آیا درمان ریزش مو با طب سوزنی ارزش امتحان کردن دارد؟

طب سوزنی در سر

شاید شما هم درباره تاثیر مثبت استفاده از روش‌های قدیمی چین برای درمان آکنه، پیری زودرس و سایر نگرانی‌های پوستی شنیده باشید. اما سوال اصلی این است که آیا درمان ریزش مو با طب سوزنی واقعا امکان‌پذیر است؟ 

فاکتورهای مختلفی می‌توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. در عین حال اگر جستجوی ساده‌ای انجام دهید، متوجه تعداد زیادی از روش‌های درمانی ریزش مو خواهید شد. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی و البته محبوب درمان ریزش مو با طب سوزنی است. این روش باستانی چینی براساس چگونگی جریان یافتن انرژی یا «چی» در بدن است. (لغت چی را می‌توان به صورت نیروی حیات یا نیروی محرکه ترجمه کرد. انرژی چی نیرویی است که باعث می‌شود اتفاقات رخ دهند و اساسی‌ترین چیزدر جهان است.) در واقع در این روش با استفاده از تاثیر سوزن در نقاط خاصی از بدن، جریان انرژی حاکم بر بدن بهبود باید. 

در این گزارش با نحوه درمان ریزش مو از طریق طب سوزنی آشنا می‌شوید اما باید بدانید که برای شروع روش‌های سنتی باید اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید و از مقالات علمی مقالات معتبر هم کمک بگیرید.

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

بر اساس باورهای کهن چینی، طب سوزنی در واقع باعث از بین رفتن ناهماهنگی در بدن می‌شود. اما در حال حاضر نظر جامع و علمی قطعی در مورد نحوه عمل طب سوزنی وجود ندارد. تا امروز نظریه‌های زیادی در مورد چگونگی عملکرد طب سوزنی ارائه شده است. برخی از دانشمندان بر این باور هستند که سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی با تحریک نقاط حساس بدن، باعث تحریک روند طبیعی بهبودی بدن می‌شوند. 

هرچند که برخی دیگر از دانشمندان بر این باور هستند که طب سوزنی باعث تسریع پیام‌رسانی سلول‌های عصبی بدن شده و در نتیجه به روند بهبودی بدن کمک می‌کنند. برخی دیگر از محققان نیز بر این باور هستند که سوزن‌های مورد استفاده در بدن انسان باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و این امر نیز خود باعث آغاز فرآیند دفاع طبیعی می‌شود. 

در نهایت مکانیسم طب سوزنی به هر طریقی که باشد، تاثیرات مثبت آن در کاهش درد و تسریع روند بهبودی بدن غیر قابل انکار است. تا‌ به امروز تحقیقات علمی گسترده‌ای در سراسر جهان برای بررسی تاثیر مثبت طب سوزنی در بیماری‌های مختلف انجام شده است. درست است که تحقیقات بسیاری تاثیر طب سوزنی بر درمان بیماری‌هایی نظیر میگرن و کمر درد را تایید می‌کنند. اما تاکنون تحقیقات جامعی درباره تاثیر درمان ریزش مو با طب سوزنی صورت نگرفته است. 

درمان ریزش مو با طب سوزنی

انتخاب بهترین درمان ریزش مو

قبل از اینکه بتوان از یک درمان مناسب برای ریزش موی خود استفاده کرد، باید تعیین شود که دلیل ریزش مو چیست. به طور کلی ریزش مو به دلایلی نظیر عدم مراقبت صحیح از مو، یک واقعه استرس‌آور، کمبود ویتامین یا مواد مغذی و البته دلایل ارثی اتفاق می‌افتد. اما نکته مهم در روند درمان ریزش مو، تعیین قسمت‌های درگیر با عوامل ریزش مو است. ریزش مو یا به دلیل مشکل در ریشه مو یا به دلیل نازک شدن تارهای مو اتفاق می‌افتد. اگر ریزش مو به دلیل نازک شدن تارهای مو باشد، استفاده از مرطوب‌کننده‌های مو و محلول‌های تقویت کننده برای جلوگیری از شکستگی تارهای مو به عنوان درمان تجویز می‌شود. 

خوب است بدانید درمان با طب سوزنی در مواردی توصیه می‌شود که ریزش مو به دلیل آسیب در
 فولیکول مو باشد. 

ریزش موهای جلوی سر

آیا درمان ریزش مو با طب سوزنی امکان‌پذیر است؟ 

طبق نظر متخصصین طب سوزنی در برخی از موارد که ریزش مو به دلایلی نظیر جریان خون ضعیف یا واکنش‌های ایمنی بیش از حد بدن باشد، این روش مفید خواهد بود. در این موارد، سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی، فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند.

 جالب است بدانید که پزشکان چینی عنوان می‌کنند که کیفیت تارهای مو و ریشه آن‌ها به میزان خون و انرژی کلیه‌ها و البته مقدار انرژی بدن وابسته است و در واقع کلیه‌ها وظیفه تغذیه مو را برعهده دارند. در مواقعی که بدن انرژی کافی نداشته باشد، ریزش مو شروع می‌شود. بر اساس این استدلال، طب سوزنی با تامین انرژی کافی، تقویت کلیه‌ها و بهبود جریان خون بدن، باعث بهبود و رشد موهای جدید خواهد شد. 

البته باید خاطر نشان کنم که در مواجهه با بیماری‌های جدی نظیر اختلال خود ایمنی مانند «آلوپسی» حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. چنانچه خواهان استفاده از طب سوزنی در روند درمان خود هستید، باید پزشک معالج خود در این زمینه مشورت‌های لازم را داشته باشید. 

طب سوزنی برای مردان

روند درمان ریزش مو با طب سوزنی

جالب است بدانید که روند درمان ریزش مو با طب سوزنی کاملا ساده است. تنها نکته مهم در انتخاب این روش درمانی را می‌توان پیدا کردن یک فرد متخصص دانست. باید بدانید که بیشتر افراد فعال در این حوزه دارای مجوزهای لازم نیستند.

 در این روش سوزن‌های بسیار نازکی به آرامی در پوست سر یا در نقاط مختلف دیگر بدن که باعث به وجود آمدن روند ریزش مو می‌شوند نظیر مراکز تولید» هورمون‌ها« در بدن ، قرار می‌گیرند. سوزن‌های قرار داده شده در پوست بدن نیز باید چند دقیقه در محل خود باقی بمانند. لازم به ذکر است که روند درمان ریزش مو با طب سوزنی، یک روند سریع نیست. این روش ممکن است نسبتا بی‌درد باشد، در واقع میزان درد ایجاد شده در بدن متقاضی، کاملا وابسته به مهارت پزشک متخصص طب سوزنی است.

طب سوزنی برای ریزش مو

این روش چه اثرات جانبی یا عوارضی دارد؟

استفاده از این درمان برای کسانی که سابقه میگرن، سردرد یا حساسیت به نیکل دارند، توصیه نمی‌شود. در زمان انتخاب درمان ریزش مو با طب سوزنی نباید فراموش کرد که فرو کردن سوزن در پوست سر می‌تواند بسیار دردناک باشد. البته همانطور که گفته شد میزان درد ایجاد شده در این روش درمانی، به مهارت پزشک متخصص طب سوزنی بستگی دارد. به غیر از این مورد تاکنون اثرات جانبی دیگری از این روش گزارش نشده است. البته دقت داشته باشید که سوزن‌های مورد استفاده باید استاندراد باشند. همچنین باید از استریل بودن آنها و مهارت درمانگر اطمینان پیدا کنید.

ماساژ پوست سر

مزایای درمان با طب سوزنی

همان طور که گفته شد هدف اصلی در طب سوزنی بهبود جریان انرژی حاکم بر بدن است. لذا در این روش، شما شاهد بهبود کلی سلامت عمومی بدن و شادابی پوست خود خواهید بود. همچنین نباید از تاثیر مثبت طب سوزنی در عارضه‌های مختلف پوستی نظیر خارش، ورم‌های دردناک و حتی التهاب ناشی از »آلوپسی تراکشن «غافل شد. هرچند توصیه می‌گردد تا درمان ریزش مو با طب سوزنی به صورت دوره‌ای تکرار شود، اما تاثیرات استفاده از این روش طولانی مدت است. 

نباید فراموش کرد که در درمان ریزش مو با طب سوزنی از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. لذا در این روش شما با خطر استفاده از مواد شیمیایی با تاثیرات نامطلوب آن‌ها روبه‌رو نیستید. 

علاوه بر این هزینه‌های منصفانه استفاده از طب سوزنی در درمان ریزش مو در مقابل هزینه‌های جراحی را می‌توان یکی از نکات مثبت درمان ریزش مو با طب سوزنی دانست. 

طب سوزنی برای کودکان

چگونه می‌توان تاثیر استفاده از طب سوزنی برای درمان ریزش مو را افزایش داد

بازهم باید تاکید می­شود که مهارت متخصص طب سوزنی اصلی‌ترین نکته در تاثیر مطلوب استفاده از طب سوزنی است. البته چنانچه خواهان تاثیر مثبت درمان ریزش مو با طب سوزنی هستید، باید به پروسه طولانی مدت درمان خود متعهد باشید. همچنین توصیه می‌شود در کنار طب سوزنی از پمادهای موضعی یا داروهای گیاهی استفاده شود. علاوه بر این موارد، نباید از تاثیر مثبت استفاده از حوله گرم به منظور تحریک جریان خون‌رسانی به بدن غافل شد.  در این زمینه پیشنهاد میکنم این گزارش را هم بخوانید: درمان ریزش مو در زنان با ۱۰ روش موثر و کاربردی دارویی و غیر دارویی

ریزش موهای شقیقه

توصیه پایانی

اصلی‌ترین توصیه من به شما این است که در انتخاب روش درمانی خود دقت کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان ریزش موهای خود اقدام کنید. فراموش نکنید که زمان محدودی برای درمان ریزش مو وجود دارد و درصورتی که درمان در زمان مناسب انجام نگیرد، امکان درمان ریزش مو به سادگی وجود ندارد. اگر تا امروز روش‌های مختلفی را برای درمان ریزش مو امتحان کردید، بهتر است این روش‌ را هم امتحان کنید. چرا که بدون امتحان کردن آن نمی‌توانید قضاوت درستی درباره موثر بودن یا نبودن آن داشته باشید. اگر تا به حال از این روش برای درمان ریزش مو استفاده کرده‌اید، لطفاً تجربه‌ خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1.هزینه هر جلسه درمان با طب سوزنی چقدر است؟

گفته می‌شود هزینه هر جلسه طب سوزنی حدودا بین 100 تا 120 هزار تومان است. البته این نرخ بسته به ویزیت پزشک معالج متغیر است.

2.برای درمان ریزش مو با طب سوزنی چند جلسه کافی است؟

محققان می‌گویند برای اینکه از درمان با این روش نتیجه مطلوب بگیرید حداقل باید 10 جلسه آن را ادامه دهید.

3.آیا موها بعد از نازک شدن دوباره ضخیم و سالم می‌شوند؟

اگر دلیل نازک بودن موهای شما ژنتیکی باشد، متاسفانه درمان موثری وجود ندارد. اما اگر دلایلی مانند بیماری و مصرف دارو،‌رژیم غذایی نامناسب و استرس دلایل نازک شدن موها باشد می‌تواند با کمک روش‌های مختلف آن را درمان کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید