رنگ کردن مو را با تکنیک‌های جدید و همه جزئیات بیاموزید

دکلره کردن مو

رنگ کردن مو یکی از آن موضوع‌های چالش‌برانگیز در زندگی هر فرد است. این موضوع به خصوص برای خانم‌ها از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. از تصمیم‌گیری در مورد اینکه اصلاً نیازی به رنگ مو هست یا نه تا انتخاب یک رنگ موی مناسب. در این میان میلیون‌ها سوال در مورد رنگ کردن موها و نتایج آن وجود دارد. در این گزارش با بسیاری از نکات مهم و ریزه‌کاری‌های رنگ کردن مو و برخی حقایق علمی ‌آشنا می‌شوید. تا پایان با من همراه باشید.

در رنگ کردن مو چه اتفاقی می‌افتد؟

رنگ کردن مو در واقع یک پروسه شیمیایی است که باعث از بین بردن پیگمنت‌های اصلی و جایگزینی رنگدانه‌های جدید می‌شود. عموماً برای رنگ کردن مو به دو محصول شیمیایی اصلی نیاز دارید: رنگ مو و اکسیدان. اکسیدان‌ها از پراکسید هیدروژن تشکیل شده‌اند و کارشان باز کردن کوتیکول مو است. همچنین به خارج کردن رنگدانه‌های قدیمی‌ کمک می‌کنند. در این حین، رنگدانه‌های رنگ مو با کمک آمونیاک (آمونیاک نیز به باز کردن کوتیکول‌های مو کمک می‌کند) وارد کوتیکول‌ها شده و به این ترتیب موها رنگ می‌گیرند.

اینفوگرافیک عملکرد رنگ مو

مقدار اکسیدان در رنگ مو چقدر باید باشد؟

مقدار دقیق و علمی اکسیدان در رنگ مو، به ازای هر یک جز رنگ مو، 2 جز اکسیدان است. به عبارت دیگر، میزان اکسیدان شما باید حدوداً دو برابر رنگ مو باشد. مقادیر بیشتر اکسیدان باعث شل و آبکی شدن رنگ مو و رنگ نگرفتن بعضی قسمت‌ها می‌شود. همچنین مقادیر کمتر از این نیز، باعث غیرفعال ماندن رنگ مو می‌شود.

مقدار اکسیدان در رنگ مو

انتخاب رنگ مو؛ چگونه رنگ موی دلخواهمان را بسازیم؟

انتخاب رنگ مو یک موضوع حساس و علمی و عملی است. برای اینکه بتوانید رنگ موهای زیبا و دقیق بسازید بیش از هرچیز به مطالعه و تحقیق احتیاج دارید. باید مهارت خود را در خصوص شناخت رنگ موها بالا ببرید. برای این کار می‌توانید این گزارش‌ها را بخوانید: انواع رنگ مو را بهتر بشناسید و راهنمای انواع رنگ مو با عکس و شماره.

چگونه باید موهایمان را رنگ کنیم؟

وقتی تصمیم دارید موهای خودتان یا کس دیگری را رنگ کنید، ابتدا به نظافت و تمیزی کار فکر کنید. پیشبند، دستکش و لباس‌های کهنه فراهم کنید. نقاطی مانند گوش و پیشانی را با وازلین یا کرم نرم‌کننده، چرب کنید. رنگ را با فرمولی که در قسمت قبل توضیح دادم آماده کنید. موها را به چهار قسمت تقسیم کرده و کلیپس بزنید. از پشت سر موها را با انتهای برس رنگ، لایه‌لایه جدا کرده و مواد بزنید. هرچه سرعت عملتان بالاتر باشد، رنگ نهایی موها یکدست‌تر خواهد بود. تمام قسمت‌ها را مواد بزنید و با یک پوشش نایلونی مثل کلاه رنگ بپوشانید. می‌توانید با حرارت سشوار موها را کمی ‌گرم کنید. بعد از 30 تا 45 دقیقه مکث با آب و شامپو ملایم شستشو دهید.

تقسیم بندی برای رنگ کردن مو

رنگ مو چند دقیقه باید روی سر بماند؟

گفته می‌شود بهترین مدت زمان مکث رنگ مو روی سر حدود 30 تا 45 دقیقه است. البته در نظر بگیرید که این زمان را باید دقیقاً از لحظه‌ای در نظر بگیرید که کار رنگ کردن مو برای همه قسمت‌ها به اتمام رسیده است. البته در این مدل بعضی قسمت‌ها تیره‌تر و بعضی دیگر روشن‌تر می‌شوند. بهترین راه‌حل برای این مشکل بالا بردن سرعت رنگ گذاری است. همچنین بعد از اتمام کار بهتر است همه قسمت‌ها به خصوص قسمت‌هایی که دیرتر رنگ گذاشته‌اید را ماساژ دهید. در طول مدت مکث موها را با یک پوشش نایلونی بپوشانید. از حرارت ملایم سشوار هم می‌توانید برای بهتر رنگ گرفتن موها استفاده کنید. سپس با آب و نرم‌کننده یا شامپو مخصوص موی رنگ شده شستشو دهید.

مدت زمان رنگ مو

رنگ کردن موی دو رنگ شده؛ چگونه موهای دو رنگ شده را یکدست کنیم؟

خیلی از مواقع پیش می‌آید که بعد از رنگ کردن موها، چه در خانه چه در آرایشگاه متوجه شوید که موهایتان اصطلاحاً دو رنگ شده. این موضوع به دلایل مختلفی ممکن است پیش آید. مثل نابرابر بودن زمان رنگ برای دسته‌های مختلف مو، تفاوت دما و حرارت و موارد مشابه. در هر حال بهترین کار برای درست کردن این وضعیت این است که دو یا سه روز صبر کنید تا بعد از شستشو، تنالیته موها به هم نزدیک شوند. بعد از این، رنگ مویی را انتخاب کنید که 1 یا 2 شماره از رنگ موهایتان تیره‌تر است. سپس از قسمت‌هایی که کمرنگ‌تر هستند شروع کنید. این قسمت‌ها را مواد بزنید. پس از ده دقیقه بقیه قسمت‌ها را مواد بزنید. بعد از گذشت 30 تا 45 دقیقه موها را با آب ولرم و شامپو ملایم شستشو دهید.

رنگ کردن مو در خانه

رنگ ریشه مو؛ ریشه‌گیری موهای رنگ و‌هایلایت شده

اگر اهل رنگ کردن موها باشید حتماً می‌دانید که هرچند وقت یکبار نیازمند ریشه‌گیری و ترمیم موها هستید. برای ریشه‌گیری می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر هم استفاده کنید. این کار به موهای شما حالت سایه روشن یا آمبره می‌دهد. برای این کار یک رنگ با تنالیته مشابه اما یک یا دو شماره تیره‌تر انتخاب کنید. موها را با کمک کلیپس به چهار قسمت تقسیم کنید. برای تهیه کردن رنگ مخصوص ریشه‌ها می‌توانید از اکسیدان‌های شماره 1 یا 0.5 استفاده کنید. با کمک یک برس ظریف رنگ را روی ریشه‌ها بزنید. بهتر است برای ریشه‌گیری از جلوی موها شروع کنید. اگر موهایتان را دکلره کرده‌اید برای گرفتن زردی موها، می‌توانید کمی ‌رنگ دودی یا بنفش هم به ترکیب رنگ مویتان اضافه کنید. بعد از 30 دقیقه مکث، موها را بشویید.

هایلایت کردن مو

رنگ کردن مو در پریودی؛ آری یا نه؟

یک سوال اصلی خانم‌ها در خصوص رنگ کردن، همیشه ارتباط بین پریود و رنگ کردن موهاست. بیشتر تحقیقات علمی نشان داده‌اند که پریود هیچ تاثیر منفی یا مثبتی روی رنگ کردن موها ندارد. البته خیلی از خانم‌ها از مشکلاتی مانند رنگ نگرفتن موها یا قرمز شدن آنها در دوران پریود می‌گویند. بعضی از مقالات عملی می‌گویند، در دوران پریود به دلیل ترشح هورمون‌ها، پوست بدن حساس تر می‌شود. این موضوع شاید به نوعی در بعضی افراد روی نتیجه رنگ مو موثر باشد. اما به طور کلی به نظر نمی‌رسد پریود، مشکل جدی برای رنگ کردن موها ایجاد کند.

قرمز شدن موها

رنگ کردن مو بعد از عمل بینی

عمل بینی یکی از عمل‌های زیبایی است که مراقبت‌های بعد از عمل زیادی به همراه دارد. یکی از این مراقبت‌ها دوری کردن از مواد شیمیایی است که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید. رنگ موها معمولاً به دلیل وجود آمونیاک بوی تندی دارند. به همین دلیل شاید رنگ کردن موها بلافاصله بعد از عمل کردن بینی ایده خوبی نباشد. در روزهای اول بعد از عمل، احتمالاً گیرنده‌های بویایی شما حساس تر از قبل هستند و نسبت به بوهای تند مانند رنگ مو واکنش نشان می‌دهند. این واکنش که معمولاً عطسه و سرفه است برای کسانی که به تازگی جراحی بینی داشته‌اند خطرناک است. بهتر است رنگ کردن مو بعد از عمل بینی را چندماه به تعویق بیندازید. همچنین بهتر است از رنگ موهای ارگانیک و بدون آمونیاک استفاده کنید.

رنگ مو و عمل بینی

معرفی رنگ مو مردانه

تنها خانم‌ها نیستند که به رنگ مو احتیاج دارند. آقایان هم از مشتریان پروپاقرص رنگ مو هستند. بیشترین رنگ مویی که برای آقایان استفاده می‌شود رنگ‌های تیره است. سفید شدن زودرس موها یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که آقایان را به سمت رنگ کردن موها سوق می‌دهد. رنگ موهای مردانه معمولاً به گونه‌ای تولید می‌شود که پیگمنت‌های قوی‌تر و ماندگارتری داشته باشند. یک توصیه مهم من به آقایانی که با مشکل سفیدی مو دست‌وپنجه نرم می‌کنند این است که موهایشان را به شکل یکدست رنگ نکنند. آنها می‌توانند با کمک تکنیک کلاه مش و به صورت‌ هایلایت بخشی از موهایشان را تیره کنند. این کار به موهای شما جذابیت بیشتری می‌دهد و ظاهری طبیعی‌تر دارد.

رنگ مو مردانه

رنگ کردن مو با پوست گردو

یکی از روش‌های طبیعی و بی‌خطر برای داشتن رنگ مویی خوش رنگ رنگ کردن مو با پوست گردو است. جالب است بدانید که اثری که پوست گردو روی موهای شما ایجاد می‌کند، یک رنگ قهوه ای تیره است. این رنگ برای کسانی که دوست ندارند موهایشان را با رنگ شیمیایی رنگ کنند گزینه بسیار خوبی است. در این مقاله می‌توانید با تمام روش‌های رنگ کردن مو با پوست گردو آشنا شوید: رنگ کردن مو با پوست گردو با ۵ روش آسان

پوست گردو

رنگ مو با دارچین

دارچین هم یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای رنگ کردن موها مناسب باشد. البته اثری که دارچین روی موها دارد تنها به رنگ کردن محدود نمی‌شود. دارچین به تحریک کردن فولیکول‌های مو و رشد آنها هم کمک می‌کند. رنگ مویی که در اثر استفاده از دارچین خواهید داشت، یک رنگ قهوه‌ای نسبتا تیره است. برای تهیه رنگ مو با دارچین کافی است طبق دستور زیر عمل کنید.

چوب دارچین

مواد لازم:

  • 4 یا 5 قاشق غذاخوری دارچین
  • ·       3 قاشق غذاخوری عسل
  • ·       1 قاشق آبلیمو

دستورالعمل:

مواد را به خوبی مخلوط کنید. خمیری بدست آمده را با کمک برس رنگ مو یا انگشتان دست، روی کل موها پخش کنید. موها را ماساژ دهید تا رنگ جذب شود. با یک کلاه پلاستیکی آنها را بپوشانید. اجازه دهید رنگ به مدت 2 تا 3 ساعت روی موها بماند. سپس با آب و شامپو ملایم شستشو دهید.

رنگ کردن مو با سایه چشم

حتماً این حس را تجربه کرده اید که دلتان بخواهد موهایتان را به صورت موقت رنگ کنید. خبر خوب این است که این امکان وجود دارد آن هم با چیزی که در کمد همه خانم‌ها پیدا می‌شود: سایه چشم! به طور کلی از سایه چشم برای موها می‌توان به دو شکل استفاده کرد:

  • استفاده از سایه‌های تیره برای پوشاندن کم پشتی مو
  • استفاده از سایه‌های فانتزی

اگر تصمیم دارید قسمت‌هایی از موهایتان را کم پشت است بپوشانید، یک سایه تیره و برس سایه نرم بردارید. برس را داخل سایه بزنید و کمی‌بتکانید. سپس به آرامی‌روی قسمت‌های مورد نظر به صورت فشاری بزنید. به آرامی ‌و به شکل دایره‌ای آن را پخش کنید تا حالت طبیعی تری پیدا کنید. برای اینکه سایه فیکس شود می‌توانید کمی ‌اسپری تثبیت‌کننده آرایش یا تافت روی آن بزنید. دقت کنید که تافت را با فاصله 30 سانتی‌متری اسپری کنید.

در مورد سایه‌های فانتزی می‌توانید قسمت‌هایی از مو را جدا کرده و ژل بزنید. برای این کار بهتر است از ژل خیس یا ژل واکس استفاده کنید. سپس برس آغشته با سایه دلخواهتان را روی این قسمت‌ها بکشید. سپس سشوار بکشید و تافت بزنید.

رنگ کردن مو با سایه چشم

در آخر

یکی از نکات مهمی ‌که درباره رنگ کردن مو باید به عنوان اولویت قرار دهید، بحث سلامت موهاست. توصیه می‌کنم برای رنگ کردن موها همیشه از رنگ و اکسیدان‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. همچنین زمان بندی مشخصی برای رنگ کردن در نظر بگیرید. رعایت فاصله مناسب میان دفعات رنگ کردن موها سلامتی موهایتان را تضمین می‌کند. همچنین مراقبت‌های بعد از رنگ کردن مو را دستکم نگیرید. استفاده از ماسک‌های خانگی را در این گزارش بخوانید و به کار ببرید: هفت ماسک خانگی برای آبرسانی به مو

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-مقدار اکسیدان در رنگ مو چقدر باید باشد؟

مقدار دقیق و علمی اکسیدان در رنگ مو، به ازای هر یک جز رنگ مو، 2 جز اکسیدان است. به عبارت دیگر، میزان اکسیدان شما باید حدوداً دو برابر رنگ مو باشد. مقادیر بیشتر اکسیدان باعث شل و آبکی شدن رنگ مو و رنگ نگرفتن بعضی قسمت‌ها می‌شود. همچنین مقادیر کمتر از این نیز، باعث غیرفعال ماندن رنگ مو می‌شود.

2-طریقه رنگ کردن موهای سفید چگونه است؟

یکی از تکنیک‌های مفید برای رنگ کردن موهای سفید، تکنیک مردانساژ است. برای این کار شما می‌توانید ابتدا موهای سفید را با مقداری پنبه آغشته به اکسیدان ماساژ دهید. اجازه دهید 10 دقیقه اکسیدان روی مو بماند. سپس رنگ یک درجه تیره‌تر از رنگ مورد نظر خود انتخاب کرده و روی موها بزنید.

3-علت رنگ نگرفتن مو در بعضی موارد چیست؟

یکی از دلایل اصلی رنگ نگرفتن مو، انتخاب اکسیدان و شماره رنگ اشتباه است. به عنوان مثال اگر موهای شما مشکی تیره است رنگ شماره 8 با اکسیدان شماره 1، به اندازه کافی قدرت روشن کردن موهای شما را ندارد. کیفیت رنگ و اکسیدان هم عامل دیگری است که ممکن است باعث رنگ نگرفتن موها بشود.

4-چگونه رنگ موی ترکیبی درست کنیم؟

برای اینکه بتوانید رنگ موی ترکیبی درست کنید باید به چند نکته در مورد قانون رنگ‌ها و شناخت پایه مو دقت کنید. این موضوع در اثر تجربه بدست می‌آید. به عنوان مثال با شناخت رنگ‌های مکمل می‌توانید از زرد یا سبز شدن موها هنگام رنگساژ جلوگیری کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید