با روغن درمانی مو طراوت و تازگی را به موهایتان هدیه دهید

روغن درمانی مو

روغن درمانی مو یک گزینه پرطرفدار است برای روزهایی که موهایمان خشک و بی‌رمق می‌شوند. این روش به خصوص برای کسانی که طرفدار درمان‌های خانگی و بی‌ضرر هستند یک انتخاب عالی است. روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل و بادام چند نمونه از روغن‌هایی هستند که برای روغن درمانی استفاده می‌شوند. این روغن‌ها می‌توانند به ترمیم و درمان کوتیکول‌های شکسته و آسیب دیده کمک کنند. در ادامه با روش‌هایی برای روغن درمانی کردن موها در خانه آشنا می‌شوید. تا پایان با من همراه باشید.

مزایای روغن درمانی مو چیست؟

به عمل استفاده از روغن برای چرب کردن ساقه و ریشه موها، روغن درمانی می‌گویند. این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هرچند معروف‌ترین و موثرترین آنها، استفاده از روغن گرم است. استفاده از روغن‌های گیاهی برای پوست سر و ساقه موها احتمالا باعث مرطوب شدن پوست سر و آبرسانی ساقه‌های مو می‌شود. مهم‌ترین مزایای روغن درمانی موها شامل این موارد است:

  • افزایش استحکام مو
  • کاهش خشکی پوست سر و ساقه مو
  • تسکین شوره خشک
  • کاهش وزی مو
  • جلوگیری و درمان موخوره
  • افزایش جریان خون در پوست سر که باعث تقویت فولیکول و موها می‌شود
انواع روغن های مخصوص مو

عوارض روغن درمانی مو چیست؟

درست است که در فرآیند روغن درمانی از روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود، اما این به آن معنا نیست که هیچ عوارضی برای شما ندارد. البته بهتر است بگویم روغن درمانی برای اکثر افراد عوارض خاصی به همراه ندارد مگر آن که شما حساسیت یا آلرژی داشته باشید. اگر نسبت به روغن‌های گیاهی یا دست‌کم بعضی از آنها حساسیت دارید روغن درمانی موجب تشدید مشکل شما می‌شود. برای اینکه بفهمید حساسیت دارید یا نه بهتر است مقداری از روغن را روی یک قسمت از پوست بدن خود مانند بازو امتحان کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی مانند سوزش یا خارش نداشتید می‌توانید از روغن استفاده کنید. در ضمن بهتر است مراقب دمای روغن مورد نظر هم باشید. دمای بالای روغن می‌تواند به پوست شما آسیب بزند.

چه کسانی باید روغن درمانی کنند؟

اگر موهای خشک، نازک و شکننده و وز دارید، روغن درمانی گزینه بسیار مناسبی برای شما است. همچنین به کسانی که موهای آسیب دیده (در اثر رنگ و دکلره) دارند، یا کراتین و ریباندینگ انجام داده اند، روغن درمانی توصیه می‌شود.

شانه کردن صحیح موها

کدام روغن‌ها را باید استفاده کرد؟

برای کسانی که به طور کلی پوست سر و صورتشان چرب است، توصیه میکنم از روغن‌های با چربی کمتر مثل روغن بادام یا جوجوبا استفاده کنند. این روغن‌ها اسیدهای چرب کمتری دارند و باقیمانده آنها روی سر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین به خوبی جذب می‌شوند. از طرفی برای کسانی که پوست سر و موی به شدت خشک دارند پیشنهاد میکنم از روغن نارگیل استفاده کنند. چربی بالای این روغن و حالت چسبنده آن پوست سر شما را مرطوب و عایق‌بندی می‌کند.

به طور کلی بهترین روغن‌ها برای روغن درمانی شامل این موارد هستند:

  • روغن زیتون
  • بادام
  • نارگیل
  • آرگان
  • آووکادو
  • کرچک
کاربرد انواع روغن ها برای مو

روغن درمانی چگونه انجام می‌شود؟

بعد از اینکه روغن دلخواه و مناسبتان را انتخاب کردید، ابتدا موهای خود را بشویید. چرا که روغن گرم روی موهای تمیز و شسته شده عملکرد بهتری دارد. این موضوع باعث می‌شود که روغن به عمق کوتیکول مو نفوذ پیدا کند. بعد از شستن موها، 3 تا 6 قاشق غذاخوری از روغن را درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید. ظرف را برای مدت 30 ثانیه درون ماکروفر با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. پوست سر با به مدت 2 تا 3 دقیقه با روغن ماساژ دهید. سپس با یک پوشش نایلونی کل سر و موها را بپوشانید. اجازه دهید روغن به مدت 20 تا 30 دقیقه روی مو بماند سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم شسشتو دهید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید: روغن درمانی مو با این روش‌ها در خانه انجام دهید؛ ساده و کاربردی

روغن درمانی مو

بهترین روغن برای رشد سریع مو

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی و خانگی برای رشد سریع موها می‌گردید بهتر است برای یک بار هم که شده، رزماری و اسطوخودوس را امتحان کنید. یک مقاله علمی‌در سال 2018 نشان داد که روغن‌های معطر مانند روغن چوب صندل، رزماری و اسطوخودوس می‌توانند به رشد موها کمک شایانی بکنند. کافیست مقداری از این روغن‌ها را سه بار در هفته روی پوست سر بریزید و ماساژ دهید. این کار را حداقل برای 6 ماه ادامه دهید.

بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

همانطور که گفتم روغن‌های معطر می‌توانند فولیکول‌های قدیمی ‌و غیرفعال مو را هم به زندگی بازگردانند. برای اینکه حجم موهایتان بیشتر شود به این فولیکول‌ها نیاز دارید. بهترین روغن برای این منظور، روغن چوب صندل است. با توجه به اینکه این روغن کمیاب است می‌توانید روغن اسطوخودوس را جایگزین کنید. به مدت 6 ماه هفته‌ای 3 بار از این روغن برای پرپشت شدن موها استفاده کنید.

ریزش شدید مو

بهترین روغن برای موهای خشک و وز

به کسانی که موهای وز و مجعد طبیعی دارند (به صورت ژنتیکی) توصیه میکنم با کمک روغن زیتون و نارگیل موهای خود را درمان کنید. این دو روغن کوتیکول‌های موی شما را درمان و به افزایش استحکام و ضخامت ساقه مو کمک می‌کنند. از روغن نارگیل یا زیتون می‌توانید برای براق تر کردن موهای خود کمک بگیرید. بعد از حمام هنگامی ‌که موها هنوز مرطوب هستند مقداری از روغن را روی ساقه مو بزنید و ماساژ دهید.

بهترین روغن برای موهای خشک و آسیب دیده

خیلی از اوقات موهای ما بعد از رنگ یا دکلره کردن آسیب می‌بینید. این موضوع به شکل‌های مختلفی مانند خشن و زبر شدن مو، خشکی، ریزش، کدر شدن، ریزش یا خارش خودش را نشان می‌دهد. برای درمان آسیب ناشی از مواد شیمیایی هم می‌توانید روغن درمانی مو را انجام دهید. برای این کار از روغن‌هایی مثل کنجد، زیتون یا کرچک استفاده کنید. مقداری از روغن را داخل یک نایلون فریزر بریزید. موهای خود را ببافید و داخل کیسه فرو ببرید. در کیسه را چند کش محکم کنید. موها را به خوبی با روغن ماساژ دهید. اجازه دهید موها 2 ساعت در این حالت باقی بمانند. سپس با آب ولرم و شامپو ملایم شستشو دهید.

موهای خشک و آسیب دیده

بهترین روغن برای موهای چرب

شاید فکر کنید که اگر موهای چرب دارید اصلاً نباید سمت روغن درمانی مو بروید! در حالی که روغن درمانی کردن موها برای شما هم ضروری و مهم است. شاید حتی بیشتر از بقیه! شاید به کمک روغن درمانی بتوانید تا حدودی چربی سر خود را کم کنید. البته طبیعتاً نباید از روغن‌هایی استفاده کنید که چربی و ویسکوزیته بالایی دارند. برای مثال روغن اسطوخودوس و رزماری دو گزینه عالی و موثر برای شما هستند. می‌توانید این دو را با مقدار کمی از روغن زیتون هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست سر خود بریزید و ماساژ دهید. اجازه دهید روغن 20 دقیقه روی موها و پوست باقی بماند. سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم شستشو دهید.

روغن نرم کننده مو

یکی از ویژگی‌هایی که از روغن‌ها انتظار داریم نرم‌کنندگی است. اما شاید جالب باشد بدانید که همه روغن‌ها باعث نرمی ‌و لطافت مو نمی‌شوند. البته اگر روغن موی خود را با توجه به جنس موها انتخاب کنید این مشکل پیش نمی‌آید. مثلاً روغن نارگیل برای موهای خشک در اثر آسیب دیدگی انتخاب خوبی نیست. چرا که باعث خشکی بیشتر این موها می‌شود. به طور کلی روغن‌های با ویسکوزیته متوسط نرم‌کنندگی بیشتری دارند. مثلا روغن بادام تلخ و زیتون از بهترین نرم‌کننده‌های مو هستند.

روغن بنفشه برای مو

اگر پوست سر شما التهاب، خارش، قرمزی یا مشکلاتی از این دست دارد، توصیه می‌کنم همین الان روغن بنفشه تهیه کنید. این روغن خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. به درمان عفونت‌های میکروبی کمک کرده و آلودگی‌های سطح پوست را هم از بین می‌برد. همچنین به درمان اگزما و خشکی پوست سر کمک می‌کند. از طرفی به دلیل معطر بودن به رشد مجدد موها هم کمک می‌کند.

روغن بنفشه

روغن کنجد برای مو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید به روغن کنجد، ملکه روغن‌ها هم می‌گویند. این روغن خواص بی شماری دارد که از میان آنها داشتن ویتامین E بالا برای موها مهم‌ترین ویژگی است. ویتامین E کنجد باعث رشد و سلامت موها می‌شود. بنابراین بهتر است روغن کنجد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از طرفی خواص آنتی‌کسیدانی داشته و به درمان عفونت‌های پوست کمک می‌کند. روغن کنجد می‌تواند به نرمی ‌و ترمیم ساقه مو هم کمک کند.

روغن بادام برای مو

حتماً شما هم تجربه استفاده از روغن بادام را داشته‌اید. این روغن خواص شگفت‌انگیزی برای درمان مشکلات پوست و مو دارد. اما مهم‌ترین ویژگی آن نرم و براق کردن موهاست. همچنین به کاهش التهاب پوست سر و نرم کردن آن هم کمک می‌کند. اگر شوره خشک دارید استفاده از روغن بادام را برای درمان آن امتحان کنید.

روغن رزماری برای مو

همانطور که بارها اشاره کردم رزماری یک گیاه معطر است که می‌تواند به رشد و پرپشت شدن موهای ما کمک کند. رزماری می‌تواند باعث افزایش گردش خون در پوست و آبرسانی آن شود. اگر از مشکل ریزش شدید موها رنج می‌برید، استفاده از عصاره یا روغن رزماری را جدی بگیرید.

گیاه رزماری

خواص روغن مار برای مو

یکی از روغن‌هایی که در گذشته برای درمان مشکلات مو مانند ریزش مو یا خارش پوست توصیه می‌شد، روغن مار بود. جالب است بدانید که روغن مار هیچ‌گونه ارزش درمانی ندارد. این محصول حتی از مار هم استخراج نمی‌شود و هیچ کس نمی‌داند چرا این اسم روی آن گذاشته شده. بنابراین توصیه می‌کنم به هیچ وجه برای خریدن اینگونه روغن‌های ناشناس اقدام نکنید. چرا که ممکن است حتی باعث تشدید مشکلات شما یا بوجود آمدن مشکلات دیگر هم بشوند.

در آخر

همانطور که متوجه شدید روغن درمانی برای هر یک از مشکلات مو یک راه حل مفید و ارزان است. البته باید توجه داشته باشید که اگر برای درمان موهای خود دست به دامان روغن درمانی شدید باید صبور و با حوصله باشید. چرا که درمان‌های خانگی معمولاً در درازمدت جواب می‌دهند و باید در استفاده از آنها مداومت داشته باشید. برای درمان موخوره با روغن درمانی، توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید:درباره روش‌های جدید درمان موخوره چه می‌دانیم؟

آیا تا به حال از روغن برای موهای خود استفاده کرده‌اید؟ نتیجه استفاده از روغن برای شما رضایت بخش بوده است؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-مزایای روغن درمانی مو چیست؟

افزایش استحکام مو
کاهش خشکی پوست سر و ساقه مو
تسکین شوره خشک
کاهش وزی مو
جلوگیری و درمان موخوره
افزایش جریان خون در پوست سر که باعث تقویت فولیکول و موها می‌شود

2-بهترین روغن‌ها برای روغن‌درمانی مو کدامند؟

روغن زیتون، آرگان، رزماری، روغن نارگیل، روغن بادام تلخ و روغن سیاه‌دانه از جمله بهترین روغن‌ها برای این منظور هستند. همچنین روغن چوب صندل یکی از روغن‌هایی است که اخیراً ثابت شده برای افزایش ضخامت موها موثر است.

3-ساده‌ترین روش روغن درمانی مو چیست؟

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای روغن درمانی مخلوط کردن دو نوع روغن دلخواه در یک ظرف شیشه‌ای است. این ظرف شیشه‌ای را باید به مدت 50 ثانیه در ماکروفر گرم کنید. حالا با کمک دست یا برس رنگ، روغن را به کل ساقه مو بزنید. سپس موها را داخل نایلون گذاشته و با یک کش محکم ببندید. یک حوله دور موهایتان بپیچید و 1 ساعت صبر کنید. بعد از این مدت با آب ولرم و شامپوی بدون سولفات شسشتو دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید