آموزش شست و شوی سر در 6 مرحله؛ بایدها و نبایدهای شستن موها

شست و شوی سر

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که نحوه صحیح شست و شوی سر چیست؟ احتمالاً از خودتان پرسیده‌اید که چرا هر موقع از سالن‌های زیبایی بازمی‌گردید موهایتان زیباتر است! یکی از اصلی‌ترین دلایل این است که آنها موهای شما را با شامپوی مناسب و به شکل صحیح شستشو می‌دهند. اگر آنها می‌توانند پس شما هم حتماً می‌توانید. در این گزارش با من همراه باشید تا چند گام اساسی برای شستشوی صحیح موها را به شما آموزش دهم.

مرحله اول: 2 یا 3 بار در هفته موهایتان را بشورید

اولین و مهم‌ترین نکته درباره شستشوی موها این است که از شستن بیش از حد آنها اجتناب کنید. بعضی از افراد عادت دارند که هرروز موهایشان را شامپو می‌کنند. این کار در بلندمدت عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. چرا که باعث خشکی ساقه مو، خشکی پوست سر، شوره و ایجاد موخوره می‌شود. اگر موهای معمولی (نه چرب و نه خشک) یا خشک دارید، کافیست 2 بار در هفته آنها را بشویید. به افراد با موهای چرب یا بسیار چرب هم توصیه می‌کنم نهایتاً 3 بار در هفته موهایشان را شستشو دهند.

چربی و شوره سر

مرحله دوم: آب ولرم به جای آب داغ

می‌دانم که دوش گرفتن با آب داغ، باعث ایجاد احساس آرامش و خرسندی شما می‌شود اما اصلا به نفع موهایتان نیست! چه موی خشک داشته باشید چه چرب، آب داغ باعث تشدید مشکل موهای شما می‌شود. همچنین باعث وز و موخوره شدن موها هم می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنم از این پس به جای آب داغ، آب ولرم را جایگزین کنید. توصیه می‌کنم برای داشتن موهای سالم تر، یکبار در آخر کار هم موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید. برخلاف آب داغ که موجب باز شدن کوتیکول‌های مو می‌شود، آب سرد آنها را می‌بندد و به براق و لخت شدن موها کمک می‌کند.

اگر بتوانید از سردوش‌های فیلتردار که باعث حذف و تصفیه مواد شیمیایی مضر در آب می‌شوند، استفاده کنید فوق‌العاده است.

دوش گرفتن با آب داغ

مرحله سوم: ماساژ ملایم پوست سر و ریشه‌های مو هنگام شست و شوی سر

اگر عادت دارید که به وقت شستن موهای خود، از ناخن‌هایتان استفاده کنید، اکنون زمان آن فرا رسیده که این عادت را ترک کنید. شستشوی خشن ریشه‌های مو با ناخن یا سرپنجه‌ها باعث زخمی‌ شدن پوست سر و آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود. بنابراین ممکن است دیر یا زود با مشکل ریزش مو مواجه شوید. هنگام شستشوی موها، بهتر است از قسمت نرمی‌سرانگشت‌ها استفاده کنید. دست‌ها را کاملاً در موها فرو برده و با نرمی‌انگشتان به شکل دایره‌ای ماساژ دهید. این کار را به مدت 2 تا 5 دقیقه ادامه دهید. ماساژ پوست سر، به رشد و تقویت ریشه‌های مو هم کمک می‌کند.

شست و شوی صحیح مو

مرحله چهارم: شامپوی مناسب موهایتان را پیدا کنید

همانطور که جنس پوست‌های ما با هم فرق می‌کند، جنس موهایمان نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین یک نکته مهم و ضروری این است که شامپو متناسب و سازگار با جنس موهایمان را پیدا کنیم. موی چرب، خشک و معمولی دو دسته از مهم‌ترین طبقه‌بندی‌های انواع مو هستند. به عنوان مثال اگر موهای چرب دارید، بهتر است از شامپوهای حاوی نرم‌کننده و مرطوب‌کننده کمتر استفاده کنید. اما اگر موهای شما در آن طرف طیف قرار دارد، یعنی خشک است، بهترین شامپو برای شما، شامپو حاوی نرم‌کننده و آبرسان است. برای انتخاب شامپو می‌توانید از یک مشاور پوست و مو کمک بگیرید. همچنین خوب است اطلاعاتی در مورد انواع شامپوها از طریق خواندن نظرات کاربران سایت‌هایی مثل دیجی کالا بدست آورید.

نکته مهم دیگر در خصوص شامپو این است که مقدار زیادی از آن را استفاده نکنید. هنگام شسشتوی موها، کافیست فقط به اندازه یک یا دو سکه از شامپو را استفاده کنید. مقادیر زیاد شامپو باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود.

انواع شامپو

مرحله پنجم: نحوه استفاده صحیح از نرم‌کننده

هر نوع مویی که داشته باشید، علاوه بر شامپو به یک نرم‌کننده مناسب هم نیاز دارید. البته قانون تناسب مو و شامپو در مورد نرم‌کننده هم برقرار است. یعنی شما باید یک نرم‌کننده متناسب با جنس موهای خود تهیه کنید. بعد از شامپو کردن موها، مقداری از نرم‌کننده (به اندازه دو سکه) را کف دست ریخته و قسمت‌های انتهایی مو را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید نرم‌کننده به مدت 5 تا 7 دقیقه روی موها بماند سپس با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید. اگر موهای خشک و مجعد دارید بهتر است اجازه دهید مقداری از نرم‌کننده روی موهایتان باقی بماند. یعنی به طور کامل آبکشی نکنید.

نرم کننده مو

نرم کننده مخصوص خودتان را بسازید

اگر دوست ندارید از نرم کننده های شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید همین امروز برای خودتان یک نرم‌کننده ارگانیک خانگی بسازید. در این گزارش با انواع روش‌های تهیه آنها آشنا می شوید:نرم کننده طبیعی مو ؛ ۱۱ ماسک خانگی و گیاهی

مرحله ششم: خشک کردن موها هم مهم است

وقتی از حمام بیرون آمدید و موهایتان را حوله پیچ کردید، کار را تمام شده فرض نکنید. رفتار شما با موهایتان بعد از شستشو، در حفظ زیبایی و سلامت آنها بسیار مهم و حیاتی است. اگر قصد دارید که از دستگاه‌های حرارتی مثل اتو یا سشوار، برای حالت دادن به موها، استفاده کنید، رعایت چند نکته ضروری است. اول اینکه تا پیش از خشک شدن کامل موها، اقدام به استفاده از اتو یا سشوار نکنید. همچنین آنها را وقتی خیس هستند به هیچ وجه شانه نکنید. اجازه دهید موها کاملاً خشک شده سپس از وسایل حرارتی استفاده کنید. نکته بعدی، استفاده سرم مو یا محافظ گرمایی قبل از استفاده از حالت دهنده‌ها است. این مواد سلامت موها را حین استفاده از دستگاه‌های حرارتی تضمین می‌کنند.

خشک کردن مو

چند نکته دیگر

شب‌ها حمام نکنید

تا جایی که امکان دارد سعی کنید قبل از خواب حمام نکنید. یا حداقل با موهای خیس به خواب نروید. موهای خیس فوق العاده حساس و آسیب پذیر هستند. فشار زیادی که هنگام خواب به موها وارد می‌شود می‌تواند باعث ایجاد موخوره یا وز شدن آنها بشود.

شست و شوی سر

شستشوی موهای رنگ‌ شده

اگر موهایتان را رنگ یا کراتین کرده‌اید، باید دوبرابر از آنها مراقبت کنید. شامپو و نرم‌کننده‌های مخصوص موهای رنگ شده تهیه کنید. با آب داغ دوش نگیرید و چنگ نزنید.

شست و شوی در زمستان

احتمالاً می‌دانید که در زمستان موهای شما به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. چرا که سرمای هوای بیرون و گرمای هوای داخل خانه، ساختار موهای شما را در هم می‌شکند. بنابراین سعی کنید در زمستان از شامپوهای ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. تعداد دفعات شستشو را به حداقل برسانید. از نرم‌کننده و سرم مو استفاده کنید و کمتر از وسایل حرارتی مو کمک بگیرید.

مراقبت از مو در زمستان

ریزش مو هنگام شست و شوی سر

یکی از مسائلی که حتماً تجربه آن را هنگام شست و شوی سر داشته‌اید، ریزش موهاست. شاید برایتان سوال باشد که چه مقدار از این ریزش طبیعی است؟ پاسخ این است که، موهای خیس بسیار حساس هستند. بنابراین تعدادی از  موهای پیر و بسیار بلند ممکن است هنگام شستشو از ریشه جدا شوند. این مسئله کاملاً طبعی است. اما اگر شما با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، میزان ریزش موها در هنگام شستشو ممکن است بیشتر شود. برای حل این مشکل حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

در آخر

همانطور که متوجه شدید، نحوه شست و شوی سر یک مسئله حیاتی برای سلامتی و زیبایی موهای شماست. بنابراین بهتر است از این پس توجه ویژه ای به آن داشته باشید. همچنین می‌توانید از بعضی دستورالعمل‌های خانگی برای ساخت تونیک‌های ارگانیک استفاده کنید. در این گزارش با برخی از آنها آشنا می‌شوید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-در هفته چند بار باید موهای خود را بشوییم؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به جنس موهای شما بستگی دارد. براساس تحقیقات اگر شما موهای چرب دارید می‌توانید سه بار در هفته موهایتان را بشویید. اما اگر جنس موهای شما خشک است سعی کنید فقط یک یا دو بار در هفته موهای خود را شستشو دهید. می‌توانید هنگام حمام کردن موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید تا خیس نشوند.

2-آیا ریزش مو در هنگام شسشتو امری طبیعی است؟

از آنجایی که در هنگام شسشتوی سر، اسکالپ تحریک می‌شود ممکن است مقدار ریزش مو از حد طبیعی کمی بیشتر شود. این مسئله یک امر طبیعی است. به طور متوسط حدود 50 تا 200 تار مو در هنگام شستشوی سر می‌ریزد.

3-شامپو رنگ فانتزی چیست؟

شامپوهای رنگ اصولاً رنگ‌ موهای موقتی هستند که به شکل شوینده تولید می‌شوند. این شامپوها را می‌توانید برای تغییر رنگ موقت موها به کار ببرید. استفاده از آنها بسیار راحت است و ماندگاریشان حدود یک هفته تا ده روز است. شامپوهای رنگ فانتزی فقط روی موهای دکلره شده تاثیر دارند و موهای تیره را رنگ نمی‌کنند.

4-آیا می‌توان شوره سر را با نمک از بین برد؟

`پاسخ این سوال مثبت است. برای این کار یک قاشق نمک را داخل شامپوی خود بریزید. موها را با شامپو به خوبی شسشتو دهید. سپس با آب سرد آبکشی کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید