رنگ کردن مو با حنا و تاثیراتی که روی موهایتان دارد

آیا شما تاکنون تجربه‌ی رنگ کردن مو با حنا را داشته‌اید؟ افراد به دلایل مختلف مانند سفید شدن مو، تقویت مو، تغییر دادن و تنوع ظاهر و… تصمیم می‌گیرند که موی خود را رنگ کنند؛ اما اگر در انتخاب نوع رنگ دقت نشود، ممکن آسیب جدی به تار مو وارد شود. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که یکی از راه‌های طبیعی و قدیمی را برای رنگ کردن مو امتحان کنند.

برگ‌های حنا یکی از آن گیاهانی است که از گذشته تا امروز برای تغییر رنگ موی سر از آن استفاده می‌شود. شما در این متن با راه‌های رنگ کردن مو با پودر حنا و مزایای آن و به طور کلی هر نکته‌ای که بهتر است پیش از رنگ کردن بدانید، آشنا خواهید شد. در ابتدا بهتر است به این نکته نیز اشاره کرد که حتما از مرکز معتبری این گیاه را تهیه کنید تا آسیبی به موی شما وارد نشود.

مزایای استفاده از حنا برای رنگ کردن مو

استفاده از رنگ‌های غیرطبیعی باعث آسیب به تارهای مو می‌شود و این موضوع همیشه برای افرادی که علاقه به رنگ کردن مو دارند، یک نگرانی بزرگ بوده است. در این بخش می‌خواهم به شما بگویم چرا با استفاده از حنا می‌توان موی سالم و خوش‌رنگی داشت.

  • حنا از پوست سر محافظت می‌کند و به دلیل ضد قارچ و ضد میکروبی بودن آن، از عفونت و بیماری‌های قارچی پوست سر جلوگیری و یا آن را درمان می‌کند. همچنین این گیاه از ترشح بیش از حد چربی سر جلوگیری می‌کند و یک محافظت‌کننده طبیعی در برابر آلودگی محیط اطراف است.
  • اگر شوره سر دارید و این موضوع شما را اذیت می‌کند، از حنا استفاده کنید. حنا PH و چربی پوست سر را تنظیم می‌کند و از ایجاد شوره جلوگیری می‌کند.
  • موخوره در اثر خشکی موی سر است. استفاده از حنا باعث می‌شود شما موی نرمی داشته باشید و همچنین رطوبت را نیز در مو حفظ می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از موخوره، حتما تجربه‌ی رنگ کردن مو با حنا را امتحان کنید.
  • از دلایل ریزش مو می‌توان به نوعی قارچ، آلودگی هوا، شست‌وشوی غیراصولی، چربی پوست سر و… اشار کرد. حنا باعث می‌شود آلودگی، چربی، قارچ و… از بین بروند و بنابراین ریزش موی شما نیز کمتر خواهد شد.
  • اگر می‌خواهید مویی سالم، درخشان و ابریشمی داشته باشید، باید آن را تقویت کنید. حنا یکی از ماسک‌ و رنگ‌های طبیعی است که باعث تقویت مو و افزایش سلامت و رشد آن می‌شود.
  • برای از بین بردن شپش سر می‌توانید از حنا استفاده کنید. همانطور که در قسمت‌های قبل نیز گفته شد یکی از خاصیت و ویژگی‌های حنا، قارچ‌کشی است و به همین دلیل می‌تواند یک درمان خانگی مفید و بدون عوارض برای ازبین بردن شپش باشد.

قبل از رنگ کردن مو با حنا ، به این نکات توجه کنید

اگر با خواندن مزایای حنا تصمیم گرفته‌اید که این بار موهای خود را با این گیاه طبیعی رنگ کنید، پس حتما نکاتی که در ادامه نوشته شده است را با دقت بخوانید:

  • بعد از تهیه‌ی پودر حنا باید آن را در مکانی مناسب، بدون نور و خنک نگهداری کنید. در صورتی که نور به حنا بخورد، تاثیر آن از بین خواهد رفت.
  • زمانی که موی خود را با حنا رنگ می‌کنید، حدود ۴ تا ۶ هفته موی درخشانی خواهید داشت. بعد از این مدت رنگ حنا کم‌رنگ‌تر می‌شود.
  • اگر در هنگام رنگ کردن موی خود با حنا مواظب نباشید، ممکن است پوست شما رنگ بگیرد. باید بدانید که حنا از روی پوست به راحتی پاک نمی‌شود و بنابراین بهتر است از ابتدا در رنگ کردن مو دقت کنید.
  • برخی از پودرهای حنا در بازار دارای نمک فلزی هستند و درنتیجه بعد از رنگ کردن موی خود با این ماده، نمی‌توانید به راحتی رنگ موی خود را با مواد شیمیایی و غیرطبیعی تغییر دهید.
  • پودر حنا را از فروشگاهی معتبر تهیه کرده و اطلاعات و ترکیب آن را بررسی کنید تا از مواد نامرغوب استفاده برای ساخت آن استفاده نکرده باشد و مطمئن شوید که حنای اصل و طبیعی باشد.
  • بیش‌تر از زمان استاندارد، حنا را بر روی موی خود نگذارید؛ زیرا باعث آسیب، خارش و سوزش پوست سر و مو می‌شود.
  • برای روشن شدن رنگ حنا می‌توانید از آب و برای تیره شدن آن از پودر قهوه استفاده کنید.
  • حنا نباید خیلی غلیظ باشد و برای رقیق شدن آن می‌توانید از ماست استفاده کنید.
  • بعد از زدن حنا به موی خود، روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا بهتر رنگ بگیرد.
  • قبل از رنگ کردن مو با حنا، کمی از آن را بر روی پوست خود بمالید و صبر کنید تا از حساسیت نداشتن به حنا مطمئن شوید.
  • پیش از خرید به رنگ حنا دقت کنید تا سبز تا قهوه‌ای رنگ باشد و بوی گیاه خشک را بدهد.

چگونه حنا را برای رنگ مو آماده کرد؟

برای رنگ کردن مو با حنا باید این مراحل را انجام دهید:

  • اگر موی شما کوتاه است، باید حدود ۵۰ تا ۱۰۰ گرم حنا استفاده کنید. افرادی که موی متوسط دارند، حدود ۱۰۰ گرم و افرادی که موی بلندی دارند، حدود ۲۰۰ گرم از حنا برای رنگ کردن استفاده کنند.
  • برای اینکه رنگ‌های مختلفی با حنا بسازید، باید مواد مختلفی را به آن اضافه کنید. به عنوان مثال برای رنگ قرمز می‌توانید از قهوه یا چای استفاده کنید. همچنین اگر بوی حنا را دوست ندارید، می‌توانید آن را با گلاب یا میخک ترکیب کنید.
  • بعد از اضافه کردن مواد به حنا، کمی آب به آن اضافه کنید. مقدار دقیقی برای آب وجود دارد و با توجه به حجم حنا و مواد اضافی، تغییر می‌کند. بنابراین بهتر است از ابتدا به میزان کم و به تدریج آب را اضافه کنید تا به غلظت دلخواه و مناسب برسید.
  • بعد از ترکیب کردن مواد دلخواه با حنا و آب، روی کاسه را با پلاستیک پوشانده و در مکان گرم بگذارید. کمی زمان بدهید تا آماده شود. بعد از تغییر رنگ حنا و قهوه‌ای شدن آن، یعنی می‌توانید موهای خود را رنگ کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ کردن مو با حنا و قهوه ؛ رنگ مویی خاص و سالم

موهای خود را با حنا رنگ کنید | رنگ کردن مو با حنا

در این بخش با مراحل رنگ کردن مو با حنا آشنا می‌شوید. یاد می‌گیرید که چگونه موی خود را بدون آسیب و به درستی رنگ کنید.

  • از روز قبل موی خود را نشویید و اجازه دهید کمی چربی بر روی آن باشد تا بهتر رنگ بگیرد.
  • موی خود را به خوبی شانه کرده و گره‌های آن را باز کنید.
  • پیشانی، گوش و گردن خود را کرم بزنید تا در اثر برخورد با حنا رنگ نگیرد.
  • حنا را به طور یکنواخت و مساوی بر روی تمام قسمت‌های مو از ریشه تا ساقه بمالید.
  • بعد از اینکه موی خود را کاملا با حنا پوشاندید، آن را جمع کرده و با یک پلاستیک یا حوله بپیچید.
  • چند ساعت به حنا زمان بدهید تا به بهترین شکل باعث تغییر رنگ موی شما شود.
  • بعد از این زمان نوبت به آبکشی مو می‌رسد. در این مرحله به طور کامل حنا را از روی مو بشویید.
  • برای اینکه حنا، رنگ واقعی خود را نشان دهد باید ۴۸ ساعت صبر کنید. در ابتدا ممکن است رنگ موی شما نارنجی شود؛ اما بعد از این مدت رنگ حنا پررنگ‌تر خواهد شد.

تاثیر حنا روی مو با رنگ متفاوت

رنگ کردن مو با حنا ممکن است در هر مویی، تاثیر و ظاهر متفاوتی داشته باشد. در ادامه تعدادی از این موارد و نکاتی که بهتر است پیش از استفاده از حنا بدانید، اشاره شده است:

  • افرادی با موهای مشکی بعد از استفاده از حنا، رنگ موی آن‌ها به قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کند.
  • اگر موهای طلایی خود را با حنا رنگ کنید، رنگ موی شما نارنجی مایل به قرمز می‌شود.
  • برای رنگ‌ کردن مجدد مویی که با حنا رنگ شده است، باید دکلره کنید.
  • اگر موی شما هایلایت داشته و یا در قسمت‌هایی از مو تارهای سفید و دیگر قسمت‌ها رنگ تیره باشد، تغییر رنگ یکنواختی با حنا نخواهید داشت.
  • بنابراین اگر می‌خواهید از نتیجه‌ی رنگ حنا راضی باشید، بهتر است ابتدا بر روی قسمتی از موی خود امتحان کنید و اگر رنگ آن را دوست داشتید به همه‌ی مو بزنید.

در آخر باید به این نکته‌ی بسیار مهم نیز اشاره کرد که چند ماه قبل و بعد از رنگ کردن موی خود با حنا، از مواد فرکننده یا صاف‌کننده استفاده نکنید تا آسیبی به موی شما وارد نشود.

حنا کردن موها چه عوارضی دارد؟

شاید یکی از مهم‌ترین عوارض حنا برای موها، خشک شدن بیش از حد آنها باشد. چرا که حنا یک ماده قابض‌کننده (خشک‌کننده) است. بنابراین به کسانی که موهای خشک دارند توصیه می‌کنم از حنا کردن خودداری کنند. از طرفی اگر موهایتان را حنا کرده‌اید ممکن است نتوانید به خوبی از رنگ‌های شیمیایی استفاده کنید. چرا که تداخل رنگدانه‌های حنا با رنگ‌های تجاری موجود در بازار ترکیب رنگ موی شما را خراب می‌کند. همچنین دکلره کردن موهای حنا شده دشوارتر از موهای طبیعی است. چرا که رنگدانه‌های حنا که به داخل مو نفوذ کرده‌اند در هنگام دکلره به سختی خارج می‌شوند.

سخن پایانی

در این متن با نحوه‌ی درست کردن و استفاده از حنا آشنا شدید و تمام اطلاعات و نکاتی که بهتر است پیش از رنگ کردن و بعد از استفاده بدانید، به طور کامل توضیح داده شده است. اگر تصمیم گرفته‌اید که سلامت، درخشش و زیبایی را به موی خود برگردانید یا شوره و خارش پوست سر‌ شما را اذیت می‌کند، استفاده از حنا را امتحان کنید.

برای اینکه حنا تاثیر بهتری داشته باشد، حتما نوع طبیعی و بدون مواد افزودنی شیمیایی را تهیه کنید. اگر می‌خواهید از موی رنگ شده با حنا لذت ببرید و دقیقا همان رنگ موردنظر شما باشد، حتما نکاتی که در متن پیرامون رنگ کردن مو با حنا نوشته شده است را بخوانید. برای ما از تجربه‌ی خود بنویسید و بگویید چه نکات دیگری در هنگام خرید، آماده کردن ترکیب حنا، رنگ کردن مو و بعد از آن وجود دارد که باید حتما به آن توجه کرد.

سوالات متداول

1.چگونه با حنا موهای خود را مشکی کنیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای مشکی کردن موها با حنا، اضافه کردن پوست گردو به ترکیب حنا است. رنگ گردو باعث تیره‌ شدن موها می‌شود. از طرفی می‌توانید از حنای تجاری که رنگ مشکی دارند استفاده کنید. البته دقت کنید که این نوع حنا نباید با پوست سر تماس داشته باشد.

2.چگونه با حنا رنگ موهای خود را خرمایی کنیم؟

حنای طبیعی که از عطاری تهیه میکنید، باعث ایجاد رنگ موی شرابی و خرمایی می‌شود. البته اگر دوست دارید رنگ موها کمی تناژ طلایی داشته باشد می‌توانید کمی چای دم‌کرده و کمی زعفران هم به ترکیب خود اضافه کنید. حنا باید به مدت 6 ساعت روی موها بماند.

3.رنگ کردن مو با حنا و دارچین چه نتیجه‌ای دارد؟

ترکیب حنا و دارچین رنگ موها را به یک رنگ گرم با تناژ شرابی-خرمایی تبدیل می‌کند. البته توجه داشته باشید که این ترکیب باید به مدت 6 ساعت روی موها بماند تا اثربخش باشد. می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید تا نفوذ رنگ به درون موها بیشتر شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید