دلایل سفید شدن مو در جوانی را بهتر بشناسید؛ از اضطراب تا رژیم غذایی

سفیدی زودرس مو‌ها

همه انسان‌ها به یک میزان یا در زمانی مشخص با سفید شدن مو مواجه نمی‌شوند و سفید شدن مو‌ها تنها در زمان پیری اتفاق نمی‌افتد. قطعا شما هم افرادی را دیده اید که در سنین کم مو‌های سفیدی دارند. پدیده و اتفاق سفید شدن مو هنگام جوانی هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. این رخداد غیر طبیعی دارای دلایل بسیاری است که مهمترین آن می‌تواند به دلایل ژنتیکی مربوط شود. اگر با ما همراه شوید در ادامه قرار است با تمام دلایل سفید شدن مو در جوانی آشنا شویم.

مو چگونه سفید می‌شود؟

زمانی که سلول‌های رنگ‌دانه مو یعنی ملانوسیت که وظیفه رنگ دهی به تار‌های مو را دارند، کمتر تولید می‌شوند و یا تکثیر سلولی آن‌ها متوقف می‌شود، مو به رنگ سفید در می‌آید. در مو‌های سفید و خاکستری ملانوسیت‌ها مرده‌اند و رنگی که دیده می‌شود، در واقع رنگ پروتئین کراتین است.

دلایل مهم سفید شدن زودهنگام مو‌ها

۱. ژنتیک

با توجه به تحقیقات به طور معمول، سفید پوستان در اواسط دهه سوم زندگی خود، آسیایی‌ها در اواخر دهه سوم و آفریقایی آمریکایی‌ها در اواسط دهه چهارم با پدیدار شدن مو‌های سفید مواجه می‌شوند. یعنی سفید شدن مو در ۲۰ سالگی برای سفید پوستان و در ۳۰ سالگی برای سیاه پوستان به عنوان سفید شدن زودرس مو در نظر گرفته می‌شود.
ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام مو‌ها دارد. به وضوح تاثیر ژنتیک را در نسل‌های مختلف می‌توان دید. ژن‌های شما می‌توانند باعث ایجاد نقص و اختلال در سلول‌های تولیدکننده ملانین شوند و در نتیجه میزان تولید ملانین در سنین کم کاهش‌یافته و موهایتان سفید می‌شود.

۲. رژیم غذایی ناسالم

قطعا رژیم غذایی متعادل و مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. کمبود ویتامین B۱۲، مصرف بیش از اندازه چای و قهوه، ادویه‌جات، ترشی‌ها و غذا‌های سرخ‌کردنی می‌تواند علائم پیری زودرس مانند سفید شدن مو‌ها را افزایش دهد. همچنین اختلالات تغذیه‌ای مانند کمبود پروتئین و کالری، کمبود برخی از اسید‌های آمینه ضروری و کمبود املاح مانند روی، کلیسیم، مس و سلنیم تاثیر زیادی در سفید شدن مو‌ها دارد.

در اینجا لیستی از غذا‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند موهایتان رنگدانه دار شود:

  • انواع توت: این میوه‌های ریز سرشار از ویتامین C هستند.
  • جگر: با کم‌خونی و کمبود آهن مبارزه می‌کند.
  • هویج: سرشار از ویتامین A است.
  • برگ‌های کاری: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن است.
  • اسفناج: در تولید ملانین کمک می‌کند.
  • تخم مرغ: سرشار از ویتامین B۱۲ است.
  • لوبیا: منبع غنی پروتئین است.
  • تخمه آفتابگردان: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.
  • گردو: منبع غنی از مساست که به تولید ملانین کمک می‌کند.
  • غذای دریایی مانند ماهی و تن ماهی، صدف و گوشت‌هایی مانند گوشت گاو، جگر، بوقلمون و مرغ حاوی مس هستند.
  • زرده‌ی تخم‌مرغ، ادویه‌هایی مانند خردل، پودر فلفل قرمز، میخک، تخم کرفس، زیره، زعفران، نعناع، برگ گشنیز، شوید، گل جوز، پودر کاری، پودر پیاز، گیاهان خشک شده مثل جعفری، مرزنگوش، ترخون و آویشن و سبزیجاتی مانند قارچ‌ها، سویا، تربچه و لوبیا قرمز حاوی مس هستند.

۳. کشیدن سیگار

سیگار کشیدن هم موجب فرآیند اسیداتیو استرس و هم باعث کمبود مواد مغذی می‌شود که در نتیجه منجر به غیر فعال شدن ملانوسیت‌ها و سفیدی زودرس مو‌ها می‌گردد. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را محدود می‌کند که می‌تواند باعث کاهش جریان خون به فولیکول‌های مو شود و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این سموم موجود در سیگار می‌توانند به بخش‌هایی از بدن از جمله فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث زود سفید شدن مو‌ها شود.

دلیل های سفید شدن مو در جوانی

۴. استرس بیش از اندازه

امروزه زندگی به گونه‌ای است که بسیاری افراد از تکنولوژی‌هایی مانند گوشی همراه، لپ‌تاپ و تلویزیون بیش از حد استفاده می‌کنند؛ خواب ناکافی دارند و در نتیجه استرس و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.
برخی از پژوهشگران معتقدند که ارتباط مستقیمی بین استرس بالا و سفید شدن مو‌ها وجود دارد. استرس میزان رنگ‌دانه‌های مو را کاهش می‌دهد و درنتیجه باعث خاکستری شدن مو‌ها و در نهایت سفید شدن مو‌ها می‌شود. اگر در جوانی نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنید خوب است از همین حالا با ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن شرایط مساعد و آرامش بخشی برای خود به وجود بیاورید.

۵. ابتلا به بیماری

متاسفانه بیماری‌های زیادی وجود دارند که روی رنگدانه‌های مو تاثیر می‌گذارند.

  • کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید
  • کم‌خونی علت رایج سفیدی مو در نوجوانان
  • بیماری عروق کرونر
  • وجود عفونت یا آلرژی خاص
  • بیماری‌های خودایمنی مانند ویتیلیگو یا آلوپسی
  • مشکلات غده هیپوفیز
  • فشار خون بالا
دلایل سفیدی مو در جوانی

۶. عوامل خارجی

عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی می‌توانند سبب شوند فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد کرده و با گذشت زمان انباشته می‌شوند. این امر با رنگ‌زدایی از مو‌ها باعث خاکستری شدن و در نهایت سفید شدن آن‌ها می‌شوند.

۷. مواد شیمیایی

رنگ کردن بیش از اندازه مو‌ها و همچنین استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون‌ها و … ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود و یا می‌تواند با ایجاد عفونت یا آلرژی به طور غیرمستقیم موجب خاکستری شدن زودرس مو‌ها شود. عوامل دیگری مانند کلر موجود در آب استخر‌های شنا، و یا استفاده بیش از حد از شامپو‌های قلیایی نیز در سفیدی مو موثر است. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می‌دهد و سبب سفیدی زودرس مو شوند.

دلایل مهم در سفید شدن زودهنگام موها

آیا می‌توان سرعت سفید شدن مو را کم کرد یا از سفید شدن مو‌ها جلوگیری کرد؟

توانایی معکوس یا جلوگیری از مو‌های سفید به علت آن بستگی دارد. باید بدانید که اگر علت سفیدی مو‌ها ژنتیک باشد هیچ کاری نمی‌توانید برای جلوگیری از تغییر رنگ انجام دهید. اما در صورتی که به دیگر عوامل مربوط باشد می‌توان برای جلوگیری از سفیدی اقدامات لازم را انجام داد. یعنی با کاستن از استرس‌ها و ورزش کردن؛ درمان بیماری‌ها و کنترل وضعیت فعالیت غدد تیروئیدی و هیپوفیز در بدن؛ داشتن یک رژیم غذایی مناسب و رعایت تمام نکات نام برده می‌شود در بدن تعادل ایجاد کرد.

چه زمانی باید در این باره به پزشک مراجعه کرد؟

خوب است قبل از هر چیز برای چکاپ کامل بدن اقدام کرده و برای تشخیص به دکتر مراجعه کنید. درست است که تقریباً هیچ روش پزشکی برای از بین بردن مو‌های سفید هنگام جوانی وجود ندارد، ولی امروزه درمان‌های گیاهی و دارو‌های خانگی زیادی وجود دارند که برای مدتی کارایی دارد و می‌توانند سبب کاهش سرعت این امر شوند.

آیا می‌توان سرعت سفید شدن مو را کم کرد یا از سفید شدن مو‌ها جلوگیری کرد؟

سخن آخر

حالا که با دلایل سفید شدن مو در جوانی به طور کامل آشنا شدید خوب است اقدامی برای جلوگیری انجام دهید. اما توجه داشته باشید که این سفیدی به معنی زشتی یا پیر شدن نیست. امروزه رنگ موی خاکستری یکی از ترند‌های مد و فشن به حساب می‌آید. پس نیازی نیست برای پوشاندن این تار مو‌های سفید، هر ماه مو‌های خود را رنگ کنید و از طریق مواد مضر شیمیایی، سلامت آن‌ها را به خطر بیندازید. کافی است خود را به همین گونه که هستید دوست بدارید

یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدگی به مو، استفاده از ماسک‌های خانگی است. به عنوان مثال ماسک‌های آبرسان یکی از مهمترین گزینه‌ها هستند: پس هفت ماسک خانگی برای آبرسانی به مو را بخوانید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-برای جلوگیری از سفید شدن مو چه بخوریم؟

انواع توت: این میوه‌های ریز سرشار از ویتامین C هستند.
جگر: با کم‌خونی و کمبود آهن مبارزه می‌کند.
هویج: سرشار از ویتامین A است.
برگ‌های کاری: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن است.
اسفناج: در تولید ملانین کمک می‌کند.
تخم مرغ: سرشار از ویتامین B۱۲ است.
لوبیا: منبع غنی پروتئین است.

2-اصلی‌ترین علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟

براساس تحقیقات، ژنتیک عامل اصلی سفید شدن موها در جوانی است. ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام مو‌ها دارد. به وضوح تاثیر ژنتیک را در نسل‌های مختلف می‌توان دید. ژن‌های شما می‌توانند باعث ایجاد نقص و اختلال در سلول‌های تولیدکننده ملانین شوند و در نتیجه میزان تولید ملانین در سنین کم کاهش‌یافته و موهایتان سفید می‌شود.

3-آیا می‌توان سفید شدن مو را درمان کرد؟

وب است قبل از هر چیز برای چکاپ کامل بدن اقدام کرده و برای تشخیص به دکتر مراجعه کنید. درست است که تقریباً هیچ روش پزشکی برای از بین بردن مو‌های سفید هنگام جوانی وجود ندارد، ولی امروزه درمان‌های گیاهی و دارو‌های خانگی زیادی وجود دارند که برای مدتی کارایی دارد و می‌توانند سبب کاهش سرعت این امر شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید