نرم کننده چیست و نحوه استفاده صحیح از آن چگونه است؟

نرم کننده مو

نرم کننده یک محصول پرطرفدار است که اکثر خانم‌ها و آقایان با موهای مجعد و وز آن را به خوبی میشناسند. دوستی داشتم که همیشه میگفت بدون استفاده از نرم کننده نمی‌تواند زندگی کند. چرا که افراد با موهای مجعد و پف‌دار بدون کمک نرم کننده نمی‌توانند از پس شانه کردن موهایشان بربیایند. در این گزارش می‌خواهیم به چند سوال اساسی در مورد نرم کننده پاسخ دهیم. مثلا اینکه نرم کننده‌ها از چه موادی ساخته می‌شوند و آیا استفاده از آنها عوارضی هم دارد یا نه. بنابراین تا پایان این گزارش با من همراه باشید.

نرم‌ کننده چیست و از چه موادی ساخته می‌شود؟

این محصول همانطور که از نامش هم پیداست، یک ماده غلیظ و کرمی ‌است که برای نرم کردن ساقه مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت نرم کننده‌ها از ترکیباتی سیلیکونی، روغنی و امولینت استفاده می‌شود. این ترکیبات می‌توانند به ترمیم ساقه مو و بستن کوتیکول‌های آن کمک کنند. همچنین باعث به دام انداختن رطوبت و آب درون ساختمان مو می‌شوند.

نرم کننده گارنیه

امروزه چندین نوع از نرم کننده‌ها در بازار وجود دارند. نرم کننده‌های آبکشی، نرم کننده‌های بعد از حمام و ماسک موها. هرچند که ترکیب ساختاری کلی این محصولات ممکن است مشابه باشند، اما در واقع عملکردهای نسبتاً متفاوتی دارند. به عنوان مثال ماسک موها که به آنها نرم کننده‌های عمقی هم گفته می‌شود، می‌توانند رطوبت بیشتری برای موها ایجاد کنند. همچنین نرم کننده‌های بدون آبکشی که ماندگاری بیشتری نسبت به انواع آبکشی دارند.

نحوه استفاده صحیح از نرم‌ کننده

همانطور که اشاره کردم نرم کننده‌ها به باز شدن گره‌های مو به خصوص در افراد با موهای فر و مجعد کمک می‌کنند. همینطور می‌توانند از موخوره شدن و شکستن موها هم جلوگیری کنند. اما همه این عوامل به این موضوع بستگی دارند که شما چطور از نرم کننده استفاده می‌کنید.

بهترین روش استفاده از نرم کننده‌های آبکشی به این صورت است که بعد از شامپو کردن، مقداری از نرم کننده خود را با مقدار کمی‌ آب مخلوط کنید. سپس نرم کننده را به آرامی روی ساقه موها بزنید و ماساژ دهید. اگر موهای بلند دارید، از زیر گوش‌ها تا انتهای مو نرم کننده بزنید. برای موهای کوتاه فقط کافیست یک سانتی‌متر انتهایی ساقه مو را مواد بزنید. به مدت 5 تا 7 دقیقه مکث کنید. سپس با آب سرد یا ولرم ساقه مو را شستشو دهید. موقع شستشو تمام نرم کننده را از روی مو پاک نکنید. بهتر است حداقل 20 درصد از آن روی مو باقی بماند. در ضمن بهتر است نرم کننده با قسمت ریشه موها و پوست سر تماس پیدا نکند. این موضوع باعث چرب شدن زودهنگام موها و بی‌حالت شدن ریشه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:آموزش شست و شوی سر در 6 مرحله؛ بایدها و نبایدهای شستن موها

نحوه استفاده از نرم کننده

نرم‌ کننده مخصوص انواع موها

یک نکته مهم در مورد نرم کننده این است که، ترکیب نرم کننده‌ها مانند شامپوها متنوع نیست. نرم کننده‌ها به طور کلی به دو نوع مخصوص موهای آسیب دیده و موهای معمولی تقسیم می‌شوند. هرچند که ترکیب شیمیایی این دو نوع تا حدودی متفاوت است اما از نظر میزان اثرگذاری تقریباً مشابه هستند. درست است که نرم کننده‌ها ترکیب‌های شیمیایی متنوع مخصوص انواع مو ندارند، اما نحوه استفاده از آنها برای هر نوع مو متفاوت است.

برای افراد با موهای مجعد و وز، بهتر است دوبار در هفته از نرم کننده استفاده کنند. افراد با موهای آسیب دیده و خشک، بعد از هربار شستشو، می‌توانند از نرم کننده کمک بگیرند. برای افراد با موهای چرب اما، یکبار در هفته یا ده روز یک بار استفاده از این محصول کافیست. افراد با موهای معمولی هم می‌توانند یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنند.

شانه کشیدن مو در حمام

عوارض و مضرات نرم ‌کننده

نرم کننده‌ها معمولاً به عنوان محصولات مضر برای مو شناخته می‌شوند. در حالی که واقعیت این نیست. شاید بتوان گفت عدم استفاده صحیح از نرم کننده است که می‌تواند آن را به یک محصول مضر تبدیل کند نه خود آن! البته این موضوع برای هر محصول دیگری هم صدق می‌کند. به طور کلی عوارض استفاده از نرم کننده بسیار بسیار کم است! درصد خیلی کمی ‌از افراد ممکن است به این محصول واکنش آلرژیک داشته باشند. همچنین مقدار زیاد نرم کننده می‌تواند باعث بی‌حالت و سنگین شدن موها بشود. به خصوص برای افراد با موهای تار نازک و چرب. به این افراد توصیه می‌کنم که نرم کننده را با مقداری آب رقیق کنند.

مرطوب کننده و آبرسان مو

آیا نرم‌ کننده باعث ریزش مو می‌شود؟

یکی از پرتکرارترین سوالات در مورد نرم کننده این است که آیا این محصول می‌تواند باعث ریزش مو شود؟ همانطور که متوجه شدید، نرم کننده‌ها محصولاتی هستند که به طور اختصاصی برای ساقه مو طراحی و تولید شده‌اند. تماس آنها با پوست سر ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اگر این محصول به طور مداوم با پوست سر تماس داشته باشد و به درستی آبکشی نشود، ممکن است باعث تحریک ترشح چربی در ریشه‌ها شود. این موضوع می‌تواند عوارضی از جمله ریزش مو، ایجاد شوره چرب و التهاب پوست داشته باشد. بنابراین نکته کلیدی این است که نرم کننده را فقط و فقط روی ساقه‌های مو بزنید.

ریزش مو با نرم کننده

نرم‌ کننده مو خانگی

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که محصولات ارگانیک و خانگی را به محصولات بازاری ترجیح می‌دهید، این بخش مخصوص شماست. خیلی از موادی که در خانه و آشپزخانه داریم می‌توانند شفادهنده موهایمان باشند. انواع روغن‌ها، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، عسل و سس مایونز نمونه‌هایی از نرم کننده‌های طبیعی هستند. برای اینکه با دستورالعمل تهیه این نرم کننده‌ها آشنا شوید توصیه می‌کنم حتماً این گزارش‌ها را بخوانید:
نرم کننده مو خانگی ؛ ۸ ماسک عالی برای لطافت مو

ماسک موی آبرسانی خانگی

نرم‌ کننده مو مردانه

همانطور که اشاره کردم نرم کننده‌ها محصولات تخصصی ساقه مو هستند. بنابراین شاید آقایان با موهای کوتاه نیاز چندانی به استفاده از این محصول نداشته باشند. البته برای آن دسته از آقایان که موهای خشک دارند می‌تواند مفید باشد. البته باید توجه داشته باشید که برای موهای کوتاه فقط یک یا نهایتا دوبار در هفته از نرم کننده استفاده کنید. ضمناً این محصول را با آب رقیق کرده و نوک موها بزنید. سعی کنید که نرم کننده تماس مستقیمی ‌با ریشه‌ها نداشته باشد.

نرم کننده مو مردانه

بهترن انواع نرم‌ کننده ‌ها کدامند؟

از آنجایی که نرم کننده‌ها محصولات مفید و کاربردی هستند، کمپانی‌های زیادی این محصول را با ترکیبات مختلف تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. این روزها نرم کننده‌های خارجی و ایرانی را ممکن است در فروشگاه‌ها کنار هم ببینید. اما اگر بخواهید بهترین‌های هرکدام را بشناسید نگاهی به لیست‌های بعدی بیندازید.

بهترین نرم کننده ‌های خارجی

  • لورال پروفشنال
  • گلیس
  • آیس کریم
  • اچ اس لاین
  • نلی
  • گارنیه
  • پنتن
  • شوارتزکوف
بهترین نرم کننده های خارجی

بهترین نرم کننده ‌های ایرانی

  • لافارر
  • لطیفه
  • مارال
  • زی فام
  • پروکسا
  • بیول
  • گلرنگ
  • اکتیو
  • شون
  • اوه
بهترین نرم کننده های ایرانی

در آخر

برای اینکه بتوانید هرچه بهتر از موهای خود مراقبت کنید، توصیه میکنم حتماً یک روتین مراقبتی داشته باشید. داشتن یک برنامه منظم به شما کمک می‌کند تا به طور موثرتری به موهای خود رسیدگی کنید.
برای اینکه بفهمید یک روتین مراقبت از مو از چه اجزایی تشکیل شده است حتما این گزارش را بخوانید:
آموزش روتین مراقبت از مو و همه محصولاتی که به آنها نیاز دارید

همچنین شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-نرم کننده مو چیست؟

این محصول همانطور که از نامش هم پیداست، یک ماده غلیظ و کرمی ‌است که برای نرم کردن ساقه مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت نرم کننده‌ها از ترکیباتی سیلیکونی، روغنی و امولینت استفاده می‌شود. این ترکیبات می‌توانند به ترمیم ساقه مو و بستن کوتیکول‌های آن کمک کنند. همچنین باعث به دام انداختن رطوبت و آب درون ساختمان مو می‌شوند.

2-آیا نرم کننده برای افراد با موهای خشک موثر است؟

نرم‌کننده‌ها محصولات تخصصی موهای خشک هستند. بنابراین حتماً برای افراد با موهای خشک مناسبند و می‌توانند تا حدی رطوبت از دست رفته موهای آنها را جبران کنند.

3-آیا افراد با موی چرب هم می‌توانند نرم کننده بزنند؟

نرم کننده برای افراد با موی چرب نه تنها مفید است بلکه ضروری است. چرا که این محصول می‌تواند موها را به خوبی التیام ببخشد و باعث کنترل چربی ناخواسته موهای شما شود. بنابراین تنها به شامپو اکتفا نکنید و از نرم‌کننده هم برای داشتن موهای سالم کمک بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید