درباره روش‌های جدید درمان موخوره چه می‌دانیم؟

موخوره شدن مو

خوب است بدانید که همه ما (البته به غیر از ستاره‌های‌ هالیوود) با مشکل موخوره مواجهیم و به دنبال راهی می‌گردیم که به درمان موخوره کمک کند. موخوره‌ها صدقه سر استفاده زیاد ما از وسایل حرارتی مثل سشوار یا اتو، شوینده‌ها و رنگ‌های شیمیایی و موارد مشابه بوجود می‌آیند. وجود آنها برای مدت طولانی، باعث می‌شود رشد موها چشمگیر نباشد. بنابراین اگر به دنبال راه‌حلی برای درمان موخوره یا بهتر بگویم، جلوگیری از ایجاد موخوره می‌گردید این گزارش مخصوص شماست. تا پایان با من همراه باشید.

موخوره چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

قبل از هرچیز لازم است توضیح دهم که اصلا موخوره چیست و به چه چیزی موخوره می‌گوییم؟ موخوره در واقع دو شاخه شدن یا دو تکه شدن قسمت انتهایی ساقه مو است. در این حالت مو بسیار نازک و کدر بوده و ممکن است با شانه کردن به راحتی از انتهای مو جدا شود. جالب است بدانید که موخوره‌ها انواع و شکل‌های مختلفی دارند. از موخوره‌های نوزاد تا پیر گرفته تا به شکل‌های گرهی و شمعی. علاوه بر شکل ظاهری، از دیگر نشانه‌های موخوره، خشک شدن، کدر شدن و ایجاد گره هنگام شانه کردن موهاست. برای شناخت بهتر انواع موخوره با دقت به تصویر زیر نگاه کنید.

انواع موخوره

علت موخوره چیست؟ چرا موهایمان موخوره می‌شوند؟

عواملی که باعث بوجود آمدن موخوره می‌شوند بسیار زیاد هستند. البته همه این عوامل به نوعی با سبک زندگی ما و عادت‌‌هایمان مرتبط هستند. مهم‌ترین دلایل ایجاد و شیوع موخوره شامل موارد زیر است:

  • آسیب‌های فیزیکی و مکانیکی مانند شانه کردن بیش از حد موها، اصطکاک زیاد با روسری و سطوح مختلف، خشک کردن بیش از حد موها با حوله
  • رنگ کردن مداوم موها
  • فر یا صاف کردن موها با مواد شیمیایی (اگر با تکنیک صحیح انجام نشوند)
  • گرما- به شکل استفاده مکرر از سشوار یا اتو
درمان موخوره

جلوگیری از موخوره‌ها؛ اتو و سشوارتان را خاموش کنید

یکی از اساسی‌ترین روش‌ها برای درمان موخوره و جلوگیری از بوجود آمدن آنها، اصلاح عادت‌های غلط است. به عنوان مثال اگر عادت دارید که همیشه از سشوار، اتو یا بابلیس برای حالت دادن به موهایتان استفاده می‌کنید، دست نگه دارید. بهتر است حداقل برای مدتی این کار را متوقف کنید. چرا که وسایل حرارتی باعث تشدید هرچه بیشتر موخوره می‌شوند. اما راه‌حل برای کسانی که می‌خواهند موهایشان را حالت دهند چیست؟ پیشنهاد می‌کنم اگر موی فر دارید و صافی می‌خواهید کراتینه یا ریباندینگ کنید تا یکبار برای مدت طولانی از شر اتو خلاص شوید. همچنین برای فر کردن موها می‌توانید از بیگودی یا روش‌های دیگر استفاده کنید.

موخوره و اتو مو

کراتینه و درمان موخوره

این روزها یکی از روش‌هایی که برای درمان موخوره (البته فقط موخوره‌های جوان) پیشنهاد می‌شود کراتینه کردن موهاست. مواد کراتینه تا حد زیادی به درمان کوتیکول‌های شکسته مو کمک می‌کنند و باعث بازسازی آنها می‌شوند. همچنین بعد از کراتینه کردن دیگر نیازی به اتو کردن مداوم موها برای صاف شدن آنها، ندارید. البته توجه داشته باشید که کراتینه باید به دست افراد ماهر انجام شود. روش‌های غیراصولی کراتینه ممکن است مشکلات بیشتری برایتان بوجود بیاورد.

کراتینه برای درمان موخوره

درمان خانگی موخوره؛ چگونه موخوره را درمان کنیم؟

بگذارید یک حقیقت تلخ را به شما بگویم: شما نمی‌توانید تمامی ‌انواع موخوره‌ها را درمان کنید. در میان همه انواع موخوره فقط موخوره‌های جوان و نوزاد هستند که قابلیت درمان شدن دارند. بقیه موخوره به جز کوتاهی راه‌حل دیگری ندارند. بنابراین اگر موهایتان دارای موخوره‌های عمیق و جدی است فقط به کوتاهی فکر کنید نه چیز دیگر. اما در غیر این صورت می‌توانید با کمک درمان‌های خانگی به درمان موخوره کمک کنید. در ادامه با این درمان‌ها آشنا می‌شوید.

روش تهیه و دستورالعمل چند ماسک موخوره

در خانه و آشپزخانه ما انواعی از مواد طبیعی وجود دارند که خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی دارند. از جمله مهم ترین آنها روغن‌های گیاهی مثل زیتون، بادام تلخ و آرگان است. همچنین آلوئه‌ورا، ماست، آووکادو، تخم‌مرغ، موز و موارد مشابه از دیگر مواد طبیعی هستند که به درمان موخوره کمک می‌کنند.

ماسک موخوره با ماست و موز و سس مایونز

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان موخوره، استفاده از مواد نرم‌کننده طبیعی مانند ماست  و موز است. همچنین سس مایونز هم یکی از ترکیباتی است که از آن به عنوان نرم‌کننده قوی یاد می‌شود. برای تهیه این ماسک طبق روش زیر عمل کنید:

مواد لازم:

  • 1 عدد موز
  • 3 قاشق ماست
  • 2 قاشق سس مایونز
ماسک موخوره با موز و ماست

طرز تهیه و استفاده:

موز را پوره کنید و با ماست و سس به خوبی مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی تشکیل شود. تمام قسمت‌های پایینی مو را با ماسک بپوشانید. می‌توانید از یک نایلون یا کلاه رنگ به عنوان پوشش موها استفاده کنید. بعد از گذشت نیم ساعت موها را با آب سرد و شامپو ملایم شستشو دهید. دقت کنید که برای شستن موز از موها حتماً به آب سرد احتیاج دارید در غیر پوره موز به موها گیر می‌کند. این ماسک را هفته‌ای یکبار برای درمان و پیشگیری از موخوره استفاده کنید.

درمان موخوره با ماسک آوکادوو و تخم مرغ

آووکادو یکی از میوه‌هایی است که گویی برای خدمت‌رسانی به پوست و موهای ما آفریده شده است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست و خواص نرم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد. برای تهیه ماسک درمان موخوره با آووکادو از این دستور کمک بگیرید:

مواد لازم:

  • یک عدد سفیده تخم‌مرغ
  • یک عدد میوه آووکادو
درمان موخوره با آووکادو و تخم مرغ

طرز تهیه و استفاده:

زرده تخم‌مرغ را از سفیده جدا کنید. سفیده را کاملاً هم بزنید تا یکنواخت شود. میوه آووکادو را برش داده و با یک قاشق محتویات آن را از پوست جدا کنید. با پشت قاشق محتویات آووکادو را له کنید تا به شکل پوره درآید. سپس با سفیده تخم‌مرغ مخلوط کرده و حسابی هم بزنید. ماسک را با دست یا یک برس رنگ لطیف، به قسمت‌های انتهایی مو بمالید. کمی ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود. اجازه دهید ماسک 30 دقیقه تا یک ساعت روی موها بماند سپس با آب سرد بشویید. دقت کنید که برای شستن این ماسک حتماً از آب سرد استفاده کنید. این ماسک را هفته‌ای یکبار تکرار کنید.

درمان موخوره با وازلین

یکی از دستورالعمل‌هایی که برای درمان موخوره حتماً به شما هم پیشنهاد شده استفاده از وازلین است. وازلین در واقع خواص نرم‌کنندگی بسیار بالایی دارد اما خوب است بدانید که استفاده بیش از حد آن نه تنها باعث درمان موخوره‌ها نمی‌شود بلکه ممکن است مشکل را دوچندان کند. چرا که وازلین به دلیل خاصیت چسبندگی‌اش باعث جذب کردن آلودگی به موها می‌شود. همچنین به راحتی شسته نمی‌شود و ممکن است همیشه قسمتی از آن روی موها باقی بماند. به علاوه وازلین قادر به از بین بردن موخوره‌های عمیق و پیر نیست. اگر دوست دارید می‌توانید از آن به صورت هفته‌ای یکبار در مقادیر کم امتحان کنید.

درمان موخوره با وازلین

روغن درمانی؛ درمان مورخوه با روش روغن گرم

امروزه ثابت شده است که روغن‌درمانی با روغن‌های مناسب برای موها، از جمله بهترین روش‌ها برای درمان مشکلات مربوط به مو است. روغن‌هایی مانند زیتون، آرگان، بادام تلخ و روغن سیاهدانه از جمله بهترین روغن‌هایی هستند که می‌توانید برای درمان موخوره روی آنها حساب کنید. البته فراموش نکنید که همانطور که گفتم هیچ روشی نمی‌تواند به درمان موخوره‌های عمیق و پیر کمک کند. برای انجام روغن‌درمانی موها به این روش عمل کنید:

  • 3 قاشق روغن زیتون را با 2 قاشق روغن بادام تلخ و 20 قطره روغن آرگان مخلوط کنید.
  • مخلوط را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید و داخل ماکروویو بگذارید. روغن باید برای مدت 1 یا 2 دقیقه گرم شود. اگر ماکرویوو ندارید می‌توانید روغن را درون ماهیتابه روی شعله گاز گرم کنید.
  • روغن گرم شده را داخل یک نایلون فریزی بریزید. موها را بافته و داخل نایلون ببرید.
  • سر نایلون را با یک کش ببندید و محکم کنید. موها را با روغن حسابی ماساژ دهید و بگذارید به مدت حداقل یک یا دو ساعت در این حالت بمانند. سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید.
روغن درمانی مو

از بین بردن موخوره با سرکه

سرکه یکی دیگر از مواد طبیعی است که خواص زیادی برای سلامت بخشیدن و کمک به موهای ما دارد. مثلاً می‌تواند به درخشان و نرم کردن آنها کمک کند. آلودگی‌ها را از سطح مو پاک کرده و چربی زدایی کند. همچنین یکی دیگر از کارهایی که از دست سرکه برمی‌آید کمک به درمان موخوره‌های جوان و نوزاد است. برای اینکه درمورد خواص سرکه و روش درمان موخوره با آن بیشتر بدانید این گزارش را با دقت بخوانید: موهای بدون شکستگی: از بین بردن موخوره با سرکه

شامپو برای درمان موخوره

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در بوجود آوردن موخوره‌ها دخیل است، شوینده‌های قوی یا همان شامپوهای با pH بالا هستند. این شامپوها قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند تا بتوانند چربی ناخواسته مو را پاک کنند. مشکل اینجاست که این شامپوها باعث از بین رفتن چربی مفید مو هم می شوند و در این شرایط موخوره ایجاد می شود. بنابراین بهترین انواع شامپوها برای درمان موخوره آنهایی هستند که pH  پایینی داشته باشند. همچنین بدون سولفات باشند تا قدرت پاک‌کنندگی‌شان پایین باشد. مانند شامپوهای مخصوص موهای رنگ یا کراتین شده. انواع مختلفی از این شامپوها در بازار وجود دارند.

شست و شوی سر

درمان موخوره بدون کوتاهی

از آنجایی که در طول گزارش بارها و بارها تکرار کردم، حتماً متوجه شده‌اید که موخوره‌های پیر و قدیمی‌ موهایتان فقط و فقط به نابودی محکوم هستند و هیچ چاره‌ای جز کوتاه کردن آنها ندارید. می‌دانم که خیلی از شما عاشق موهای بلندتان هستید اما باور کنید که موهای بلند موخوره‌دار، هیچ زیبایی و جلوه ای ندارند. بنابراین اگر مدت زمان زیادی است که موهایتان را کوتاه نکرده اید و با موخوره‌هایتان همزیستی می‌کنید، بدانید که این موضوع ممکن است رشد موهایتان را هم به نوعی مختل کند. بهتر است همین امروز این موخوره‌های قدیمی ‌را از بین ببرید. اما اگر موخوره‌هایتان جوان و کوچک هستند می‌توانید هنوز به درمان آنها امیدوار باشید.  از روش‌های گفته شده در این گزارش کمک بگیرید.

موخوره و کوتاهی

در آخر

در این گزارش سعی کردم همه روش‌های درمان موخوره و پیشگیری از ابتلا به آن را توضیح دهم. نکته مهم در مورد این روش‌ها این است که شما باید برای گرفتن نتیجه دلخواهتان صبر، حوصله و پیگیری داشته باشید. همچنین بخاطر سلامت و زیبایی موهایتان سعی کنید عادت‌های ناسالم خود را اصلاح کنید. مثلاً از رنگ کردن مکرر موها، استفاده از شوینده‌های قوی و موارد مشابه پرهیز کنید.  

آیا روش‌های معرفی شده را مفید می‌دانید؟ آیا هیچ کدام از این روش‌ها را تا به حال امتحان کرده‌اید؟ تجربه شما چیست؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین موهیتو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا موخوره درمان‌شدنی است؟

موخوره‌ها انواع مختلفی دارند که اکثر آنها درمان شدنی نیستند. یعنی قسمتی از انتهای مو که به دو انشعاب تقسیم شده دیگر به حالت قبلی بازنمی‌گردد. اما بعضی از موخوره‌های کوچک و تازه درمان‌شدنی هستند و می‌توان از گسترش آنها جلوگیری کرد. به طور کلی موخوره درمان نمی‌شود بلکه شما باید از موخوره شدن موها با روش‌های صحیح و اصولی جلوگیری کنید.

2-آیا سرکه سیب باعث درمان موخوره می‌شود؟

سرکه سیب می‌تواند به شفاف و نرم شدن موها کمک کند. از طرفی باعث از بین رفتن آلودگی‌های سطح مو هم می‌شود. این آلودگی‌ها عامل اصلی موخوره شدن مو هستند. از طرفی سرکه سیب می‌تواند به درمان موخوره‌های جوان و تازه هم کمک کند. به طور کلی می‌توانید هفته‌ای یکبار موهایتان را با محلول سرکه سیب شستشو دهید تا از موخوره شدن موها به خوبی جلوگیری کنید.

3-بهترین روش جلوگیری از موخوره چیست؟

کوتاهی منظم موها به صورت ماهانه، شستشوی موها با آب ولرم و خنک، استفاده از شامپوی متناسب جنس مو، زیاده‌روی نکردن در استفاده از اتو و سشوار و روغن‌درمانی کردن موها بهترین روش جلوگیری از موخوره شدن موهاست.

4-آیا کراتین و بوتاکس به درمان موخوره کمک می‌کنند؟

کراتینه و بوتاکس دو روش احیای موهای خشک هستند. این دو روش فقط قادر به درمان موخوره‌های تازه و کوچک هستند. موخوره‌های عمقی و قدیمی با هیچ روشی درمان نمی‌شوند و فقط باید کوتاه شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید