اشتباهاتی که باعث نازک شدن مو می‌شود؛ ترک‌های عادت‌های بد

موی نازک

وقتی در مورد نازک بودن موها صحبت می‌کنیم منظورمان حالتی مانند طاسی نیست. چرا که تارهای مو هنوز وجود دارند؛ اما در این حالت بخش‌هایی از پوست سر به دلیل‌تراکم و حجم کمتر موها، خودنمایی می‌کند. البته ممکن است برخی افراد با موهای نازک متولد شده باشند که این یعنی نازک بودن تار موها در این افراد ژنتیکی است. اما نازک شدن تارها بر اثر عوامل اکتسابی هم رخ می‌دهد. بسیاری از جنبه‌های شیوه زندگی ما از آنچه که می‌خوریم تا چگونگی حالت دادن به موهایمان، روی ضخامت تار موها وحجم آنها تاثیر می‌گذارد. بنابراین خبر خوب این است که با تغییر چند عادت بد می‌توانید موهایی سالم و با ضخامت مناسب داشته باشید. امروز در این مقاله با چند نمونه از این عادت‌های غلط و نحوه اصلاح آنها آشنا می‌شوید.

نازک شدن مو با دوش آب داغ

آب داغ باعث خشک شدن و شکنندگی مو می‌شود. همچنین باعث شسته شدن روغن‌های محافظ مو هم می‌شود. از طرفی گرما موجب باز شدن منافذ پوست سر شده و روغن بیشتری به منظور محافظت از موها‌ ترشح می‌شود. در این شرایط تولید روغن بیش از حد معمول شده که می‌تواند به ریشه‌های مو آسیب برساند. این حالت در نهایت ممکن است باعث ریختن موها یا نازک شدن آنها شود.

اصلاح عادت: سعی کنید درجه حرارت آب را هنگام دوش گرفتن تا حد ممکن پایین بیاورید. اگر می‌توانید برای شستن موها از آب خنک استفاده کنید.

دوش آب داغ

نازک شدن مو با اتو و سشوار

استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی مانند سشوار و اتو باعث از بین رفتن پروتئین‌های ساختار مو می‌شود. حرارت بالای حالت‌دهنده‌ها باعث شکستن کوتیکول‌های مو هم می‌شود. رطوبت موجود در موها از طریق کوتیکول‌های آسیب دیده هنگام اتوکشی تبخیر می‌شود بنابراین موها به مرور زمان نازک می‌شوند.

اصلاح عادت: سعی کنید استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی را محدود کنید. برای فر کردن از بیگودی‌ها استفاده کنید. همچنین برای داشتن موهایی صاف روش‌های دیگر مانند کراتین یا ریباندینگ را امتحان کنید.

بابلیس مو

رژیم غذایی غلط و نازک شدن مو

 هنگامی‌که بدنتان را گرسنه نگه میدارید (مانند سوءتغذیه یا رژیم‌های غیراصولی) مغز، انرژی موجود را به سمت ارگان‌های اساسی مثل مغز و قلب هدایت می‌کند. بنابراین فولیکول‌های مو به دلیل کمبود موادغذایی فعالیت خود را از دست می‌دهند. در این حالت ریزش مو یا نازک شدن آنها اتفاق می‌افتد.

اصلاح عادت: موها در درجه اول از پروتئین ساخته شده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم  یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی پروتئین شامل ماهی، مرغ، عدس و لوبیا داشته باشید. اگر در رژیم غذاییتان به میزان کافی پروتئین نیست، نباید انتظار موهایی سالم و ضخیم داشته باشید. مقدار پروتئین پیشنهادی: 46 گرم در روز (یا حدود 25 تا 30٪ از کل کالری‌های روزانه)

رژیم و ریزش مو

شانه زدن موهای خیس

وقتی حمام می‌کنید و موها از آب اشباع می‌شوند، در شکننده‌ترین حالت ممکن قرار می‌گیرند. زیرا در این حالت کوتیکول‌ها در حالت باز قرار می‌گیرند پس شانه کردن آنها یا خشک کردن خشن با حوله می‌تواند آسیب‌های جدی به ساختار مو وارد کند. این کار می‌تواند به مرور زمان باعث نازک شدن موها شود.

اصلاح عادت: پس از حمام موها را در یک حوله نخی به آرامی بپیچید. اجازه دهید موها در دمای اتاق خشک شوند سپس با یک برس مناسب شانه بکشید.

شانه و برس

سفت بستن موها

اگر عادت دارید که موهایتان را سفت می‌بندید و دم‌اسبی می‌کنید، مراقب باشید. کشیدن و سفت بستن موها، باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی فولیکول‌های مو می‌شود. در بعضی موارد حتی ممکن است زخم‌هایی روی پوست سر به دلیل کشش زیاد ایجاد شود و باعث آسیب شدید فولیکول‌ها شود. به طوری که بعضی از فولیکول‌ها در این شرایط برای همیشه از بین می‌روند. در موارد دیگر کشش زیاد می‌تواند منجر به آلوپسی کششی شود، شرایطی که به طور دائم فولیکول را تضعیف کرده و رشد مو را غیرممکن می‌کند.

اصلاح عادت: سعی کنید موهایتان را هنگام خواب و در زمان‌های فراغت با یک کش شل به آرامی ببندید. در مواقعی که باید موهایتان را جمع کنید از کلیپس یا کش موهای نرم استفاده کنید تا موها دچار کشیدگی نشوند.

بیگودی مو

ژل، تافت و موس

اگر ژل یا تافت شما ادعا می‌کند که یک حالت‌دهنده بادوام و قوی است، در مورد استفاده از آن تجدید نظر کنید. حالت‌دهنده‌های شیمیایی که اثر طولانی مدت دارند به سختی از روی مو پاک می‌شوند. مواد شیمیایی مضر موجود در آنها هنگام شانه زدن به پوست سر و فولیکول‌ها منتقل می‌شوند و باعث نازک شدن یا ریزش مو می‌شوند.

اصلاح عادت: سعی کنید از ژل یا موس‌های قوی که حالت بسیار چسبنده و سفت دارند استفاده نکنید. به جای آنها، کرم‌های مو که آبرسان و رطوبت‌رسان هستند را انتخاب کنید. کرم‌های مو را بعد از حالت دادن و شانه زدن موها با دست فقط روی موها بزنید. هرگز مواد شیمیایی را با برس به سطح پوست منتقل نکنید.

ژل مو

التهاب و خارش پوست سر

 پوست سر خارش‌دار (مانند آنچه که در اثر درماتیت سبورئیک ایجاد می‌شود) که معمولا به آن شوره سر هم می‌گوییم ممکن است باعث آسیب دیدن موها و ریزش آنها شود. این پدیده همچنین موجب آسیب به کوتیکول‌ها و در نهایت نازک شدن موها می‌شود.

روش درمان: خارش سر را می‌توان با شامپوهای حاوی سلنیوم، روی، پیریتون یا روغن درخت چای درمان کرد. اگر شامپوها و محصولات مشابه موثر نبود، پزشک شما می‌تواند شامپو ضدقارچ یا فوم کورتیزون برایتان تجویز کند.

داروهای خاص

برخی داروهای خاص (مانند استاتین‌ها ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد اضطراب ، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضدبارداری) یا هورمون‌ها (مانند داروهای جایگزین تیروئید) می‌توانند باعث ریزش مو شوند. این داروها  می‌توانند چرخه طبیعی رشد مو را مختل یا متوقف کنند. بعضی از آنها باعث می‌شوند موها به مرحله استراحت رفته و زودتر از حد معمول از بین بروند. برخی دیگر از این داروها هم باعث نازک و ضعیف شدن موها می‌شوند.

روش درمان: از پزشک خود در مورد داروهای جایگزین که عوارضی مانند ریزش مو نداشته باشند، سوال کنید.

دارو

حرف آخر

علاوه بر موارد گفته شده، ممکن است هزاران علت ناشناخته دیگر برای نازک شدن موها وجود داشته باشد. به نظر من مهم‌ترین عامل یا عوامل نازک شدن یا ریزش موها سبک زندگی ماست. این یعنی غذایی که می‌خوریم، استرس و استراحت ما حتی نحوه ارتباط با دیگران همه و همه مجموعه عواملی هستند که در سلامتی ما و موهایمان نقش دارند.

شما در مورد سبک زندگی‌ و سلامت موهایتان چه فکر می‌کنید؟ توصیه می‌کنم این گزارش را هم بخوانید: پرپشت شدن مو با ده‌ها روش موثر؛ درمان‌های خانگی تا روش‌های پزشکی
همچنین می توانید نظرات و پرسش های خود را در مورد این موضوع، در قسمت دیدگاه های موهیتو در این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-چه عواملی بیشتر از همه باعث نازک شدن موها می‌شود؟

استفاده مداوم از وسایل حرارتی مانند اتو و سشوار، دوش آب داغ، بعضی از داروها، رنگ و دکلره کردن مداوم موها و تغذیه ناسالم مهم‌ترین عوامل نازک شدن موها هستند.

2-آیا نازک شدن موها درمان شدنی است؟

پاسخ این سوال مثبت است اما به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال شما باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید. استفاده از اتو و سشوار را کنار بگذارید و بسیاری دیگر از عوامل مضر را از زندگی خود حذف کنید.

3-بهترین دارو برای درمان نازک شدن مو کدام است؟

استفاده از روغن اسطوخودوس، رزماری و روغن چوب صندل به افزایش ضخامت موها کمک می‌کنند.همچنین بهتر است با کمک پزشک چند داروی مناسب با وضعیت موهای خود پیدا کرده و به طور مرتب استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید