آموزش استفاده از رنگ مو به حرفه ای‌ترین شکل

رنگ کردن مو

رنگ مو یکی از آن چیزهایی است که همه ما خانم‌ها حداقل یکبار با آن برخورد داشته‌ایم. درست است که همیشه کار را باید به دست کاردان سپرد. اما گاهی شرایط ایجاب می‌کند که خودتان دست به کار شوید. بنابراین برای اینکه یاد بگیرید چطور به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن از رنگ مو استفاده کنید، باید چند نکته مهم و اساسی را یاد بگیرید. بنابراین تا پایان این گزارش با من همراه باشید.

کاتالوگ رنگ مو را چگونه رمزگشایی کنیم؟

اولین قدم برای اینکه بتوانید کار با رنگ مو را یاد بگیرید، این است که کاتالوگ‌های رنگ مو را بشناسید. در کاتالوگ‌ها معمولاً عکس و شماره رنگ موها درج شده است. شاید فکر کنید که با نگاه کردن به رنگ‌ها و خریدن شماره رنگ دلخواهتان کار تمام شده است! خیر! قضیه به این سادگی‌ها نیست. رنگ موی انتخابی شما ممکن است روی موهایتان همان نتیجه مشابه با کاتالوگ را ندهد. چرا که در این کاتالوگ‌ها، رنگ موها بر پایه رنگ سفید یا پایه شماره 10 در نظر گرفته می‌شوند. اما موهای شما در خیلی از موارد در پایه 10 نیستند. به همین دلیل است که نتیجه متفاوت خواهد بود.

چند نکته مهم در مورد انتخاب رنگ مو:

بنابراین در اینجا چند نکته کوتاه اما مفید در مورد انتخاب رنگ آورده‌ام:

  • اگر موهای تیره (مشکی یا خرمایی) دارید و به دنبال رنگ موی روشن (مثلا شماره 6 یا 7) هستید بهتر است رنگ‌های 9، 10 یا 11 انتخاب کنید.
  • اگر رنگ موهای کمی روشن است (عسلی یا قهوه ای روشن) و رنگ موهای روشن (مثلا 8،9 یا 10) میخواهید، رنگ‌های شماره 10، 11 یا 12 مناسب شماست.
  • اگر موهای تیره دارید و به دنبال رنگ‌های روشن (9 یا 10) هستید، حتماً باید دکلره کنید.
  • کرم‌های روشن کننده (000) موهای شما را فقط دو تا سه درجه روشن می‌کنند. این کرم‌ها معمولاً روی موهای دکلره شده اثر روشن‌کنندگی بیشتر ندارند.
  • برای از بین بردن تناژ سبز از رنگ‌های قرمز و برای خنثی کردن رنگ زرد از تناژهای بنفش کمک بگیرید.

توصیه می‌کنم برای آشنایی با شماره‌ها و ساختار رنگ موها این گزارش را از دست ندهید: راهنمای انواع رنگ مو با عکس و شماره ؛ به یک کاتالوگ‌خوان حرفه‌ای تبدیل شوید

رنگ مو

چه رنگ مویی بخریم؟

یکی از سوال‌های اساسی در مورد رنگ مو این است که اساساً کدام رنگ مو مناسب است؟ پاسخ به این سوال کار ساده‌ای نیست. چرا که به میزان زیادی به تجربه شخصی شما یا دانش آرایشگرتان وابسته است. بنابراین برای این که به جواب برسید باید کمی تحقیق کنید. برای اینکه بهتر متوجه شوید این گزارش را حتماً بخوانید: معروف‌ترین مارک‌ های رنگ مو را بشناسید؛ رنگ موی ایرانی بخریم یا خارجی؟

رنگ کردن مو در خانه

وسایل مورد نیاز برای رنگ کردن موها

اگر می‌خواهید رنگ موی حرفه‌ای داشته باشید، باید ابزارهای حرفه‌ای هم داشته باشید. البته لازم نیست وسایل گران‌قیمت تهیه کنید. یک عدد برس نرم و سبک، یک کاسه مخصوص رنگ، پیشند و دستکش، کلاه رنگ و نرم‌کننده تمام چیزهایی است که برای رنگ کردن موهایتان به آنها نیاز دارید. توصیه میکنم در اولین فرصت حتماً همه یا بخشی از این وسایل را بخرید.

تجهیزان رنگ مو

معرفی اکسیدان‌های مورد نیاز رنگ مو

اگر با رنگ مو سروکار دارید حتماً می‌دانید که اکسیدان یک عضو مهم و جدانشدنی رنگ موهاست. اکسیدان در واقع پیش‌برنده فرآیند شیمیایی رنگ کردن است. در واقع اکسیدان باعث باز شدن کوتیکول‌های مو و پاک کردن دانه‌های رنگ موی قبلی شده و شرایط را برای جایگزین کردن رنگدانه‌های جدید فراهم می‌کند. این محلول‌های شیمیایی که به آنها پراکسید هیدروژن هم گفته می‌شود، با شماره‌های مختلفی شناخته می‌شوند. معروف‌ترین سیستم شماره‌گذاری اکسیدان‌ها از عدد 1 تا 3 است. اکسیدان شماره 1 در واقع 6 درصد حجمی، اکسیدان 2، 9 درصد حجمی ‌و اکسیدان شماره 3، 12 درصد حجمی ‌است. (این اکسیدان‌ها به ترتیب با شماره‌های 20، 30 و 40 هم نامگذاری می‌شوند.)

اکسیدان شماره 1 ضعیف‌ترین و اکسیدان شماره 3 قوی‌ترین شماره است. قدرت اکسیدان در واقع به میزان روشن‌کنندگی آن گفته می‌شود. در واقع یک رنگ موی خاص، با اکسیدان شماره 1 به مراتب رنگ تیره‌‌تری نسبت به اکسیدان 3 به جای خواهد گذاشت. البته این به آن معنا نیست که شما می‌توانید با خیال راحت از اکسیدان قوی شماره 3 استفاده کنید. این اکسیدان می‌تواند باعث سوختگی و آسیب شدید به موها شود. بنابراین استفاده خانگی از اکسیدان‌های شماره 2 و 3 به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. برای رنگ موهای خانگی فقط از اکسیدان شماره 1 استفادع کنید.

انواع اکسیدان های خارجی

رنگ کردن ریشه‌های مو

یک نکته جالب در مورد ریشه‌ها این است که به دلیل جوان بودن این قسمت از مو و همچنین نزدیک بودن به پوست سر زودتر از سایر قسمت‌ها رنگ می‌گیریند. چرا که گرمای پوست سر به فرآیند شیمیایی رنگ گرفتن مو کمک بسیار زیادی می‌کند. پس اگر می‌خواهید ریشه‌های روشن داشته باشید بهتر است ابتدا رنگ را روی ساقه‌ها بزنید و بعد از گذشت 30 دقیقه سراغ ریشه‌ها بروید. برای تیره کردن ریشه‌ها، رنگ تیره را می‌توانید از ریشه‌ها شروع کنید. خوب است بدانید که تیره کردن ریشه‌های مو به تضاد رنگی و جذاب شدن رنگ موی شما کمک زیادی می‌کند.

رنگ کردن ریشه های مو

تقسیم بندی موها قبل از رنگ مو

یکی از کارهای اساسی برای رنگ کردن موها این است که موهایتان را به خوبی تقسیم‌بندی کنید. این کار را بهتر است با شانه دم سوزنی انجام دهید. ساده‌ترین حالت تقسیم‌بندی مو، تقسیم‌بندی استوایی است. به این صورت که فرق سر را پشت کاملا باز کنید تا موها به دو دسته چپ و راستی تقسیم شوند. سپس از بالای سر از قسمت خط گوش‌ها به دو دسته عمودی تقسیم کنید. در این حالت چهار دسته موی مساوی دارید.

تقسیم بندی مو برای رنگ

شروع رنگ کردن موها

قدم اول: برای رنگ کردن موها قبل از هرچیز بهتر است یک لباس کهنه بپوشید. سپس پیشبند مخصوص رنگ بندید. حالا قسمت‌های پیشانی، گوش‌ها و پشت گردن خود را با وازلین کاملاً چرب کنید (این کار به جلوگیری از رنگی شدن پوست کمک می‌کند).

قدم دوم: رنگ یا رنگ‌های انتخابی خود را به مقدار مناسب درون کاسه رنگ بریزید. (برای موهای بلند حدوداً به 30 تا 50 گرم رنگ و برای موهای متوسط به 15 تا تا 20 گرم رنگ نیاز دارید.) رنگ‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. اگر لازم است واریاسیون مورد نظر خود را به اندازه 2 تا 5 گرم اضافه کنید.

قدم سوم: برای اضافه کردن اکسیدان دقت کنید که همیشه نسبت اکسیدان به رنگ مو باید 2 به 1 باشد. یعنی اکسیدان باید به میزان 2 برابر رنگ مو در نظر گرفته شود. بنابراین دو برابر اکسیدان اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید تا یکدست شود.

قدم چهارم: رنگ کردن ساقه‌های مو را از قسمت پشت سر شروع کنید. این کار به یکدست شدن رنگ مو کمک می‌کند. از گروه‌های تقسیم‌بندی شده، هربار یک لایه نازک جدا کرده و کاملاً به رنگ آغشته کنید. سعی کنید این کار با سرعت و دقت انجام دهید.

قدم پنجم: بعد از اینکه تمام قسمت‌های سر را رنگ کردید، با یک کلاه رنگ نایلونی یا کیسه فریزر، موها را به خوبی بپوشانید. اجازه دهید رنگ به مدت 45 دقیقه روی مو بماند. سپس با آب ولرم و نرم کننده شسشتو دهید.

رنگ کردن موهای سفید با تکنیک مردانساژ           

اگر موهای سفید لجبازی دارید که به راحتی رنگ نمی‌گیرند، باید کمی خلاقیت به خرج داده و از روش‌های جدید کمک بگیرید. یک روش جالب برای رنگ کردن موها تکنیک مردانساژ است. برای این کار قبل از شروع رنگ کردن موها بهتر است قسمت‌های سفید مو را با کمک پنبه آغشته با اکسیدان، ماساژ دهید. موهای سفید را با کمک پنبه به اکسیدان آغشته کرده و اجازه دهید اکسیدان 10 دقیقه روی این موها بماند. سپس با یک دستمال تمیز پاک کنید. حالا با یک رنگ موی یک یا دو درجه تیره‌تر از رنگ موی خودتان این قسمت‌ها رنگ کنید. سپس اقدام به رنگ کردن سایر قسمت‌ها کنید.

رنگ کردن موهای سفید

در آخر

توجه داشته باشید که رنگ کردن موها در خانه با روش‌های غیراصولی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موهای شما وارد کند. همچنین دکلره کردن موها در خانه به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است در اکثر موارد رنگ و دکلره کردن موها را به یک فرد حرفه‌ای واگذار کنید. همچنین مراقبت از موهای رنگ شده را جدی بگیرید. به خاطر داشته باشید که زیباترین موها، موهای سالم و براق هستند.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-از کجا بفهمیم رنگ مو روشن به ما می‌آید یا نه؟

تصور غلطی که در مورد رنگ موی روشن وجود دارد این است که این رنگ ممکن است باعث بالاتر رسیدن سن شما شود! خیالتان راحت باشد. اگر رنگ موی روشن خود را به درستی انتخاب کنید این اتفاق نخواهد افتاد. به عنوان مثال اگر رنگ پوست شما گندمی یا سفید است یک رنگ موی روشن با تناژ صورتی یا بنفش می‌تواند چهره شما را دگرگون کند بدون اینکه باعث افزایش سن شما شود. از طرفی به افراد با رنگ پوست زیتونی توصیه میکنم رنگ موهای گرم مثل نسکافه‌ای روشن را امتحان کنند.

2-بهترین رنگ‌ موهای دخترانه کدامند؟

بلوند نسکافه‌ای، بلوند شکلاتی روشن، بلوند شنی، بلوند کاراملی و رنگ گردویی روشن از جمله بهترین رنگ موهای دخترانه هستند. رنگ موهای قهوه‌ای روشن و متوسط هم می‌توانند به عنوان رنگ موی دخترانه مورد استفاده قرار بگیرند.

3-رنگ موهای فانتزی چقدر ماندگاری دارند؟

بیشتر رنگ موهای فانتزی که به صورت شامپو، ژل یا واکس مو تولید می‌شوند، ماندگاری کمی دارند. این رنگ موها نهایتاً ده روز یا به عبارت دیگر تا 3 یا 5 بار شسشتو باقی می‌مانند. دقت داشته باشید که بیشتر رنگ‌های فانتزی فقط مناسب موهای دکلره شده هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید