می‌شود.
بسیاری از افراد بیان می‌کنند طی چند هفته از شروع این روش دریافته اند که ترکیب جوش شیرین با سرکه سیب در واقع مو‌های آن‌ها را سست می‌کند.

تاثیر منفی جوش شیرین روی موها

چه روشی را جایگزین شستن مو با جوش شیرین کنید؟

خبر خوب این است که برای هر نوع پوست و مویی محصولات مراقبتی مخصوص آن، از شامپو گرفته تا اسپری و ماسک، وجود دارد. به راحتی می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل زیر، محصول مناسب موی تان را انتخاب کنید:

  • نوع آسیب دیدگی مو (رنگ مو، سشوار کسیدن زیاد، شستشوی نادرست و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر)
  • استحکام مو (مقاومت در برابر شکستگی)
  • نوع مو (نازک، ضخیم، محکم، فر دار یا صاف)
  • نوع پوست سر (خشک یا چرب)

از شامپوی مخصوص پاکسازی پوست سر (clarifying shampoo) استفاده کنید. این شامپو‌ها تجمع مواد اضافی و چربی‌ها را از بین می‌برند. این محصولات دارای سورفاکتانت‌هایی مانند سدیم لوریت سولفات یا سدیم لوریل سولفات هستند که به طور موثری چربی‌ها را از بین می‌برند. البته استفاده طولانی مدت از این شامپو‌ها باعث آسیب دیدن مو‌ها می‌شود، به خصوص اگر مو‌های تان آسیب دیده، خشک یا رنگ شده است در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید.
از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است که به ساقه مو نفوذ کرده و با آبرسانی عمیق به مو‌ها از شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. روغن نارگیل را می‌توانید قبل و بعد از نرم کننده استفاده کنید. از روغن نارگیل به قدری استفاده کنید که مو‌ها ظاهر چرب و روغنی نگیرد.
برای یک نرم کننده خوب هزینه کنید. نرم کننده ظاهری براق و بدون وز به مو‌های شما می‌دهد. همچنین با پوشش دهی کوتیکول، مو‌های تان را نرم‌تر می‌کند. از این رو بهتر است به دنبال نرم کننده‌های دارای سیلیکون، کراتین یا روغن‌هایی مانند آرگان یا جو باشید.

برای یک نرم کننده خوب هزینه کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش روتین مراقبت از مو

سخن آخر

شستشوی مو با جوش شیرین خطرات بیشتری نسبت به فواید آن دارد. اگرچه برخی از افراد این روش شستشوی مو را ترجیح می‌دهند، اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از جوش شیرین به مو‌ها آسیب زده و آن‌ها را سست می‌کند. به طور کلی پژوهش‌های علمی شستشوی مو با جوش شیرین به عنوان جایگزین شامپو را تایید نمی‌کند.
بسیاری از محصولات و مواد دیگر وجود دارد که می‌توانید برای تقویت و حفظ سلامت مو‌ها از آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تسریع رشد مو‌های تان از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مطلب کمبود ویتامین ها و ریزش مو را مطالعه کنید.

آیا شما تا به حال تجربه شستن موهای خود با جوش شیرین را داشته‌اید؟ نتیجه چه بوده است؟‌شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: healthline و byrdie

سوالات متداول

1-آیا شسشتوی موی با جوش شیرین باعث صاف شدن آن می‌شود؟

جوش شیرین هیچ تاثیری در صاف شدن موها ندارد. این ماده فقط می‌تواند به تنظیم چربی در پوست سر و به تعادل رساندن آن کمک کند.

2-آیا جوش شیرین باعث از بین بردن موهای زائد می‌شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. اما باید بدانید که تعداد دفعات استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن موهای زائد باید بسیار بیشتر از موبرها باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید. به عنوان مثال سه بار در هفته استفاده از ماسک جوش شیرین می‌تواند به کند کردن و از بین بردن موهای زائد کمک کند.

3-آیا جوش شیرین می‌تواند به روشن کردن مو کمک کند؟

جوش شیرین نمی‌تواند باعث روشن شدن محسوس موهای شما شود. چرا که رنگدانه‌های مو در قسمت‌های عمقی ساختمان مو قرار گرفته‌اند و جوش شیرین نمی‌تواند تا این قسمت نفوذ کرده و رنگ را خارج کند. اما اگر موهایتان را با رنگ‌های شیمیایی رنگ کرده‌اید و تیره شده است، می‌توانید با شستشوی موها با جوش شیرین مقداری از رنگدانه‌ها را که در قسمت‌های بیرون ساختمان مو جا گرفته‌اند، خارج کنید. به این ترتیب موهای شما مقداری روشن‌تر می‌شود. برای این کار شامپوی خود را با جوش شیرین ترکیب کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید