شپش و ریزش مو ؛ آیا شپش باعث ریزش مو می شود؟ راههای درمان چیست؟

شپش و ریزش مو

شپش سر یکی از مشکلات شایع از گذشته تا به امروز بوده است. با آنکه بهداشت در ایجاد شپش در سر نقش مهمی ایفا می‌کند، اما وجود شپش مو دلیلی بر عدم نظافت نخواهد بود. مهمترین عاملی که سبب ایجاد شپش می‌شود شیوع آلودگی و تماس مستقیم با آن است. سوراخ شدن پوست سر و بزاق شپش می‌تواند، سبب تحریک پوست و سیستم ایمنی شود. اما سؤال اینجاست که آیا شپش می‌تواند موی شما را ضعیف کرده و سبب ریزش آن شود؟ راه های جلوگیری و درمان چیست؟ اگر می‌خواهید با این موجود بیشتر آشنا شده و ارتباط بین شپش و ریزش مو را بدانید و جواب سوالات خود را بگیرید؛ در این بخش با ما همراه شده و این مقاله را تا انتها بخوانید.

شپش موی سر چیست؟

در واقع شپش نوعی از حشرات کوچک بدون بالی انگلی هستند که به رنگ قهوه‌ای متمایل به زرد و یا تقریباً خاکستری و به اندازه‌ی دانه‌های بسیار ریز هستند. این موجودات در میان مو‌های سر انسان‌ها زندگی کرده و از خون کف سر آن‌ها تغذیه می‌کنند. شپش موی سر مشکل شایعی در میان انسان‌ها به خصوص کودکان است که هر فردی در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود. این حشرات ماده‌ی چسبنده‌ای را تولید می‌کنند که در نهایت باعث چسبیدن تخم شپش به ریشه‌ها می‌شود. همچنین به دلیل نیشی که به کف سر می‌زنند سبب خارش و عفونت سر و حتی زخم شدن آن نیز می‌شوند.

آیا شپش باعث ریزش مو می‌شود؟

خبر بد این است که، پاسخ این سوال بله است. یعنی ممکن است وجود حشراتی که از خانواده انگل هستند و گزیدگی مو‌های شما توسط آن‌ها سبب ریزش مو شود پس نباید از کنار این مسئله ساده گذشت.

آیا شپش باعث ریزش مو می‌شود؟

علائم شپش سر

نشانه‌های شپش سر عبارتند از:

  • خارش شدید
  • درد ناشی از خارش
  • احساس بی قراری ناشی از حرکت مو.
  • وجود شپش روی پوست سر، بدن، لباس و یا مو‌های بدن
  • برجستگی قرمز کوچک روی پوست سر، گردن و شانه

چگونه شپش می‌تواند سبب ریزش مو شود؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، گزیده شدن پوست سر توسط شپش‌ها منجر به خارش پوست می‌شود. خارش ناشی از گزش شپش به حدی شدید است، که فرد میزبان نمی‌تواند از خاراندن سر خود، اجتناب کند. خاراندن محکم و مداوم محل گزش شپش، می‌تواند منجر به ساییدگی پوست سر و ایجاد زخم گردد. حتی در صورتی که این زخم‌ها عفونی نشوند؛ باز هم بر کیفیت مو‌ها تأثیر می‌گذارند و سبب شکنندگی موی سر می‌شوند. در نتیجه هر نوع زخمی در پوست سر می‌تواند سبب ریزش مو باشد. همچنین این کار ریشه مو‌ها را ضعیف می‌کند که این نیز می‌تواند منجر به شکستگی سریع مو و ریزش آن شود.
اتفاق دیگری که برای مو‌ها می‌افتد این است که با شپش موجود در مو‌ها خون رسانی به ریشه کاهش می‌یابد. خون، مایع تغذیه کننده ریشه مو است و هر عاملی که در سیستم خون رسانی پوست سر اختلال ایجاد کند، می‌تواند سبب ریزش موی شما شود. مکیده شدن خون پوست سر توسط شپش، باعث ضعیف شدن پوست سر می‌شود. زیرا بخش عمده‌ای از مواد مغذی که باید صرف تغذیه مو و پوست سر شود، به مصرف این انگل‌ها می‌رسد.

چگونه شپش می‌تواند سبب ریزش مو شود؟

راه‌های پیشگیری از شپش سر

۱. هر فردی با رعایت بهداشت می‌تواند شخصا از ابتلا به شپش پیشگیری کند.
۲. باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد، و در روز به دفعات زیاد مو‌های سر را شانه کرد.
۳. اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اتو و خشک کن برای خشک کردن لباس‌ها استفاده شود.
۴. از لوازم شخصی و لباس‌های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد. زیرا شپش واگیردار است.
۵. برای جلوگیری از هجوم شپش سر، باید از تماس مستقیم با فرد مبتلا به شپش اجتناب کنید.

راه‌های درمان شپش سر

۱. دارو‌های بدون نسخه و تجویزی

پریترین و پرمترین: مواد افزودنی به منظور بهبود سمی بودن ماده اصلی به آن اضافه می‌شوند. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر است.

بنزیل الکل: این دارو برای شپش موی سر سمی نیست، ولی با محروم کردن آن‌ها از اکسیژن باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر است

ایور مکتین: این دارو برای استفاده در کودکان ۶ ماه یا بالاتر مناسب است. این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می‌شود.

اسپینوساد: این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می‌شود. این دارو قادر به کشتن شپش‌ها و تخم‌های آن‌هاست و معمولاً نیازی هم به تکرار درمان وجود ندارد.

راه‌های درمان شپش سر

۲. درمان‌های خانگی

  • انواع روغن مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون

یکی از روش‌های خانگی استفاده از انواع روغن‌ها است.

طرز استفاده از آن به این صورت است که تمام پوست سر و مو‌های خود را با روغن درخت چای بپوشانید و کلاه حمام یا پلاستیک روی سر بگذارید. یک‌شب صبر کنید و در صبح با شانه مخصوص شپش مو‌ها را شانه سپس شستشو دهید.

  • سیر

روش استفاده از آن به این صورت است که ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به له کرده و ۱ قاشق چای‌خوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این خمیر را روی پوست سر و مو‌ها زده و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید و سپس شامپو بزنید.

  • مایونز و سرکه

ترکیب مایونز و سرکه یکی از بهترین روش‌های خانگی درمان شپش است. مایونز باعث خشک‌کردن شپش و سرکه باعث کشتن شپش‌های جوان و تخم شپش می‌شود.

روش استفاده از آن به این صورت است که مخلوط مایونز و سرکه روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود تا شپش‌ها را خفه کند. سپس با یک شانه دارای دندانه‌های بسیار ریز باید شپش‌ها و حتی تخم‌های آن از روی مو جدا سازید.

  • پیاز

پیاز نیز می‌تواند به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش سر به‌کار رود. پیاز سرشار از گوگرد است که شپش‌های سر را از بین می‌برد.

روش استفاده از آن به این صورت است که چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود. پوست سرتان را با این آب ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید. اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند. مو‌ها را با شامپو و آب ولرم بشویید. مو‌ها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش‌ها از یک شانه‌ی ضدشپش استفاده کنید.

۳. شامپو ضد شپش

ماده اصلی این شامپو‌ها به اعصاب شپش حمله کرده و آن‌ها را می‌کشد. اما باید توجه داشته باشید که همیشه تأثیرگذار نیست، زیرا بعضی از شپش‌ها در مقابل این سم مقاوم هستند.

طرز استفاده از این شامپو‌ها به این صورت است که محصول خریداری‌شده را روی مو‌های خشک زده و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس آبکشی کنید. پیشنهاد می‌شود ۷ الی ۱۰ روز استفاده شود

راه‌های درمان شپش سر

حرف آخر

در این بخش هر آنچه لازم بود درباره شپش و ریزش مو خواندید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ریزش مو‌ها باید دوره درمان را به طور کامل ادامه دهید یعنی به مدت ۱ تا ۲ ماه کار را تکرار کنید تا رشد مو‌ها به حالت اول بازگردد. هیچ وقت تهاجم شپش را دست کم نگیرید زیرا، عوارض عدم درمان تهاجمات شپش، بسیار وخیم است
در پایان به امید سلامتی برای شما پیشنهاد می‌کنیم هشت نوع ماسک مو برای رشد سریع مو ؛ بلند شدن موها در کوتاه‌ترین زمان ممکن را نیز بخوانید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا شپش باعث ریزش مو می‌شود؟

گزیده شدن پوست سر توسط شپش‌ها منجر به خارش پوست می‌شود. خارش ناشی از گزش شپش به حدی شدید است، که فرد میزبان نمی‌تواند از خاراندن سر خود، اجتناب کند. خاراندن محکم و مداوم محل گزش شپش، می‌تواند منجر به ساییدگی پوست سر و ایجاد زخم گردد. حتی در صورتی که این زخم‌ها عفونی نشوند؛ باز هم بر کیفیت مو‌ها تأثیر می‌گذارند و سبب شکنندگی موی سر می‌شوند. در نتیجه هر نوع زخمی در پوست سر می‌تواند سبب ریزش مو باشد. همچنین این کار ریشه مو‌ها را ضعیف می‌کند که این نیز می‌تواند منجر به شکستگی سریع مو و ریزش آن شود.

2-شپش موی سر را چگونه از بین ببریم؟

روش‌های زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد. موثرترین راه از بین بردن شپش استفاده از دارو و شامپوهای ضدشپش است. امروزه این داروها در همه داروخانه موجودند. چند روش خانگی هم برای از بین بردن این انگل وجود دارد. استفاده از سرکه یا سس مایونز می‌تواند به نابود کردن شپش‌ها کمک کند.

3-روش درمان شپش با سرکه چگونه است؟

ترکیب مایونز و سرکه یکی از بهترین روش‌های خانگی درمان شپش است. مایونز باعث خشک‌کردن شپش و سرکه باعث کشتن شپش‌های جوان و تخم شپش می‌شود.روش استفاده از آن به این صورت است که مخلوط مایونز و سرکه روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود تا شپش‌ها را خفه کند. سپس با یک شانه دارای دندانه‌های بسیار ریز باید شپش‌ها و حتی تخم‌های آن از روی مو جدا سازید.

4-برای درمان شپش در کودکان چه باید کرد؟

امروزه شامپوهای ضدشپش به همراه شانه مخصوص آن در بسیاری از داروخانه‌ها وجود دارند. می‌توانید با تجویز پزشک از آنها استفاده کرده و به راحتی شپش را از بین ببرید. روش‌های خانگی مانند سس مایونز، روغن زیتون و سرکه هم از جمله روش‌هایی هستند که برای درمان شپش سر کودکان موثر هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

۹ نظر

  • سلام ببخشید ایا شپش از رشد موها جلوگیری میکنه چون من یه بار موهام شپش گرفت تقریبا یه سالی میشه بعد اون اصلا موهام رشد نکرده؟؟

    • A
      هما نعمانی

      نه دوست عزیز نگران نباشید. با مراقبت مناسب و رسیدگی رشد موها طبیعی پیش میره

  • با عرض
    سلام بچم چهار سالش هست چند وقت پیش شپش سر گرفت با شامپو و اسپری ضد شپش مداوا شد . و الان پشن سرش پوست پوست میشه . این عوارض دارو هست یا شپش ؟راه درمان ؟ متشکر

  • ببخشید اشتباه نوشتم تو این چهار سال هی شپش مییگرم درمان میشه باز برمیگرده

    • A
      هما نعمانی

      دوست عزیز حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و عوامل برگشتن شپش رو برطرف کنید.

  • سلام من چهار سال هست که شپش هام هی درست میشه هی درمان میشه چیکار کنم؟؟

  • ناشناس

    سلام و عرض ادب و ممنون از مطالب مفید تون فقط یک سوال داشتم خدمت تون اینکه من دوسال پیش شپش گرفتم البته درمان شد تقریبا از همون موقع تا الان ریزش مو شدید دارم و این چند ماه اخیر حتی بیشتر هم شده آزمایش و اینا هم زیاد دادم البته کم خونی هم داشتم ولی الان حل شده هنوزم نمیدونم به خاطر چیه ممنون میشم بهم کمک کنید

    • A
      هما نعمانی

      سلام دوست عزیزم، برای درمان ریزش مو باید بسیار صبور باشید و به طور منظم مکمل های فقر آهن رو زیر نظر پزشک مصرف کنید. گاهی درمان ریزش مو تا چند سال ادامه پیدا میکنه. بنابراین صبور باشید. اگر میتونید از روش هایی مثل فینیدلینگ و مزوتراپی سر هم کمک بگیرید. موفق باشید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید