درمان ریزش مو در زنان با ۱۰ روش موثر و کاربردی دارویی و غیر دارویی

ریزش موی جلوی سر

ریزش موی خانم‌ها به دلایل مختلف ژنتیکی، اختلالات هورمونی یا حتی عوامل طبیعی از جمله بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. اگر دلیل ریزش مو به درستی تشخیص داده شود، درمان ریزش مو در زنان به سادگی امکان‌پذیر است. در ادامه شما را با ۱۰ روش کاربردی و موثر دارویی و غیر دارویی برای درمان ریزش موی زنان آشما خواهیم کرد.

۱۰ روش درمان ریزش مو برای زنان

علاوه بر داشتن یک روش زندگی و عادات غذایی سالم، راه‌کارهای زیر می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو در خانم‌ها کمک کند:

۱- ماینوکسیدیل، دارویی معجزه‌آسا برای درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل دارویی است که امرزه استفاده از آن به تایید سازمان غذایی و دارویی (FDA) رسیده است. از نظر استفاده کنندگان ماینوکسیدیل، این دارو به طرز معجزه‌آسایی به درمان ریزش مو کمک می‌کند. ماینوکسیدیل ریشه‌ی مو را تحریک می‌کند و باعث بهبود چرخه‌ی رشد موهای شما می‌شود. همچنین با ضخیم‌تر کردن موها باعث پرپشت‌تر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. به طور کلی ماینوکسیدیل در دو غلظت در داروخانه‌ها در دسترس شماست. محلول ماینوکسیدیل ۲٪ که برای اثر دهی بهینه نیاز به دوبار استفاده در روز دارد؛ و محلول یا کف ماینوکسیدیل ۵٪ که به یک بار استفاده در روز نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که برای بهترین نتیجه حتما باید از متخصص پوست و مو کمک بگیرید. همچنین تحقیقات نشان داده که ماینوکسیدیل ۲٪ برای زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی موثر واقع شده است.

نکته حائز اهمیت در استفاده از ماینوکسیدیل این است که اگر استفاده کردن از این دارو را شروع کرده‌اید نباید آن را متوقف کنید. در صورت استفاده نکردن از آن، موهایی که توسط ماینوکسیدیل رشد کرده‌اند پس از ۶ ماه دچار ریزش می‌شوند. اما به طور کلی عوارض جانبی استفاده از ماینوکسیدیل خفیف است. برخی از زنان ممکن است در اوایل دوران استفاده از ماینوکسیدیل، دچار افزایش ریزش مو شوند. این امر معمولا پس از چند ماه استفاده متوقف می‌شود. همچنین دقت منید که ماینوکسیدیل فقط به نقاطی که نیاز به رویش مو دارد تماس داده شود تا از رویش مو در پیشانی و گردن جلوگیری شود.

درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل

۲- نور درمانی یا لایت تراپی

در نور درمانی یا لایت تراپی که به آن لیزر درمانی سرد نیز گفته می‌شود، فوتون‌های نور به بافت پوست سر تابانده می‌شود. این فوتون‌ها روی سلول‌های ضعیف موی سر تاثیر می‌گذارند و موجب تقویت و رشد بهتر آن‌ها می‌شوند. این روش ممکن است به خودی خود برای درمان ریزش مو کافی نباشد اما اگر به همراه دیگر روش‌ها مانند استفاده از ماینوکسیدیل به کار برده شود، قطعا تاثیرگذارتر است.

لیزردرمانی برای ریزش مو

۳- کتوکونازول برای کمک به درمان ریزش مو

داروی کتوکونازول در برخی موارد مانند آلوپسی آندروژنتیک، که در آن التهاب فولیکول‌های مو اغلب منجر به ریزش مو می شود ، می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از کتوکونازول به صورت موضعی می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود قدرت و ظاهر مو کمک کند. کتوکونازول با غلظت کم به صورت شامپو در داروخانه‌ها موجود است اما استفاده با غلظت بیشتر نیاز به تجویز پزشک دارد.

شامپوی کتوکونازول

۴- کورتیکواستروئید، دارویی موثر برای درمان ریزش مو

برخی از زنان ممکن است به تزریق کورتیکواستروئید پاسخ دهند. پزشک فقط در صورت لزوم، برای شرایطی مانند آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای، از این روش درمانی استفاده می کند.کورتیکواستروئیدهای موضعی که به صورت کرم، لوسیون و سایر مواد دارویی در دسترس هستند نیز ممکن است ریزش مو را کاهش دهند.

استروئید تراپی برای درمان ریزش مو

۵- تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

شواهد نشان می‌دهد که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند. در این فرآیند، پزشک پلاسمای غنی از پلاکت را از خون فرد جدا می‌کند و دوباره آن را به پوست سر در نواحی آسیب دیده تزریق می‌نماید. این امر به تسریع ترمیم بافت کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش درمانی ریزش مو را کاهش می‌دهد و باعث افزایش تراکم و قطر مو می‌شود. یک روش تزریقی دیگر هم، مزوتراپی است. مزوتراپی یک روش جدید برای تقویت فولیکول‌های مو است. در این گزارش در خصوص آن بیشتر توضیح داده‌ایم: مزوتراپی مو چیست و آیا می‌تواند راه نجات موهای شما باشد؟

مزوتراپی سر

۶- هورمون درمانی، روشی کاربردی برای درمان ریزش مو

عدم تعادل هورمونی در زنان به دلایلی از جمله یائسگی، استرس و … ایجاد می‌شود.. اگر ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد، ممکن است هورمون درمانی روش موثری برای درمان ریزش مو در زنان باشد. برخی از درمان‌های پیشنهادی شامل قرص‌های جلوگیری از بارداری و هورمون درمانی برای هورمون استروژن یا پروژسترون است. از دیگر درمان‌های پیشنهادی می‌توان به داروهای ضد آندروژن مانند اسپیرونولاکتون اشاره کرد. آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که می‌توانند ریزش مو را در بعضی از زنان تسریع کنند، به ویژه زنانی که دارای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند که معمولاً آندروژن بیشتری تولید می‌کنند.آنتی آندروژن‌ها می‌توانند تولید آندروژن را متوقف کرده و از ریزش مو جلوگیری کنند. این داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند بنابراین همیشه باید با تجویز پزشک از آن‌ها استفاده شود.

هورمون درمانی برای ریزش موی سر

۷- کاشت مو

در برخی موارد که فرد به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد ، پزشکان ممکن است کاشت مو را توصیه کنند. کاشت مو شامل برداشتن تکه‌های کوچکی از پوست سر و افزودن آنها به مناطق طاس برای افزایش مو در آن ناحیه است. کاشت مو می‌تواند هزینه‌ی بیشتری نسبت به سایر روش‌های درمانی داشته باشد و برای همه مناسب نیست.

کاشت موی زنان

۸- استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو

برخی از ریزش‌های جزئی مو ممکن است به دلیل مسدود شدن منافذ پوست سر باشد. استفاده از شامپوهای دارویی که برای پاکسازی منافذ سلول‌های مرده‌ی پوست طراحی شده‌اند ، می‌توانند به سلامت مو کمک کنند. این امر ممکن است به کاهش علائم ریزش مو کمک کند.

شامپوی ضد ریزش مو

۹- رژیم غذایی مناسب، روشی طبیعی برای درمان ریزش مو

داشتن یک رژیم غذایی سالم به رشد طبیعی مو کمک می‌کند. به طور معمول، یک رژیم غذایی سالم شامل طیف گسترده‌ای از غذاها‌، از جمله سبزیجات و میوه‌های مختلف است. این موادغذایی، بسیاری از مواد مغذی و اساسی را که به سلامت پوست و مو کمک می‌کند را تامین می‌کنند. میزان آهن در بدن نیز در سلامت مو نقش دارد. زنانی که دچار ریزش مو می‌شوند می‌توانند برای بررسی کمبود میزان آهن خون به پزشک مراجعه کنند. در صورت کمبود آهن، پزشک مصرف یک رژیم غذایی غنی از آهن یا مصرف مکمل آهن را به شما توصیه می‌کند.

غذای سالم برای رشد مو

۱۰- ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون در آن ناحیه شده و علاوه بر کاهش شوره سر به سلامت پوست سر و فولیکول های مو نیز کمک می‌کند. این کار یکی از موثرترین روش‌ها برای تقویت گردش خون در پوست سر و در نتیجه رشد مجدد موهاست. به شرطی که به طور مرتب و دائمی آن را تکرار کنید. بهتر است همراه با ماساژ از یک روغن تقویتی مثل روغن رزماری یا اسطوخودوس هم استفاده کنید.

ماساژ پوست سر

سخن آخر

ریزش مو در زنان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اگر دلیل ریزش مو به خوبی تشخیص داده شود روش‌های درمانی متناسبی برای جلوگیری و درمان آن وجود دارد. با توجه به تشخیص پزشک روش‌های دارویی و غیر دارویی مختلفی برای درمان ریزش مو در زنان وجود دارد. اگر دچار ریزش مو هستید و پزشک شما روش‌های دارویی را برای درمان ریش مو به شما توصیه کرده، بهتر است با قرص‌های موثر برای درمان ریزش مو نیز آشنا شوید.

سوالات متداول

1-کم پشتی موی جلوی سر در خانم‌ها چه دلایلی دارد؟

ژنتیک، تغییرات هورمونی مثل‌ هورمون‌های جنسی و تیروئیدی، افزایش سن، استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی و استفاده از بعضی داروها می‌تواند عامل ریزش موهای جلوی سر در خانم‌ها باشد.

2-آیا می‌توان ریزش موهای جلوی سر در خانم‌ها را درمان کرد؟

امروزه دارو‌ها و روش‌های درمانی زیادی برای درمان کم‌پشتی موهای جلوی سر در زنان پدید آمده‌اند. مزوتراپی، تونیک موی ماینوکسیدیل و لیزردرمانی بعضی از این روش‌ها هستند. گفته می‌شود این روش‌ها می‌توانند به درمان این مشکل کمک کنند. البته نتایج در افراد مختلف، متغیر است.

3-چگونه از ریزش مو در بارداری جلوگیری کنیم؟

غذای سالم
ماساژ منظم و دائمی پوست سر با روغن‌های موثر در ریزش مو مثل رزماری
ماسک‌های خانگی مثل ماسک تخم‌مرغ
عدم استفاده از دستگاه‌های حرارتی مثل اتو مو
استفاده از شامپو و محصولات مراقبت از موی مرغوب

4-چگونه می‌توان با نازک شدن و ریزش مو در دوران یائسگی مبارزه کرد؟

رژیم غذایی کاملاً سالم داشته باشید
آبرسانی پوست و موهای خود را فراموش نکنید
با مشورت پزشک خود از مکمل‌های تغذیه‌ای و هورمونی استفاده کنید
ورزش و پیاده‌روی منظم داشته باشید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید