بررسی کامل تفاوت کراتینه و ویتامینه مو، از روش تا هزینه

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

مواجهه با موی خشک، وز شده، غیر قابل کنترل و شکننده اتفاق خوشایندی نیست. گاهی میزان آسیب دیدگی مو انقدر زیاد است که استفاده از ماسک موهای مرطوب و احیا کننده هم تاثیر چندانی روی آنها نمی‌گذارد. برای درمان موهای آسیب دیده قدم اول کاهش اقدامات آسیب زننده مانند استفاده زیاد از اتوی مو، کاهش دفعات رنگ کردن و دیگر فرایندهای شیمیایی است. در گام بعدی بایستی به دنبال روشی درمانی برای بازیابی موهای آسیب دیده بود. ویتامینه و کراتینه کردن روش‌هایی درمانی هستند که مو را احیا می‌کنند. احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که تفاوت کراتینه و ویتامینه مو چیست و کدامیک بدون آسیب رساندن به موها، آنها را تقویت می‌کند. در این گزارش قصد داریم شما را با روش‌های کراتینه و ویتامینه مو آشنا کنیم و تفاوت این دو را به طور کامل بیان کنیم.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

به طور خلاصه تفاوت اصلی کراتینه و ویتامینه مو در مواد مصرفی آنهاست. در فرایند کراتینه از ترکیبات فرمالدهید استفاده می‌شود که در صورت تنفس موجب بیماری‌های مزمن می‌شود. پژوهشگران بیان کرده اند که استفاده از فرمالدهید خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
دیگر موارد تفاوت روش‌های کراتینه و ویتامینه مو را در جدول زیر به اختصار بیان کرده ایم.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

 ویژگی/روشکراتینهویتامینه
خطرات بالقوهاحتمال ابتلا به سرطانندارد
نیاز به آرایشگر حرفه ایداردمی‌تواند در خانه انجام شود
هزینهشروع از 1 میلیون تومانهزینه بسیار کم
یا با استفاده از مواد خانگی و در دسترس
زمان مورد نیازچند ساعتحدود یک ساعت
نیاز به تکرارهر شش ماهانجام 6 تا 8 جلسه پی در پی
نتیجه فرایندموهای صاف، نرم، درخشانموهای مستحکم و تقویت شده
روش نگهداریاستفاده از شامپوهای مخصوص کراتینه
خودداری از شنا در استخر و دریا
استفاده از شامپو بدون سولفات

برای آشنایی بیشتر با هریک از این روش ها، در ادامه هر فرایند را به طور مجزا توضیح می دهیم.

کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو (یا کراتین برزیلی) روشی شیمیایی است که موجب صافی موها به مدت 6 ماه می‌شود. پس از کراتینه موها صاف، براق و درخشان می‌شوند.
در این فرایند ابتدا موها شسته، سپس به مخلوط مواد کراتینه آغشته می‌شود. مواد حدود 30 دقیقه روی موها می‌ماند. برخی از آرایشگران ترجیح می‌دهند که ابتدا موها را با سشوار خشک کنند، سپس مواد کراتینه را روی موهای خشک اعمال کنند. در مرحله بعد با استفاده از اتوی مو، به نفوذ مواد کراتینه به درون کوتیکول مو کمک می‌کنند. کل این مراحل ممکن است چندین ساعت طول بکشد و هزینه زیادی برای تان داشته باشد!
از این رو بهتر است پیش از تصمیم گیری در باره کراتینه، از مزایا و معایب این روش آگاه باشید.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

مزایای بالقوه کراتینه کردن موها

بدن به طور طبیعی پروتئین کراتین را تولید می‌کند. کراتین در واقع پروتئینی است که مو و ناخن از آن تشکیل شده است. کراتین موجود در محصولات کراتینه معمولا از پشم، پر یا شاخ حیوانات به دست می‌آید. برخی از شامپوها و نرم کننده‌ها نیز حاوی کراتین هستند. فرایند کراتینه کردن اگر به صورت حرفه ای انجام شود، مزایای زیر را به همراه دارد.

  • موهای صاف و براق
    کراتین سلول‌هایی را که روی هم افتاده اند را جدا و موها را صاف می‌کند. این بدان معنی است که موهایی با قابلیت کنترل بیشتر و موخوره کمتر خواهید داشت. همچنین کراتین باعث می‌شود، موهای آسیب دیده به طور موقت بهم بچسبند و موخوره کاهش پیدا کند. در نتیجه موهایی با ظاهری سالم و براق خواهید داشت.
  • نتایج بلند مدت
    تا زمانی که از موهای کراتینه به خوبی مراقبت کنید و آنها را بیش از 2 تا 3 بار در هفته نشویید، کراتینه مو تا 6 ماه دوام می‌آورد.
  • موهای قابل کنترل
    کراتینه کردن باعث کنترل بیشتر موها می‌شود، به ویژه اگر موهایی وز و ضخیم داشته باشید.
    اگر به طور مداوم موهایتان را با سشوار خشک کرده و حالت می‌دهید، خواهید دید که پس از کراتینه کردن موهای شما زودتر خشک می‌شوند. برخی از افراد می‌گویند که پس از کراتینه کردن زمان لازم برای خشک کردن موهای‌شان به نصف کاهش می‌یابد.
  • رشد مو
    کراتین باعث تقویت و استحکام موها می‌شود و دیگر موها به راحتی نمی‌شکنند. این امر باعث می‌شود مو به سرعت رشد کند.
تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

نکات منفی کراتینه کردن مو

در کنار تمام مزایای کراتینه کردن مو، نکات منفی پررنگی نیز وجود دارد که انتخاب این روش را برایمان سخت می‌کند.

کراتینه و فرمالدهید

بسیاری از محصولات کراتینه دارای فرمالدهید هستند که تنفس بخارهای آن بسیار خطرناک است. فرمالدهید همان ماده ایست که باعث می‌شود موها صاف تر به نظر برسند. پزشکان معتقدند که قرار گرفتن در معرض فرمالدهید خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
پژوهش‌های محیط زیستی نشان داده است که برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند این واقعیت را که محصول کراتینه آنها حاوی فرمالدهید است پنهان کنند!
به توصیه پزشکان کراتینه کردن نباید بیش از سه بار در سال انجام شود، زیرا با گذشت زمان آسیب شدیدی به موها می‌زند.

جایگزین‌های فرمالدهید

در روش‌ صافی دائمی موها (یا صافی ژاپنی) از مواد ریلکس کننده مو استفاده می‌شود که پیوندهای مو را با استفاده از ترکیبات تیو گلیکولات آمونیوم و هیدروکسید سدیم می‌شکنند. در نتیجه صافی دائمی در موها ایجاد می‌شود. البته موهای جدیدی که بعدها از ریشه رشد می‌کند، صاف نبوده و حالت طبیعی موها را دارد.
برخی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدهید هستند (در آنها اسید گلیوکسیلیک وجود دارد) کاملاً موثر نیستند و نتیجه رضایت بخشی مانند کراتینه کردن نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: یک پرونده کامل درباره تفاوت ریباندینگ و کراتینه

هزینه کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو در حدود 300 تا 800 دلار هزینه دارد. در ایران نیز هزینه کراتینه کردن از 1 میلیون تومان برای موهای کوتاه شروع می‌شود و با افزایش طول مو به ازای هر 4، 5 سانتی متر 500 هزار تومان به آن اضافه می‌شود.

شرایط نگهداری موی کراتینه

  • حفظ کراتینه مو نیازمند کاهش شستشوی موها و خودداری از شنا کردن است!
  • شنا کردن در آب کلردار یا آب شور (به طور کلی استخر و دریا) دوام کراتینه را کاهش می‌دهد. همچنین بایستی برای خرید شامپو و نرم کننده ای که فاقد کلرید سدیم و سولفات است هزینه کنید!
  • برای شستن موهای تان بعد از کراتینه باید 3 تا 4 روز صبر کنید. پس از شستشو نیز ممکن است هنوز موها بوی مواد استفاده شده را بدهد.

کراتینه در بارداری

کراتینه کردن مو به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. (توضیح بیشتر در “کراتینه مو در بارداری، معرفی مواد خطرناک و ایمن کراتینه مو“)

از مزایای کراتینه بدون خطرات آن بهره مند شوید: معرفی بهترین ماسک موی کراتینه خارجی و خانگی

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

ویتامینه کردن مو

برای بسیاری از ما، داشتن موهای سالم نشانه سلامت و زیبایی است. موها نیز همانند سایر اندام‌های بدن، برای رشد نیاز به مواد مغذی مختلفی دارند. در بسیاری از موارد ریزش مو در نتیجه کمبود مواد مغذی در بدن اتفاق می‌افتد. از سویی دیگر عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها نیز بر رشد مو تأثیر می‌گذارند. بنابراین تامین ویتامین‌های مورد نیاز موها، مساله ای مهم در حفظ سلامت موهاست. به طور کلی 5 ویتامین و 3 ماده مغذی در حفظ سلامت و رشد موها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
در روش ویتامینه کردن مو، از محصولاتی با ترکیبات گیاهی و شیمیایی مغذی برای موها استفاده می‌شود. بدین ترتیب که آرایشگر ابتدا موها را شسته و خشک می‌کند. سپس مواد ویتامینه را به موها آغشته می‌کند. پس از گذشت حدود یک ساعت با استفاده از اتوی مو نفوذ مواد ویتامینه به مو را افزایش می‌دهد.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

مزایای ویتامینه کردن مو

  • استفاده از مواد طبیعی و مواد شیمیایی مغذی برای مو
  • عدم وجود گازها و بخارهای زیان آور
  • تقویت بافت و ساختار مو
  • کاهش ریزش مو
  • انعطاف پذیری بیشتر موها

نگهداری مو پس از ویتامینه کردن

  • پس از فرایند ویتامینه کردن، بایستی به مدت 3، 4 روز از شستن موها خودداری کنید.
  • از شامپوهای با pH اسیدی و فاقد سولفات استفاده کنید.
  • در هفته‌های اول از ماسک کراتین بر روی موها استفاده کنید.
  • برای ماندگار شدن اثر ویتامینه، بایستی این کار 6 تا 8 جلسه پی در پی انجام دهید.
تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای موها

مواد ویتامینه معمولا شامل موارد زیر است. نکته قابل توجه این است که برای حفظ سلامت موها، بهتر است این مواد مغذی را به رژیم غذایی تان نیز اضافه کنید.

1. ویتامین  A

همه سلول‌ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این شامل مو، که بالاترین سرعت رشد در میان اندام‌ها را دارد، نیز می‌شود.
ویتامین A  به غدد پوستی کمک می‌کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ترشح کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین A موجب ریزش مو می‌شود.
اگرچه دریافت ویتامین A به میزان کافی اهمیت زیادی دارد، اما مصرف بی رویه آن هم خطرناک است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می‌تواند در ریزش مو نقش داشته باشد. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.
ویتامین A همچنین در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شود. روغن جگر ماهی نیز سرشار از ویتامین A  است.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

2. ویتامین‌های گروه  B

یکی از ویتامین‌های مشهور برای رشد مو، بیوتین (ویتامینB7) است. مطالعات نشان داده که کمبود بیوتین ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد. همچنین از بیوتین برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود و در کسانی که کمبود این ویتامین را دارند، بهترین نتیجه را می‌دهد.
با این حال، کمبود این ویتامین بسیار نادر است زیرا بیوتین به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاها وجود دارد.
سایر ویتامین‌های گروه B نیز به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند تا اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو منتقل کنند. از این رو وجود این ویتامین‌ها برای رشد مو بسیار مهم است.
ویتامین‌های گروه B در بسیاری از مواد غذایی مانند غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات با برگ سبز تیره وجود دارند. علاوه بر این، غذاهای حیوانی نیز سرشار از ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌کنید، با مشورت پزشک یک مکمل غذایی مناسب مصرف کنید.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

3. ویتامین  C

رادیکال‌های آزاد مانع رشد مو و باعث پیر شدن موها می‌شوند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که موها را در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، بدن برای تولید پروتئینی به نام کلاژن – که قسمت مهمی از ساختار موهاست – به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C به بدن در جذب آهن نیز کمک می‌کند.
توت فرنگی، فلفل، گوجه فرنگی و مرکبات همگی سرشار از ویتامین C هستند.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

4. ویتامین  D

کمبود ویتامین D موجب آلوپسی (ریزش مو) می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D به تشکیل فولیکول‌های جدید مو کمک کند. بدن به واسطه جذب نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند. همچنین ویتامین D در ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ‌ها و غذاهای غنی شده نیز موجود است.

ویتامین دی

5. ویتامین  E

مشابه ویتامین C، ویتامین E نیز آنتی اکسیدانی است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. در یک پژوهش بالینی، افراد مبتلا به ریزش مو پس از 8 ماه استفاده از مکمل ویتامین E، رشد موهای شان 34.5 درصد افزایش یافت.
دانه‌های آفتابگردان ، بادام ، اسفناج و آووکادو همگی سرشار از ویتامین E هستند.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

6. آهن

آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن برسانند. به همین دلیل مهم ترین ماده معدنی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد موهاست.
کمبود آهن که باعث کم خونی می‌شود که دلیل اصلی ریزش مو است. این نوع ریزش مو در زنان بسیار شایع است. آهن در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس وجود دارد.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

7. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد اطراف فولیکول‌ها کمک می‌کند. ریزش مو علامت رایج کمبود روی در بدن است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود آن می‌شود. از سوی دیگر  مصرف بیش از حد روی نیز موجب ریزش مو می‌شود. به همین دلیل، بهتر است روی مورد نیاز بدن از راه مصرف مواد غذایی مانند صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخمه کدو و عدس تامین شود.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

8. پروتئین

مو به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. از این رو تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای رشد مو بسیار مهم است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که کمبود پروتئین رشد مو را کاهش می‌دهد و منجر به ریزش مو می‌شود. پروتئین در تخم مرغ، مرغ، حبوبات، گوشت، ماهی سالمون، لبنیات و مغزهای خوراکی وجود دارد.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

مکمل‌های مولتی ویتامین

مواد غذایی بهترین منبع تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو هستند. با این حال، اگر نتوانید تمامی این مواد را از رژیم غذایی تان دریافت کنید، مصرف مکمل‌ها زیر نظر پزشک می‌تواند کمک کننده باشد.
پژوهش‌ها نشان داده که مصرف مکمل‌ها در افرادی که کمبود ویتامین و مواد معدنی دارند، بسیار موثر است. اما اگر کمبودی وجود نداشته باشد، مصرف دوزهای زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن آسیب می‌رساند. بنابراین توصیه ما این است که با پزشک مشورت کنید تا در صورت تشخیص کمبودی در بدن، مکمل مناسب را برای شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین ها و ریزش مو ؛ آیا مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟

سخن آخر

کراتینه کردن، موها را صاف، براق و پرپشت می کند. همچنین موخوره را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر روشی پرهزینه و خطرناک است. در صورت استنشاق فرمالدهید، خطر ابتلا به سرطان وجود دارد و سلامتی عمومی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
ویتامینه کردن روشی ایمن برای تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست سر و موهاست. این روش هزینه کمتری دارد و ساختار طبیعی موها را حفظ می‌کند.
اگر هنوز هم در تصمیم گیری مردد هستید، بار دیگر نگاهی به جدول تفاوت کراتینه و ویتامینه مو بیاندازید. همچنین در نظر داشته باشید که بهترین راه برای دریافت تمامی مواد مغذی پوست و مو، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که شامل تمامی گروه‌های غذایی باشد. همچنین می‌توانید با ماسک‌های خانگی موثر، سلامتی را به موهایتان بازگردانید. در گزارش ” ۱۰ ماسک مو ترمیم کننده طبیعی که به موهای شما زندگی می بخشد” به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.
آیا شما تجربه کراتینه یا ویتامینه کردن موهای تان را دارید؟ تاثیر آن روی موهای شما چگونه بود؟ خوشحال می‌شوین تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان موهیتو در بخش دیدگاه ها در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

تفاوت کراتینه و ویتامینه مو

با الهام از: healthline

سوالات متداول

  1. هزینه کراتینه کردن موها چقدر است؟
    هزینه کراتینه کردن از 1 میلیون تومان برای موهای کوتاه شروع می‌شود و با افزایش طول مو به ازای هر 4، 5 سانتی متر 500 هزار تومان به آن اضافه می‌شود.
  2. آیا کراتینه برای مو ضرر دارد؟
    به دلیل استفاده از فرمالدهید در روش کراتینه، ریسک ابتلا به سرطان وجود دارد.
  3. ویتامینه کردن مو چگونه است؟
    در روش ویتامینه، موها پس از شستشو با مواد ویتامینه آغشته می‌شوند. پس از گذشت حدود یک ساعت موها با آب شسته و اتو می‌شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید