راهنمای خرید شامپوی موی خشک و معرفی بهترین برندها

شامپوی موی خشک

کنار آمدن با موی خشک، وز و آسیب دیده کار راحتی نیست. به لطف استفاده زیاد از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو، موهای ما هر روز خشک تر از قبل می شوند. آنقدر که دیگر نرم کننده ها هم نمی توانند شادابی و درخشش آنها را بازگردانند. برای حل این مشکل به شامپویی نیاز داریم که موها را تغذیه و رطوبت از دست رفته را به آنها بازگرداند. انتخاب یک شامپوی مناسب موی خشک کمک می کند که موهای مان سلامت خود را بازیابند. اما برای انتخاب شامپوی موی خشک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم.

راهنمای انتخاب شامپوی موی خشک

هنگام خرید شامپوی موی خشک بایستی نکات زیر را در نظر داشته باشیم.

1. نکته مهم: مرطوب کنندگی و آبرسانی

از آنجایی که موهای خشک در معرض موخوره و ریزش مو هستند، بایستی شامپویی را انتخاب کنیم که مرطوب کننده یا دارای روغن های طبیعی باشد. این نوع شامپوها رطوبت مورد نیاز مو را تأمین و زبری و وز شدگی موها را ترمیم می کنند.

2. معجزه روغن های طبیعی

وجود یک روغن گیاهی، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل در شامپوی موی خشک ضروری است. این روغن ها مانند سبوم عمل می کنند. سبوم همان روغن ( یا چربی) موجود در پوست سر است که از خشک شدن مو جلوگیری می کند و رطوبت و انعطاف پذیری موها را حفظ می کند. بنابراین سبوم برای حفظ سلامت موها بسیار مهم است.

3. شامپوی بدون سولفات

سولفات ها فولیکول های مو را خشک و خشن می کنند. از این رو هنگام خرید شامپوی موی خشک، بهتر است شامپویی بدون سولفات انتخاب کنیم. بیشتر شامپوهای موجود در بازار، دارای ترکیبات سولفات هستند، اما شامپوهای گیاهی معمولا سولفات ندارند.

استفاده از شامپویی با درصد زیاد سولفات، باعث حذف روغن های طبیعی پوست و خشکی موها می شود. اگرچه، سولفات موجود در شامپو موجب تمیزی پوست سر می شود، اما با از بین بردن چربی های طبیعی پوست، سلامت موها را به خطر می اندازد. خوب است بدانید که از سولفات ها در شوینده های ظرفشویی و لباسشویی نیز استفاده می شود!

شامپوی بدون سولفات

4. شامپوهای حجم دهنده، دشمن موها!

تمامی شامپوهایی که ادعای حجم دادن به موها را دارند، سرشار از موادی هستند که موها را خشک و عاری از رطوبت می کنند.

5. pH کمتر، خشکی کمتر

شامپوهایی که pH بالایی دارند، باعث آسیب دیدن کوتیکول های مو می شوند. شامپوهای مرطوب کننده و آبرسان سطح pH کمتری نسبت به میزان طبیعی دارد.

6. پروتئین ها و مواد مغذی برای مو

بهتر است شامپویی را انتخاب کنیم که دارای مواد موثری مانند روغن درخت چای، روغن دانه کنف، روغن جوجوبا یا پروتئین های ابریشم و شیر باشد. وجود این مواد در شامپو رطوبت مورد نیاز موهای خشک را فراهم می کند.

7. نرم کننده، تکمیل کننده فرایند درمان

موهای خشک پس از شامپو کردن به نرم کننده نیاز دارند. از این رو بایستی نرم کننده ای مغذی انتخاب کنیم که موهای خشک و وز شده را بازیابی کند. استفاده از یک ماسک موی نرم کننده، هفته ای یکبار، تاثیر فوق العاده ای روی موها می گذارد. اطلاعات بیشتر در این زمینه را در گزارش “نرم کننده چیست و نحوه استفاده صحیح از آن چگونه است؟” خواهید یافت.

شامپوی موی خشک

8. مواد ارگانیک و دیگر هیچ!

بهترین راه حفظ سلامت موها، شستشو با شامپوهای ارگانیک و طبیعی است. شامپویی که بدون سولفات و سیلیسیم باشد، گزینه مناسبی برای موهای خشک است.

بهترین شامپوی موی خشک خارجی

حالا که اطلاعات کاملی برای خرید شامپوی موی خشک به دست آورده ایم، بهتر است نگاهی به محصولات موجود در بازار بیاندازیم. نتایج بررسی های تیم موهیتو نشان می دهد که شامپوهای زیر بهترین گزینه برای درمان موی خشک هستند.

1. گارنیه (Garnier Ultra Blends Mythic Olive Shampoo)

این شامپو دارای ترکیبی از روغن زیتون و ویتامین E است که موجب تغذیه، محافظت و ترمیم موهای خشک و آسیب دیده می شود. همچنین با رطوبت رسانی به موها موجب نرمی و انعطاف پذیری بیشتر می شود و از موخوره و شکنندگی موها جلوگیری می کند.

شامپوی موی خشک گارنیه

2. هربال اسنس (Herbal Essences bio:renew Argan Oil of Morocco Shampoo)

این شامپو به دلیل دارا بودن روغن آرگان موجب بازیابی نرمی و لطافت موها می شود. از سوی دیگر فاقد سولفات و پارابن بوده و بهترین گزینه برای موهای رنگ شده است. روغن آرگان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است که موجب ترمیم موهای آسیب دیده و آبرسانی به موها می شود.

شامپوی موی خشک هربال اسنس

3. پنتن (Pantene Advanced Hair Fall Solution Silky Smooth Care Shampoo)

ترکیب آب برنج تخمیر شده، به همراه آمینواسیدها و ویتامین های مورد نیاز مو، این شامپو را به گزینه ای رویایی برای درمان موهای خشک تبدیل کرده است. استفاده مکرر از این شامپو موجب کاهش ریزش و شکنندگی موها می شود. همچنین با آب رسانی و حفظ رطوبت موها، آنها را نرم و درخشان می کند.

شامپوی موی خشک پنتن

4. داو (Dove Intense Repair Shampoo)

اگر به دنبال بهترین شامپوی موی خشک هستید، پاسخ شما همین جاست. این شامپو به صورت تخصصی برای درمان موهای خشک و آسیب دیده فرموله شده است. کراتین مغذی موجود در این شامپو باعث جوانسازی و محافظت از رشته های مو می شود.

شامپوی موی خشک داو

5. سان سیلک (Sunsilk Nourishing Soft & Smooth Shampoo)

در شرایط اقتصادی کنونی، خرید شامپویی با اثربخشی خوب و قیمت مناسب، تصمیم عاقلانه ای به نظر می رسد. اگر شما هم اینگونه فکر می کنید، سان سیلک بهترین گزینه به عنوان شامپوی موی خشک را در اختیار شما قرار می دهد. این شامپو دارای روغن های آرگان، بادام، نارگیل و باباسو است که علاوه بر تغذیه و رطوبت رسانی موها، آنها را نرم و ابریشمین می کند.

شامپوی موی خشک سان سیلک

درمان خانگی برای موهای خشک

علاوه بر استفاده از شامپوی موی خشک، استفاده از ماسک موی نرم کننده، یکبار در هفته، نیز موجب نرم شدن عمیق موها می شود.

1. ماسک روغن نارگیل برای موی خشک

روغن نارگیل، یک نرم کننده طبیعی سبک است که موهای خشک را بازیابی می کند.

مواد مورد نیاز

  •  2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

روش استفاده

  • مواد را با هم مخلوط کرده و روی موها قرار می دهیم.
  • ساقه و انتهای رشته مو را با ماسک می پوشانیم.
  • موها را به مدت 30 دقیقه با کلاه پلاستیکی می پوشانیم.
  • موها را با شامپو می شوییم.
ماسک موی خشک

2. ماسک عسل و موز برای آبرسانی موها

این ماسک سرشار از پروتئین است و خاصیت آبرسانی و رطوبت رسانی دارد.

مواد مورد نیاز

  • 1 موز
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام

روش استفاده

  • تمامی مواد را در مخلوط کن می ریزیم تا خمیری یکدست ایجاد شود.
  • خمیر را روی موها و پوست سر قرار می دهیم و موها را با حوله گرم می پوشانیم تا بهتر نفوذ کند.
  • پس از گذشت 15 دقیقه موها را می شوییم.
ماسک موی خشک

اگر شما هم طرفدار ماسک موهای خانگی و موثر هستید، پیشنهاد می کنیم گزارش “۲۱ ماسک مو برای موهای خشک ، با تاثیر شگفت انگیز” را حتما مطالعه کنید.

نکات مهم برای شستشوی موهای خشک

  • شستشوی مو را به 2-3 بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده زیاد از مواد شوینده، روغن های طبیعی مو را از بین می برد.
  • شامپو را به پوست سر بمالید و به آرامی تا انتهای رشته مو ادامه دهید.
  • از آب داغ برای شستشوی موها استفاده نکنید. اگر امکان حمام کردن با آب سرد را ندارید، موها را به طور جداگانه در سینک ظرفشویی با آب سرد بشویید.
  • اگر شستشو با آب سرد برایتان سخت است، از آب ولرم برای شستشوی موها استفاده کنید. اما آبکشی را با آب سرد انجام دهید.
  • از نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده کنید.
  • موهای خیس را با حوله خشک نکنید. به جای آن از یک تی شرت نخی استفاده کنید.
شستشوی موی خشک

سخن آخر

آبرسانی و حفظ رطوبت در درمان موی خشک بسیار موثر است. از این  رو علاوه بر شامپوی مناسب، نرم کننده موثر و ماسک موی آبرسان را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که مراقبت و نگهداری از موها کاری هر روزه است، از این رو بهتر است در روتین روزانه تان بخشی را به آن اختصاص دهید. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، ما در گزارش ” آموزش روتین مراقبت از مو و همه محصولاتی که به آنها نیاز دارید” به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

شما از چه شامپو و نرم کننده ای استفاده می‌کنید؟ آیا از میزان اثربخشی آن نسبت به هزینه ای که کرده اید، راضی بوده اید؟  تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  1. بهترین شامپوی موی خشک چه خصوصیاتی دارد؟
    شامپوی موی خشک بایستی رطوبت مورد نیاز موها را تامین کند. همچنین دارای پروتئین ها و مواد مغذی برای حفظ سلامت موها باشد.
  2. آیا استفاده از نرم کننده موجب چرب شدن موها می شود؟
    اگر نرم کننده مطابق جنس موها انتخاب شود و هنگام استفاده تنها به ساقه و نوک مو (نه ریشه موها) زده شود، موجب چربی موها نمی شود.
  3. شامپوی خشک چیست؟
    شامپوی خشک یا (dry shampoo) محصولی به شکل اسپری یا پودر است که در واقع موها را تمیز نمی کند. این شامپو دارای نشاسته یا الکل است که چربی موجود در موها را جذب کرده و ظاهر تمیزی به موها می دهد.
  4. موهایم خیلی خشک شده است، چه کار کنم؟
    موهای تان را کوتاه کنید. ویتامین های موردنیاز موها را مصرف کنید. امگا3 و آنتی اکسیدان ها را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. شستشوی موها را به 2 بار در هفته محدود کنید. از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید. با آب سرد حمام کنید. موهای تان را با روغن های طبیعی ماساژ دهید. موهای تان را از آفتاب بپوشانید و روغن نارگیل را فراموش نکنید.

با الهام از: Healthline و Stylecraze

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید