آیا رنگ کردن مو در پریودی توصیه می شود؟

رنگ کردن مو در پریودی

د.وران قاعدگی یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای هر خانمی است که بارها آن را تجربه کرده است. در این دوره اکثر فعالیت‌ها را می‌توان به آسانی انجام داد بایدها و نبایدهایی هم برای آن، وجود دارد. به هر حال تغییر هورمون‌ها ممکن است محدودیت‌هایی برای خانم‌ها ایجاد کند. به هر حال این احتمال وجود دارد که بدن در دوران قاعدگی واکنش متفاوتی به نسبت زمان‌های دیگر داشته باشد. برخی از خانم‌ها زمانی که برای رنگ کردن مو به سالن‌های زیبایی می‌روند؛ از آنان درباره پریودی سوال می شود. ممکن است با این سوال آرایشگرشان مواجه شوند که آیا در دوران قاعدگی هستند یا خیر؟! فکر می کنید قاعدگی چه تاثیری در رنگ کردن موها دارد؟ در ادامه این مقاله به این سوالات، پاسخ خواهیم داد.

قاعدگی چیست؟

قاعدگی یک سیر طبیعی است که بدن به هنگام آزادسازی تخمک، طی می‌کند. زمانی که دختران به بلوغ جسمی می‌رسند؛ با تغییراتی در بدن خود، روبرو می‌شوند. مهم‌ترین رخداد بلوغ این است که هر ماه در یک زمان مشخصی وارد چرخه فاعدگی می‌شوند. به این صورت که تخمک پس از آزاد شدن برای بارداری آماده می‌شود. در صورت رخ ندادن بارداری دیواره‌های رحم ضخیم شده و پس از مدتی شروع به فرو ریختن خواهد کرد. به این اتفاق چرخه قاعدگی می‌گویند. در این هنگام بدن با تغییراتی مواجه می‌شود که بیشتر ناشی از افزایش یا کاهش هورمون‌ها، می‎باشد. از تغییرات روحی و جسمی دوران قاعدگی که بگذریم؛ برخی از کارها در این دوران، منع شده است. برخی افراد کارهایی نظیر آرایش، اپلاسیون و رنگ کردن مو را در این دوران انجام نمی دهند. اما این تفکرات تا چه حدی درست هستند؟!

رنگ کردن مو در پریودی

برخی افراد در دوران قاعدگی موها را رنگ کرده اما نتیجه مطلوب را نگرفته‌اند. به همین دلیل است که ترجیح می دهند در این دوران به آرایشگاه نروند. در دوران قاعدگی هورمون‌های بدن از حالت تنظیم خارج می شوند. در چنین حالتی بدن با واکنش های مختلفی مواجه می شود. ممکن است موها به خوبی رنگ نگیرند و یا رنگ مورد انتظار را دریافت نکنند. البته این موضوع برای تمامی افراد صادق نیست. بدن افراد با هم متفاوت بوده و هر کدام واکنش خود را دارد. حتی برخی افراد معتقد هستند در این دوران موهایشان زودتر و بهتر، رنگ گرفته است. بنابراین نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمامی افراد در این رابطه، داشته باشیم. بهتر است برای اطمینان بیشتر این کار را به بعد از اتمام پریودی، موکول کنید.

قاعدگی

بهترین زمان برای رنگ کردن مو

قاعده کلی برای تعیین زمان این کار وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت انجام این کار در روزهای نزدیک به پایان قاعدگی، مناسب‌تر است. همانطور که گفتیم واکنش بدن افراد متفاوت است. ممکن است برخی افراد در روزهای اول قاعدگی، نتیجه مطلوب تری بگیرند. بهترین کار در این خصوصو انجام آرمون و خطا می باشد. با این کار متوجه زمان مناسب برای رنگ کردن موها می شوید.

مورد دیگری هم وجود دارد. ممکن است با رنگ کردن مو در پریودی دچار خارش و سوزش بیشتری شوید. این مسئله به همان تغییرات هورمونی بدن در این دوران خاص، برمی گردد. نتایج تحقیقات انجام شده از تعدادی از آرایشگران نشان می‌دهد که مشتریانی که رنگ مو در دوران پریودی را تجربه کرده‌اند؛ نسبت به روزهای عادی بیشتر دچار خارش و سوزش شده‌اند و این به دلیل حساس بودن پوست به مواد رنگ و دکلره و همچنین واکنش بیشتر بدن آن‌ها در این دوران بوده است. به طور کلی در زمانی غیر از قاعدگی، هورمون‌های بدن منظم بوده و بهتر است در این دوران برای رنگ کردن موها، اقدام شود.

گاهی اوقات علت رنگ نگرفتن موها به پریود بودن یا نبودن مربوط نمی‌شود. ممکن است به دلیل ترکیب رنگ اشتباهی که انجام شده است؛ موها رنگ مورد نظر را نگیرد و یا به دلیل استفاده از رنگ‌های مکرر، مو دیگر قابلیت رنگ‌گیری بالایی، نداشته باشد. این موارد را نمی‌توان به دوران قاعدگی ارتباط داد. بنابراین بهتر است به طور مکرر و در فواصل زمانی کوتاه؛ موها را رنگ نکنید، زیرا این کار علاوه بر اینکه ساختار مو را شکننده و حساس می کند؛ باعث می‌شود تا مدت زمانی رنگ به خوبی روی مو، ننشیند. بهتر است هر بار مدت زمانی را به مو استراحت دهید و سپس موها را به طور مجدد، رنگ کنید.

استفاده از رنگ مو و تاثیر آن در تخمک گذاری

بارداری از حساس‌ترین تصمیمات زندگی است و زمانی که در آن اختلال ایجاد شود، موجب اضطراب و نگرانی‌هایی می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که رنگ مو چون یک ماده شیمیایی است؛ می‌تواند در تخمک گذاری، تاثیر داشته باشد و یا باعث اختلالاتی در آن شود. این تصور هیچ پایه علمی نداشته و هیچ تحقیقاتی ثابت نکرده است که استفاده از رنگ مو می‌تواند تاثیر منفی بر روی تخمک گذاری داشته باشد. بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که رنگ کردن مو حتی اگر در دوران قاعدگی هم باشد؛ برای تخمک گذاری و بارداری، مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته بعد از بارداری شرایط کاملا فرق کرده و نمی‌توان به راحتی موها را رنگ کرد.

آیا رنگ کردن مو در بارداری مجاز است؟

پزشکان توصیه می کنند در صورت بارداری؛ تا سه ماه اول، موها را رنگ نکنید؛ زیرا رنگ مو یک ماده شیمیایی بوده و استشمام بوی آن به همراه مواد دکلره می‌تواند برای جنین، خطرساز شود. آنچه که در دوران بارداری در بالاترین درجه اولویت قرار دارد؛ سلامتی مادر و جنین است. پس از آن می‌توان با نظر پزشک، موها را رنگ کرد. هرچند برخی پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند رنگ کردن مو را تا بعد از زایمان، به تعویق اندازند. زیرا این کار می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. به این صورت که امکان وارد شدن مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها از طریق پوست سر وجود داشته و پس از وارد شدن به خون در صورت استفاده مکرر، باعث سقط جنین می‌شود. بنابراین اگر باردار هستید؛ توصیه می‌کنیم رنگ کردن مو را در سه ماهه اول بارداری، به کل فراموش کنید..

رنگ کردن مو

سخن پایانی

اگرچه هیچ منبع موثقی نسبت به مضرات رنگ کردن مو در پریودی اظهاراتی نداشته است اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم اگر در دوران قاعدگی هستید؛ کمی صبوری به خرج دهید تا این دوران چند روزه، تمام شود. آن گاه می‌توانید با خیال راحت به یک سالن زیبایی رفته و یا در منزل خودتان کار رنگ کردن موها را انجام دهید. با این وجود اگر به میهمانی مهمی دعوت شده‌اید که مجبور هستید موهای خود را رنگ کنید؛ توصیه می‌کنیم از محصولات با کیفیتی برای این کار، استفاده کنید. در این صورت هم از نتیجه کار راضی خواهید بود و هم آسیب وارده به موهایتان، کمتر می‌شود. اگر مهارت لازم را برای رنگ کردن موها ندارید و یا تا به حال به تنهایی این کار را انجام نداده‌اید؛ بهتر است به سراغ یک آرایشگر باتجربه و ماهر بروید و کار رنگ مو را به وی، بسپارید.

بیشتر بخوانید: رنگ کردن مو را با تکنیک‌های جدید و همه جزئیات بیاموزید

امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد و توانسته باشید پاسخ سوال‌هایتان را از آن، دریافت کنید. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ اگر تجربه رنگ کردن مو در پریودی را داشته‌اید و یا قصد دارید در آینده‌ای نزدیک موها را رنگ کنید و دیدگاه یا سوال خاصی در این رابطه دارید؛ آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان، به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-از ر.ز چندم پریود می‌توان موها را رنگ کرد؟

براساس بسیاری از تحقیقات علمی، پریود نمی‌تواند تاثیر خاصی بر رنگ گرفتن یا نگرفتن موها داشته باشد. بنابراین اگر دوست دارید می‌توانید در هر روزی از دوره پریود موهای خود را رنگ کنید. اما اگر تجربه قبلی شما نشان می‌دهد که در دوران پریود موهایتان رنگ‌پذیر نیستند می‌توانید از روز چهارم به بعد اقدام به رنگ کردن کنید.

2-آیا دکلره کردن موها در زمان پریود عوارض دارد؟

از آنجایی که مواد دکلره، مواد شیمیایی قوی هستند و در زمان پریود پوست نسبت به سایر مواقع ملتهب‌تر و حساس‌تر است، بهتر است در این دوران اقدام به دکلره کردن موها نکنید. مگر اینکه دکلره شما به ریشه‌ها و پوست سر برخورد نداشته باشد. در غیر این صورت دکلره کردن را به بعد از دوران پریود موکول کنید.

3- حکم شرعی رنگ یا دکلره کردن موها در دوران پریود چیست؟

از آنجایی که رنگ مو جرم ندارد و مانع غسل و وضو نیست، بنابراین رنگ کردن موها در دوران پریود از نظر شرعی هیج مانعی ندارد. بسیاری از مراجع تقلید این موضوع را تایید کرده‌اند. شما می‌توانید به وب‌سایت یا رساله آنها مراجعه کرده و این موضوع را بررسی کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید