آموزش روتین مراقبت از مو و همه محصولاتی که به آنها نیاز دارید

موی طبیعی و سالم

آیا شما هم مثل من تاثیر مراقبت از مو را در زیبایی و سلامتی خود دست کم میگیرید؟ یا اینکه در مورد خرید محصولات مراقبتی مختلف سرگردان شده اید؟

بیشتر ما مراقبت از پوستمان را به مراقبت از موهایمان ترجیح می‌دهیم. البته اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که به تازگی تصمیم گرفته اید برای موهایتان هم اهمیت بیشتری قائل شوید این گزارش را حتما بخوانید.

در این گزارش به شما کمک می‌کنم یک روتین مراقبت از مو مناسب با کمک معرفی محصولات، آموزش روش‌های مراقبتی و ماسک‌های خانگی برای خودتان ایجاد کنید. تا پایان با من همراه باشید.

روتین مراقبت از مو به این عوامل بستگی دارد

قبل از هرچیز برای پیدا کردن یک روتین مراقبتی خوب، باید اطلاعات کافی از جنس و نیاز موهای خودتان بدست آورید. بنابراین ابتدا به این سوالات پاسخ دهید:

جنس و حالت موهای شما چیست؟

جنس موها به سه حالت معمولی، ضخیم و خشن تقسیم می‌شود. حالت موها هم در یکی از طبقه‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرید:

  • صاف
  • موج‌دار
  • فر
  • مجعد
شناخت جنس و حالت مو

آیا موهایتان را رنگ، دکلره، ریباندینگ یا کراتین کرده‌اید؟

موهایی که هریک از عملیات‌های شیمیایی مثل دکلره، رنگ یا ریباندینگ روی آنها انجام شده، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. به عنوان مثال به کسانی که موهای رنگ یا دکلره شده دارند، توصیه می‌شود که میزان شسشتوی موهای خود را تا حد امکان کاهش دهند. چرا که این کار باعث خشکی و رنگ پریدگی موها می‌شود. بنابراین برای پیدا کردن روتین مناسب باید به این مورد هم توجه کنید.

مدل موهای روزانه شما چیست؟

یکی از عوامل مهم در پیدا کردن روتین مناسب، مدل موی دلخواه شما به صورت روزمره است. آیا شما عادت دارید از وسایل گرمایشی مثل اتو یا سشوار برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است،‌ باید به فکر پیدا کردن محصولات نرم کننده و محافظ حرارت باشید.

مدل موی روزانه

آیا مشکل خاصی با موهایتان دارید که می‌خواهید آن را برطرف کنید؟

یافتن حداقل یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که با موهایتان دارید، به شما کمک می‌کند که سریع تر به راه حل برسید. به عنوان مثال اگر با شوره سر یا موخوره مشکل دارید، می‌توانید با کمی تحقیق و بررسی محصولات مناسب‌تری را به روتین خود اضافه کنید.

مراحل اصلی روتین مراقبت از مو اینها هستند

بعد از اینکه اطلاعات مورد نیاز در مورد موهای خود را بدست آوردید، گام بعدی آشنایی با مهم‌ترین اجزای روتین مراقبت از مو است. در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

شستشوی موها

به جرات می‌توان گفت یکی از پرمصرف‌ترین و شناخته شده‌ترین محصولات مو شامپو است. همه ما به نوعی با انواع شامپوها سروکار داشته ایم. روز به روز هم بر تنوع و تعداد این محصولات افزوده می‌شود. یک شامپوی مناسب باید باعث متعادل شدن چربی سر (نه از بین بردن تمام چربی) و پاکسازی پوست‌های مرده و آلودگی‌ها بشود.

شامپوهای با قدرت شویندگی کم، باعث می‌شوند سبوم و چربی‌های ناخواسته تجمع کرده و سلامتی پوست را تهدید کنند. از طرفی شامپوهای با قدرت شویندگی بالا هم ممکن است باعث خشکی شدید موها شوند. در نتیجه مهم است که حتماً جنس موهای خود را به خوبی بشناسید و یک شامپوی سازگار با آنها پیدا کنید.

برای اینکه با نحوه شستشوی صحیح موها آشنا شوید این گزارش را هم بخوانید:

آموزش شست و شوی سر در 6 مرحله؛ بایدها و نبایدهای شستن موها

شستشوی مو

آبرسانی و نرم کنندگی

این محصولات مزایایی بی‌شماری دارند. مهم‌ترین کار آنها مرطوب کردن موهاست اما باعث کاهش وز و براق شدن هم می‌شوند. مهم‌ترین ماده موجود در نرم‌کننده، یک سورفاکتانت کاتیونی است. این ماده به تار مو می‌چسبد و مانع از بین رفتن رطوبت آن می‌شود. امروزه انواع مختلفی از نرم کننده‌ها در بازار وجود دارند.

نرم کننده مو

آبرسانی بیشتر

اگر موهای شما خشکی زیادی دارد (به خصوص برای موهای فر و مجعد) می‌توانید یک فرآیند آبرسانی دومرحله ای انجام دهید. این کار به مهر و موم کردن هم معروف است. انواعی از محصولات وجود دارند که می‌توانند رطوبت بیشتری به موهای شما بیفزایند. ضمن اینکه این رطوبت را درون ساختمان مو به دام بیندازند.

آبرسانی موی فر و مجعد

شانه کردن (باز کردن گره‌ها)

یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای نگهداری از موها، شانه کردن آنها است. این کار باعث کاهش شکستگی موها و موخوره می‌شود. همچنین به خوش حالت شدن آنها هم کمک می‌کند. اما توجه کنید که شما باید شانه مناسبی برای این کار داشته باشید.

توصیه می‌کنم برای پیدا کردن یک شانه و برس مناسب جنس موهایتان حتما این گزارش را بخوانید:
چگونه شانه و برس مناسب جنس موهایمان را پیدا کنیم؟

در ضمن از شانه زدن موهای خیس خودداری کنید. البته در صورت ضرورت فقط از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید.

شانه کردن مو با شانه چوبی

استایل و مدل مو

بعد از شانه کردن، نوبت به حالت دادن به موها می‌رسد. امروزه تنوع محصولات حالت دهنده مثل ژل، تافت، واکس مو و موارد مشابه، بی نظیر است. اما اگر شما طرفدار وسایل حرارتی مانند اتو و سشوار هستید باید همیشه یک اسپری محافظ حرارتی، به همراه داشته باشید.

مدل موی گوحه ای

درمان مو

در واقع درمان کردن مو به معنای انتخاب مشکل خاص و مهمی است که با موهایتان دارید و می‌خواهید کاری برای آن انجام دهید. به عنوان مثال از وز بودن موهای خود خسته شده‌اید و می‌خواهید پروتئین درمانی کنید. یا از شوره سر رنج می‌برید و تصمیم میگیرید یک درمان اسکالپی انجام دهید.

کراتین درمانی مو

محصولات مراقبت از مو برای هر مرحله اینها هستند

در قسمت قبل با مراحل اصلی مراقبت از موها آشنا شدید. حالا نوبت انتخاب محصولات مراقبتی است. ضمن اینکه باید چه نکاتی را هنگام خرید این محصولات در نظر بگیرید.

شامپو و نرم کننده

همانطور که می‌دانید شامپوها انواع مختلفی دارند. نکته مهم این است که شما بتوانید جنس موهای خود را بشناسید و شامپویی متناسب با آن بیابید. در اینجا با طبقه بندی کلی شامپو و نرم کننده‌ها آشنا می‌شوید:

  • شامپوهای شوینده قوی: این شامپوهای برای تمیز کردن عمقی موها فرموله شده‌اند. قدرت شویندگی آنها بسیار بالاست به حدی که تمامی‌چربی و آلودگی مو را کاملاً تمیز می‌کنند. استفاده مکرر از این شامپوها برای مو مضر است. بنابراین توصیه می‌شود که از این شامپوها فقط به صورت ماهی یکبار استفاده کنید. به این شامپوها شامپوهای “کلاریفایینگ” یا شامپوی قبل از کراتینه هم گفته می‌شود.
  • شامپوهای روزانه: این دسته همانطور که از نامشان پیداست، مناسب استفاده روزمره و برای موهای نرمال تولید شده‌اند. البته به این معنی نیست که هرروز باید موهایتان را بشویید. این یک اصطلاح کلی برای شامپوهای مناسب موهای معمولی است.
  • نرم کننده‌های آبکشی: نرم کننده‌های آبکشی در واقع به آن دسته از محصولاتی گفته می‌شود که در حمام بعد از شامپو استفاده می‌کنید. آنها را معمولاً روی می‌ریزید و پس از چند دقیقه آبشکی می‌کنید. توصیه می‌شود که این نرم‌کننده‌ها را فقط روی میانه و انتهای ساقه استفاده کنید. برخورد نرم کننده با ریشه باعث چرب شدن ریشه و کف سر می‌شود.
  • نرم کننده بدون آبکشی: نحوه استفاده از نرم کننده‌های بدون آبکشی دقیقا مانند انواع آبکشی است. با این تفاوت که نیاز نیست آنها را از روی مو پاک کنید. می‌توانید آنها را داخل حمام استفاده کنید. یا اینکه بعد از دو نم شدن موها روی مو بزنید. این دسته از نرم کننده‌ها، آبرسانی بیشتری انجام می‌دهند.
  • نرم کننده‌های عمقی: نرم کننده‌های عمقی که اکثراً داخل حمام استفاده شده و به آنها ماسک مو هم می‌گوییم، طوری طراحی شده اند که آبرسانی عمیق تری انجام می‌دهند. بنابراین برای موهای بسیار خشک مناسب هستند. اثر ماسک‌های مو به نسبت نرم‌کننده‌ها، مدت بیشتری باقی می‌ماند.
روتین مراقبت از مو

آبرسانی موها

همانطور که اشاره کردم آبرسانی موها یک فرآیند دو مرحله ایست. بیشتر به این معنا که رطوبت ایجادشده در مو توسط نرم کننده یا ماسک مو، با کمک مرحله دو، درون ساختمان مو محفوظ می‌شود. روغن‌ها یا سرم‌های مو برای این کار بهترین گزینه‌ها هستند. به طور کلی دو دسته از محصولات برای این منظور مناسب هستند:

  • لوسیون‌ها یا سرم‌های مو: امروزه محصولات زیادی تحت عنوان لوسیون مو به بازار ارائه شده‌اند که می‌توان با کمک آنها رطوبت را درون مو تثبیت کرد. لوسیون‌ها معمولاً به شکل کرمی ‌یا سرم هستند. این محصولات از ایجاد موخوره و شکستگی مو هم جلوگیری می‌کنند.
  • روغن‌ها: اگر طرفدار محصولات ارگانیک هستید، روغن‌ها برای شما گزینه مناسبی هستند. بهترین روغن‌های بعد از حمام برای حفظ رطوبت شامل روغن آرگان، روغن بادام و نارگیل هستند.
روتین مراقبت از مو در خانه

ابزارهای شانه کردن مو

  • شانه: از آنجایی که موهای خیس به آسانی کنده یا دچار شکستگی می‌شوند، بهتر است برای شانه کردن آنها از برس‌های دندانه درشت استفاده کنید. البته بهترین کار این است که تا زمان خشک شدن کامل موها یا دو نم شدن آنها، شانه نکنید.
  • برس: برس‌ها انواع مختلفی دارند. مهم‌ترین نکته در انتخاب برس این است که نوع و جنس دندانه‌های برس با جنس موهای شما سازگاری داشته باشد. برس‌ها می‌توانند به توزیع چربی مورد نیاز در سراسر مو و جلوگیری از خشکی نقش بسزایی داشته باشند.
  • اسپری دو فاز: امروزه بازار اسپری‌ها مو و معروف‌ترین آنها، یعنی اسپری‌های دو فاز حسابی داغ است. این اسپری‌ها ترکیبی از چربی و کراتین مایع هستند که به نرم شدن موها و باز شدن گره‌ها کمک می‌کنند. این اسپری‌ها همچنین برای افرادی که موهای آسیب‌دیده دارند هم مناسب است.
  • سرم مو: سرم‌های مو اکثرا از ذرات سیلیکونی ساخته می‌شوند. این ذرات به ترمیم شکستگی‌های ساختمان مو کمک می‌کنند. استفاده از سرم مو برای شانه کردن موها، به خصوص برای افراد با موهای خشک و مجعد، بسیار مناسب است. چرا که باعث باز شدن گره‌ها، براق شدن مو و صاف‌تر شدن آن می‌شود.
انواع برس مو

محصولات حالت دهنده مو

یکی دیگر از محصولات مهمی که برای داشتن یک روتین خوب به آن نیاز دارید، حالت‌دهنده است. همه ما به یک حالت‌دهنده مناسب نیاز داریم. پس در ادامه با بهترین انواع آنها آشنا می‌شوید:

  • موس: موس یکی از بهترین حالت‌دهنده‌های مخصوص موی فر است. این محصول می‌تواند موها را حجیم و براق هم بکند. البته اگر با موس مو آشنایی ندارید توصیه می‌کنم این گزارش را حتما بخوانید:موس مو و کاربردهایش را بشناسید؛ خرید و روش استفاده
  • واکس: این محصولات اکثراً از مواد اولیه مومی ‌تهیه می‌شوند. بنابراین تا حدی خاصیت چسبندگی دارند. واکس مو می‌تواند حالت دادن مو را برای شما آسان‌تر کند. البته نکات مهمی ‌هم در مورد آن وجود دارد که در این گزارش آورده شده است:واکس مو و حقایقی که در مورد آن نمی‌دانید؛ راهنمای انتخاب و استفاده صحیح از واکس مو
  • پماد یا چسب مو: برای شینیون و مدل موهایی که مدت زمان زیادی قرار است ثابت بمانند، چسب یا پماد مو بهترین انتخاب است. البته استفاده همیشگی و مداوم از این محصولات عوارضی هم دارد.
  • ژل: ژل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای همه افراد با همه انواع مو است. ژل‌ها بر پایه آب ساخته می‌شوند و حالت طبیعی تری به موها می‌دهند. دو دسته ژل خیس و ژل با ظاهر خشک، از جمله مهم‌ترین انواع ژل‌های مو هستند.
  • شامپوی خشک: یک محصول جذاب برای کسانی که از چربی مو شکایت دارند. شامپوی خشک می‌تواند در عرض چند ثانیه ظاهر چرب موهای شما را به حالت عادی درآورد. همچنین به حجیم تر شدن موها هم کمک می‌کند. البته استفاده مداوم از این شامپوها اصلا توصیه نمی‌شود.
  • اسپری براق کننده: اگر موهایی مات و کدر دارید، حتماً یک اسپری براق‌کننده بخرید. این اسپری‌ها علاوه بر نرم کردن موها، باعث ایجاد ظاهر براق هم می‌شوند.
  • اسپری محافظ حرارتی: یک اسپری ضروری و پرکاربرد برای همه کسانی که با دستگاه‌های حرارتی مثل اتو و سشوار سروکار دارند. این اسپری تا حد زیادی از تاثیر منفی حرارت بر ساقه مو می‌کاهد.
واکس و حالت دادن موها

درمان‌های مو

این روزها بحث‌ها بر سر انواع روش‌های درمانی مو بسیار داغ است. درمان‌هایی که باعث صاف و احیا شدن موها می‌شوند. در اینجا با این سه دسته مهم از آنها آشنا می‌شوید:

  • پروتئین درمانی مو: این روش در واقع شامل ترمیم ساقه مو با کمک پروتئین کراتین است. در این روش مواد مخصوص کراتینه روی ساقه مو زده می‌شود. سپس با کمک حرارت اتو این مواد درون ساختمان مو تثبیت می‌شوند. پروتئین درمانی می‌تواند به صاف شدن، از بین بردن وزی و احیا شدن موها کمک کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید این گزارش را حتماً بخوانید:کراتینه مو را با حقایق علمی بشناسید؛ حواشی، شایعات و نکته‌های مهم در مورد کراتین
  • جوانسازی مو: خیلی از اوقات موهای ما به دلیل استفاده از محصولات شیمیایی نامرغوب، شرایط آب و هوایی و استرس، زیبایی و سلامتی خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال وز شده یا کدر می‌شوند. خشکی، موخوره، کدر شدن هم از دیگر نشانه‌های پیری موهاست. برای درمان این مشکلات می‌توان از روش‌های مانند بوتاکس و جوانسازی موها کمک گرفت. برای اینکه با این روش آشنا شوید این گزارش را بخوانید:آیا بوتاکس مو واقعاً موثر است؟ مزایا و معایب بوتاکس در یک نگاه
  • اسکالپ سر: خوب است بدانید که اسکالپ سر (نه به معنای فیبروز کف سر) شامل ماساژ و روغن درمانی پوست سر است. این روش به رشد مجدد موها و تقویت خونرسانی در پوست سر کمک می‌کند. این کار را خودتان هم در خانه می‌توانید انجام دهید.
روتین مراقبت از مو

بهترین روتین مراقبت از مو

تا اینجا با همه محصولات و روش‌های مراقبت از مو آشنا شدید. بنابراین قصد دارم در این قسمت یک لیست از بهترین روتین مراقبت از مو برایتان بیاورم. بهتر است براساس این لیست، بهترین محصولات مناسب جنس موهای خود را پیدا کرده و تهیه کنید.

  • شامپوی مناسب: شستشوی موها با شامپوی سازگار با موها دو تا سه بار در هفته
  • نرم کننده: استفاده از نرم کننده بعد از شامپو. برای موهای خشک دو تا سه بار در هفته. برای موهای معمولی یک یا دوبار. برای موهای چرب یکبار در هفته.
  • ماسک مو آبکشی: برای موهای خشک و آسیب‌دیده دو بار در هفته.
  • سرم مو یا اسپری دو فاز: برای موهای خشک و آسیب‌دیده بعد از هربار حمام. برای موهای معمولی دو بار در هفته.
  • اسپری محافظ حرارتی: برای کسانی که سشوار یا اتو استفاده می‌کنند. قبل از هربار سشوار یا اتو کردن مو.
  • سرم مو: بعد از اتو یا سشوار کردن مو.
  • ژل واکس: برای حالت دادن مو بعد از اتو یا سشوار.
محصولات مراقبتی مو

ماسک‌های خانگی مراقبت از مو را فراموش نکنید

موادی که در خانه و آشپزخانه دارید بهترین محصولات برای مراقبت و سلامت موهای شما هستند. تخم مرغ، ماست، عسل، دارچین، آبلیمو، سس مایونز، پیاز، سیب‌زمینی و بسیاری از مواد دیگر. که هم ارزان قیمت هستند هم همیشه در دسترس. بنابراین استفاده از آنها را به عنوان ماسک خانگی در برنامه خود قرار دهید. چند نمونه ماسک خانگی را اینجا یاد بگیرید:

۲۱ ماسک مو برای موهای خشک ، با تاثیر شگفت انگیز

همه انواع ماسک مو را ساده و کاربردی یاد بگیرید؛ آبرسانی و نرم کردن موها در خانه

نرم کننده طبیعی مو ؛ ۱۱ ماسک خانگی و گیاهی

ماسک تخم مرغ برای مو ؛ راهکاری برای همه مشکلاتی که با موهایتان دارید

حرف آخر

برای داشتن موهایی سالم و زیبا، باید باحوصله و منظم باشید. روتین داشتن نیازمند صبر، حوصله و نظم است. توجه داشته باشید که برای داشتن یک روتین خوب باید محصولات مرغوب و باکیفیت تهیه کنید. سعی کنید هنگام خرید محصولات تحقیق کرده و نظرات کاربران دیگر را هم به خوبی بخوانید و بررسی کنید.

شما از کدام‌یک از این محصولات برای مراقبت از موی خود استفاده می‌کنید؟ نتیجه برای شما چه بوده است؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-بهترین محصولات مراقبت از مو شامل چه مواردی هستند؟

برای اینکه یک روتین مراقبت از موی مناسب داشته باشید، بهتر است این موارد را تهیه کنید: تونیک مو، شامپوی مناسب جنس موهایتان، نرم‌کننده، ماسک داخل حمام، ماسک دو فاز بعد از حمام، روغن آرگان، سرم مو.

2-روتین مراقبت از موی فر و حالت‌دار چیست؟

قبل از هرچیز شما باید محصولات مخصوص موی فر بخرید. مثل شامپوی بدون سولفات، نرم‌کننده مخصوص موی فر و سرم آرگان. از آنجایی که موهای فر بسیار حساس هستند بهتر است یک شانه چوبی متناسب با ضخامت موهایتان بخرید. به طور مرتب و ماهانه نوک موهایتان را کوتاه کنید. در استفاده از وسایل حرارتی مثل سشوار و اتو افراط نکنید. موهایتان را به صورت هفتگی روغن‌درمانی کنید.

3-روتین مو قبل از خواب چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین کارها برای مراقبت مو قبل از خواب،‌ شانه کردن آنهاست. این کار باعث توزیع مناسب چربی به ساقه مو می‌شود. همچنین باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌گردد. از طرفی بهتر است موهایتان را قبل از خواب ببافید یا با یک کش به آرامی ببندید. برای جلوگیری از موخوره،‌ رو بالشی نخی تهیه کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید