آیا سفیدی موی سر درمان شدنی است؟ بایدها و نبایدهای رفع سفیدی مو

سفیدی ریشه های مو

سفیدی موی سر چیزی است که دیر یا زود برای همه ما اتفاق می‌افتد. یا به یاد همان ضرب‌المثل معروف، شتری است که در خانه همه می‌خوابد. این یک امر کاملاً طبیعی است. اما سفیدی موی سر فقط مربوط به دوره میانسالی نیست. خیلی از اوقات این مسئله برای افراد در سنین جوانی یا حتی نوجوانی بروز پیدا می‌کند. بنابراین در این گزارش می‌خواهم علل آن را بررسی کنم. همچنین به بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از آن یا کم کردن سرعت سفید شدن موها، بپردازیم. تا پایان با من همراه باشید.

چرا سفیدی موی سر را تجربه میکنیم؟

عوامل و دلایل زیادی وجود دارند که باعث سفید شدن موها در سنین پایین می‌شوند. خیلی از این دلایل به سازوکار و مکانسیم‌های بدن ما برمی‌گردد. مثلا ژنتیک، بیماری‌ها، عوامل هورمونی، استرس، رژیم غذایی از جمله مهم‌ترین آنها هستند. دسته‌ای دیگر از فاکتورهایی که باعث سفیدی مو سر می‌شوند ناشی از عوامل خارجی‌اند. مثلاً آلودگی‌ آب‌وهوا، امواج و مواد شیمیایی از دیگر دلایل هستند. برای اینکه با همه این عوامل با جزئیات آشنا شوید این گزارش را بخوانید:

سفیدی موی سر در جوانی

رفع سفیدی موی سر با چند راهکار علمی‌ و عملی

هرچند تحقیقات نشان داده است که سفیدی موی سر فعلاً درمان دارویی خاصی ندارد؛ اما چندین درمان خانگی می‌تواند به درمان یا کم کردن سرعت سفید شدن موها، کمک کنند. در این میان برای حل این مشکل باید دست به اصلاح عادت‌های غلط خود هم بزنید. در ادامه این روش‌ها را بخوانید و به کار بگیرید:

درمان سفیدی موها با ترک عادت‌های بد

یک ضرب المثل قدیمی‌ می‌گوید “شما آنچه می‌خورید هستید”. به نظر می‌رسد که این ضرب‌المثل چندان هم دور از واقعیت نیست. غذایی که می‌خوریم اساس تمام کارهایی است که در طول روز انجام می‌دهیم. همچنین همه سازوکارهای بدن ما را تنظیم می‌کند از جمله پوست و موهایمان را. بنابراین اگر عادت به خوردن غذاهای ناسالم، فست فود و غذاهای با ارزش تغذیه‌ای پایین دارید نباید انتظار داشته باشید موهایتان جوان و سالم باشند. البته فقط رژیم غذایی نیست. از جمله مهم‌ترین عادت‌های غلطی که برای داشتن موهای سالم باید ترک کنید اینها هستند:

  • سیگار و قلیون
  • شب زنده‌داری و بی‌خوابی شبانه
  • وسایل حرارتی مو مثل اتو و سشوار
  • رنگ و دکلره کردن مکرر موها
  • شامپوهای نامناسب
  • اضطراب
دلایل سفید شدن مو در جوانی

درمان سفیدی موها با ورزش و یوگا

همانطور که اشاره کردم یکی از مهم‌ترین دلایل سفید شدن زودهنگام موها، اضطراب است. برای اینکه بتوانید بر اضطراب خود غلبه کنید، بهتر است چند تکنیک یوگا و مدیتیشن را یاد بگیرید. همچنین ورزش کردن باعث کاهش اضطراب و ترشح هورمون‌های شادی می‌شود. از طرفی به افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به موها هم کمک می‌کند.

یوگا و مدیتیشن برای سلامتی مو

ویتامین‌های مورد نیاز برای درمان سفیدی مو

یکی از مهم‌ترین عناصری که موهای ما به آن احتیاج دارند، ویتامین‌هاست. برای داشتن موهای سالم و درمان سفیدی این ویتامین‌ها را بخورید:

  • ویتامین B به خصوص بیوتین و B12
  • ویتامین D
  • A
  • E
ویتامین برای سفیدی موی سر

مواد معدنی مورد نیاز درمان سفیدی مو

مواد معدنی از دیگر عناصر مهم تغذیه‌ای هستند که موهای ما به آنها نیاز دارند:

  • روی
  • آهن
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • مس

رفع سفیدی موی سر با درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی همیشه بی‌ضررترین و ارزان‌ترین روش‌ها هستند. البته نباید تاثیر آنها را دست کم بگیرید. خیلی از این روش به افزایش جریان خون در پوست سر کمک می‌کنند. همچنین باعث آبرسانی و شادابی آن هم می‌شوند. در ادامه با بهترین روش‌های خانگی درمان سفیدی موی سر آشنا می‌شوید.

درمان سفیدی موی سر با روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و عناصر معدنی است. مقداری روغن نارگیل را هرروز صبح و هرشب قبل از خواب، به پوست سر بمالید. این کار به مرور باعث کمتر شدن درصد سفیدی می‌شود.

روغن نارگیل برای سفیدی موی سر

رفع سفیدی موی سر با دمنوش زنجبیل

زنجبیل باعث افزایش گردش خون و باز شدن عروق می‌شود. این موضوع می‌تواند به اکسیژن رسانی موثرتر به خصوص در قسمت پوست شود. بنابراین برای درمان سفیدی و ریزش موها، هرروز صبح یک قاشق زنجبیل را دم کرده و با عسل میل کنید.

آب پیاز برای درمان سفیدی مو

یکی دیگر از مواد خانگی که باعث افزایش گردش خون و سلامت موها می‌شود آب پیاز است. یک یا دو عدد پیاز را رنده کرده و آب آنها را روی قسمت‌های مختلف پوست سر بریزید. به خوبی ماساژ دهید. بعد از 30 دقیقه شستشو دهید.

هویج و سفیدی موها

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. برای اینکه موهایی سالم داشته باشید هرروز یک لیوان آب هویج بنوشید.

آب هویج طبیعی

درمان سفیدی موها با آب لیمو و روغن بادام

مقداری روغن بادام و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دوبار روی پوست سر و موها بمالید. این کار را به مدت 3 ماه تکرار کنید. شاهد نتایج خواهید بود.

جنسینگ بخورید

جنسینگ یک گیاه پرخاصیت و مقوی است. برای درمان سفیدی موها می‌توانید آن را به عنوان مکمل خوراکی در طول روز مصرف کنید.

رزماری و روغن زیتون برای سفیدی موها

رزماری و روغن زیتون هردو توانایی ترمیم موهای آسیب‌دیده را دارند. 2 قاشق عصاره رزماری را به 6 قاشق روغن زیتون اضافه کنید. ظرف را برای مدت 4 تا 6 هفته در معرض خورشید قرار دهید. هرچند روز یکبار آن را تکان دهید تا هم بخورد. سپس از آن به عنوان روغن مو استفاده کنید.

رزماری و روغن زیتون برای سفیدی موی سر

رنگ کردن موهای سفید ؛ پایین آوردن درصد سفیدی

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع سفیدی موها، استفاده از رنگ مو است. رنگ موهای گیاهی مثل حنا از قدیم برای از بین بردن سفیدی‌ها کاربرد داشته‌اند. اما اگر از رنگ حنا خوشتان نمی‌آید، هزاران رنگ موی دیگر هست که می‌توانید امتحان کنید.

مش و‌هایلایت کردن موهای سفید

یک روش موثر به خصوص برای آقایانی که موهای سفید و اصطلاحاً جوگندمی ‌دارند، مش کردن است. یک روش موثر و البته کاملاً طبیعی و شیک. می‌توانید با کمک یک کلاه مش و رنگ مشکی شماره 1 یا دو، به صورت‌هایلایت، بعضی از موهایتان را تیره کنید. این کار جلوه بسیار طبیعی‌تر و جذاب‌تری نسبت به رنگ کردن همه موها دارد. به این روش پایین آوردن درصد سفیدی هم می‌گویند.

ریشه گیری موهای سفید

یک روش برای رنگ کردن موهایی که از ریشه سفید می‌شوند، این است که قبل از شروع رنگساژ، آنها را به اکسیدان آغشته کنید. می‌توانید یک پنبه را به اکسیدان 6 یا 9 درصد آغشته کرده و به قسمت‌های سفید بمالید. پس از 10 دقیقه با یک دستمال خشک پاک کنید و سپس رنگ کنید. این کار به بهتر رنگ گرفتن موهای سفید کمک می‌کند.

تکنیک مردانساژ موهای سفید

نقره ای کردن موها برای پوشاندن سفیدی‌

یک راه‌حل جالب دیگر برای پوشش دادن سفیدی‌ها، نقره‌ای یا پلاتینه کردن کل موهاست. این روش شما را از شر ریشه‌گیری‌های مکرر خلاص می‌کند. کافیست قسمت‌های مشکی و تیره مو را با دکلره به پایه 10 برسانید. سپس از یک رنگساژ نقره ای یا پلاتینه برای رنگ کردن موها کمک بگیرید.

رنگ موی نقره ای

آیا سفید شدن موها درمان قطعی دارد؟

برای پیدا کردن یک راه درمانی مناسب و قطعی حتماً باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. به کمک پزشک می‌توانید به دلایل مختلفی که باعث سفیدی موهای شما شده، پی ببرید. سپس براساس همین دلایل درمان و داروی متناسب را دریافت کنید.

در آخر

هنگامی ‌که برای حل هر مشکلی دست به دامان درمان‌های خانگی می‌شوید باید بدانید که، این روش‌های در بلندمدت موثر هستند. بنابراین برای مبارزه با مشکل خود باید صبور و باحوصله باشید. همچنین توجه کنید که برای استفاده از داروها و درمان‌های پزشکی حتماً باید از نظر و تجربه یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

شما چه راه‌هایی را برای رفع سفیدی موی خود امتحان کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-علت سفید شدن موی سر در جوانی چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل سفید شدن مو سر در دوران جوانی، عامل ژنتیک است. استفاده مداوم از بعضی داروها، استرس، رژیم غذایی نامناسب، اعتیاد به الکل و مواد مخدر هم از بعضی دیگر عوامل سفید شدن زودرس موی سر هستند.

2-آیا سفید شدن موی سر درمان دارد؟

هرچند تحقیقات نشان داده است که سفیدی موی سر فعلاً درمان دارویی خاصی ندارد؛ اما چندین درمان خانگی می‌تواند به درمان یا کم کردن سرعت سفید شدن موها، کمک کنند. همچنین با تغییر و اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب و ترک عادات بد مانند سیگار می‌توان به کمتر شدن سفیدی موها امیدوار بود.

3-بهترین غذاهای مناسب کاهش سفیدی موها چیست؟

استفاده از منظم از میوه و سبزیجات مانند هویج برای کاهش سفیدی موها بسیار مناسب است. پیاز، زنجبیل، چای سیاه، روغن حیوانی و ادویه کاری از دیگر مواد غذایی مناسب برای کاهش سفیدی موها هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید