از بین بردن موخوره با سرکه برای داشتن موهای بدون شکستگی

موی فر


از بین بردن مو خوره با سرکه یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای مبارزه با موخوره هاست. موخوره مانند چروک‌های پوستی یکی از معضلات مهم در زیبایی ما هستند. مگر اینکه همیشه و همه جا یک آرایشگر کنار خودتان داشته باشید تا شما را از شر آنها خلاص کند. موخوره‌ها در قدیمی‌ترین قسمت مو یعنی انتهای مو شکل می‌گیرند. این قسمت از مو طرفی در معرض آسیب بیشتری قرار دارد چرا که میزان تماس آن با سطوح بیشتر از سایر قسمت‌هاست.

از طرف دیگر به دلیل قدیمی‌تر بودن ساختارها در این قسمت بسیار مستعد آسیب است. به همین دلیل با ایجاد اولین شکستگی در این قسمت، میزان شکاف و شکستگی بیشتر و بیشتر می‌شود. ظاهر موهای دارای موخوره کوتاهتر از سایر موها نیست اما موهای موخوره‌دار کدر و نازک هستند. موخوره‌ها زیبایی قسمت‌های انتهای مو را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند و اگر درمان نشوند به مرور قسمت‌های بالاتر را هم درگیر می‌کنند.

امروز در این مقاله می‌خواهیم به طور خلاصه به روش جلوگیری از گسترش موخوره‌ها و درمان آنها با سرکه و خصوصا سرکه سیب اشاره کنم.

چگونه از موخوره در امان بمانیم؟

یکی از مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از موخوره این است روش شانه کردن موهاست. اگر عادت دارید موهایتان را خشک شانه می‌کنید، دقیقا مانند این است که با تبر به جان چوب‌های خشک افتاده‌اید. در این هنگام صدای خرد شدن موهایتان را به خوبی می‌توانید بشنوید. بنابراین سعی کنید هنگام شانه کردن موهایتان همیشه از سرم مو یا روغن مناسب استفاده کنید. همچنین اگر هنگام شانه کشیدن صدای کشیدگی یا کنده شدن موهایتان را می‌شنوید این یعنی فشار و نیروی زیادی برای شانه زدن به کار می‌برید.

سعی کنید موها را به آرامی ‌و با کمک یک برس مناسب شانه بزنید. من اسم شانه زدن آرام را شانه سکوت می‌گذارم، سعی کنید بدون هیچ صدای خشنی این کار را انجام دهید. نکته بعدی این است که برس زدن را از انتهای مو شروع کنید تا گره‌ها باز شوند، همچنین اگر به گره برخورد کردید بسیار آرام و ملایم آن را با شانه دندانه ریز باز کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب یک برس مناسب ارتباط کاملاً مستقیمی ‌با رهایی از موخوره‌ها دارد.

نکته بعدی این است که سعی کنید کمتر از وسایل گرمایشی مانند اتو و سشوار استفاده کنید. اگر به استفاده از اتو اعتیاد دارید سعی کنید که یک اتو موی بخاردار تهیه کنید که بهترین نوع اتوی مناسب موهای آسیب‌دیده است. همچنین در انتخاب شامپو هم باید دقت کافی داشته باشید. شامپوهای بدون سولفات در عین از بردن آلودگی‌ها رطوبت و چربی مفید موها را حفظ می‌کنند. به این ترتیب کمتر گرفتار موخوره‌ها خواهید شد. آیا شما هم تجربه‌ای در زمینه موخوره و اتو کشیدن مو دارید؟ لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

نوک گیری مو

از بین بردن موخوره با سرکه با یک روش آسان

خب مهم‌ترین کاری که سرکه برای موهای ما می‌کند حفظ تعادل pH است. البته خوب است بدانید که موهای ما بیشتر تمایل دارند در شرایط کمی ‌اسیدی قرار بگیرند. این بیشتر به دلیل ساختار مولکول‌ها و پروتئین‌های موجود در موهاست. سرکه البته به ایجاد شرایط اسیدی مناسب کمک می‌کند. شامپو اما باعث قلیایی شدن آنها می‌شود بنابراین سرکه به ایجاد تعادل و از بین بردن اثر قلیایی کمک بسیاری می‌کند. موهایی که با سرکه شستشو داده می‌شوند بسیار نرم، لطیف و براق می‌شوند. به همین دلیل احتمال ایجاد موخوره بسیار کمتر می‌شود. در ادامه با روش استفاده از سرکه‌ها برای جلوگیری از موخوره یا درمان آن آشنا می‌شوید.

موخوره و سرکه

از بین بردن موخوره با سرکه به این دلایل است

قبل از هرچیز می‌خواهم در مورد خواص بیشمار سرکه سیب برای موها بگویم. فکر می‌کنم خوب است بدانید که چرا سرکه سیب به داشتن موهایی زیباتر کمکمان می‌کند.

  • صافی بیشتر

سرکه سیب یک ماده طبیعی است،  که باعث جوانسازی موها می‌شود. شامپوهای قوی می‌توانند روغن‌های طبیعی را از بین ببرند و احساس خشکی و خشن شدن مو را به وجود آورند. اسیدیته سرکه این روند را خنثی می‌کند و به متعادل کردن سطح pH طبیعی موهای شما کمک می‌کند.

  • مبارزه با شوره سر

خواص طبیعی ضدقارچی سرکه سیب با شوره سر مقابله می‌کند و به ترمیم لایه محافظ اسید پوست سر کمک می‌کند که مانع از رشد اضافی قارچ‌ها می‌شود. همچنین به جلوگیری از خارش که اغلب همراه با شوره است کمک می‌کند.

  • تقویت رشد مو

سرکه سیب فولیکول‌های مو را که از عفونت باکتریایی مسدود شده و باعث پوسته‌پوسته شدن پوست سر می‌شود، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، با تحریک گردش خون به فولیکول‌های مو، بنابراین ریشه‌های مو و رشد را تقویت می‌کند.

سرکه سیب
  • براق شدن

کوتیکول‌های شکسته باعث خشکی و کدر شدن موها می‌شوند. سطح pH پایین سرکه سیب این کوتیکول‌ها را مهروموم، موهای براق و نرم ایجاد می‌کند.

  • جلوگیری از موخوره

سرکه سیب به دلیل خاصیت ضدانعطاف پذیری که دارد، به بستن کوتیکول‌ها کمک می‌کند،  این کار باعث می‌شود تعداد موهای خردشده و شکاف‌خورده به حداقل برسد.

روش استفاده از سرکه سیب برای درمان موخوره

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به سادگی با یک فنجان آب با مخلوط کنید. بعد از شستشو با شامپو، موها را به این محلول آغشته کنید. اجازه دهید به مدت دو دقیقه روی موها بماند و سپس به مدت یک دقیقه آبکشی کنید.

نکته هوشمندانه: 2-3 قطره روغن نارگیل یا زیتون به آن اضافه کنید تا بوی سرکه را بپوشاند.

خشکی مو

درمان موخوره با سرکه انگور

هرچند خیلی استفاده از سرکه انگور را برای درمان موخوره توصیه نمیکنم اما اگر سرکه سیب در خانه نداشته باشید می‌توانید از انگور هم استفاده کنید. از آنجایی که سرکه انگور نسبت به سرکه سیب خاصیت اسدیته کمتری دارد، بهتر است مقدار آب موجود در محلول را کمتر کنید. پس نصف لیوان آب را با نصف لیوان سرکه انگور ترکیب کرده و با همان روش قبلی در حمام استفاده کنید.

انگور

کلام آخر

همانطور که هربار لباس‌هایتان را می‌شویید از عمر آنها کم می‌شود بهتر است بدانید که با هربار شستشوی موها، از زیبایی و طراوت آنها نیز کاسته می‌شود. در این شرایط ابتلا به موخوره اجتناب‌ناپذیر است. البته روش‌هایی مانند کراتینه کردن هم تا حدی به جلوگیری از ایجاد موخوره‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از روش‌ها هم کوتاه کردن ماهانه نوک موهاست.
تجربه شما در این زمینه چیست؟ آیا فکر می‌کنید نکته مهمی وجود دارد که من در این گزارش جا انداخته باشم؟ لطفاً حتما در قسمت نظرات برایم بنویسید.

سوالات متداول

1-آیا سرکه سیب به درمان موخوره کمک می‌کند؟

سرکه سیب باعث حفظ شرایط اسیدی مو و درخشان شدن آن می‌شود. شستشوی موها با سرکه سیب به از بین بردن آلودگی‌ها که عامل موخوره هستند کمک می‌کند. البته استفاده از سرکه سیب باید اصولی و به اندازه باشد.

2-چطور باید موها را با سرکه سیب شستشو داد؟

برای این کار کافیست محلولی با سه لیوان آب و یک لیوان سرکه سیب تهیه کنید. بعد از شستن موها در حمام آنها را با سرکه سیب آبکشی کنید. بعد از 5 دقیقه دوباره با آب خالی آبکشی کنید.

3-آیا سرکه انگور هم مثل سرکه سیب برای مو مفید است؟

سرکه انگور خاصیت اسیدی کمتری نسبت به سرکه سیب دارد. به همین دلیل است که گفته می‌شود بهتر است برای پاک کردن موها از سرکه سیب استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

۱۰ نظر

  • موخوره شدیدی دارم، برای رفعش هر روز باید از محلول اب و سرکه استفاده کنم ؟

    • A
      هما نعمانی

      نه دوست عزیز سرکه باعث نازک شدن مو میشه زیادش.
      بهتره با روغن زیتون یا سرم مو کمی نوک موهاتون رو هرشب قبل از خواب کمی چرب کنید. ماهی یک بار هم نوک گیری انجام بدید

  • واقعی هست

  • سلام خسته نباشید فقط به ساقه مو یا به ریشه هم باید بزنیم؟

    • A
      هما نعمانی

      سرکه رو فقط باید به ساقه مو بزنید. ممکنه سرکه پوست سرتون رو ملتهب کنه

  • سلام نتیجه اش رو دیدید؟!

  • سلام. میخواستم ببینم میشه سرکه سیب رو به شامپو اضافه کرد ک شستشو راحت تر باشه

    • A
      هما نعمانی

      بهتره این کار رو نکنید چون سرکه سیب خاصیت رنگ بری و نازک کردن مو رو داره و در صورتی که همراه با شامپو و به مقدار زیاد استفاده بشه، به ساقه مو آسیب میرسونه.

  • سلام.دوران دبیرستان یه دوستی داشتم موهاش تا کمرش بلند بود وهیچوقت موخوره نمیزد دلیلشو استفاده از سرکه میگفت .

  • معصومه

    تا حالا استفاده نکردم ولی انشالله نتیجشو میبینم?

نظر خود را برای موهیتو بنویسید