درمان ریزش مو با رژیم غذایی مناسب؛ همه غذاهایی که موهایتان نیاز دارند

رژیم غذایی و ریزش مو

درمان ریزش مو با غذاهای مناسبی که در طول روز می‌خورید،‌ بهترین کاری است که می‌توایند برای خودتان انجام دهید. یکی از نشانه‌های سلامت بدن، داشتن موهایی سالم و شاداب است. بنابراین مانند هر قسمت دیگر از بدن، موها هم برای سالم بودن و رشد منظم به انواع مواد مغذی نیاز دارند.

در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای باعث ریزش مو می‌شوند. همچنین عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها هم روی رشد مو تأثیر می‌گذارند. اما آنچه اهمیت دارد مصرف بهینه مواد مغذی است. منظور از بهینه به معنای مقداری مناسب و به اندازه است. نه کمتر و نه بیشتر! در این گزارش با 5 ویتامین و 3 ماده مغذی دیگر آشنا می‌شوید که احتمالاً نقش مهمی ‌در رشد و سلامت موها دارند. با من همراه باشید.

درمان ریزش مو با ویتامین A

همه سلول‌ها برای رشد به ویتامین A احتیاج دارند و این شامل موها هم می‌شود. ویتامین A همچنین به غدد موجود در پوست سر کمک می‌کند تا ماده‌ای روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب و به سلامتی مو کمک می‌کند.

رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شوند. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A بسیار مهم است، مصرف خیلی زیاد آن هم ممکن است خطرناک باشد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد ویتامین A خود می‌تواند عامل ریزش مو باشد.

سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم سرشار از بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A را می‌توان در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم‌مرغ و ماست هم پیدا کرد. روغن کبد (COD) هم یک منبع خوب ویتامین A است.

ویتامین آ برای ریزش مو

بیوتین ویتامین معروف برای درمان ریزش مو

یکی از ویتامین‌های شناخته شده برای رشد مو ویتامین B یا همان بیوتین است. مطالعات زیادی وجود پیوندی میان کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان را نشان می‌دهند. اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمان جایگزین وجبران سایر مواد مغذی برای ریزش مو استفاده می‌شود، اما کسانی که کمبود دارند بهترین نتیجه را هنگام استفاده از مکمل‌های بیوتینی می‌گیرند.

جالب است بدانید کمبود بیوتین بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها مشاهده می‌شود. همچنین ویتامین‌های دیگر خانواده B به ایجاد گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند، که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو منتقل می‌کنند. این فرایندها برای رشد مو اهمیت دارند.

ویتامین‌های گروه B را می‌توانید از بسیاری از غذاها از جمله غلات سبوس‌دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره دریافت کنید. علاوه بر این، غذاهای گوشتی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر رژیم گیاهی یا وگان را دنبال می‌کنید، باید مکمل مصرف کنید.

ویتامین B برای مو

ویتامین C برای جلوگیری از پیری موها

رادیکال‌های آزاد در واقع آلاینده‌های محیطی هستند که می‌توانند رشد موها را مسدود کرده و باعث پیری موها شوند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، بدن شما به ویتامین C برای ایجاد پروتئین معروف به کلاژن ( که بخش مهمی ‌از ساختار مو است) نیاز دارد.

از طرفی ویتامین C به بدن شما در جذب آهن کمک می‌کند، آهن یکی از مواد معدنی ضروری برای رشد مو تلقی می‌شود. توت فرنگی، فلفل و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند.

ویتامین سی

ویتامین D و رشد موهای جدید

مقادیر کم ویتامین D با آلوپسی ارتباط دارد، که یک اصطلاح علمی ‌برای ریزش مو است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول‌های جدید کمک کند. هرچند نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است.

گفته می‌شود اکثر مردم به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند بنابراین اگر این مطلب را می‌خوانید باید سعی کنید بیشتر آفتاب بگیرید. چرا که بدن شما از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید ویتامین D را تولید می‌کند. منابع غذایی خوب ویتامین D هم شامل ماهی‌های چرب، روغن کبد COD، برخی قارچ‌ها و غذاهای غنی شده هستند.

ویتامین د برای مو

ویتامین E برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد

مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد رشد مو را تجربه کردند. اما گروه دارونما فقط 0.1٪ افزایش رشد مو داشتند. بنابراین مصرف ویتامین E به رشد موها کمک شایانی می‌کند. تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همه منابع خوبی از ویتامین E هستند.

ویتامین ای برای مو

آهن مغذی فولیکول‌های مو

آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن منتقل کنند. همین امر باعث شده آهن به عنوان یک ماده معدنی مهم و ارزشمند برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله رشد موها شناخته شود.

کمبود آهن که باعث کم‌خونی می‌شود ، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این بیماری به ویژه در خانم‌ها بسیار شایع است. غذاهای سرشار از آهن شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس هستند.

آهن برای مو

روی و ترمیم موها

روی نقش مهمی ‌در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به سالم نگه داشتن غدد تولید روغن و سبوم که در اطراف فولیکول‌های مو وجود دارند، کمک می‌کند. یکی از دلایل ریزش مو، کمبود روی است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های زینک ریزش موی ناشی از کمبود روی را کاهش می‌دهد.

در حالی که در برخی از گزارش‌ها هم حکایتی وجود دارد که بیان می‌کند که مصرف بیش از حد مکمل روی هم می‌تواند عامل ریزش مو باشد. به همین دلیل، شاید بهتر باشد که به جای استفاده از مکمل روی از غذاهای حاوی آن استفاده کنید. این غذاها شامل گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس هستند.

با روغن درمانی مو طراوت و تازگی را به موهایتان هدیه دهید

روی برای مو

پروتئین ساختمان اصلی مو

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است و به همین خاطر مصرف کافی آن برای رشد مو اهمیت دارد. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. هرچند کمبود پروتئین، یک پدیده نادر است.

سخن آخر: مکمل ویتامینی بخوریم یا نه؟

مکمل ویتامینی

غذا بهترین منبع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو است. اما اگر واقعا نمی‌توانید به اندازه کافی در رژیم غذایی‌تان، غذاهای مفید بگنجانید، ممکن است مصرف مکمل‌ها مفید باشد. براساس تحقیقات، مکمل‌ها فقط در افرادی که دچار کمبود ویتامینی هستند، موثر واقع می‌شوند. به این آن معنی است که اگر با کمبود این عناصر مواجه نیستید مصرف مکمل‌ها می‌تواند خودش عاملی برای ریزش موهایتان باشد! بنابراین بهترین کار این است که یا یک پزشک مشورت کنید تا  مشخص شود مشکل کمبود ویتامینی دارید یا نه.

اما اولین قدم این است که از سلامت رژیم غذایی‌تان مطمئن شوید. یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای سالم، حاوی مواد معدنی و ویتامینی، تازه و به همراه آب و سبزیجات تازه. این اولین و بهترین گام برای داشتن موهایی سالم و شاداب است.

آیا فکر می‌کنید نکته مهمی هست که من در این گزارش جا انداخته باشم؟ لطفاً حتما در قسمت نظرات برایم بنویسید.

سوالات متداول

1-آیا قرص‌های تقویتی و مکمل‌ها برای درمان ریزش مو موثر هستند؟

براساس تحقیقات، مکمل‌ها فقط در افرادی که دچار کمبود ویتامینی هستند، موثر واقع می‌شوند. به این آن معنی است که اگر با کمبود این عناصر مواجه نیستید مصرف مکمل‌ها می‌تواند خودش عاملی برای ریزش موهایتان باشد! بنابراین بهترین کار این است که یا یک پزشک مشورت کنید تا  مشخص شود مشکل کمبود ویتامینی دارید یا نه سپس اقدام به مصرف قرص‌های تقویتی مناسب کنید.

2-آیا رژیم گرفتن برای لاغری باعث ریزش مو می‌شود؟

رژیم‌های شدید لاغری که در آن بعضی از غذاها مانند کربوهیدارت و گوشت به طور کامل حذف می‌شوند می‌توانند منجر به ریزش مو شوند. چرا که در این صورت مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری فولیکول مو با کمبود مواجه می‌شود. بهتر است برای شروع رژیم سالم از یک متخصص کمک بگیرید و از جایگرین‌های مناسب رژیمی استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید