چرا موی خشک و آسیب دیده داریم؟ علت‌ها و درمان‌ها

موی خشک می‌تواند به دلایل ژنتیکی به شما به ارث رسیده باشد یا‌ اینکه خودتان باعث‌ ایجاد آن شده باشید. موهای خشک دقیقاً مثل برگ‌های پاییزی هستند. شکننده، خشن و آسیب‌پذیر! وقتی روی‌ این نوع موها دست می‌کشید حتماً متوجه کم آبی و زبر بودن آنها می‌شوید. عوامل ژنتیکی، استفاده از مواد شیمیایی، وسایل حرارتی یا شرایط و آب هوایی، برخی از متهمان ردیف اول خشکی موها هستند. در‌ این گزارش با دلایل‌ ایجاد موی خشک و راه‌های درمان آن، به خوبی آشنا می‌شوید. تا پایان با من همراه باشید.

موی خشک چه مویی است؟

فکر میکنم بهترین مثال برای درک شرایط خشکی موها، همان برگ‌های پاییزی است. دهیدراته شدن موها، عاملی است که باعث خشک شدن ساقه مو می‌شود. منظور از دهیدراته شدن، از بین رفتن رطوبت و چربی موثر موهاست. از طرفی شرایط ‌‌ایده‌آل برای موهای ما، pH اسیدی (یعنی مقادیر 5 و کمتر) است. در حالی که اغلب شامپوهای حاوی سولفات باعث بالا بردن pH و قلیایی شدن موها می‌شوند.‌ این مسئله هم به نوبه خود در خشکی موها موثر است.

موهای خشک، به راحتی شانه نمی‌شوند، به خوبی حالت نمی‌گیرند و به اصطلاح “رام نشدنی” هستند. کدر و مات هستند و درخشندگی خوبی هم ندارند. بیشتر انواع موهای خشک، فر و وز هستند که بسیار شکننده اند. دست و پنجه نرم کردن با‌ این موها اصلا کار ساده‌ای نیست. از طرفی بسیار مستعد موخوره هستند بنابراین رشد قدی آنها هم کند است.

تفاوت‌های موی خشک و آسیب دیده

درست است که موهای خشک و آسیب‌دیده شباهت‌های زیادی دارند اما تفاوت‌های مهمی میان‌ این دو وجود دارد:

  • موهای خشک از ریشه تا ساقه کاملاً خشک هستند. اما در موهای آسیب‌دیده فقط قسمت‌هایی از مو خشک هستند.
  • موهای خشک کدر هستند و الکتریسیته دارند.  موهای آسیب‌دیده هم کدر هستند اما اصطلاحاً دندانه دندانه یا شاخ شاخی اند.
  • موهای آسیب‌دیده وقتی شسته و خیس شوند به راحتی کش می‌آیند و کنده می‌شوند. در حالی که موهای خشک چنین حالتی ندارند.‌ این موضوع به دلیل از بین رفتن خاصیت کشسانی موهای آسیب دیده است.

دلایل‌ ایجاد موی خشک و آسیب دیده

همانطور که گفتم دلایل زیادی برای ‌ ایجاد خشکی و آسیب موها وجود دارد. در‌ اینجا به چند نکته مهم اشاره می‌کنم:

  • شرایط آب و هوایی: در زمستان موهای شما به دلیل هوای سرد و پوشیدن لباس‌های پشمی، کاملاً دهیدراته و خشک می‌شوند. البته تابستان هم دست کمی ‌ندارد. هوای گرم تابستان و نور خورشید باعث از بین رفتن رطوبت موها و بوجود آمدن چربی نامناسب می‌شود.
  • سولفات‌ها: ترکیبات سولفاتی از جمله مهم‌ترین عناصر موجود در شوینده‌ها مثل صابون و شامپو هستند.‌ این مواد باعث کف کردن شامپو و از بین بردن چربی‌ها می‌شوند. البته می‌توانند باعث باز شدن کوتیکول‌های مو و آسیب رساندن به آنها هم بشوند. بنابراین استفاده از شامپوهای حاوی سولفات به مرور باعث خشکی موها می‌شود.
  • آب حاوی نمک و کلر: آبی که هرروز برای شستشو با آن سروکار دارید هم باعث خشک شدن موهایتان می‌شود. وجود برخی از ترکیبات نمکی و کلر، باعث از بین رفتن ساختار طبیعی مو و خشک شدن آن می‌شود. شنا کردن در استخر هم چنین تاثیری بر موها دارد.
  • آب داغ: جدا از ترکیبات سنگین موجود در آب، دوش گرفتن با آب داغ هم عامل مهم دیگری است که موجب خشک شدن موهای ما می‌شود. آب داغ باعث باز شدن کوتیکول‌ها و از بین رفتن رطوبت موجود در مو می‌شود.
  • وسایل حرارتی: استفاده مداوم و بیش از حد وسایل حرارتی مو، مثل سشوار، اتو و بیگودی، باعث خشکی شدید موها می‌شود. همانطور که اشاره کردم حرارت زیاد، باعث باز شدن کوتیکول‌ها و تبخیر رطوبت مو می‌شود.
  • بالش غیرنخی: بالش‌های با پارچه‌های غیرنخی، به دلیل وجود پلاستیک و‌ ایجاد الکتریسیته در موها، به مرور باعث خشکی آنها می‌شوند.
  • دکلره و رنگ کردن مکرر: استفاده بیش از حد مواد شیمیایی برای رنگ و دکلره کردن موها، تاثیرات جبران‌ناپذیری بر سلامتی موها دارد.
  • سفت بستن موها: سفت بستن موها با کش یا کلیپس باعث از بین رفتن جریان هوا و چربی در موها شده و خشکی را تشدید می‌کند.

درمان موی خشک

همانطور که دلایل زیادی برای خشک شدن موها وجود دارد، راهکارهای بسیاری هم برای درمان آن پیدا می‌شود. امروزه محصولات درمانی زیادی برای از بین بردن مشکلات مو در بازار وجود دارند. البته‌ این به آن معنی نیست که باید همه آنها را امتحان کنیم. در ادامه بعضی از روش‌های درمان خشکی موها را با هم مرور میکنیم.

درمان موهای خشک و کدر با روش‌های خانگی

بسیاری از مواد که همین الان در خانه و آشپزخانه ما وجود دارند، می‌توانند به درمان خشکی موها کمک کنند. مثلاً ماست و سس مایونز هر کدام می‌توانند باعث آبرسانی موها شوند. همچنین سرکه سیب، ماسک آلوئه‌ورا، آووکادو و تخم مرغ از دیگر ماسک موهای طبیعی برای برطرف کردن خشکی موها هستند. گزارش‌های مربوط به هرکدام از آنها را بخوانید:

نرم کننده طبیعی مو ؛ ۱۱ ماسک خانگی و گیاهی

پرپشت شدن مو با سس مایونز راه‌حل خوشمزه برای مو نازک‌ها

ماسک تخم مرغ برای مو ؛ راهکاری برای همه مشکلاتی که با موهایتان دارید

انواع ماسک مو ماست با ترکیبات ساده، سریع و کاربردی

بهترین روغن برای موهای خشک و وز

روغن‌های گیاهی از قدیم تاکنون بهترین درمان‌ها برای از بین بردن خشکی پوست و پرپشت شدن مو با سس مایونز راه‌حل خوشمزه برای مو نازک‌هامو بوده‌اند. امروزه بیش از هر زمان دیگری‌ این روغن‌ها را در بازار پیدا می‌کنید. روغن زیتون، روغن بادام تلخ، روغن آرگان و روغن سیاه دانه از جمله معروف‌ترین روغن‌های درمانی موهای خشک هستند.  به ویژه روغن زیتون که سرشار از ویتامین E و امگا است و می‌تواند به ترمیم شکستگی‌های مو کمک کند. البته باید به کیفیت تولید روغن‌ها، هنگام خرید توجه داشته باشید. روغن درمانی مو با این روش‌ها در خانه انجام دهید؛ ساده و کاربردی

بهترین شامپو برای موهای خشک و آسیب دیده

در مورد سولفات موجود در شامپوها صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدید سولفات می‌تواند باعث از بین بردن چربی مفید و رطوبت مو شود. بنابراین اگر موهای خشک و آسیب‌دیده دارید، باید به فکر تهیه شامپوهای بدون سولفات باشید. به‌ این شامپوها شامپوهای مخصوص کراتین یا موهای رنگ شده هم می‌گویند. امروزه برندهای زیادی آنها را تولید می‌کنند. در‌ اینجا نام برخی از‌ این برندهای ‌‌ایرانی و خارجی را می‌بینید:

  • لورال
  • کراستاس
  • گارنیه
  • اینسایت
  • K1so
  • Nelly
  • Ice cream
  • استم سل (ایرانی)
  • ایروکس (ایرانی)

بهترین ماسک مو برای موهای خشک و نحوه استفاده از آن

بعد از شامپو، استفاده از نرم کننده و ماسک موی مناسب هم برای درمان موهای خشک و آسیب دیده بسیار مهم است. ماسک مو حاوی ترکیبات روغن موثری است که می‌تواند به درمان موهای آسیب دیده کمک کند. البته توجه کنید که ماسک موی شما هم باید بدون سولفات باشد. امروزه انواع زیادی از ماسک موها در بازار لوازم بهداشتی پیدا می‌شوند. برای دیدن آنها می‌توانید از‌ این لینک استفاده کنید. نحوه استفاده صحیح از ماسک مو برای افراد با موهای خشک را بخوانید:

طریقه استفاده صحیح از ماسک مو

بعد از شستشوی موها با شامپو، مقدار مناسبی از ماسک مو (حدود یک کف دست برای موهای بلند) بردارید. می‌توانید آن را با مقدار کمی‌آب رقیق کنید. سپس با دست روی قسمت‌های انتهایی مو (از زیر گوش تا انتهای مو) بمالید. مطمئن شوید که همه قسمت‌های مو به ماسک مو آغشته شده اند. اجازه دهید ماسک مو حداقل 5 تا 10 دقیقه روی مو بماند. سپس با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید. توجه کنید که تمام ماسک را از روی مو پاک نکنید. اجازه دهید مقداری از ماسک روی مو باقی بماند.

کراتین درمانی موهای خشک و سوخته

یکی از روش‌هایی که احتمالاً برای درمان خشکی و آسیب موها، زیاد در مورد آن شنیده‌‌اید، کراتین درمانی است. کراتین درمانی در واقع یک روش شیمیایی برای صاف و احیا کردن موهاست.‌ این روش با کمک یک ماده کراتینه و اتوی مو انجام می‌شود. گزارش کاملی در مورد نحوه انجام آن نوشته‌ام که می‌توانید بخوانید: کراتینه مو را با حقایق علمی بشناسید؛ حواشی، شایعات و نکته‌های مهم در مورد کراتین

کراتین‌درمانی می‌تواند تا حدود زیادی به درمان آسیب موها کمک کند. اما توجه داشته باشید که فقط می‌توانید یک یا دوبار در سال از‌ این روش استفاده کنید. کراتینه کردن زیاد موها برعکس می‌تواند باعث خشکی شدید و آسیب به آنها شود.

بوتاکس مو برای درمان خشکی و آسیب

بوتاکس کردن موها یک روش شیمیایی دیگر است که مانند کراتینه، به از بین بردن خشکی و آسیب مو کمک می‌کند.‌ این روش هم با کمک محلول‌های شیمیایی و اتو انجام می‌شود. اما یک تفاوت اساسی میان‌ این دو روش وجود دارد. مواد بوتاکس در واقع نرم‌کننده‌های عمقی و فاقد فرمالین هستند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بوتاکس صافی زیادی به موهای شما بدهد. البته بوتاکس می‌تواند موهای شما را تا حدود زیادی نرم و براق کند. در ضمن توجه کنید که بوتاکس هیچگونه دود و گاز مضر ندارد و از مواد ارگانیک تهیه می‌شود. آیا بوتاکس مو واقعاً موثر است؟ مزایا و معایب بوتاکس در یک نگاه

در آخر: چند توصیه مهم درباره مراقبت از موهای خشک

اگر مصمم هستید که موهای خشک خود را به موهای نرم و لطیف تبدیل کنید، باید تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورید. در‌ اینجا به چند نکته مهم در‌ این زمینه اشاره می‌کنم:

  • استفاده از وسایل حرارتی مو مانند اتو و سشوار را به حداقل برسانید
  • با آب سرد یا ولرم دوش بگیرید
  • بیشتر مایعات و به خصوص آب بنوشید
  • میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود به طور منظم اضافه کنید
  • از بالش‌های نخی و ابریشمی ‌استفاده کنید
  • روغن درمانی را جدی بگیرید
  • از رنگ و دکلره کردن مکرر موها بپرهیزید
  • موهای خود را یک یا دوبار در هفته بشویید. نه بیشتر!
  • استفاده از ماسک‌های خانگی را به طور منظم در برنامه هفتگی خود قرار دهید
  • روتین مراقبت از مو با کمک شامپو، ماسک مو، سرم مو و روغن آرگان داشته باشید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-بهترین روغن برای موهای خشک و وز کدام است؟

بهترین روغن‌ها برای موهای خشک و وز شامل این موارد هستند: روغن آرگان، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن ماکادمیا و روغن بائوباب. این روغن‌ها را می‌توانید بعد از حمام کردن به موهای خود بزنید.

2-بهترین روش آبرسانی موی خشک کدام است؟

پیش از هرچیز حمام کردن با آب داغ را ترک کنید. سعی کنید موهای خود را با آب سرد یا ولرم آبکشی کنید. در فواصل منظم نوک موهای خود را کوتاه کنید. همچنین از شوینده‌های بدون سولفات و حاوی روغن استفاده کنید. شامپوهای حاوی روغن سویا، روغن آفتاب‌گردان و روغن بادام می‌توانند به آبرسانی موهای شما کمک کنند.

3-بهترین روش درمان موی خشک و آسیب‌دیده چیست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خشکی و آسیب مو، بوتاکس یا احیا کردن موهاست. مواد بوتاکس مو نرم‌کننده‌های عمقی هستند که می‌توانند ساختار تخریب شده مو را دوباره بازسازی کنند. البته دقت داشته باشید که بوتاکس مو یک کار حرفه‌ای است و باید توسط شخص باتجربه و با مواد مرغوب انجام شود.

4-چرا موهایمان خشک و پف کرده می‌شوند؟

پف کردن موها نشانه‌ای از خشکی و آسیب‌دیدگی آنهاست. موهای فر و مجعد بیشتر از سایر انواع مو مستعد خشکی و پف کردن هستند. یکی از بهترین راهکار‌های درمان پف و خشکی مو، آبرسانی موها با روش‌های خانگی یا حرفه‌ایست. استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص، روغن‌های نرم‌کننده مو و انجام بوتاکس، روش‌هایی هستند که می‌توانند به از بین بردن پف ناخواسته مو کمک کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید