درباره رشد سریع مو چه می‌دانیم؟ 13 حقیقت علمی و شگفت انگیز

موی بلند

داشتن موهای بلند و پرحجم رویای زیبایی است که رسیدن به آن چندان ساده نیست. برای ما خانم‌ها خسته شدن از موهای بلند، کوتاه کردن آنها و آرزوی برای رشد سریع مو در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک چرخه تکراری است. در این میان گاهی به نظر می‌رسد که موهایمان با ما همکاری نکرده و از بلند شدن امتناع می‌کنند. در این گزارش قصد دارم از روش‌هایی صحبت کنم که باعث می‌شود موها قدرتمند شده و رشد مجدد خود را از سر بگیرند. تا پایان با من همراه باشید.

رشد سریع مو در یک روز! یک هفته!

قبل از هرچیز باید ابتدا میزان رشد طبیعی موها را با هم بررسی کنیم. بیشتر منابع علمی ‌از رشد 1.2 سانتی‌متری موها در هر ماه خبر می‌دهند. البته این میزان درباره همه افراد با هم برابر نیست. مسائل ژنتیکی، هورمونی، تغذیه، استرس و آلاینده‌های محیطی و نوع سبک زندگی همه و همه چیزهایی هستند که روی این میزان رشد موثر هستند. ممکن است برخی از افراد سرعت رشد بیشتری داشته باشند و بعضی کمتر. اما یک خبر بد این است که شما نمی‌توانید رشد موهایتان را طوری دستکاری کنید که در عرض یک روز، یک هفته یا حتی یک ماه موهای خیلی بلند داشته باشید. بلند شدن موها نیازمند گذشت زمان است. لطفاً به دنبال راه‌های عجیب‌وغریب برای رشد موها نگردید.

رشد مو

1- شامپو برای رشد سریع مو

یکی از بهترین روش‌های برای تنبل‌ها که حوصله رسیدگی به موهایشان را ندارند اما می‌خواهند رشد سریع مو را تجربه کنند، این است که از شامپوهای محرک رشد استفاده کنند. این شامپوها در بازار در دسترس هستند اما اگر نتوانستید پیدا کنید، خودتان بسازید. مثلا در مورد تاثیر قهوه روی رشد سریع موها چیزی می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید حتماً این گزارش را بخوانید و شامپوی مخصوصتان را بسازید: هرآنچه باید در مورد قهوه و موهایتان بدانید

بطری شامپو

2-رشد سریع مو با روغن زیتون

روغن زیتون خواص فراوانی برای تک‌تک اجزای بدن است اما یکی از بهترین تاثیرات آن روی رشد سریع مو است. این روغن سرشار از ویتامین E و امگا است و به تغذیه فولیکول‌های مو کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود فولیکول‌های ضعیف یا غیرفعال در فاز رشد قرار بگیرند و رشد سریع‌تری را تجربه کنید. کافیست دو روز یکبار مقداری روغن زیتون خالص را کف سر بریزید و ماساژ دهید. پس از دو ساعت با شامپو ملایم و آب ولرم شستشو دهید. البته مصرف خوراکی روغن زیتون هم بی‌تاثیر نیست. حتماً به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

روغن زیتون

3-اگر دوست دارید از قرص برای رشد سریع مو استفاده کنید

همانطور که احتمالاً خبر دارید، ویتامین و قرص‌های زیادی در بازار وجود دارند که به رشد موها کمک می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که با کمبود ویتامین مواجه هستید حتماً اول با یک پزشک مشورت کنید. سپس زیرنظر پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنید.

قرص و مکمل

4-اما غذای خوب هم بخورید

عجیب نیست که ما تاثیر قرص‌ها و مکمل‌های ویتامینی را بیشتر از غذای روزانه‌مان میدانیم؟ در حالی که ویتامین‌های موجود در غذای ما بیشتر از هر قرص و مکمل دیگری هستند. اگر می‌خواهید موهای زیبا و بلندی داشته باشید اول از همه رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. سعی کنید انواع پروتئین‌ها و سبزیجات را در سبد غذاهای روزانه‌تان بگنجانید. به زودی تاثیر آن را روی موهای عزیزتان حس خواهید کرد. خواندن این گزارش هم اکیداً توصیه می‌شود: همه غذاهای مورد نیازتان برای درمان ریزش مو

5-موهایتان را کوتاه کنید

لازم نیست تعجب کنید. برای اینکه به رشد سریع مو کمک کنید، لازم است که هرازگاهی آنها را نوک‌گیری کنید. معمولاً پایین موها دچار معضل موخوره می‌شود و این مسئله قسمت‌های انتهایی موها را تخریب می‌کند. برای اینکه موخوره‌ها گسترش پیدا نکرده و قد مو را کوتاه نکند، باید آنها را به شکل منظم نوک‌گیری کنید.

6-به موهایتان استراحت بدهید

اگر می‌خواهید موهای شما سریع‌تر رشد کنند، باید برای مدتی بیخیال وسایل حرارتی مثل اتو، بابلیس و سشوار شوید. این وسایل در درجه اول ممکن است باعث تضعیف فولیکول‌های مو شود، از طرفی باعث موخوره شدن موها می‌شود. بنابراین سعی کنید اعتیادتان به حالت‌دهنده‌های مو را ترک کنید. #نه_به_حالت_دهنده_ها

حالت دهنده های مو

7-نرم کننده بزنید

استفاده از شامپوی مناسب برای رشد سریع مو کافی نیست. به نظرم حتماً باید از یک نرم‌کننده یا ماسک مو هم استفاده کنید. نرم‌کننده باعث جلوگیری از گسترش موخوره‌ها و شکنندگی موها می‌شود. همانطور که گفتم موخوره ممکن است رشد موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نرم کننده مو

8-با آب سرد آبکشی کنید

می‌دانم که اکثر ما علاقه زیادی به حمام کردن با آب سرد نداریم. و من هم قصد ندارم که بگویم برای رشد سریع مو باید این کار را انجام دهید. اما پیشنهاد می‌کنم بعد از اینکه حمام‌تان تمام شد، یک آبکشی نهایی با آب سرد انجام دهید. این کار علاوه بر کمک به رشد موها، باعث درخشان و براق شدن آنها هم می‌شود.

حمام با آب سرد

9-موهایتان را پایین ببندید

یکی دیگر از عادات غلطی که رشد سریع مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محکم کشیدن و بستن آنها است. بنابراین سعی کنید استایل‌های جدیدی برای موها در نظر بگیرید که سالم تر هستند. مثلاً می‌توانید آنها را یک کش پایین ببندید. یا از کلیپس برای جمع کردن موها استفاده کنید. به هرحال بخاطر داشته باشید که دم‌اسبی یا گوجه‌ای روش‌های چندان سالمی‌ برای جمع کردن روزانه موها نیستند.

پایین بستن موها

10-بالش ابریشمی ‌بخرید

بالش‌های الیاف پلاستیکی یکی از بزرگترین دشمنان موهای ما هستند. آنها باعث تشدید اصطکاک موها شده و باعث گره خوردن آنها یا موخوره می‌شوند. در عوض بالش‌های نخی یا ابریشمی ‌باعث نرم و لطیف شدن ساقه موها شده و از چربی کف سر هم جلوگیری می‌کنند. بنابراین هرچه زودتر یکی از این بالش‌ها تهیه کنید.

11-پوست سرتان را ماساژ دهید

این کار نه تنها به رشد سریع مو کمک می‌کند، بلکه به آرام شدن بدنتان هم کمک می‌کند. خصوصا وقت‌هایی که سردرد دارید حتماً این کار را انجام دهید. کافیست در یک وضعیت آرام دراز بکشید و نرمی‌انگشتان دست به آرامی ‌و به شکل دایره‌ای کف سرتان را ماساژ دهید. به زودی تاثیر همین قدم کوچک را می‌بینید.

ماساژ پوست سر

12-تونیک مو را دست کم نگیرید

علاوه بر ماساژ سر، تونیک مو هم تاثیر بسزایی در رشد سریع مو دارد. تونیک‌ها مخصوصاً‌ برای رشد کردن موها درست شده اند. انواعی از تونیک‌ها در بازار وجود دارد، البته خودتان هم می‌توانید برای خودتان تونیک درست کنید. هر آنچه بخواهید در مورد تونیک‌ها بدانید در این گزارش هست: تونیک مو در چند قدمی شما

تونیک مو خانگی

13-ماسک رزماری بسازید

یکی از بهترین روش‌های برای رشد سریع مو استفاده از عصاره رزماری است. رزماری باعث افزایش گردش خون در پوست می‌شود. بنابراین حجم زیادی از خون و اکسیژن را وارد فولیکول‌های ضعیف و غیرفعال می‌کند. این کار باعث می‌شود هرچه سریع‌تر وارد فاز رشد شوند. اگر این کار را به شکل منظم تکرار کنید حتماً تاثیر آن را حس خواهید کرد. البته آب پیاز هم تاثیر مشابهی دارد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه، این گزارش را هم حتماً بخوانید: 5+1 روش برای تقویت مو با آب پیاز

سخن آخر

توجه داشته باشید که برای رشد سریع موها حتماً از روش‌های مطمئن بهره بگیرید. حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید. از ماسک‌های خانگی برای آبرسانی و تقویت موها استفاده کنید. همچنین تاثیر آلاینده‌ها و عوامل خارجی را هم دست کم نگیرید. و البته مهم‌ترین عامل کاهش رشد مو، استرس را هم فراموش نکنید. استرس می‌تواند به تمام سلول‌های بدن ما آسیب بزند بنابراین شرایط روحی خود را هم در مورد رشد موها بررسی کنید.

آیا به نظر شما موارد ارائه شده می‌تواند در رشد مو موثر باشد؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین موهیتو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-رشد مو در یک ماه چقدر است؟

بیشتر منابع علمی ‌از رشد 1.2 سانتی‌متری موها در هر ماه خبر می‌دهند. البته این میزان درباره همه افراد با هم برابر نیست.

2-رشد مو به چه عواملی بستگی دارد؟

مسائل ژنتیکی، هورمونی، تغذیه، استرس، بیماری‌ها، داروها و آلاینده‌های محیطی و نوع سبک زندگی همه و همه چیزهایی هستند که روی این میزان رشد موثر هستند. ممکن است برخی از افراد سرعت رشد بیشتری داشته باشند و بعضی کمتر.

3-آیا می‌توان سرعت رشد موها را افزایش داد؟

برای اینکه بتوانید سرعت رشد موهای خود را افزایش دهید باید سبک زندگی خود را بهبود ببخشید. تغذیه، ورزش، کنترل استرس و خواب از جمله مهم‌ترین عوامل موثر در سرعت رشد مو هستند. همچنین می‌توانید از بعضی ماسک‌ها و تونیک‌ها مخصوص افزایش رشد مو استفاده کنید. مثلاً تونیک رزماری یکی از داروهای گیاهی افزایش سرعت رشد موهاست.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید