همه چیز درباره درمان سفیدی مو با پروملانین

روش درمان سفیدی مو

سفیدی موها یکی از مشکلاتی است که در گذشته تنها به علت بالا رفتن سن، رخ می‌داد. امروزه دلایل دیگری هم برای سفید شدن موها وجوددارد. استرس، مشکلات خود ایمنی، مشکلات تیروئید، کمبود برخی ویتامین‌ها و … همگی در این امر، دخیل هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با روش درمان سفیدی مو با پروملانین، آشنا سازیم.

چرا موها سفید می‌شود؟

علت اصلی سفید شدن موها کاهش رنگدانه یا همان ملانین مو می‌باشد. این موضوع به علت بالا رفتن سن، تغذیه نادرت و عوامل ژنتیکی دیگر،‌‌‎‌ رخ می‌دهد. اگرچه روزانه تبلیغات زیادی در زمینه درمان سفیدی مو می‌بینیم اما متاسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. در واقع تا به امروز هیچ گونه دارویی از نظر علمی برای درمان سفیدی مو، کشف نشده است. استفاده از قرص‌های ویتامین و انواع و اقسام شامپو هم نمی تواند این مشکل را به طور کامل، برطرف کند.

سفید شدن موها بعد از دهه سوم زندگی امری طبیعی است. در صورتی که این عارضه قبل از ۲۰ سالگی رخ دهد؛ به آن سفیدی زودرس می گوییم. عواملی مثل ژنتیک، استرس‌های عصبی و برخی از بیماری‌ها از علت‌های اصلی سفدیدی زودرس مو می‌باشند. سفیدی موها احتمال ایجاد مشکلاتی مثل عدم اعتماد به نفس کافی را به دنبال دارد. برخی از روش‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند روند سفید شدن موها را به تعویق اندازد. استفاده از پیاز و آبلیمو، روغن نارگیل و لیمو، جینسینگ یا روغن بادام، از درمان های مفید در این زمینه است.

درمان سفیدی مو با پروملانین

همانطور که گفتیم ملانین ماده اصلی است که در حفظ رنگ طبیعی موها نقش مهمی دارد. برخی از داروها حاوی این ماده می‌باشد که با مصرف آن‌ها ملانین در ریشه مو تحریک می‌شود. این دارو به صورت آزاد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و می‌تواند تا حدی رنگ طبیعی را به موها بازگرداند. البته این دارو با اسامی مختلفی وجود دارد. قرص ملانکور یکی دیگر از داروهای حاوی ملانین است.

به جز مصرف دارو راهکارهای ساده‌تری هم برای کاهش روند سفید شدن موها، وجود دارد. این راهکارها شامل موارد زیر می شود:

مصرف کافی ویتامین ها: استفاده از فست فودها و غذاهای ناسالم باعث می‌شود به مرور زمان بدن با کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، روبرو شود. کمبود ویتامین‌هایی که در شادابی و زیبایی شما نقش اساسی دارند به مرور باعث می‌شود نشانه‌های پیری زودرس در چهره و موهای شما، پدیدار گردد. در بین ویتامین‌ها، ویتامین B12 برای سلامتی مو و پوست، ضروری است. زمانی که بدن با کمبود این ویتامین مواجه شود؛ دچار مشکلاتی همچون سفیدی زودرس و ریزش موها می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌توانید مواد غذایی طبیعی که حاوی این ویتامین هستند، مصرف کنید. گوشت گوساله، سبزیجات، آجیل، لبنیات، تخم‌مرغ و مرغ، میوه جات و ماهی حاوی مقدار قابل توجهی از این ویتامین هستند.

ویتامین H آن بیوتین هم گفته می‌شود یکی دیگر از ویتامین‌های مهم برای رنگدانه‌های مو است. از مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به خیار، جو و بادام، اشاره کرد.

روغن بادام

ترک سیگار

اگر سیگار کشیدن به یک عادت روزمره شما تبدیل شده است؛ باید منتظر سفید شدن موها زیر ۳۰ سالگی باشید. سیگار‌کشیدن از اصلی‌ترین عوامل سفیدی زودرس مو، می‌باشد. نه تنها کشیدن سیگار بلکه استفاده از دخانیات دیگر مثل قلیان و پیپ هم سفیدی مو را به دنبال دارد. پس اگر داشتن یک ظاهر مناسب برایتان اهمیت دارد؛ بهتر است هر چه زودتر یک تصمیم جدی در خصوص ترک سیگار بگیرید.

کاهش اضطراب و استرس

به راستی که استرس و اضطراب مادر تمام بیماری‌ها هستند و سفید شدن موها هم از این قاعده مستثنی نیست چرا که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد استرس زیاد باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود. اگر دچار این مشکل هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه و تحت درمان، قرار گیرید. با برطرف شدن اضطراب می‌توان شاهد کم شدن مشکلات جسمی و روحی دیگر هم بود.

رژیم غذایی مناسب

همانطور که گفتیم داشتن یک برنامه غذایی مناسب که حاوی میزان کافی از ویتامین‌ها باشد می‌تواند تاثیر مهمی در رفع سفیدی موها، داشته باشد. علاوه بر این، مصرف پروتئین هم به این منظور توصیه می‌شود چرا که ساختار مو خود از پروتئین می‌باشد. تخم ‌مرغ یکی از در دسترس‌ترین مواد غذایی حاوی پروتئین است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند به منظور تامین پروتئین کافی روزانه یک عدد تخم مرغ به صورت آب پز، مصرف گردد.

مصرف مکمل آهن

به راستی کمبود آهن یکی از اصلی‌ترین عوامل سفید شدن موهاست. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از ناکافی بودن آهن در بدن خود؛ آزمایش خون داده و منتظر نتیجه آن، باشید. در صورتی که با کمبود آهن مواجه شده باشید؛ پزشک برای شما داروهای مکمل مثل فولیک اسید را تجویز خواهد کرد.

عدم استفاده از محصولات شیمیایی

این یک واقعیت است که استفاده مواد شیمیایی مثل رنگ مو به تدریج باعث سفیدی موها و شکنندگی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، برخی از محصولات آرایشی مثل ژل مو یا واکس مو هم اگر به طور مداوم استفاده شوند، به موها آسیب می‌رسانند. پیشنهاد می‌شود به جای این گونه مواد از جایگزین‌های خانگی و طبیعی، استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید به جای استفاده از ژل مو، از ژل کتیرای خانگی که از گیاه کتیرا به دست می‌آید و برای تقویت موها موثر است، استفاده کنید.

علاوه بر این، استفاده از وسایل حرارتی که به منظور حالت‌دهی موها استفاده می‌شود هم در طولانی مدت باعث صدمه به موها می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌شود از وسایلی مثل اتوی مو یا فرکننده‌ موها تنها در صورت ضرورت و به دفعات کم، استفاده شود.

ماساژ پوست سر

ماساژ دادن پوست سر جریان خون را در سر افزایش داده و در نتیجه باعث شاداب‌تر شدن موها می‌شود. ماساژ پوست سر اگر به طور منظم انجام شود حتی می‌تواند معضلاتی مثل ریزش مو را درمان کند. بهتر است این ماساژ با استفاده از یکی از روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل یا روغن بادام، انجام شود تا علاوه بر افزایش گردش خون، مواد مغذی مورد نیاز برای موها، تامین گردد.

با دیگر روش‌های درمان سفیدی موی سر، آشنا شوید: ۳۱ روش رفع سفیدی موی سر، از راهکارهای تغذیه‌ای تا روش‌های درمانی

درمان سفیدی مو

سخن پایانی

در این مقاله با درمان سفیدی مو با پروملانین، آشنا شدید. همانطور که گفتیم این موارد تنها به بهتر شدن وضعیت موهای شما کمک می‌کنند و از درمان های قطعی برای سفیدی موها محسوب نمی‌شوند. مصرف داروی پروملانین می‌تواند در این زمینه موثر باشد اما به صورتی که به طور مداوم و تحت نظر پزشک، مصرف گیرد. البته سفید شدن موها آنقدرها هم که تصور می‌کنید ناخوشایند نبوده و یک امر طبیعی محسوب می شود که به چهره زیبای خاصی می‌بخشد. با این وجود اگر باز هم قصد جنگیدن با موهای سفیدتان را دارید باید روش‌های مراقبتی را بیشتر از قبل برای موهایتان به کار گیرید و در کنار آن یک تغذیه سالم به دور از اضطراب و استرس، داشته باشید. با رعایت این موارد می‌توان انتظار موهایی سالم و شاداب با رنگ طبیعی را داشت.

آیا سفید شدن زودرس موها مشکل شما هم هست؟ در قسمت نظرات می‌توانید سوالات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا سفیدی مو درمان دارد؟

متاسفانه سفید شدن موها هیچ درمانی ندارد و بدون بازگشت است. بهترین راه جلوگیری از سفید شدن آنهاست. داشتن رژیم غذایی صحیح، کنار گذاشتن عادت‌های غلط، سبک زندگی سالم و دوری از استرس بهترین روش جلوگیری از سفید شدن زودرس موهاست.

2-قرص ملانوکور چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص ملانوکور که ابداع جدید دانشمندان فرانسوی است از ویتامین‌ها و عناصر مغذی تشکیل شده است به جلوگیری از سفید شدن موها کمک می‌کند. این قرص باید به صورت روزانه مصرف شود و هنوز گزارشی مبنی بر عوارض خطرناک این دارو منتشر نشده.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید