۹ علت اصلی موخوره و راه پیشگیری از آن

تفاوت موی سالم و موخوره

هر قدر مو‌های شما سالم و مستحکم باشد، بازهم ممکن است دچار موخوره شوید. موخوره تضعیف انتهای رشته‌های مو و دو یا چند رشته شدن آنهاست. عوامل زیادی می‌توانند علت موخوره در افراد باشند. استفاده زیاد از محصولات شیمیایی، رژیم غذایی نامناسب و شانه کردن بیش از حد از علت‌های بروز موخوره هستند.

علت بروز موخوره

همانگونه که پیش‌تر گفته شد، علت موخوره در افراد متفاوت است. برخی از دلایل عمده موخوره به شرح زیر است:

۱. استفاده زیاد از محصولات حالت دادن و فرم دهی مو

محصولاتی که برای رنگ کردن، فر یا صاف کردن مو استفاده می‌شود، دارای مواد شیمیایی است که مو را ضعیف کرده و احتمال بروز موخوره را افزایش می‌دهد. حتی استفاده از برخی ازشامپو‌ها نیز موجب موخوره، شکنندگی یا وز شدن مو می‌شوند.
پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد که اسیدیته یا pH شامپو بر شکنندگی مو موثر است. شامپو‌هایی که pH قلیایی دارند، روی مو‌ها بار منفی ایجاد می‌کنند. از این رو اصطکاک بیشتری بین تار‌های مو ایجاد می‌شود که منجر به شکستگی مو می‌شود.
عدم استفاده محصولات دارای مواد شیمیایی مضر بر مو‌ها و انتخاب شامپو با pH خنثی، موجب حفظ سلامت مو‌ها می‌شود.

۲. شانه کردن بیش از حد

شانه کردن بیش از حد مو نیز می‌تواند علت موخوره باشد. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که فقط مو‌ها را به همان اندازه که برای حالت دادن مو نیاز دارید شانه کنید و بیش از یکبار در روز موهایتان را شانه نکنید. مو‌های تان را تنها وقتی کاملا خشک هستند شانه کنید و از شانه غیر پلاستیکی با دندانه درشت استفاده کنید.

شانه کردن بیش از حد علت اصلی موخوره است

۳. گرما و خشکی بیش از حد

استفاده مکرر از ابزار حرارتی بر روی مو‌ها به ساقه مو آسیب می‌رساند و رطوبت مو را از بین می‌برد، که باعث شکنندگی مو و موخوره می‌شود.
استفاده زیاد از وسایل زیر به شدت به مو‌ها آسیب می‌رساند:

  • سشوار
  • اتوی صاف کننده مو
  • ابزار فر کردن مو

آب و هوای گرم و خشک نیز موجب خشک شدن مو‌ها و افزایش شکنندگی آن‌ها می‌شود. با کاهش استفاده از ابزار‌های حرارتی، می‌توانید سلامت مو‌ها را بازگردانید.

۴. خشک کردن مو با حوله

کشیدن مو‌های مرطوب به حوله برای خشک شدن آنها، آسیب جدی به مو‌ها می‌زند و موخوره را افزایش می‌دهد. مو‌های مرطوب راحت‌تر از مو‌های خشک می‌شکنند. از این رو به جای این کار بهتر است مو‌ها را در حوله نرمی بپیچید تا رطوبت آن را جذب کند، یا اجازه دهید به طور طبیعی در هوا خشک شود.

۵. رنگ کردن مکرر مو‌ها

رنگ کردن مو در فواصل کوتاه، علت دیگر آسیب دیدن مو‌ها و موخوره است. وجود مواد شیمیایی متفاوت و خشن در فرایند رنگ کردن موها، ساختار مو را ضعیف و شکننده می‌کند. از این رو بهتر است فاصله زمانی بین دفعات رنگ کردن مو را حتی الامکان افزایش دهید.

۶. کوتاه نکردن مو به صورت منظم

اگر مو‌ها در فواصل زمانی منظم کوتاه نشوند، دچار موخوره می‌شوند. موخوره می‌تواند از رشته مو بالا برود و کل ساقه مو را به چند رشته تقسیم کند. کوتاهی منظم مو باعث حذف موخوره و حفظ سلامت و تقویت مو‌ها می‌شود.

کوتاهی منظم مو باعث سلامت و تقویت مو‌ها می‌شود

۷. رژیم غذایی نامناسب

تغذیه نقش اساسی در حفظ سلامت مو‌ها دارد. افرادی که دچار سوء تغذیه هستند یا رژیم غذایی ناسالمی را دنبال می‌کنند، مو‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. کمبود شدید ویتامین‌ها و مواد مغذی منجر به ریزش مو می‌شود.
بیوتین یا ویتامین ب ۷ برای حفظ سلامت و رشد مو ضروری است. این ویتامین در تخم مرغ و ماهی به وفور یافت می‌شود. آجیل و مغز‌های خوراکی دارای سلنیوم هستند که موجب تقویت مو می‌شود.
داشتن یک رژیم غذایی متعادل که حاوی موارد زیر باشد، برای حفظ سلامت مو‌ها ضروری است.

اسید‌های چرب امگا ۳
پروتئین
ویتامین دی
آهن
روی

منابع غذایی ویتامین دی

۸. استرس

استرس شدید نیز به مو‌ها آسیب می‌زند و ریشه و ساقه مو را ضعیف می‌کند.

۹. اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید باعث شکنندگی مو می‌شود. افرادی دارای اختلال تیروئید هستند، مو‌هایی بسیار ضعیف و شکننده دارند.

درمان موخوره

متاسفانه هیچ درمانی برای موخوره وجود ندارد. تنها کاری که برای خلاصی از آن می‌توانید انجام دهید، کوتاه کردن موهاست. به همین دلیل پیشگیری از بروز موخوره اهمیت بسیاری دارد.

روش‌های پیشگیری از موخوره

تغییر عادات غلط و استفاده از محصولات تقویت کننده مو کمک می‌کند تا مو‌ها سلامت خود را بازیابند و دچار موخوره نشوند. برای پیشگیری از موخوره و افزایش استحکام مو، اقدامات زیر راانجام دهید:

۱. از شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید

شامپو‌هایی که دارای مواد شیمیایی خشن هستند را برای مو‌ها استفاده نکنید. شامپو را به پوست سر ماساژ دهید و از ماساژ مو‌ها با شامپو خودداری کنید.
عدم استفاده از نرم کننده پس از شستشو با شامپو به ساختار مو آسیب می‌زند. نرم کننده بار الکتریکی مو را خنثی می‌کند، در نتیجه مو‌های وز و در هم پیچیده کمتر می‌شود. همچنین استفاده از نرم کننده باعث درخشندگی و صافی مو‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: نرم کننده طبیعی مو ؛ ۱۱ ماسک خانگی و گیاهی

شستشوی مو با شامپوی مناسب موجب حفظ سلامت مو می شود

۲. از شامپوی مخصوص پس از شنا استفاده کنید

هنگام شنا در استخر از کلاه مخصوص استفاده کنید، تا موها در تماس مستقیم با مواد شیمیایی موجود در استخر قرار نگیرد. همچنین پس از شنا مو‌های تان را با شامپو و نرم کننده مخصوص شنا بشویید تا کلر و سایر مواد شیمیایی را از مو‌ها پاک کند.

۳. استفاده از ابزار‌های حرارتی برای مو‌ها را به حداقل برسانید

مو‌ها را در هوا خشک کنید یا با حوله‌ای نرم بپیچید تا خشک شود. از ابزار‌هایی مانند اتوی مو، سشوار و انبر فر به صورت مکرر استفاده نکنید زیرا موجب خشکی و شکنندگی مو‌ها می‌شود. در صورت نیاز به استفاده از سشوار، هیتر آن را خاموش کنید و با فن مو‌های خود را خشک کنید.

۴. از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید

وجود گره در مو باعث شکنندگی آن می‌شود. برای رفع گره‌های مو از شانه دندانه درشت استفاده کنید تا به نوک و ساقه مو‌ها آسیب نرسد. مو‌های تان را وقتی که خیس هستند شانه نکنید و روزانه تنها یکبار موهایتان را شانه کنید.

۵. موهایتان را مرطوب نگاه دارید

استفاده هفتگی از ماسک مو، موجب حفظ رطوبت مو‌ها می‌شود. ماسک مو یک نرم کننده عمیق است که با آبرسانی به موها، آن‌ها را تقویت می‌کند. همچنین استفاده از ماسک مو موجب کاهش وز شدن، آسیب و شکنندگی مو‌ها می‌شود و مو‌هایی نرم و درخشان به شما هدیه می‌دهد.
برای تهیه ماسک موی آبرسان از مواد مغذی مانند روغن نارگیل، روغن بادام، آلوئه ورا، عسل، روغن زیتون و موز استفاده کنید.

روغن زیتون گزینه مناسبی برای رطوبت رسانی به موهاست

۶. روی بالش ابریشمی بخوابید

خوابیدن روی بالش ابریشمی یا ساتن باعث می‌شود که اصطکاک بین مو‌ها کاهش یابد. از این رو احتمال آسیب دیدن مو‌ها کمتر می‌شود. روش دیگر پوشیدن روسری ابریشم هنگام خواب است.

۷. استرس را کاهش دهید

استرس یکی از علت های موخوره و شکسنندگی موهاست. از این رو بهتر است روزانه زمانی را به استراحت و ریلکس کردن اختصاص دهید تا وضعیت مو‌های تان بهبود پیدا کند.

۸. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

برای تقویت و استحکام مو‌ها بایستی رژیم غذایی شامل مقدار زیادی پروتئین، امگا ۳، آهن، بیوتین (ویتامین B۷ ) و روی باشد.

بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین ها و ریزش مو؛ آیا مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟

منابع غذایی دارای ویتامین بی

۹. فواصل مراجعه به آرایشگاه را افزایش دهید

بین هر بار رنگ کردن، فر کردن یا صاف کردن مو‌ها حداقل سه ماه فاصله بیاندارید. در هر بار مراجعه تنها یک فرایند روی مو‌های تان انجام دهید تا احتمال آسیب دیدگی مو‌ها را کاهش دهید.

سخن آخر

هیچ گونه درمانی برای موخوره وجود ندارد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، کوتاه کردن موهاست. به همین دلیل بایستی به گونه‌ای از مو‌های تان مراقبت کنید که موخوره و شکستگی در مو‌ها ایجاد نشود. از آنجایی که یکی از مهمترین علت های بروز موخوره خشکی موهاست، می‌توانید با استفاده هفتگی از ماسک مو برای موهای خشک، رطوبت مو‌ها را تامین و از موخوره جلوگیری کنید.

شما از چه روش‌هایی برای پیشگیری از موخوره‌تان استفاده کرده‌اید؟ کدام روش از بقیه نتیجه بخش‌تر بوده است؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: medicalnewstoday و healthline

سوالات متداول

1-علت موخوره کمبود کدام ویتامین است؟

موخوره‌ها تحت تاثیر عوامل فیزیکی مثل حمام کردن با آب داغ، رنگ کردن موها، اصطکاک با بالش و فرش و لباس، استفاده بیش از حد از اتو و سشوار و موارد مشابه بوجود می‌آیند. بنابراین مصرف ویتامین‌ها یا کمبود آنها تاثیری در ایجاد یا از بین بردن موخوره‌ها ندارد. برای پیشگیری از موخوره شدن مو باید این عوامل فیزیکی را حذف کنید.

2-عوارض موخوره شدن مو چیست؟

موخوره‌ یکی از عوامل اصلی بدحالت شدن ظاهر موهاست. درست است که موخوره تاثیری در سلامتی جسمی شما به جا نمیگذارد اما زیبایی و طراوت موهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی رشد موهای شما را کند می‌کند چرا که شما مجبورید مرتباً قسمت‌های موخوره شده را کوتاه کنید.

3-آیا موخوره درمان شدنی است؟

موخوره‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها به تازگی بوجود آمده‌اند که به آنها موخوره‌های نوزاد گفته می‌شود. بعضی دیگر اما بسیار قدیمی هستند و به شکل‌هایی مانند شمع، گرهی و شاخه‌ای درآمده‌اند. در میان انواع موخوره فقط موخوره‌های نوزاد با روش‌های مثل روغن‌درمانی و کراتین‌تراپی قابل درمان هستند. برای از بین بردن سایر انواع موخوره باید موهایتان را کوتاه کنید.

4-خوردن کدام غذاها به ضخیم‌تر شدن تار مو کمک می‌کنند؟

اسید‌های چرب امگا ۳
پروتئین
ویتامین دی
آهن
روی

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید