آب برنج برای مو چه خواصی دارد و چگونه می‌توان آن را درست کرد؟

چلو برنج

آب برنج برای مو به دلایل علمی و شناخته‌شده بسیار باعث رشد و تقویت آن می‌شود. برنج برای ما ایرانی‌ها فقط یک نوع غذا نیست، بلکه یک ماجرای عاشقانه است. از مجالس و مهمانی‌ها گرفته، تا برای وقت‌هایی که تنها هستیم، عطر و طعم بی نظیرش حالمان را خوب می‌کند. هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها و باز شدن پای این همه غذاهای رنگارنگ خارجی به سفره‌هایمان، برنج اصلی‌ترین غذای ماست و حرف اول را می‌زند. البته شاید خوردن برنج به صورت مداوم هم، یکی از دلایل اصلی اضافه وزنمان باشد، اما استفاده از برنج برای خواص درمانی و زیبایی، نه تنها عارضه ای ندارد بلکه بسیار موثر است. بنابراین در این گزارش قصد دارم در مورد خواص آب برنج برای موها صحبت کنم. و اینکه چگونه می‌توان با کمک برنج موهایی سالم و درخشان داشت. با من همراه باشید.

خواص آب برنج برای مو در یک نگاه

همانطور که می‌دانید برنج سرشار از نشاسته است به طوری که حدودا 75 تا 80 درصد حجم یک دانه برنج از نشاسته تشکیل شده. هنگامی‌که برنج در آب خیس می‌شود،  مقداری از این میزان نشاسته توسط آب جذب می‌شود. به همراه نشاسته مقادیر زیادی ویتامین‌های موجود در برنج هم، مثل ویتامین‌های E و B و املاح معدنی و همینطور اسیدهای آمینه هم، از درون دانه‌های برنج به آب منتقل می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا آب برنج یک محلول پرخاصیت برای درمان بسیاری از مشکلات پوست و موهای ما باشد. مادربزرگ‌های ما از قدیم، به این خاصیت آب برنج پی برده بودند اما اخیرا هم مطالعاتی در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال مطالعه‌ا‌ی در مجله “شیمی‌ آرایشی” در مورد فواید آب برنج برای مو در سال 2010 منتشر شده است. در این مطالعه گفته شده که زنان ژاپنی از گذشته‌های دور از آب برنج برای درخشان شدن موهایشان استفاده می‌کردند. این عامل باعث شده آنها همواره موهایی براق و پرحجم داشته باشند.

زنان قبیله رد یائو در چین

زنان قبیله رد یائو

در جای دیگری از تحقیق هم گفته شده در کشور چین، زنان قبیله “رد یائو” سالیان سال است موهایشان را با آب برنج شستشو می‌دهند. محققان می‌گویند همین موضوع باعث شده تا موهای بسیار بلندی داشته باشند به طوری که روستای آنها به “سرزمین راپونزل‌ها” معروف شده است.  گفته می‌شود طول موهای آنها به حدود 1 متر و 80 سانتی‌متر می‌رسد و از این نظر دارای رکورد گینس هم هستند. از طرفی تحقیقات نشان داده که رنگ موی مشکی آنها حتی تا سنین بالای 80 سال هم از بین نرفته است. حدس می‌زنم که شما هم حالا مثل من به این نتیجه رسیده‌اید که چرا باید آب برنج‌هایتان را نگه دارید!

آب برنج با موها چه می‌کند؟

اولین مزیت آب برنج برای موها، تقویت و ضخیم کردن تارهاست. اگر به دنبال موهای قوی هستید، حتما از آب برنج برای مو استفاده کنید. اسیدهای آمینه موجود در برنج، ریشه‌های مو را تقویت می‌کند. همچنین حاوی اینوزیتول بوده، که یک کربوهیدرات است و به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند. آب برنج همچنین باعث ترمیم موخوره‌های خفیف می‌شود. دومین خاصیت آن، کمک به درخشان کردن موهاست. استفاده از آب برنج برای مو روشی آسان و سریع برای براق کردن موها است. از آنجا که آب برنج برای مو مانند یک لایه محافظتی عمل می‌کند می‌تواند گزینه خوبی برای مبارزه با آلودگی‌های محیطی به خصوص آلودگی هوا باشد.

اسپری آب برنج برای مو

دو دلیل دیگر

یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از آب برنج برای مو این است که به تقویت رشد مو کمک می‌کند. همچنین به رشد موها سرعت می‌بخشد (قابل توجه کسانی که به دنبال راهکارهایی برای سریع بلند شدن موهایشان می‌گردند) از آنجا که آب برنج به محافظت از مو در برابر آسیب کمک می‌کند، فولیکول موها سالم باقی می‌ماند. سپس پروتئین موجود در آب برنج به رشد سریع موها کمک می‌کند. چهارمین دلیل برای استفاده از آب برنج این است که آب برنج تخمیر شده (به ویژه آن که از برنج قرمز تهیه شده است) رشد قارچ “مالاسزیا” (Malassezia)، قارچی که باعث ایجاد شوره می‌شود را مهار می‌کند. بنابراین استفاده از آب برنج برای مو باعث رفع مشکل شوره سر می‌شود. همچنین باعث ایجاد رطوبت در پوست سر می‌شود. نکته: اگر استفاده از آب برنج را برای درمان شوره سر قطع کنید، پس از مدتی ممکن است دوباره قارچ عامل شوره سر رشد کند. بنابراین سعی کنید به طور منظم و هفتگی مصرف آن را ادامه دهید.

چگونه آب برنج برای مو درست کنیم؟

برای این کار ، شما به یک فنجان برنج خام نیاز دارید از هر  نوع برنجی هم می‌توانید استفاده کنید. برنج‌ها را با آب بشویید تا ناخالصی‌هایی که احیانا در آن وجود دارد، از بین برود. سپس این برنج شسته شده را در یک کاسه بزرگ بریزید  و دو یا سه فنجان آب تمیز را به کاسه اضافه کنید. کاسه را بپوشانید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. بعد از گذشت این مدت زمان، خواهید دید که  آب ابری شده این نشانه آن است که مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در برنج به آب منتقل شده‌اند. یک کاسه دیگر بردارید و آب را درون آن بریزید و برنج را صاف کنید. آب برنج شما آماده است.

یک روش دیگر

یک روش دیگر این است که هنگام جوشاندن برنج به منظور درست کردن چلو، آب آن را جدا کنید و بگذارید خنک شود. نکته: آب برنجی که برای پوست و صورت استفاده می‌کنید نباید شور باشد.

درست کردن آب برنج تخمیر شده، به این صورت است که باید آب برنج را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و در یک محیط باز و در مجاورت هوا قرار دهید. هنگامی‌که بوی ترشیدگی گرفت، آب برنج تخمیر شده آماده است. این آب برنج بسیار قدرتمند است و به همین خاطر نباید مستقیما مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است آب برنج تخمیر شده را رقیق و بعدا برای پوست و موهایتان استفاده کنید.

تهیه آب برنج

اسپری آب برنج برای مو

وقتی آب برنج تهیه کردید، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای استفاده از آن، به صورت اسپری است. آب برنج را به یک بطری اسپری منتقل کنید و به صورت روزمره یا هفتگی از آن استفاده کنید. ریشه‌ها، ساقه و انتهای مو را به خوبی به آب برنج آغشته کرده و ماساژ دهید. این کار به براق و نرم شدن موها و جلوگیری از موخوره‌ها کمک می‌کند.

اسپری آب برنج

ماسک برنج برای پرپشت شدن مو

همانطور که قبلا هم گفتم، تحقیقات نشان داده است که آب برنج به تقویت فولیکول‌های مو و افزایش رشد آنها کمک می‌کند. می‌توانید با تهیه یک ماسک برنج، از خواص بی نظیر آن بهره ببرید. برای این کار آب برنج را با کمی ‌روغن زیتون و روغن اسطوخودس مخلوط کنید. این محلول را کف سر بریزید و خوب ماساژ دهید. اجازه دهید ماسک به مدت 30 الی 40 دقیقه روی موها بماند سپس با آب ولرم و یک شامپو ملایم شستشو دهید. مصرف منظم و هفتگی این ماسک به پرپشت و ضخیم شدن موهای شما کمک می‌کند. توصیه میکنم در همین زمینه این گزارش را هم بخوانید: پرپشت شدن مو با ده‌ها روش موثر؛ درمان‌های خانگی تا روش‌های پزشکی

ماسک برنج

آب برنج برای سفیدی مو

آب برنج حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی است و به تقویت فولیکول‌های ضعیف مو کمک می‌کند. فولیکول‌های مو گاهی اوقات به دلیل استرس، مسائل هورمونی یا مواردی از این قبیل تضعیف شده و این مسئله باعث ریزش موها یا سفید شدن آنها می‌شود. آب برنج خاصیت فوق‌العاده‌ای برای کمک به این معضل دارد. مقداری آب برنج را با آبلیمو و عسل مخلوط کرده و پوست سر با آن ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک به مدت 30 دقیقه روی موها بماند و سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. استفاده منظم از این ماسک به شما کمک می‌کند موهایی سالم و خوشرنگ داشته باشید.

سفیدی مو

حرف آخر

مهم‌ترین نکته در مورد استفاده از ماسک‌های خانگی، رعایت نظم و داشتن حوصله است. حتما می‌دانید که این ماسک‌ها، تاثیرات آنی ندارند و در بلندمدت نتیجه می‌دهند. سعی کنید حوصله به خرج دهید و خودتان را مقید به استفاده منظم از آنها کنید. ماسک آب برنج هیچ عوارضی ندارد و به راحتی تهیه می‌شود. توصیه می‌کنم از این ماسک فوق‌العاده غافل نشوید.

آیا فکر می‌کنید نکته مهمی هست که من در این گزارش جا انداخته باشم؟ لطفاً حتما در قسمت نظرات برایم بنویسید.

سوالات متداول

1-آب برنج برای مو چه خاصیتی دارد؟

اولین خاصیت آب برنج برای مو، ضخیم کردن تار مو است. همچنین آب برنج می‌تواند موها را درخشان کرده و به ترمیم موخوره‌های خفیف کمک کند.آب برنج همچنین باعث تقویت فولیکول مو شده و رشد مو را افزایش می‌دهد.

2-چطور اسپری آب برنج برای تقویت مو درست کنیم؟

یک پیمانه برنج بردارید و کمی بشویید تا ناخالصی‌های آن از بین برود. حالا آن را در یک کاسه آب گرم بریزید و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه در آب بماند. بعد از گذشت این مدت آب حالت ابری پیدا می‌کند. این آب را به یک بطری اسپری منتقل کنید و هفته‌ای یک یا دوبار موهایتان را با آن بشویید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

۸ نظر

  • آب برنج باید در یخچال نگهداری بشه؟

    • A
      هما نعمانی

      بله وگرنه کپک میزنه. بهتره بیشتر از دو هفته هم نگهش ندارید حتی در یخچال

  • سلام خسته نباشید
    می توان از روش اول برای پرپشت شدن مو استفاده کرد؟

    • A
      هما نعمانی

      بله دوست عزیز شما میتونید از این روش برای تقویت ریشه مو و پرپشت شدن موها استفاده کنید

  • سلام آیا آب برنج برای موهای چرب خوبه؟

    • A
      هما نعمانی

      بله آب برنج برای انواع موها مناسبه و به تنظیم چربی مو هم کمک میکنه

  • سلام خسته نباشید
    آیا آب برنج برای قارچ سر خوبه؟؟
    و اینکه من جدیدا برنج رو چند روز در آب توی یخچال میزارم و بعد که برنج نرم شد آب رو جدا میکنم و برنج رو آسیاب میکنم و بعد جلوی آفتاب خشک میکنم و پودرش رو در یک ظرف شیشه ای توی یخچال نگه میدارم. و هر زمان خواستم توی آب روی گاز میجوشونم که غلیظ میشه و بعد که سرد شد روی سرم تا چند ساعت قبل حمام میزارم بمـونه…
    آیا این روش مشکل نداره؟؟

    • A
      هما نعمانی

      سلام دوست عزیزم، برای از بین بردن عفونت قارچی با کمک آب برنج باید از آب برنج تخمیرشده استفاده کنید. برای تهیه آب برنج تخمیر شده مقداری برنج رو داخل آب بریزید و بعد از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه آب رو داخل یه ظرف درب‌دار بریزید. درب ظرف رو محکم ببندید و در یک جای تاریک به مدت ۲ روز در دمای اتاق بگذارید بمونه. بعد از دو روز بوی ترش شدگی پیدا می‌کنه. این آب رو بعد از دو روز داخل یخچال نگهداری کنید و روی پوست سر اسپری کنید تا به از بین بردن قارچ سر کمک کنه. اون روشی هم عرض کردید برای تقویت پوست سر و تقویت ریشه مو مناسبه.

نظر خود را برای موهیتو بنویسید