جلوگیری از ریزش مو با 15 نکته حیاتی

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو، برای کسانی که با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هاست. گفته می‌شود که یک سوم از هر جمعیت، با مشکل ریزش مو مواجه هستند. همانطور که احتمالاً زیاد شنیده‌اید و می‌دانید، هرکدام از ما روزانه حدودا 100 عدد تار مو از دست می‌دهیم. این میزان ریزش مو کاملاً طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اما اگر ریزش موی شما (به هر دلیلی) بیش از این مقدار است، متاسفانه شما هم با مشکل ریزش مو مواجهید. البته ریزش مو در همه افراد الگوهای یکسانی ندارد. در بعضی از افراد این مشکل به صورت دوره‌ای و کوتاه مدت بروز می‌کند. در بعضی دیگر الگوی ژنتیکی دارد و بعضی دیگر به دلیل سبک زندگی ناسالم به آن گرفتار می‌شوند. در این گزارش با انواعی از راهکارها برای جلوگیری از ریزش مو آشنا می‌شوید. تا پایان با من همراه باشید.

1-شامپو برای جلوگیری از ریزش مو؛ با شامپوهای ملایم سرتان را بشویید

شامپو یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که موهای ما معمولاً به طور مداوم با آن سروکار دارد. شامپوها می‌توانند به کاهش احتمال آلودگی پوست سر و شوره کمک کنند، اما از طرفی تاحدودی باعث آسیب رسیدن به فولیکول‌های مو هم می‌شوند. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. بنابراین کسانی که ریزش مو دارند، بهتر است از شامپوهای ملایم، بدون سولفات و pH پایین استفاده کنند. این نوع شامپوها آسیب بسیار کمتری به ریشه مو وارد می‌کنند.

شامپو برای جلوگیری از ریزش مو

شامپو تقویتی مو

یک نکته مهم دیگر در مورد شامپو این است که شما می‌توانید از شامپوهای تقویت کننده و محرک رشد مو استفاده کنید. شامپوهایی که بتوانند گردش خون را در پوست سر شما افزایش دهند. مثلا حاوی عصاره سیر، قهوه یا رزماری باشند. این مواد به افزایش گردش خون در پوست و تعذیه فولیکول‌ها کمک می‌کنند. حتی می‌توانید خودتان به شامپوهای ملایم روزانه‌تان مقداری قهوه دم‌کرده یا عصاره رزماری اضافه کنید. اگر در مورد خواص قهوه برای موی سر چیزی نمی‌دانید این گزارش را از دست ندهید: هرآنچه باید در مورد قهوه و موهایتان بدانید

2-برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

اگر تغذیه سالم و کافی ندارید، اصلاً در مورد داشتن موهای پرپشت و زیبا فکر هم نکنید. تغذیه یکی از اصلی‌ترین عاملی است که سرنوشت موهای شما را تعیین می‌کند. یک تغذیه سالم و موثر برای جلوگیری از ریزش مو، شامل انواع پروتئین‌ها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی همانند آهن است. فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها هم از دیگر مواد غذایی مورد نیاز برای تضمین سلامت موها است. اگر در مورد تغذیه سالم برای موها اطلاعات مفیدی می‌خواهید حتماً این گزارش را هم بخوانید: همه غذاهای مورد نیازتان برای درمان ریزش مو

غذاهای اساسی برای جلوگیری از ریزش مو

3-قرص برای جلوگیری از ریزش موها؛‌آیا واقعاً به مکمل‌ها و ویتامین‌ها نیاز داریم؟

شاید جالب باشد که بدانید این روزها بحث بر سر استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های تقویت رشد مو بسیار داغ است. تعداد زیادی از محققان می‌گویند بدن ما اساساً به میزان بیش از حد ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیازی ندارد و آنها را دفع می‌کند. چرا که شما بیشتر مواد مغذی مورد نیازتان را از طریق غذایی که می‌خورید بدست می‌آورید. اما در میان استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال اگر بدن شما با کمبود یک عنصر جدی رو به رو است می‌توانید برای جبران آن از مکمل استفاده کنید. در این صورت برایتان مفید خواهد بود. همچنین اگر به دلیل جراحت و خونریزی با کم‌خونی مواجهید یا مشکلات تغذیه‌ای دارید، یا از نظر روحی در شرایط استرس قرار دارید مکمل‌ها می‌توانند به تامین عناصر مورد نیاز کمکتان کنند. در غیر این صورت بهتر است به جای صرف هزینه برای قرص‌ها و مکمل‌ها، غذای خوب و مقوی بخورید.

معرفی انواعی از قرص‌های تقویت مو

در بازار ‌ایران انواعی از قرص‌ها و مکمل‌ها وجود دارند. معروف‌ترین آنها شامل زینک و هیرتامین است. اکوفان و ساپلاس مدز هم نام برندهای معروف دیگر است. بیوتین، سلنیوم و فرفورت هم از دیگر مکمل‌هایی هستند که برای تقویت رشد مو معرفی می‌شوند. می‌توانید با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید.

4-درمان گیاهی ریزش مو شدید؛ رزماری و روغن زیتون معجزه گیاهی رشد مو

یکی از بهترین درمان‌های گیاهی و بی ضرری که برای ریزش شدید مو سراغ دارم، رزماری و روغن زیتون است. عصاره رزماری به افزایش گردش خون در پوست سر بسیار کمک می‌کند. افزایش گردش خون باعث می‌شود حجم زیادی از خون و محتویات آن شامل اکسیژن، مواد غذایی و سلول‌های دفاعی به سمت فولیکول‌ها کشیده شوند. این موضوع باعث تقویت فولیکول‌های ضعیف و غیرفعال می‌شود. روغن زیتون هم به آبرسانی سلول‌ها و تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند. می‌توانید عصاره رزماری را از داروخانه‌ها تهیه کنید. دو یا سه بار در هفته قبل از حمام، 10 تا 20 قطره از آن را 2 قاشق روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید. کمی ماساژ دهید تا جذب شود. بعد از دو ساعت با شامپو ملایم و آب ولرم بشویید. این کار به کاهش ریزش مو کمک می‌کند.

5-ماساژ سر با روغن‌های گیاهی را حتماً امتحان کنید

ماساژ پوست سر با کمک انگشتان دست (یا هر نوع ماساژور) نه تنها هزینه‌ای ندارد بلکه به شدت موثر است. به خصوص وقتی که این کار را با کمک یک روغن گیاهی مناسب رشد مو انجام دهید. مثل روغن کرچک، زیتون یا روغن چوب صندل و موارد مشابه. این کار هم باعث تقویت گردش خون در پوست سر می‌شود. برای ماساژ سر، روی یک سطح نرم دراز بکشید. انگشتان خود را با یک روغن دلخواه کمی چرب کنید و نرمی ‌انگشتان را داخل موها ببرید. دقت کنید که برای ماساژ پوست سر به هیچ عنوان از ناخن استفاده نکنید. این کار به آرامی ‌و فقط توسط نرمی ‌انگشتان انجام شود. با دقت و حوصله همه جای پوست سر با به مدت 5 تا 10 ماساژ دهید. می‌توانید بعد از گذشت دو ساعت با شامپو آب ولرم، موها را شستشو دهید.

ماساژ پوست سر برای جلوگیری از ریزش مو

6-موهای خیس را شانه نکنید

زمانی که موها خیس هستند در ضعیف‌ترین و سست‌ترین حالت خود قرار دارند. بنابراین در این حالت از شانه زدن آنها جدا خودداری کنید. چرا که احتمال ریزش مو در این شرایط بسیار افزایش می‌یابد. اما اگر به دلیل گره شدن موها، مجبور به شانه کردن هستید، بهتر است از شانه‌های دندانه‌درشت استفاده کنید. در ضمن لازم نیست که هرروز موها را شانه کنید، می‌توانید با کمک انگشتان دست گره‌ها را باز کرده و آنها را مرتب کنید. بخاطر داشته باشید که جنس شانه هم بسیار مهم است. در این باره توصیه می‌کنم حتما‌ این گزارش را بخوانید: چرا بهترین برس، برس چوبی است؟

شانه کردن موی خیس

7-از عصاره سیر، آب پیاز و زنجبیل برای رشد مو غافل نشوید

بهترین عصاره‌های گیاهی که به درمان ریزش مو کمک می‌کنند، عصاره سیر و پیاز هستند. این دو عصاره باعث افزایش فورانی جریان خون در پوست می‌شوند. البته ناگفته نماند که بوی تند سیر و پیاز می‌تواند تا حد زیادی آزاردهنده باشد. زنجبیل هم اثر مشابهی دارد با این تفاوت که خبری از بوی بد و آزاردهنده نیست. برای اینکه نحوه اثر و استفاده از آب پیاز مطلع شوید این گزارش را بخوانید: راحت‌ترین روش استفاده از آب پیاز برای ریزش مو. بهتر است هنگام استفاده از زنجبیل برای جلوگیری از ریزش مو، آن را دم کرده و روی پوست سر بمالید. در مورد سیر هم باید این دستورالعمل را بخوانید: 6 دستورالعمل ماسک سیر برای تقویت مو. هفته‌ای یکبار این کار را تکرار کنید.

آب پیاز برای جلوگیری از ریزش مو

8-به اندازه کافی آب بنوشید

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که در طول روز چه مقدار آب نوش جان می‌کنید؟ اگر به میزان کافی یعنی حدود 8 لیوان در روز آب می‌نوشید، تبریک می‌گویم شما یک قدم مثبت در جهت جلوگیری از ریزش مو برداشته‌اید. آب و مایعات به تقویت گردش خون در سراسر بدن و به خصوص پوست، تهویه سلول‌ها و تغذیه آنها کمک می‌کنند.

نوشیدن آب برای جلوگیری از ریزش مو

9-با چای سبز به جلوگیری از ریزش مو کمک کنید

حتماً می‌دانید که چای سبز چه خواص شگفت‌انگیزی برای سلامت بدن دارد. اگر می‌خواهید از این ماده معجزه آسا بیشتر بهره بگیرید، دو قاشق چای خوری، چای سبز را درون دو لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید که دم بکشد. بعد از اینکه دمنوش خنک شد، موهایتان و به خصوص پوست سر را با آن آب بکشید. این کار به جلوگیری از ریزش موها کمک شایانی می‌کند. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

10-مشروبات الکلی و ریزش مو؛ آنچه نمی‌دانستید

خوب است بدانید که الکل باعث کاهش سرعت رشد مو می‌شود. شاید شنیده باشید که بعضی افراد احساس می‌کنند بعد از نوشیدن مشروبات الکلی دچار ریزش مو شده‌اند. بنابراین بهتر است مصرف مشروبات الکلی را کم یا متوقف کنید. این کار به سلامت عمومی‌ بدن شما و موهایتان کمک بزرگی می‌کند.

مشروبات الکلی و ریزش مو

11-از سیگار و قلیون کشیدن بپرهیزید

وقتی در مورد سبک زندگی ناسالم صحبت می‌کنیم، قطعاً سیگار و قلیون یکی از ارکان اساسی آن هستند. سیگار و قلیون جریان گردش خون به سمت ناحیه پوست و به خصوص پوست سر را با اختلال مواجه می‌کنند. همچنین باعث کاهش سرعت روند خون‌رسانی به این قسمت می‌شوند. این موضوع در نهایت باعث ریزش موها و نازک شدنشان می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو مصرف دخانیات را هرچه زودتر قطع کنید.

سیگار کشیدن و ریزش مو

12-استرس نداشته باشید

استرس هیولایی است که می‌تواند هرچه بخواهد با بدن شما بکند. می‌تواند همه ارگان‌های بدن شما را درگیر بیماری‌های عجیب و غریب کند و این یک امر علمی ‌ثابت‌شده است. موها و سلول‌های پوستی از جمله آسیب‌پذیرترین مناطق در برابر حملات استرسی هستند. برای جلوگیری از ریزش مو، باید با استرس مقابله کنید. روش‌های زیادی برای مقابله با استرس وجود دارند که می‌توانید با کمی تحقیق آنها را پیدا کنید. در این زمینه حتماً با یک روانشناس مشاوره کنید.

13-برای جلوگیری از ریزش مو، مرتب ورزش کنید

ورزش منظم مانند 30 دقیقه پیاده‌روی در روز، یا 10 ورزش هوازی روزانه می‌تواند به تنظیم جریان خون و هورمون‌ها در بدن کمک کند. این موضوع بی نهایت در سلامت عمومی ‌بدن شما و جلوگیری از ریزش مو موثر است. توجه داشته باشید که ورزش کردن باید یک امر منظم و روزانه باشد چرا که تنها در این صورت به نتیجه می‌رسید.

14-از رنگ و دکلره کردن موها در خانه بپرهیزید

اگر عادت دارید که به شکل مداوم و دست‌تنها (در خانه) موهایتان را رنگ و دکلره می‌کنید، لطفاً با مسئله ریزش مو هم کنار بیایید. این یک کار غیرحرفه‌ای است و باعث می‌شود با مشکلات زیادی مثل ریزش مو یا التهاب پوست سر مواجه شوید. توصیه می‌کنم برای رنگ و دکلره کردن موها، در زمان مناسب به افراد متخصص مراجعه کنید.

رنگ کردن مو در خانه

15-اتو، بابلیس و سشوار دوستان خوبی برای موها شما نیستند

برای جلوگیری از ریزش مو، همین امروز با اتو مو، بابلیس و سشوار خداحافظی کنید. استفاده از این وسایل گرمایشی به مرور زمان به ریشه موهای شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. اگر مجبور هستید که موهایتان را صاف کنید بهتر است به یک آرایشگر مراجعه کرده و آنها را کراتین یا نانوپلاستی کنید. این گزارش را در این باره بخوانید:

اتو و ریزش مو

سخن پایانی

دقت داشته باشید که جلوگیری از ریزش مو، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر تصمیم گرفته‌اید که یک سبک زندگی سالم برای خودتان دست و پا کنید، منتظر نتایج زودهنگام نباشید. صبر و حوصله داشته باشید و به موهایتان فرصت بدهید. هر تغییری که در روش زندگیتان‌ایجاد می‌کنید، مطمئناً به زودی اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت اما باید صبور باشید. همچنین بهتر است در اولین فرصت با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

به نظر شما راه حل های ارائه شده می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟ کدام روش را تا به حال امتحان کرده اید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه های همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین موهیتو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

برای اینکه بدانید که غذاها و ویتامین‌هایی برای جلوگیری از ریزش موی شما مفید است ابتدا باید دلیل ریزش موی خود را تشخیص دهید. برای اینکار باید از یک پزشک متخصص و آزمایش‌های بالینی کمک بگیرید. در مرحله بعد انواعی از غذاهای شامل پروتیئن مثل تخم‌مرغ، لوبیای سویا، جوانه گندم، ماهی و گوشت قرمز می‌توانند برای قطع ریزش موی شما مفید باشند.

2-آیا ریزش موی ارثی قابل درمان است؟

امروزه با پیشرفت علم و ظهور داروها و درمان‌های جدید می‌توان گفت ریزش موی ارثی هم تا حدودی قابل درمان است. البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال سبک زندگی، شرایط تغذیه‌ای، بیماری‌های مختلف و مواردی از این دست. بنابراین بهتر است برای جواب این سوال حتماً‌ با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از روش‌های جدید مثل مزوتراپی، پی‌ارپی، فیلینگز و لیزردرمانی کمک بگیرید.

3-آیا مکمل‌ها و قرص‌های ضد ریزش مو موثر هستند؟

براساس تحقیقات جدید گفته می‌شود این قرص‌ها و ویتامین‌ها فقط در صورتی موثرند که شما با کمبود جدی ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز مو مواجه باشید. این موضوع در آزمایش‌های بالینی به راحتی قابل تشخیص است. در غیر اینصورت بدن ویتامین‌ مورد نیاز خود را از طریق غذاهای روزانه بدست آورده و میزان اضافه آن را دفع می‌کند. بنابراین ممکن است این قرص‌ها برای همه موثر نباشند.

4-کدام انواع شامپو برای درمان ریزش مو موثر هستند؟

در میان شامپوها فقط آن دسته که به طور تخص

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید