۸ ماسک موخوره که شما را از رفتن به آرایشگاه بازمی‌دارد!

ماسک موخوره

تقریباً همه ما تجربه موخوره را داشته ایم و همیشه از دیدن تقسیم و چند پاره شدن تار‌های مو احساس ناراحتی می‌کنیم. حتی فکر اینکه برای راحت شدن از شر موخوره باید به آرایشگاه برویم و مو‌های مان را کوتاه کنیم، هم برایمان ناخوشایند است. موخوره یکی از مشکلات رایج موهاست که ناشی از فرسایش مو است. این فرسایش در اثر عوامل مختلفی مانند آسیب ناشی از نور خورشید، گرما، گرد و غبار، آلودگی، مواد شیمیایی و … ایجاد می‌شود. اما آیا راه دیگری جز کوتاهی مو برای رهایی از شر موخوره وجود دارد؟ راه حل همین جاست! دفترچه یادداشت‌تان را بیاورید و این ۸ ماسک طبیعی برای درمان موخوره را یادداشت کنید. خبر خوب این است که می‌توانید تمام مواد مورد نیاز را به راحتی در خانه پیدا کنید.

علل بروز موخوره

  • قرار گرفتن مو در معرض گرما، گرد و غبار و آلودگی هوا
  • شستشوی بیش از حد مو‌ها
  • استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو مانند صاف کننده‌ها، فر کننده‌ها و محصولات شیمیایی مانند سرم، اسپری و شامپو‌های خشک
  • روغن نزدن به مو‌ها
  • شستن مو‌ها با آب داغ
  • کوتاه نکردن منظم مو‌ها
  • استفاده مکرر از فرایند‌های شیمیایی مانند فر کردن و رنگ کردن موها
  • قرار گرفتن در معرض آب‌های با سختی بالا مانند استخر‌های کلر دار

بیشتر بخوانید: ۹ علت اصلی موخوره و راه پیشگیری از آن

قرار گرفتن در معرض آب‌های با سختی بالا مانند استخر‌های کلر دار موجب موخوره می شود

۸ ماسک طبیعی برای درمان موخوره

در این مطلب قصد داریم، چند ماسک طبیعی برای درمان موخوره به شما معرفی کنیم که تاکنون از وجود آن‌ها اطلاع نداشته اید!

۱. زرده تخم مرغ

استفاده از تخم مرغ به عنوان ماسک مو یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی است. تخم مرغ به مو‌های وز حالت می‌دهد و آن‌ها را درخشان می‌کند. زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین است که رشته‌های مو را تقویت می‌کند و از بروز موخوره جلوگیری می‌کند. تخم مرغ همچنین به عنوان مرطوب کننده و نرم کننده مو نیز عمل می‌کند.

روش استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان ماسک موخوره

برای دریافت نتیجه بهتر، بایستی زرده تخم مرغ را با مواد دیگر ترکیب کنید. یکی از بهترین ترکیب ها، مخلوط کردن زرده تخم مرغ با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، روغن بادام و عسل است. اجازه دهید مخلوط حدود ۳۰-۴۵ دقیقه روی مو‌ها بماند. سپس مو‌ها را با آب ولرم بشویید.

ماسک موخوره با زرده تخم مرغ

۲. دلستر (آبجو)

ماساژ مو‌ها با دلستر به اندازه نوشیدن آن مفید است. آبجو قند و پروتئین کافی را به فولیکول‌های آسیب دیده مو می‌رساند، در نتیجه موخوره را کنترل می‌کند. آبجو همچنین اثر نرم کنندگی روی مو‌ها دارد و به آن‌ها افزایش حجم می‌دهد.

روش استفاده از آبجو برای درمان موخوره

حتما از آبجوی کلاسیک و بدون گاز و الکل روی مو‌ها استفاده کنید. در غیر اینصورت مو‌های تان آسیب می‌بیند. پس از شستن مو‌ها با شامپو، آن‌ها را با آبجو بشویید. اجازه دهید آبجو به مدت ۲-۳ دقیقه روی مو‌ها بماند. سپس مو‌های تان را بشویید.

ماسک موخوره با آبجو

۳. عسل

عسل همواره به عنوان درمانی شگفت انگیز برای حفظ سلامت بدن، مو و پوست مطرح بوده است. عسل خاصیت مرطوب کنندگی دارد و باعث حفظ رطوبت مو‌ها می‌شود. افزایش رطوبت مو‌ها باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و در نهایت از بروز موخوره جلوگیری می‌کند. عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی به تمیز نگه داشتن پوست سر نیز کمک می‌کند.

روش استفاده از عسل به عنوان ماسک موخوره

ماساژ سر با مخلوط آب و عسل باعث می‌شود مو‌های شما چسبناک و نامرتب شود. از این رو بهتر است برای تهیه ماسک عسل، مواد دیگری مانند ماست، روغن زیتون و زرده تخم مرغ را با آن ترکیب کنید تا بافت مناسبی پیدا کند و قابل ماساژ دادن روی مو‌ها شود. اجازه دهید مخلوط حدود ۲۰-۲۵ دقیقه روی مو‌ها بماند، سپس مو‌ها را با آب ولرم بشویید.

ماسک موخوره با عسل

۴. بابونه

بابونه ماده‌ای شگفت انگیز برای درمان مو‌های خشک و وز است. بابونه به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و باعث رشد بهتر مو‌ها می‌شود. استفاده منظم از ماسک بابونه به دلیل تمیز نگه داشتن پوست سر و مو‌ها باعث جلوگیری از موخوره می‌شود.

روش استفاده از بابونه برای درمان موخوره

شستشوی مو‌ها با چای بابونه به حفظ زیبایی و سلامت مو‌ها کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو کیسه چای بابونه را در آب جوش دم کنید و بگذارید خنک شود. مو‌های تان را با چای بابونه بشویید. همچنین می‌توانید از روغن بابونه نیز برای روغن درمانی مو‌ها استفاده کنید.

۵. عدس سیاه

عدس سیاه سرشار از پروتئین‌ها، آهن، اسید فولیک، فسفر و فیبر و بسیاری مواد ضروری دیگر است. اسید فولیک وظیفه انتقال اکسیژن از خون به فولیکول‌های مو را بر عهده دارد و در نتیجه سلامت مو‌های شما را بهبود می‌بخشد. برای بهره مندی از خواص عدس سیاه می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید و هم به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

روش استفاده از عدس سیاه به عنوان ماسک موخوره

نصف فنجان عدس سیاه را به شکل پودر درشت آسیاب کنید. یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله به آن اضافه کنید و با نصف فنجان ماست مخلوط کنید. این خمیر غلیظ را روی مو‌های خود بمالید و اجازه دهید حداقل یک ساعت روی مو‌ها بماند. سپس مو‌ها را با شامپوی ملایم بشویید.

ماسک موخوره با عدس سیاه

۶. میوه پاپایا

پاپایا میوه‌ای سرشار از اسید فولیک است. اسید فولیک به بهبود گردش خون در پوست سر و مو کمک می‌کند. این میوه همچنین دارای ویتامین A است که باعث افزایش تولید سبوم (روغن طبیعی پوست) می‌شود. پاپایا به مرطوب نگه داشتن پوست سر و فولیکول‌های مو کمک می‌کند، رشد مو را تقویت می‌کند و از بروز موخوره و وز شدن مو‌ها جلوگیری می‌کند.

روش استفاده از پاپایا برای درمان موخوره

برای تهیه این ماسک پوره پاپایا و ماست را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست بیاید. خمیر را روی مو‌های خود بمالید و ۳۰-۴۵ دقیقه صبر کنید. در آخر، مو‌ها را با آب سرد بشویید.

ماسک موخوره با پاپایا

۷. روغن نارگیل

روغن نارگیل رایج‌ترین و قدیمی‌ترین ماسک برای درمان موخوره است. این روغن به نرم شدن مو‌ها و از بین بردن آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند. همچنین از بروز موخوره، کدر شدن و ریزش مو پیشگیری می‌کند.

روش استفاده از روغن نارگیل به عنوان ماسک موخوره

تنها کافی است مو‌ها و پوست سر خود را با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید. اجازه دهید حدود ۱-۲ ساعت روی مو‌ها بماند. سپس با آب بشویید.

ماسک موخوره با روغن نارگیل

۸. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان ثابت شده برای مو‌های آسیب دیده است. ژل آلوئه ورا سرشار از آنزیم‌های پروتئولیتیک است که سلول‌های مرده پوست سر را بیرون می‌کشد و باعث رشد بیشتر مو‌ها می‌شود. این ژل همچنین خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد که پوست سر را تمیز و عاری از آلودگی می‌کند.

روش استفاده از آلووئه ورا برای درمان موخوره

تمام کاری که باید انجام دهید این است که از ۲-۳ برگ آلوئه ورا، ژل آن استخراج کرده و روی مو‌های خود بمالید. اگرچه کمی چسبناک است، اما ارزشش را دارد. ژل را حدود ۳۰-۴۰ دقیقه روی مو‌ها نگه دارید، سپس مو‌ها را بشویید. می‌توانید با یک شامپوی ملایم مو‌ها را تمیز کنید.

ماسک موخوره با آلوئه ورا

سخن آخر

اگر به موخوره رسیدگی نشود، در طول ساقه مو بالا می‌روند و به تمامی موها را آسیب می‌زنند. بنابراین با مشاهده اولین نشانه ها بایستی اقدامات لازم را انجام دهید. برای پیشگیری از موخوره، کافی است از ماسک‌های معرفی شده در این مطلب به طور منظم استفاده کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید. همچنین برای آگاهی از مزایای روغن درمانی موها، مطلب ” روغن بادام برای مو ، درمان قطعی موخوره و شوره سر” را مطالعه کنید.

همچنین شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: ndtv

سوالات متداول

1-بهترین ماسک مو برای موخوره چیست؟

ماسک تخم‌مرغ و روغن زیتون از جمله بهترین ماسک‌ها برای درمان موخوره است. این ماسک به تامین و تقویت رطوبت و پروتئین موها کمک کرده و از موخوره شدن موها جلوگیری می‌کند. همچنین موخوره‌های جوان و تازه را از بین می‌برد.

2-آیا رفع موخوره با سرکه امکان‌پذیر است؟

سرکه یک ماده اسیدی است که می‌تواند به اسیدی کردن شرایط مو و پایدار کردن ساختمان آن کمک کند. چرا که مولکول‌های سازنده موها به اسیدی بودن تمایل بیشتری دارند. به همین دلیل موها بعد از شستشو با سرکه براق و نرم می‌شوند. سرکه به تامین رطوبت موها کمک کرده و از موخوره شدن موها جلوگیری می‌کند. البته در مصرف سرکه نباید افراط کنید چرا که مصرف بیش از حد آن باعث سوختگی موها می‌شود.

3-آیا دستگاه موخوره‌گیر واقعا موثر است؟

امروزه دستگاه‌هایی به نام موخوره‌گیر با ظاهری شبیه به اتوی مو وارد بازار شده‌اند. براساس تجربیات و نظرات کاربران، این دستگاه‌ها تاثیر چندانی در از بین بردن موخوره‌های قدیمی و شدید نداشته‌اند. اما برای از بین بردن موخوره‌های جوان و تازه موثر هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید