دلایل ریزش مو در بارداری و شیردهی و روش‌های پیشگیری و درمان آن

ریزش مو در بارداری و شیردهی

یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ریزش مو‌ها است. هرچند این اتفاق در این دوران امری طبیعی است، ولی باز هم می‌تواند باعث ناراحتی و استرس برخی از مادران شود. دلیل اصلی ایجاد این عارضه تغییرات و نوسانات هورمونی است، ولی اگر می‌خواهید با تمام دلایل آن و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان ریزش مو در بارداری و شیردهی آشنا شوید حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

آیا ریزش مو در دوران بارداری و بعد از زایمان طبیعی است؟

جواب این سوال مثبت است. ریزش موی سر در دوران بارداری و بعد از زایمان امری شایع در زنان به شمار می‌رود. سه ماه اول دوران بارداری سطح هورمون‌های بدن شخص باردار بالا می‌رود و این هورمون‌ها بر روی ریشه‌های مو تأثیرگذار خواهد بود و باعث می‌شود تعداد مو‌های در حال رشد بیشتر از مو‌های فاز استراحت باشد. همچنین دو تا چهار ماه بعد از زایمان شما دچار ریزش مو می‌شوید. حتی ممکن است تا ۲۴ هفته هم ادامه داشته باشد، اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت مو‌ها به حالت طبیعی برمی گردد و ریزش مو‌ها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل بازمی گردد. این حالت فاز تلوژن یا آلوپسی بعد از زایمان نامیده می‌شود و امری طبیعی است.

آیا ریزش مو در دوران بارداری و بعد از زایمان طبیعی است؟

دلایل ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی

همانطور که گفتیم اولین و مهمترین دلیل ریزش مو در این دوران تغییرات هورمونی است، اما در ادامه با دیگر دلایل مهم نیز آشنا خواهید شد.

مشکلات تیروئید

اختلالات تیروئیدی ازجمله پرکاری و کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث ریزش مو در دوران بارداری شود که البته تشخیص آن در دوران بارداری دشوار است. باید برای تشخیص درست حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

انواع بیماری‌ها

در برخی موارد، زنان باردار دچار بیماری‌هایی مانند دیابت حاملگی یا آلودگی با کرم حلقوی یا عفونت قارچی می‌شوند که می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برخی از دارو‌های مورد استفاده در درمان فشارخون بالا یا افسردگی نیز احتمال ریزش مو را در این دوران افزایش می‌دهد.

ژنتیک

ریزش مو‌ها با زمینه ژنتیکی یکی از علل ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی است. اگر مادر شما در دوران بارداری دچار ریزش مو شده باشد شما نیاز با احتمال بالا این وضعیت را تجربه خواهید کرد.

کمبود آهن

اکثر زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن قرار دارند. این اتفاق زمانی می‌افتد که تعداد گلبول‌های قرمز برای دریافت اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن کافی نباشند. این مسئله می‌تواند باعث ریزش مو و علائم دیگری مانند خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و سردرد شود.

تغذیه نامناسب

با شروع دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن و رژیم غذایی زنان باردار رخ می‌دهد. بی‌میلی نسبت به بسیاری از مواد غذایی علاوه بر ایجاد خطر برای جنین ممکن است باعث تحت تأثیر قرار دادن مو‌های شما شود و ریزش مو را تجربه کنید. طبق گزارش‌ها خانم‌هایی که در طول بارداری به‌طور مداوم دچار تهوع می‌شوند بیش از سایرین دچار ریزش مو را تجربه می‌کنند، زیرا نمی‌توانند به‌اندازه کافی ویتامین‌ها و مینرال‌های موردنیاز بدن را جذب کنند. همچنین رژیم غذایی ضعیف و کمبود‌های غذایی مهم‌ترین عامل ریزش مو در دوران شیردهی است.

ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی

چگونه از ریزش مو ناگهانی در دوران بارداری و شیردهی پیشگیری و جلوگیری کنیم؟

مراقبت درست از مو‌ها

اولین و مهمترین کاری که باید هر خانمی انجام دهد مراقبت از مو‌ها است. منظور از مراقبت رسیدگی به مو‌ها و استفاده از ماسک‌های مخصوص مو است. همچنین در ادامه راه‌های مراقبت درست از مو آورده شده است:
۱. استفاده از شامپو‌های مناسب و حجم دهنده
۲. برای مو‌های نازک از نرم کننده‌های مناسب استفاده کنید.
۳. بیش از یک بار در روز شانه نزنید.
۴. بهتر است در دوران بارداری و شیردهی رنگ کردن مو را کاهش دهید.
۵. مو‌های خود را زمانی که خیس بوده شانه نکنید و با کش نبندید.
۶. حرارت دادن به مو‌های خود با سشوار یا بیگودی را کاهش دهید.
۷. هر بار قبل و بعد از حمام از روغن نارگیل استفاده کنید.
۳۰ دقیقه قبل از حمام کمی روغن نارگیل به کف سر تا پایین مو‌ها بمالید. بعد از حمام تنها انت‌های مو‌های خود را چرب کنید.

چگونه از ریزش مو ناگهانی در دوران بارداری و شیردهی پیشگیری و جلوگیری کنیم؟

استفاده از انواع ماسک

۱) سفیده تخم مرغ

استفاده از این ماسک مقاومت مو‌ها را بالا برده و باعث نرم شدن و درخشندگی و استحکام مو‌ها می‌شود.
ماسکی حاوی سفیده تخم مرغ، یک قاشق چای خوری عسل و روغن زیتون تهیه کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی مو‌های خود بمالید. سپس مو‌ها را با آب ولرم بشویید.

۲) ماسک آلوئه ورا

این ماسک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و باعث تقویت و رشد مو‌ها می‌شود.
هفته‌ای سه بار ژل آلوئه ورا را به مدت ۳۰ دقیقه به پوست سر مالیده و سپس آبکشی کنید.

۳) تخم شنبلیله

این ماده غذایی رشد مو را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. همچنین باعث نرمی و استحکام مو می‌شود.
تخم شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کرده و سپس آن را آبکش کنید. از محتویات آن خمیری درست کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه روی سر و مو‌های تان بمالید. سپس از آب شنبلیله که قبلاً جدا کرده اید برای شستن و آبکشی موهایتان استفاده کنید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

استفاده از انواع ماسک

۴) کشک

کشک یک نرم کننده طبیعی عالی می‌باشد که از ریزش مو‌ها نیز جلوگیری می‌کند. همچنین باعث ارتقای کیفیت مو‌ها نیز می‌شود.
کشک را با کمی ماست مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه روی سر خود بمالید.

۵) ماسک روغن کرچک

این روغن سرشار از اسید چرب امگا ۹ است که به رشد مو و مرطوب شدن آن کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
ابتدا روغن بادام و یا نارگیل را گرم کرده و سپس آن را با روغن کرچک به خوبی مخلوط کنید. سپس به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به سر خود مالیده و ماساژ دهید.

تغذیه مناسب

یکی از مهمترین اصولی که در دوران بارداری و شیردهی باید رعایت کنید داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های سالم در رژیم غذایی شما بهترین راه برای اطمینان از به دست آوردن تمام مواد مغذی توسط بدن شما است. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. همچنین وجود مواد زیر به اندازه کافی در بدن شما ضروری است.

۱- پروتئین

اساس و پایه‌ی نیاز بافت‌های بدن مانند مو، ناخن، پوست و … پروتئین است که در موادی مانند انواع گوشت (مرغ، ماهی و گوشت قرمز)، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. همچنین در مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماکارونی و سبزی‌ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.

تغذیه مناسب

۲- کلسیم و منیزیم

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم هستند. زنان باردار و شیرده باید به طور روزانه این مواد و همچنین مکمل کلسیم مصرف کنند و مصرف سایر غذا‌های غنی از پروتئین را نیز افزایش دهند.

۳- ویتامین‌های گروه B

یکی از راه‌های درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین‌های B، ویتامین B۶ و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می‌شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غنی از ویتامین B موز، دانه آفتابگردان، ماهی، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشک، گوشت، غلات سبوس دار، گوشت، مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم است.

تغذیه مناسب

۴- آنتی اکسیدان‌ها

منظور از آنتی اکسیدان‌ها روی، سلنیوم، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن است که در سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز وجود دارند.

۵- امگا سه و ید

این دو ماده در غذا‌های دریایی، دانه‌ها و مغز‌ها وجود دارند که کمبود آن‌ها روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و حتی می‌توانند سبب بروز افسردگی شوند. پس توصیه می‌شود در دوران بارداری و بعد از زایمان حتما مکمل‌های امگا سه بدون جیوه استفاده شود.

کاهش استرس

یکی از مهمترین موارد ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی وجود انواع استرس و نگرانی‌ها در مادر است. بدین ترتیب حتی الامکان از استرس و اضطراب دوری کنید. استفاده از کلاس‌های یوگا، پیاده روی، کتاب خواندن و استراحت باعث کاهش نگرانی می‌شود. معمولا با کاهش استرس می‌توان تا حدود زیادی مشکل ریزش مو در دوران شیر دهی را کاهش داد.

کاهش استرس

حرف آخر

امیدواریم از خواندن این مقاله و آشنایی با نکات ریزش مو در بارداری و شیردهی لذت برده باشید. به طور کلی می‌بینید که با باردار و بچه دار شدن باید تغییرات اساسی در شیوه زندگی خود ایجاد کرد. پس در صورتی که کاملا امادگی چنین تغییراتی را دارید اقدام به بچه دار شدن کنید. همچنین در این دوران اگر ریختن مو در شما شدید شده و مقدار زیادی مو از دست می‌دهید به هیچ عنوان از قرص و دارویی استفاده نکرده و حتما با پزشک خود تماس بگیرید

در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم از مطلب «پرپشت شدن مو با ده‌ها روش موثر؛ درمان‌های خانگی تا روش‌های پزشکی» نیز دیدن کنید.

آیا شما نیز با مشکلات مو در دوران بارداری و شیردهی مواجه بوده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا ریزش مو در دوران بارداری و بعد از زایمان طبیعی است؟

جواب این سوال مثبت است. ریزش موی سر در دوران بارداری و بعد از زایمان امری شایع در زنان به شمار می‌رود. سه ماه اول دوران بارداری سطح هورمون‌های بدن شخص باردار بالا می‌رود و این هورمون‌ها بر روی ریشه‌های مو تأثیرگذار خواهد بود و باعث می‌شود تعداد مو‌های در حال رشد بیشتر از مو‌های فاز استراحت باشد. همچنین دو تا چهار ماه بعد از زایمان شما دچار ریزش مو می‌شوید. حتی ممکن است تا ۲۴ هفته هم ادامه داشته باشد

2-دلایل ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی چیست؟

اولین و مهمترین دلیل ریزش مو در این دوران تغییرات هورمونی است.مشکلات تیروئیدی، مسائل ژنتیکی و کمبود آهن از دیگر مواردی است که ممکن است باعث ریزش مو در بارداری و شیردهی بشود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید