میزان رشد مو در ماه چقدر است؟ چگونه موهایی بلندتر داشته باشیم؟

میزان رشد مو در ماه چقدر است؟

نوزاد انسان با تعداد مشخصی فولیکول مو متولد می‌شود. معمولا در حدود ۵ میلیون مو روی بدن وجود دارد که ۱۰۰۰۰۰ تای آن بر روی سر قرار دارند. با افزایش سن، برخی از فولیکول‌ها تولید مو را متوقف می‌کنند و باعث کم پشتی یا طاسی می‌شوند. فارغ از تعداد فولیکول‌های مو، میزان رشد مو‌ها نیز مساله مهمی است. شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که میزان رشد مو در ماه چقدر است؟

میزان رشد مو در ماه چقدر است؟

آکادمی پوست آمریکا اعلام کرده است که مو به طور متوسط در هر ماه حدود ۱.۳ سانتی متر رشد می‌کند. بدین ترتیب در طول سال، حدود ۱۵.۵ سانتی متر مو‌ها بلندتر می‌شود.

چه عواملی در سلامت مو‌ها موثر هستند؟

سلامت و طول عمر مو‌ها به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن
  • جنس مو‌ها
  • سلامت عمومی بدن
  • شرایط خاص پزشکی یا بیماری‌های خاص

تاکنون اطلاعات اندکی در مورد چگونگی کنترل رشد مو در سطح سلولی به دست آمده است. اما دانش کافی در خصوص مراحل رشد مو‌ها و روش داشتن مو‌های سالم در اختیار ما قرار دارد.

چرخه رشد مو چه مراحلی دارد؟

مو در سه مرحله رشد می‌کند و هر تار مو از جدول زمانی خاص خود پیروی می‌کند. این سه مرحله عبارتند از:

  • مرحله اول: آناژن (anagen) – فاز رشد فعال مو که ۲ تا ۸ سال طول می‌کشد.
  • مرحله دوم: کاتاژن (catagen) – مرحله انتقال که رشد مو در آن متوقف می‌شود، این مرحله ۴-۶ هفته طول می‌کشد
  • مرحله سوم: تلوژن (telogen) مرحله استراحت که در آن مو می‌ریزد، این مرحله ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد

به طور متوسط ۹۰-۹۵ درصد فولیکول‌های موجود در پوست سر در مرحله آناژن هستند. این بدان معنی است که حدود ۵-۱۰ درصد مو‌ها در فاز تلوژن قرار دارند که موجب می‌شود ۱۰۰-۱۵۰ تار مو در هر روز بریزد.

چرخه رشد مو

آیا می‌توان فاز آناژن را برای رشد مو طولانی کرد؟

مدت زمان فاز آناژن به طول مو‌های شما بستگی دارد. در فاز آناژن سلول‌های موجود در پایه فولیکول مو تکثیر و تبدیل شدن به سلول‌های جدید را ادامه می‌دهند. سلول‌های ماتریکس مو با رسیدن به فولیکول فوقانی، مقداری از ساختار خود را از دست می‌دهند و مو رشد می‌کند. قسمت ریخته شده با کراتین مو ترکیب شده و رشته‌های مو را از سطح پوست سر خارج می‌کند.
پژوهشگران هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چه عواملی محرک مرحله آناژن هستند. اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت مو‌ها در مرحله آناژن انجام دهید.

چه راه‌هایی برای افزایش میزان رشد مو در ماه وجود دارد؟

مو از کراتین و سلول‌های مرده پوست تشکیل شده است. اگرچه هیچ روش میانبری برای رشد سریع مو‌ها وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که موجب افزایش سلامت و طول عمر مو‌های شما می‌شود. قبل از استفاده از هر گونه دارویی مانند بیوتین، کراتین یا سایر مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک تداخلات دارویی و عوارض جانبی ناخواسته مصرف دارو‌ها را کنترل می‌کند.

۱. ویتامین‌ها و مواد مغذی را فراموش نکنید

امروزه بسیاری از شرکت‌های داروسازی انواع مختلفی از ویتامین‌ها یا مکمل‌ها را برای رشد مو معرفی می‌کنند، اما تاثیر گذاری هیچ کدام از آن‌ها بر میزان رشد مو در ماه مشخص نیست. بدن برای رشد مو‌ها به انرژی زیادی احتیاج دارد. نبود وعده‌های غذایی متعادل و مواد مغذی در رژیم غذایی، رشد مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بهترین روش دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی از رژیم غذایی است. اما در صورت استفاده از مکمل‌ها بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • امگا ۳ و ۶ : در مطالعه‌ای که روی ۱۲۰ زن انجام شد، نتایج نشان داد گروهی که از مکمل‌های امگا ۳ و امگا ۶ استفاده کردند ریزش موی کمتری داشته و تراکم مو‌های شان بیشتر شده است.
منابع غذایی امگا3
  • روی: مصرف روی فقط در کسانی که دچار کمبود روی هستند، موثر است. منابع معتبر اعلام کرده اند که کمبود روی در ریزش مو نقش دارد.
منابع غذایی روی
  • ویتامین B-۵ و ویتامین B-۷ (بیوتین): هیچ شواهدی مبنی بر موثر بودن مصرف این ویتامین‌ها در افرادی که دچار کمبود آنها نیستند وجود ندارد. مطالعه‌ای که روی مکمل‌های خوراکی حاوی بیوتین و روی انجام شد، نشان داد که مصرف این مواد به کاهش ریزش مو و بهبود استحکام مو کمک می‌کنند.
منابع غذایی بیوتین
  • ویتامین C : خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C ممکن است از استرس اکسیداتیو که باعث سفیدی و نازک شدن موها می‌شود، جلوگیری کند.
منابع غذایی ویتامین سی
  • آهن: تنها در صورت کمبود آهن در بدن، مصرف مکمل های آهن موثر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود آهن با ریزش مو مرتبط است.
منابع غذایی آهن
  • ویتامین D : یک مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به آلوپسی و ریزش مو کمبود ویتامین D دارند.
منابع ویتامین دی

۲. روغن درمانی کنید

اگر از فواید روغن درمانی آگاه نیستید، توصیه می‌کنیم مطلب “با روغن درمانی مو طراوت و تازگی را به موهایتان هدیه دهید” را مطالعه کنید. برای شروع می‌توانید چند قطره روغن جوجوبا درون شامپوی خود بریزید یا آن را با یک روغن موثر دیگر رقیق کنید. مطالعه‌ای نشان داده است که روغن تخمه کدو ریزش مو در مبتلایان را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.
از مالیدن روغن‌های معطر به طور مستقیم روی پوست خودداری کنید. می‌توانید چند قطره روغن معطر در یک لیوان روغن حامل (مانند روغن زیتون) مخلوط کنید و به پوست سر ماساژ بدهید. از موثر‌ترین روغن‌های معطر برای افزایش میزان رشد مو در ماه، روغن رزماری و روغن نعناع فلفلی هستند. نتایج آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که این روغن‌ها در رشد مو بسیار موثر هستند.
با مخلوط کردن این روغن‌های معطر با سایر روغن‌های حامل، علاوه بر بهره مندی از خواص آنها، از آسیب دیدن مو‌ها جلوگیری می‌کنید. برخی از روغن‌های حامل عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کرچک
روغن درمانی موها

۳. پماد‌های موضعی را امتحان کنید

پماد‌های موضعی برای افراد مبتلا به ریزش مو موثر هستند. این مواد میزان رشد مو در ماه را افزایش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که این محصولات در درمان آلوپسی، کاهش ریزش مو و تسریع رشد مو‌ها موثر هستند:

  • ملاتونین موضعی باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو می‌شود
  • ماینوکسیدیل موضعی ریزش مو را ۵ درصد کاهش می‌دهد
  • پروپسیا (Propecia)
  • شامپو کتوکونازول (ketoconazole)
رشد موها با ماینوکسیدیل

۴. مکمل‌های کراتین مصرف کنید

مطالعات زیادی در مورد تأثیر پروتئین، کراتین و ویتامین‌ها بر روی سلامت مو وجود ندارد. مطالعه‌ای که بر روی محصولات دارای ۵۰۰ میلی گرم کراتین، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی انجام شد که نشان داد موجب تاثیرات زیر می‌شود:

  • ۱۲.۵ درصد کاهش ریزش مو
  • ۵.۹ درصد افزایش استحکام مو
  • افزایش روشنی و درخشندگی مو

۵. از پروتئین‌ها استفاده کنید

پروتئین به رشد مو کمک می‌کند و از آن در برابر آسیب‌های شیمیایی و محیطی محافظت می‌کند. اگر مرتباً موهایتان را حالت می‌دهید یا از اتوی مو استفاده می‌کنید، پروتئین درمانی موجب حفظ سلامت و محافظت از مو‌های شما می‌شود. مواد مورد نیاز پروتئین درمانی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید یا از روغن نارگیل در خانه استفاده کنید. روغن نارگیل به بازیابی پروتئین از دست رفته مو کمک می‌کند. روغن نارگیل را می‌توانید قبل و بعد از شستشوی مو، استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که پروتئین زیاد نیز کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین باعث شکننده شدن مو‌ها نیز می‌شود. اگرچه این موارد نادر است، اما بهتر است که پروتئین را از رژیم غذایی خود دریافت کنید و نه مکمل ها. سبزیجات، آجیل، ماست، حبوبات و گوشت سرشار از پروتئین هستند.

منابع غذایی سرشار از پروتئین

۶. فولیکول‌های مو را با کافئین تقویت کنید

مطالعات کمی در مورد اثرات کافئین بر رشد مو انجام شده است. اما یک مطالعه سلولی نشان داده است که کافئین ممکن است در تسریع رشد مو موثر باشد. استفاده از محصولات موی دارای کافئین، به عنوان یک ماده موثر، می‌تواند میزان رشد مو در ماه را افزایش دهد.

چه عواملی برا میزان رشد مو در ماه موثر است؟

عوامل زیر در میزان رشد موها نقش دارند:

  • ژنتیک یا سابقه خانوادگی ریزش مو
  • تغییرات هورمونی
  • کمبود مواد مغذی
  • دارو‌های مصرفی
  • استرس
  • ضربه‌ای که به فولیکول‌های مو آسیب برساند
  • سایر بیماری‌ها

همچنین توجه به این نکته مهم است که اگر دچار ریزش موی شدید و ناگهانی شدید، بایستی مساله را با پزشک خود درمان بگذارید، زیرا عوامل و بیماری‌های بسیاری می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

رشد مو در دوران بارداری و بعد از آن چگونه است؟

اغلب زنان در دوران بارداری احساس می‌کنند که سرعت رشد مو‌های شان بیشتر شده است. پس از زایمان شرایط برعکس می‌شود و این احساس پدیدار می‌شود که ریزش مو شدت یافته است. دلیل این امر این است که در دوران بارداری، هورمون استروژن باعث می‌شود که فولیکول‌های موی بیشتری در مرحله رشد قرار بگیرند. پس از زایمان، فولیکول‌های مو وارد مرحله “استراحت یا ریزش” می‌شوند، که به نظر می‌رسد ریزش مو شدت یافته است. اما جایی برای نگرانی نیست و پس از مدتی شرایط به دوران پیش از بارداری باز می‌گردد.

رشد مو در بارداری

سخن آخر

بیشتر عواملی که رشد مو را کنترل می‌کنند از دسترس ما خارج هستند. بهترین اقدامی که می‌توانید برای افزایش رشد مو در ماه انجام دهید، داشتن تغذیه مناسب است. رژیم متعادلی داشته باشید و بدنتان را هیدراته نگاه دارید. اگر در مورد مصرف مولتی ویتامین‌ها شک و شبه‌ای دارید، توصیه می کنیم مطلب ” کمبود ویتامین ها و ریزش مو؛ آیا مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟ ” را مطالعه کنید. اگر احساس کردید که دچار ریزش موی شدیدی شده اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا تا به حال میزان رشد موهایتان دغدغه شما بوده است؟ آیا توانستید پاسخ سوال‌های خود را در این مقاله بیابید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: healthline

سوالات متداول

1-مو در هر ماه چقدر رشد می‌کند؟

براساس تحقیقات موهای ما در هر ماه حدود 13 میلیمیتر یا حدودا 1.3 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

2-آیا افزایش سرعت رشد مو امکان‌پذیر است؟

این موضوع تا حد زیادی به ژنتیک شما، سبک زندگیتان و رژیم غذایی که مصرف می‌کنید بستگی دارد. با رعایت مواردی چون استانداردهای رژیمی، خواب کافی، ورزش و ترک عادات غلط می‌توانید سرعت رشد موهایتان را افزایش دهید. در غیر این صورت سرعت رشد موهای شما نرمال خواهد بود.

3-بهترین ماسک برای افزایش سرعت رشد موها کدام است؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد ماسک رزماری و روغن چوب صندل از بهترین عوامل برای افزایش سرعت رشد موها و بهبود حجم آنها هستند. به شرطی که به طور مرتب و مداوم از آنها استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

۳ نظر

نظر خود را برای موهیتو بنویسید