تقویت مو با حنا ؛ یک راهکار علمی یا یک توصیه سنتی؟

تقویت مو با حنا

حنا گیاهی است که از قدیم الایام خانم‌ها برای رنگ کردن مو از آن، استفاده می‌ کردند. البته این گیاه اعجازانگیز به جز رنگ‌دهی به موها خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست و مو به دنبال داشت. امروزه هم از خواص درمانی حنا برای تقویت ریشه موها، استفاده می شود و کسانی که مشکل ریزش مو دارند بهتر است حداقل هفته ای یک بار از این گیاه تقویتی استفاده کنند تا اثرات درمانی آن را به وضوح ببینند.

چرا از حنا استفاده کنیم؟

حنا گیاهی با گل‌های سفید یا صورتی و میوه‌های کوچک است. نام علمی حنا، لاوسونیا می‌باشد اما در مناطق مختلف جهان دارای نام‌های متفاوتی است. این گیاه در شمال استرالیا و جنوب غرب آسیا، یافت می‌شود و جزء گیاهان بومی آفریقا، محسوب می‌شود. ویژگی‌های درمانی حنا بسیار زیاد است که از جمله آن می‌توان به خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و قابض کننده، اشاره کرد. حتی در برخی منابع آورده‌اند  که حنا باعث کاهش فشار خون هم می‌شود‌.

شوره سر و ریزش مو از قدیم تا به امروز یکی از مشکلات رایج افراد بوده است. حنا به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و خنک کننده برای مو می‌تواند به تسکین خارش سر و درنتیجه برطرف شدن شوره سر، کمک کند. بعید است که فردی با پوست سالم به ریزش مو مبتلا باشد. بنابراین در خیلی از مواقع بهتر است به سراغ حل مشکل اصلی بروید. اگر دچار ریزش مو یا شوره سر هستید؛ بهتر است ابتدا پوست سر را با یک تمیزکننده به خوبی، تمیز و پاکیزه کنید. حنا بهترین تمیزکننده در این زمینه است. چون کثیفی و ذرات چربی را به خوبی از پوست سر، پاک می‌کند.

اگر بخواهید تاثیر حنا را دو چندان کنید؛ می‌توانید آن را با دیگر مواد مرطوب کننده مثل سفیده تخم مرغ، ترکیب کنید. این کار باعث می‌شود موهای شما نرم‌تر شده و یک بافت ابریشمی داشته باشد.

لازم به ذکر است که با کنترل چربی مو می‌توانید خیلی از مشکلات مربوط به موها را برطرف کنید. استفاده از حنا برای موهای چرب ایده‌آل است؛ زیرا می‌تواند چربی اضافی توسط غده‌‌های چربی را کنترل کند. حنا pH پوست سر را به سطح طبیعی خود، برمی‌گرداند.

تقویت مو با حنا

خواص حنا

همانطور که گفتیم حنا خواص زیادی برای پوست و مو دارد. بی جهت نبوده است که در گذشته مادربزرگ‌هایمان بدون همراه داشتن حنا، به حمام نمی‌رفتند. آنان به معجزه حنا برای پوست و مو ایمان داشتند. از جمله مهمترین خواص حنا می‌توان به موارد زیر، اشاره کرد:

افزایش نرمی و درخشندگی موها

حنا بهترین درمان طبیعی برای رفع موخوره است. استفاده از حنا باعث می‌شود موها نرم و ابریشمی شده و میزان آسیب دیدگی مو به حداقل ممکن برسد. زمانی که موها از حالت وزشدگی خارج شوند؛ کمتر گره خورده و ریزش کمتری خواهند داشت. صاف شدن موها یکی از پیامدهای تقویت مو با حنا می باشد. پس اگر نرمی موها برایتان اهمیت دارد؛ از این ماده گیاهی، استفاده کنید.

البته برخی افراد معتقدند که حنا خود منجر به خشکی موها می‌شود و این به دلیل خاصیت چربی زدایی بالایی است که دارد. برای رفع این مشکل می‌توانید حنا را با مواد دیگری مثل عسل، روغن نارگیل و یا محصولات آبرسان، مخلوط کنید. همچنین بهتر است بعد از استفاده از ماسک حنا، از ماسک مو آبرسان برای موهایتان، استفاده کنید.

پودر حنای طبیعی

پرپشت شدن ‌موها

ریزش موها یکی از پیامدهای تغذیه ناسالم و صنعتی شدن زندگی‌های امروزی است. مسلماً همه افراد به داشتن موهای پرپشت علاقه‌مند هستند. یک راه آسان برای رسیدن به این هدف تقویت مو با حنا می‌باشد. زمانی که از حنا به عنوان یک ماسک مو استفاده کنید؛ موها مستحکم شده و ضخامت تارهای مو، بیشتر می‌شود. وقتی تمامی تار موها ضخیم شوند؛ در نهایت شاهد موهای پرپشتی، خواهید بود.

درمان خارش پوست سر

خارش پوست سر همیشه ناشی از عدم نظافت نیست. ممکن است به محض خارج شدن از حمام با این مشکل، مواجه باشید. خارش پوست سر بیشتر ناشی از باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در پوست سر می‌باشد. تقویت مو با حنا یک درمان قوی برای افرادی است که از مشکلات پوستی، رنج می‌برند و حتی گفته می‎شود این ماده گیاهی برای درمان پسوریازیس هم موثر است. حنا پوست سر را نرم می‌کند، شوره سر را از بین می‌برد و با باکتری‌های موجود در پوست سر، مبارزه می‌کند.

ماسک حنا برای مو

تغذیه ریشه موها

ریشه مو هم همانند هر عضو دیگری در بدن نیاز به تغذیه دارد. حنا یک ماده غذایی مفید برای ریشه موهاست. حنا باعث می‌شود گردش خون در پوست سر افزایش پیدا کند و همین موضوع باعث استحکام تارهای مو می‌شود. زمانی که ریشه مو مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری دریافت کند؛ منجر به سلامت کلی موها می‌شود.

افزایش رشد موها

اگر به تازگی موهای خود را کوتاه کرده و از این کار سخت پشیمان هستید؛ به سراغ حنا بروید. تقویت مو با حنا علاوه بر رفع ریزش مو باعث رشد بیشتر آن می‌شود. حنا این کار را با تحریک فولیکول‌های مو، انجام می‌دهد. با تحریک فولیکول ها؛ گردش خون بیشتر شده و فولیکول‌های مو، تغذیه می‌شوند. نتیجه این می شود که موها با سرعت بیشتری، رشد کنند.

حنا علاوه بر خواص تقویت کنندگی که برای مو دارد؛ می‌تواند به عنوان رنگ مو هم کاربرد داشته باشد. در لینک زیر با چگونگی رنگ کردن مو با حنا، آشنا می‌شوید:

رنگ کردن مو با حنا و تاثیراتی که روی موهایتان دارد

آموزش استفاده از حنا برای مو

عوارض استفاده از حنا

پیش از هرچیز کارشناسان توصیه می‌کنند که به نوع حنایی که می‌خرید دقت کنید. گفته می‌شود پودر حنای طبیعی بهترین نوع حناست. امروزه کمپانی‌های زیادی اقدام به تولید پودر حنا کرده‌اند. این پودرها صد در صد خالص نیستند و برای تغییر رنگ آن به مشکی، حاوی افزودنی هستند. این مواد افزودنی که از طریق پوست سر جذب می‌شوند ممکن است در درازمدت عوارض خطرناکی مانند سرطان‌زایی داشته باشند. همچنین گفته می‌شود استفاده بیش از حد از حنا می‌توان باعث خشکی و کدر شدن موها بشود. بنابراین نباید هر هفته یا هر ماه موهایتان را حنا کنید. بهتر است هر دو یا سه ماه یکبار از ماسک حنا استفاده کنید.

چگونگی تقویت مو با حنا

حال که با این گیاه مفید برای پوست و مو آشنا شدید؛ به ذکر روش‌های تقویت مو با حنا می‌پردازیم. یکی از آسان‌ترین روش‌ها استفاده از ماسک حناست. آسان‌ترین روش استفاده از ماسک حنا به این صورت است که مقداری پودر برگ حنا را با آب ترکیب کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود، آن را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه زمان بگذرد. در نهایت موها را با آب و شامپو، شستشو دهید. البته می‌توانید ماسک حنا را با مواد دیگری ترکیب کنید که عبارتند از:

ماسک حنا و آبلیمو

تقویت مو با حنا و آبلیمو

برای تقویت مو با حنا و آبلیمو باید یک فنجان پودر حنا را با نصف فنجان چای تازه و یک لیوان آب لیمو و یک قاشق غذاخوری ماست، ترکیب کنید و این ترکیب را روی موها بمالید و اجازه دهید یک ساعت زمان بگذرد. در پایان موها را با آب گرم، شستشو دهید. اگر به دنبال موهایی نرم هستید، ماسک حنا و آبلیمو بهترین انتخاب است.

ماسک حنا و روغن کنجد

روغن کنجد

استفاده از روغن کنجد یکی از روش‌های آسان برای رشد و تقویت مو است. به منظور تقویت مو با حنا و روغن کنجد ۲۵۰ میلی‌لیتر روغن کنجد را در ظرفی ریخته و روی شعله ملایم گاز، قرار دهید. زمانی که روغن شروع به جوشیدن کرد؛ ۵ پیمانه پودر حنا به آن، اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد. این ترکیب را در ظرفی ریخته و در هفته دو تا سه بار موها را با آن، ماساژ دهید. کنجد سرشار از روی بوده که برای تقویت ریشه موها ماده‌ای ضروری محسوب می‌شود.

ماسک حنا و سفیده تخم مرغ

پروتئین یک ماده حیاتی برای حفظ سلامتی موهاست و تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین محسوب می‌شود. اگر موهای نرم و صاف می‌خواهید از این ماده، استفاده کنید. با ترکیب حنا، سغیده تخم مرغ و آب، می‌توانید موهای مجعد خود را صاف و البته تقویت کنید.

سولفور ماده دیگری است که در ماسک حنا و تخم مرغ وجود دارد. این ماده با تحریک پوست سر، باعث افزایش رشد مو می‌شود. در حالی که پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ کیسه‌‌های ترشحی مو را تقویت کرده و مانع از ریزش مو می‌شود. خواص سفیده تخم مرغ آنقدر زیاد است که حتی به تنهایی هم می‌تواند به ترمیم مو و کاهش ریزش مو، کمک کند. استفاده از ماسک حنا و سفیده تخم مرغ باعث می‌شود پوست سر از روغن‌های اضافی پاک شده و رشد مو، افزایش پیدا کند. علاوه بر این شوره سر را برطرف کرده و مو را سالم نگه می‌دارد.

تقویت مو با حنا و تخم مرغ

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حنا خاصیت قابض‌کنندگی آن است. به این معنا که اگر موهای چربی دارید، حنا می‌تواند به خوبی کنترل چربی موهایتان را به دست بگیرد. البته دقت کنید که در استفاده از حنا زیاده‌روی نکنید. چرا که حنا می‌تواند باعث خشکی بیش از حد ساقه مو بشود. همچنین اصلاح رنگ موها بعد از حنا کار دشواری است. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه تقویت مو با حنا یا پیشنهادی در این خصوص دارید از طریق نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا می‌توان از حنای بی‌رنگ برای تقویت موها استفاده کرد؟

باید گفت که اکثر پودر‌های حنای طبیعی دارای رنگ هستند. اگر رنگ حنا را دوست ندارید می‌توانید مدت زمان مکث حنا روی موها را کم کنید. مثلا به مدت 1 ساعت. یا اینکه از سدر استفاده کنید که تقریباً خواص مشابه با حنا هست.

2-مضرات حنا برای موی سر چیست؟

حنا می‌تواند باعث خشکی و کدر شدن موهای سر شود. همچنین بعضی از پودر‌های حنای تجاری که در کارخانجات تولید می‌شوند ممکن است به دلیل افزودنی‌های غیرمجاز حساسیت ایجاد کنند. یا باعث سرطان‌زایی شود.

3-طرز استفاده از حنا برای مو چگونه است؟

بهترین روش استفاده از حنا برای مو این است که آن را با کمی آب خیس کنید. سپس موادی مثل آبلیمو یا تخم‌مرغ به آن اضافه کنید. اجازه دهید یک ساعت در دمای اتاق بماند سپس با کمک دستکش یا برس رنگ روی موها و پوست سر بگذارید. موها را با یک کلاه نایلونی بپوشانید و بعد از یک تا سه ساعت شسشتو دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

۲ نظر

  • سلام
    آیا ۲۰ دقیقه ماسک کردن حنا روی سر رنگ موها را تغییر میدهد؟

    • A
      هما نعمانی

      نه تو این مدت کم باعث تغییر رنگ مو نمیشه

نظر خود را برای موهیتو بنویسید