درمان موی چرب، با ۲۰ روش موثر به جنگ مو‌های چرب بروید!

روش های درمان موی چرب

آیا هر روز صبح موهایتان را می‌شویید، اما پس از گذشت چند ساعت احساس می‌کند پوست سرتان چرب است و مو‌های تان حالت روغنی به خود گرفته‌اند؟ داشتن موی چرب نگرانی بسیاری از افراد در سرتاسر دنیاست. موی چرب نه تنها ظاهر زننده‌ای دارد، بلکه معمولا همراه با خارش، شوره سر و دیگر مشکلات نیز هست. بنابراین بایستی هر چه سریع‌تر برای درمان موی چرب اقدام کنید!

عوامل بروز چربی اضافه در پوست سر و مو‌ها

چربی پوست نتیجه فعالیت بیش از حد غدد چربی است. پوست سر منافذ کوچکی دارد که در زیر آن‌ها غدد چربی قرار دارند. این غدد روغنی طبیعی به نام سبوم تولید می‌کنند.
تولید سبوم برای حفظ سلامت پوست سر و مو حیاتی است. اما گاهی اوقات سبوم بیش از حد تولید و موجب چربی پوست سر و مو‌ها می‌شود. عوامل مختلفی در بروز این شرایط مسئول هستند. این عوامل عبارتند از:

عوامل داخلی موثر در چربی موی سر

ژنتیک

ژن‌ها در تعیین میزان چربی پوست سر نقش اصلی را ایفا می‌کنند. اگر اعضای خانواده شما دارای پوست سر و مو‌های چرب هستند، احتمالا شما نیز این ویژگی را به ارث برده اید.

عوامل خارجی موثر در چربی موی سر

۱. شستن بیش از حد مو‌ها

شستن بیش از حد مو‌ها و ساییدن زیاد مو‌ها به پوست سر، سد محافظتی طبیعی پوست را از بین می‌برد. در نتیجه سبوم بیشتری توسط غدد چربی تولید می‌شود تا رطوبت پوست سر را تامین کند که منجر به چربی بیش از حد مو و پوست سر می‌شود.

۲. رژیم غذایی

رژیم غذایی نیز نقش مهمی در این میان دارد. داشتن رژیم غذایی پر کربوهیدرات موجب چرب شدن پوست و مو‌ها می‌شود.

۳. استرس

اگر سطح استرس بدن زیاد باشد، احتمال افزایش فعالیت غدد چربی و تولید بیش از حد سبوم وجود دارد. این شرایط موجب افزایش چربی پوست سر می‌شود.

۴. محصولات مراقبت از مو

استفاده از محصولات مراقبت از مو که دارای مواد شیمیایی خشن هستند، به سد محافظتی پوست سر آسیب می‌رساند. این شرایط منجر به از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. در نتیجه غدد چربی، سبوم بیشتری تولید می‌کنند.

روش‌های درمان موی چرب

روش‌های متنوعی برای درمان موی چرب وجود دارد، از تغییر الگوی مراقبتی و شستشوی موها تا استفاده از گیاهان دارویی. در ادامه موثرترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

تغییر روتین مراقبتی مو

۱. تعداد دفعات شستن مو‌ها

اگر موهایتان را در فواصل کوتاه و به طور منظم بشویید
شستشوی زیاد مو‌ها و پوست سر چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد. از این رو غدد چربی، بیش از حد سبوم تولید می‌کنند تا رطوبت پوست را حفظ کنند. در نتیجه پوست سرتان چرب می‌شود.

اگر به طور مرتب مو‌های خود را نشویید
تمیز نگه داشتن پوست سر و از بین بردن چربی اضافی آن بسیار مهم است. شستن مو‌ها به از بین بردن این چربی کمک می‌کند. ازین رو برای تمیز و سالم نگه داشتن موها، حداقل ۳ بار در هفته مو‌های خود را بشویید.

۲. شستشوی صحیح مو با شامپو

خوب است بدانید که تنها مالیدن مقداری شامپو به مو‌ها برای شستشوی آن‌ها کافی نیست. شامپو آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه مو را از بین می‌برد.
روش صحیح شامپو زدن
معمولا روش صحیح استفاده از شامپو روی بسته بندی آن درج شده است.

  • مقدار کمی از شامپو را برداشته و به پوست سرتان ماساژ دهید.
  • از ماساژ دادن شامپو به سر با ناخن‌ها خودداری کنید. این حرکت باعث خراشیدن پوست و از بین رفتن رطوبت و چربی پوست می‌شود.
  • از ساییدن مو‌ها به یکدیگر هنگام شستشو خودداری کنید، زیرا باعث آسیب دیدن و شکستگی مو‌ها می‌شود.
  • شامپو را روی پوست سرتان ماساژ دهید. انتهای رشته مو‌ها هنگام شستشو، شامپوی کافی دریافت می‌کند.
شامپو زدن صحیح موها باعث درمان موی چرب می شود

۳. شستشوی کامل نرم کننده از سر

استفاده از نرم کننده بیش از حد بر روی موها، منجر به تجمع این مواد روی سر می‌شود. در نتیجه احساس چربی و سنگینی بیشتری به مو‌ها می‌دهد. از این رو نرم کننده را تنها به ساقه و انتهای مو بزنید. همچنین به اندازه توصیه شده روی بطری محصول، از نرم کننده استفاده کنید. پس از هر بار استفاده، از شستشوی کامل نرم کننده از سر مطمئن شوید.

۴. استفاده از محصولات مخصوص موی چرب

اگر پوست سرتان چرب است به دنبال شامپو‌های مناسب موی چرب باشید. این شامپو‌ها دارای مواد شستشو دهنده قوی تری هستند که چربی‌ها و آلودگی‌ها را از سر پاک می‌کنند. این شامپو‌ها معمولا دارای مواد زیر هستند:

  • پراکسید بنزوئیل (Benzoyl peroxide)
  • سدیم لوریل سولفات (Sodium lauryl sulfate)
  • سولفید سلنیوم (Selenium sulfide)
  • سولفات استامید سدیم (Sodium sulfacetamide)
  • کتوکونازول (Ketoconazole)

۵. تمیز نگه داشتن شانه و برس مو‌ها

شانه و برس پس از مدتی محل تجمع چربی و کثیفی می‌شود. همچنین شانه می‌تواند محل تجمع باقی مانده شامپو و نرم کننده مو‌ها باشد. از این رو وقتی از شانه کثیف روی مو‌ها استفاده می‌کنید، چربی و مواد اضافی را به پوست سرتان منتقل می‌کنید. در نتیجه بهتر است هر چند وقت یکبار شانه و برس‌های تان را با شامپو یا صابون بشویید.

۶. کاهش دفعات شانه کردن مو‌ها

شانه کردن بیش از حد مو‌ها ممکن است به لایه محافظ پوست سر (که باعث حفظ رطوبت و چربی پوست می‌شود) آسیب برساند. همانگونه که پیش‌تر گفته شد، از بین رفتن چربی طبیعی پوست باعث می‌شود غدد چربی سبوم بیش از حد تولید کنند و مو‌های تان چرب شود.

کاهش دفعات شانه کردن مو‌ها

۷. پاکسازی کامل مو

شستشوی کامل مو‌ها پس از استفاده از شامپو، نرم کننده و دیگر محصولات آرایشی، باعث می‌شود مو‌های تان سالم و تمیز باقی بماند. از این به بعد یک تا دو دقیقه بیشتر در حمام صرف آبکشی مو‌ها کنید تا باقی مانده شامپو و نرم کننده کاملا از مو‌ها خارج شود.

۸. عدم استفاده از نرم کننده‌های بدون نیاز به شستشو (شامپوی خشک)

استفاده از این گونه محصولات باعث افزایش چربی پوست سر می‌شوند. مواد اضافی روی پوست تجمع کرده و باعث سنگینی مو‌ها می‌شود.

۹. شستشوی مو‌ها پس از فعالیت شدید

پس از یک ورزش یا فعالیت بدنی شدید، پوست سر عرق می‌کند. عرق زیاد باعث احساس چربی اضافی در پوست سر می‌شود و بسیار آزار دهنده است. از این رو بهتر است پس از فعالیت بدنی، مو‌های خود را با شامپو بشویید. اگر هر روز برنامه ورزش شدید دارید، بهتر است از یک شامپو بچه ملایم برای شستشوی مو‌ها استفاده کنید.

۱۰. عدم استفاده از ابزار‌های حرارتی برای شکل دادن مو‌ها

برای خشک کردن مو‌ها از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید مو‌ها در هوا به طور طبیعی خشک شوند. گرمای تولید شده توسط ابزار‌های حرارتی (مانند سشوار، اتوی مو و انبر فر) آسیب شدیدی به مو‌ها می‌زند. حرارت نه تنها باعث شکستگی مو‌ها می‌شود بلکه چربی طبیعی مو‌ها را نیز از بین می‌برد. در نتیجه غدد چربی برای حفظ رطوبت پوست و مو سبوم بیشتری تولید می‌کنند و مو‌های شما چرب‌تر می‌شود.

استفاده مداوم از اتوی مو باعث افزایش چربی موها می شود

۱۱. عدم استفاده از محصولات دارای سیلیکون

بسیاری از محصولات، مانند شامپو‌ها، نرم کننده‌ها، کرم‌ها و محصولات حالت دهنده مو، از سیلیکون ساخته می‌شوند تا مو‌ها را صاف و براق کنند.
سیلیکون‌ها – مانند سیکلومتتیکون، آمودیمتیکون و رایج‌ترین آن‌ها دی متیکون – علاوه بر افزودن براقیت به موها، ظاهری چرب نیز به مو‌ها می‌دهند. این چربی روی مو‌ها جمع شده و باعث کثیفی و سنگینی مو‌ها می‌شود.
سیلکون‌ها همچنین می‌توانند از جذب رطوبت به ساقه‌های مو جلوگیری می‌کنند. پس لطفی به مو‌های‌تان کنید و از محصولات دارای سیلیکون استفاده نکنید.

۱۲. بازی کردن با مو‌ها ممنوع

پیچاندن مو، خاراندن سر، حرکت دادن انگشتان بین مو‌ها و بازی کردن با آن‌ها باعث تحریک غدد چربی و تولید سبوم بیش از حد می‌شود.

۱۳. شستن مو پس از استفاده از روسری یا کلاه ایمنی

پوشیدن کلاه، روسری، هدبند یا کلاه ایمنی موجب پخش شدن چربی در پوست سر و حبس گرما در لایه‌های پوست می‌شود. برای برطرف کردن آثار منفی استفاده از کلاه، بلافاصله مو‌های خود را بشویید.

درمان موی چرب در طب سنتی

۱۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به حفظ سلامت مو و پوست سر کمک می‌کند. همچنین شوره سر و چربی مو را کاهش می‌دهد. بدین منظور کافی است چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی خود اضافه کنید. مو‌های خود را با آن ماساژ دهید. سپس کاملاً آن را بشویید.

۱۵. درمان موی چرب با سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش تجمع مواد باقیمانده شامپو و نرم کننده در پوست سر مفید است. هر بار که به مو‌های تان نرم کننده می‌زنید، یک لایه نازک از آن ساقه مو‌های شما را می‌پوشاند. به همین دلیل مو‌های شما بافتی نرم و بدون وز پیدا می‌کنند و به راحتی حالت می‌گیرند.
با این وجود، حجم زیاد نرم کننده مو‌ها را سنگین می‌کند و احساس چربی به آن‌ها می‌دهد. سرکه سیب برای از بین بردن تجمع مواد نرم کننده، متعادل سازی pH پوست سر و کاهش موخوره موثر است. کافی است کمی سرکه سیب را با آب رقیق کنید و به مو‌ها ماساژ دهید.

سرکه سیب

۱۶. نارون کوهی (Witch hazel)

عصاره نارون کوهی برای درمان موی چرب بسیار مفید است. این ماده با بستن منافذ تولید کننده سبوم، باعث کاهش چربی پوست سر و درمان خارش سر می‌شود.
اگر پوست سرتان حساس است، نارون کوهی گزینه مناسبی برای شما است. با این حال، همیشه قبل از استفاده از هر ماده‌ای روی پوست یا پوست سر، حتما تست حساسیت (تست پچ) را انجام دهید.

۱۷. چای سبز

چای سبز در کاهش تولید سبوم در پوست موثر است. اگر پوست و موی چربی دارید، استفاده از شامپوی دارای عصاره چای سبز گزینه مناسبی است. چای سبز موجب کاهش خارش و چربی پوست سر می‌شود.

۱۸. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان طبیعی برای موی چرب است، زیرا

  • چربی اضافی پوست را از بین می‌رود
  • مواد شیمیایی جمع شده روی پوست سر را پاکسازی می‌کند
  • التهابات پوست سر را از بین می‌برد
  • از ساقه‌های مو محافظت می‌کند
ماسک مو با آلوئه ورا

۱۹. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است. ماساژ روغن نارگیل به پوست سر، مواد اضافی موجود در ریشه‌های مو را پاکسازی می‌کند و باعث آبرسانی عمیق به پوست سر می‌شود.

۲۰. عسل

اگر مو‌های خیلی چربی دارید، ماسک عسل راه حل مناسبی برای موهای شماست. عسل خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد که پوست سر را تسکین می‌دهد و از شوره سر جلوگیری یا آن را درمان می‌کند. یک مطالعه بالینی نشان داد که مخلوطی از ۹۰ ٪ عسل و ۱۰ ٪ آب موجب کاهش علائم درماتیت سبوره مانند خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و چربی بیش از حد مو‌ها می‌شود.

ماسک مو با عسل

عوارض جانبی چربی مو‌ها و پوست سر

چربی موی سر علاوه بر اینکه تاثیر منفی بر ظاهر فرد می‌گذارد، ‌مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آورد.

۱. شوره سر

درماتیت سبورئیک، که به عنوان شوره سر شناخته می‌شود، در قسمت‌هایی از پوست سر که غدد چربی زیادی دارند، دیده می‌شود. این شرایط منجر به پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر می‌شود. اگرچه شوره سر مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد.

۲. آکنه پیشانی

آکنه پیشانی ممکن است نتیجه چربی پوست سر باشد. چربی موجود در پوست سر به وسیله تار‌های مو به پیشانی منتقل می‌شود. این چربی منافذ پوستی را مسدود کرده و منجر به ایجاد آکنه شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر هیچ یک از روش‌های درمانی ارائه شده در این مطلب، تغییری در پوست و موی شما ایجاد نکرد، بهتر است برای درمان موی چرب به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ممکن است پزشک یک شامپوی دارویی برایتان تجویز کند تا تولید سبوم در پوست سرتان را تنظیم کند.

سخن آخر

داشتن موی چرب، برای هیچ کس خوشایند نیست. اما خبر خوب این است که روش‌های متنوعی برای درمان موی چرب وجود دارد. همچنین بایستی به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از ابزار‌های حرارتی بر روی مو‌ها آسیب زننده است و باعث چربی بیشتر مو‌ها می‌شود. همچنین استفاده از دوش آب داغ، شانه موی کثیف و شستشوی نادرست نیز در افزایش چربی موها نقش مهمی دارند. برای آگاهی بیشتر پیرامون روش صحیح نگهداری از موها، توصیه می‌کنیم مطلب “آموزش روتین مراقبت از مو” را حتما مطالعه کنید.

شما از چه راه‌هایی برای درمان موهای چرب خود استفاده کرده‌اید؟ کدام روش برای شما نتیجه بخش بوده است؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: skinkraft و healthline

سوالات متداول

1-آیا آبلیمو برای موهای چرب مفید است؟

آبلیمو خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند به تنظیم pH پوست سر و متعادل کردن چربی کمک کند. برای این کار کافیست بعد از شستشن موها با شامپو و آبکشی کردن آن، موهایتان را یکبار دیگر با آبلیمو آبکشی کنید. اگر آبلیموی غلیظ دارید با مقداری آب آن را رقیق کنید.

2-چگونه می‌توان چربی پوست سر را درمان کرد؟

برای درمان و به تعادل رساندن چربی پوست سر روش‌های زیادی وجود دارد. مثلا‌ً استفاده از ماسک آلوئه‌ورا، ماسک روغن زیتون و آبلیمو، عسل و آبلیمو. مهم‌ترین نکته این است که در استفاده از هرکدام از این روش‌ها پیگیری و مداومت داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید. با یکبار یا دوبار استفاده از ماسک معجزه رخ نمی‌دهد.

3-از بین بردن چربی مو بدون شسشتو چگونه امکان‌پذیر است؟

برای اینکه بدون شسشتن مو از شر چربی خلاص شوید می‌توانید از مقداری پودر بچه استفاده کنید. پودر را کف سر بریزید و موها را شانه کنید. استفاده از شامپوهای خشک هم راه‌حل دیگری است. البته نباید در استفاده از این روش‌ها افراط کنید.

4-درمان پوست سر چرب و موی خشک چگونه امکان‌پذیر است؟

در بعضی افراد با وجود چربی پوست سر، ساقه موها خشک هستند. برای به تعادل رساندن چربی در همه قسمت‌های مو بهتر است موهایتان را دو بار در روز شانه کنید تا چربی پوست به ساقه هم برسد. همچنین از روغن زیتون هم برای پوست سر و هم ساقه‌ها کمک بگیرید. بعد از مدتی استفاده چربی پوست سر به طور خود به خودی تنظیم می‌شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید