مزوتراپی مو چیست و آیا می‌تواند راه نجات موهای شما باشد؟

مزوتراپی مو

همه ما به دنبال داشتن موهایی درخشان، پرحجم و شاداب هستیم. خواه از طریق سرم مو، محلول‌های تقویت رشد یا هر روش ارزان یا گران دیگری. در این میان مزوتراپی یکی از جدیدترین روش‌هایی است که برای مبارزه با ریزش مو و تقویت فولیکول‌ها معرفی شده است. حتماً شما هم در مورد مزوتراپی چیزهایی شنیده اید اما اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً در مزوتراپی سر و موها چه اتفاقی می‌افتد و آیا این روش واقعا موثر است یا نه تا پایان این گزارش با من همراه باشید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی شامل تزریق مخلوطی از ترکیبات تقویتی و جوان کننده مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها به لایه میانی پوست سر است. تاثیر احتمالی مزوتراپی بر عملکرد بهتر سلول‌ها به این خاطر است که این مواد تقویتی و محرک مستیم و بدون واسطه به سلول‌های منطقه تحویل داده می‌شوند. سلول‌های پوست با در اختیار داشتن این حجم از مواد غذایی جدید می‌توانند فعالیت موثر خود را از سر بگیرند. از آنجایی که در انجام این روش هیچ گونه جراحی  و بی‌حسی وجود ندارد به آن روش غیرتهاجمی‌ یا حداقل تهاجمی ‌هم گفته می‌شود.

روش انجام مزوتراپی مو

چه ترکیباتی در کوکتل‌های مزوتراپی وجود دارند؟

همانطور که اشاره کردم کوکتل‌ها یا مخلوط‌های مزوتراپی شامل مواد تقویتی و محرک رشد سلول‌ها هستند. چند نمونه از اجزا و ترکیبات موثر که در این کوکتل‌ها وجود دارند شامل اینهاست:

  • هیالورونیک اسید
  • 12 نوع ویتامین (مثل ویتامین‌های خانواده B، ویتامین C و A)
  •   23 نوع آمینواسید مانند لسیتین
  •     5 نوع ترکیب معدنی مانند روی، سلنیوم و آهن
کوکتل های مزوتراپی

مزوتراپی مو چگونه انجام می‌شود؟

به طور معمول مزوتراپی مو در 6 تا 8 جلسه به فاصله دو هفته انجام می‌شود. هر جلسه حدوداً 30 دقیقه طول می‌کشد و تزریق‌ها کاملاً بدون درد هستند. چرا که برای انجام مزوتراپی از سوزن‌های بسیار ظریف مانند سرنگ‌های انسولین استفاده می‌شود. البته اگر پوست حساسی دارید ممکن است کمی‌ مضطرب شوید یا درد کمی‌ حس کنید. در این حالت می‌توانید از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده کنید. جای تزریق‌ها اگرچه تورم و التهاب ندارد اما ممکن است کبودی ایجاد کند. این کبودی‌ها بعد از حدود 24 ساعت از بین می‌روند.

مزوتراپی مو

مزایا و عوارض مزوتراپی چیست؟

از جمله مزایای مزوتراپی قیمت نسبتا مناسب آن نسبت به سایر روش‌ها و عمل‌های زیبایی است. همچنین میزان اثرگذاری مزوتراپی برای رشد و تقویت موها تقریبا خوب ارزیابی شده است. اما در مورد عوارض آن باید گفت که از آنجا که مزوتراپی با تزریق همراه است باید در شرایط کاملاً استریل و تحت نظارت پزشک متخصص انجام شود. در غیر این صورت ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که  از جمله مهم‌ترین عوارض آنها شامل موارد زیر است:

  • حساسیت و آلرژی نسبت به مواد تزریق شده
  • التهاب و قرمزی به دلیل لسیتین (یک نوع آمینواسید)
  • عفونت پوستی (در صورت شرایط آلوده و غیربهداشتی)
  • کبودی و التهاب در محل تزریق
  • ایجاد اسکار و زخم به دلیل عدم تزریق اصولی
  • تولید گوشت یا چربی اضافه در محل تزریق در شرایط خاص
خالی شدن مو

هزینه مزوتراپی مو و سر چقدر است؟

توجه داشته باشید که هزینه‌ها بسته به ویزیت دکتر متخصص، دستمزد تزریق و کوکتل‌های مصرفی مزوتراپی با هم متفاوت است. همچنین تعرفه مزوتراپی هر سال به نوعی افزایش می‌یابد. به همین خاطر در خصوص هزینه‌ها پیش از شروع جلسات باید با پزشک خود مشورت کنید. اما به طور کلی و تقریبی هزینه هرجلسه حدوداً بین 400 هزار تا 600 هزار و بیشتر است.

تزریق به پوست سر

آیا مزوتراپی مو واقعاً موثر است؟

در خصوص موثر بودن همه روش‌های درمانی نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد. چرا که تاثیر یک روش درمانی به مکانیسم بدن هر فرد، سبک زندگی او، نوع بیماری که در اینجا ریزش مو است و هزاران عامل دیگر بستگی دارد. بنابراین میزان اثرگذاری مزوتراپی مانند هر روش درمانی دیگری برای افراد متخلف متفاوت است. در نتیجه نمی‌توان به طور قطع گفت که مزوتراپی برای شما موثر خواهد بود یا نه. اما تا زمانی که حداقل چند جلسه آن را امتحان نکنید نمی‌توانید از موثر بودن آن برای خودتان باخبر شوید. بهتر است در این خصوص حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

موی کم پشت

در آخر

به خاطر داشته باشید که همیشه برای انجام همه روش‌های درمانی مانند مزوتراپی، پی‌آرپی، استفاده از داروها فقط و فقط باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. همچنین در کنار استفاده از داروهای مختلف، خوب است روش‌ها و درمان‌های خانگی را هم امتحان کنید. مثلاً از ماسک‌های خانگی مخصوص ریزش مو کمک بگیرید. در این گزارش می‌توانید با یک نمونه از آنها آشنا شوید: راحت‌ترین روش استفاده از آب پیاز برای ریزش مو. همچنین حتماً این نکات حیاتی در خصوص ریزش مو را هم مطالعه کنید: 15 نکته حیاتی برای جلوگیری از ریزش مو

آیا سابقه مزوتراپی کردن موهای خود را دارید؟ در این باره از اطرافیان چه شنیده‌اید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه های همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین موهیتو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی شامل تزریق مخلوطی از ترکیبات تقویتی و جوان کننده مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها به لایه میانی پوست سر است. تاثیر احتمالی مزوتراپی بر عملکرد بهتر سلول‌ها به این خاطر است که این مواد تقویتی و محرک مستیم و بدون واسطه به سلول‌های منطقه تحویل داده می‌شوند. سلول‌های پوست با در اختیار داشتن این حجم از مواد غذایی جدید می‌توانند فعالیت موثر خود را از سر بگیرند.

2-هزینه مزوتراپی مو چقدر است؟

هزینه‌ مزوتراپی مو بسته به کوکتل‌های مصرفی هر پزشک متفاوت است. اما به طور میانگین هزینه مزوتراپی مو حدوداً بین 600 هزارتومان تا 1500 تومان در هر جلسه است.

3-مزوتراپی مو چقدر موثر است؟

نتیجه گرفتن یا نگرفتن از مزوتراپی به شرایط کلی موهای سر شما بستگی دارد. ممکن است ریزش موی شما در اثر موارد هورمونی یا ژنتیکی باشد. بنابراین تا عوامل ریزش مو از بین نروند مزوتراپی موثر نخواهد بود. البته برای اینکه متوجه شوید مزوتراپی برای شما موثر است یا نه، باید حتماً چند جلسه آن را ادامه دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید