تونیک مو در چند قدمی شما؛ بهترین روش‌های ساخت معجون برای مو

تونیک مو

تونیک‌ مو از جمله معدود مواد آرایشی و بهداشتی است که تاریخچه‌ش به آقایان برمی‌گردد. در دهه‌های 50 و 60 میلادی، تقریباً در سبد وسایل بهداشتی همه مردان تونیک‌های مو پیدا میشدند. در دهه‌های بعدی تونیک‌ها کم‌کم از یادها رفته و حالا دوباره به بازار محصولات آرایشی و بهداشتی برگشته‌اند. درست است که امروزه انواع مختلفی از تونیک‌ها در بازار وجود دارند، اما شما هم می‌توانید بهترین و موثرترین تونیک مو را در آشپزخانه‌تان تهیه کنید. بنابراین در این مقاله قصد دارم طرز تهیه انواعی از تونیک‌ها برای داشتن موهایی شاداب و سالم به شما آموزش دهم.

تونیک مو چیست؟

تونیک‌ها معمولاً به صورت محلول و مایع هستند اما بعضی از شرکت‌ها، تونیک‌ها ‍‍‍پمادی یا روغنی هم تولید می‌کنند. کاربرد اصلی آنها برای آبرسانی و تعذیه سلول‌های ‍پوست سر و فولیکول‌های مو است. بنابراین تعجبی ندارد که آقایان بیشتر از خانم‌ها به آن نیاز ‍پیدا کنند. از طرفی تونیک‌ها جنبه‌های آرایشی هم دارند، مثلا موها را درخشان‌تر کرده و ظاهر چسبناک به آن می‌دهند چرا که این علایم، نشان دهنده سلامت مو است. امروزه انواع مختلفی از محصولات تقویتی مو به خصوص تونیک‌ها در بازار وجود دارند، اما در این گزارش با طرز تهیه چند نوع تونیک خانگی آشنا می‌شوید. با من همراه باشید.

تونیک خانگی

تونیک مو زنجبیل

همانطور که می‌دانید آب ‍پیاز یکی از بهترین تونیک‌های طبیعی برای تقویت رشد موهاست. اما از آنجا که بوی تند آن به مذاق همه خوش نمی‌آید، زنجبیل جایگزین فوق‌العاده‌ایست. عصاره زنجبیل باعث افزایش گردش خون در ناحیه ‍پوست سر شده و به این‌ترتیب فولیکول‌های مو در این ناحیه به خوبی تغذیه می‌شوند. برای تهیه آن کافی است مقداری زنجبیل را دم کنید، دمنوش زنجبیل را در یک بطری اسپری نگهداری کنید. هفته‌ای یکبار به پوست سر اسپری کنید تا نتیجه بگیرید. گفتنی است که تونیک زنجبیل پرفروش‌ترین تونیک مو در بازار است.

زنجبیل

تونیک روغن نارگیل و سرکه سیب برای رشد مو

 یکی از بهترین تونیک‌هایی که ‍پیدا کرده‌ام، تونیک روغن نارگیل و سرکه سیب است. این تونیک برای درمان خشکی مو و ریزش آن بسیار مناسب است. اگر شوره خشک دارید یا حتی ساقه‌های موهایتان هم دچار معضل خشکی است، حدود ۱ یا ۲ قاشق سرکه سیب را با ۲ تا ۳ قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را درون یک عدد بطری شام‍پو بریزید. هفته‌ای یکبار از این محلول برای درمان ریزش و خشکی مو استفاده کنید. این محلول همانطور که متوجه شدید برای درمان ریشه و ساقه مو به طور همزمان کاملاً مناسب است.

تونیک مو

روغن خردل و دانه شنبلیله معجون رشد مو

من اسم این تونیک را معجون شگفت انگیز گذاشته‌ام. دانه‌های شنبلیله درمانگران متواضعی هستند که به بهبود بسیاری از مشکلات گوارشی، مثل مسومیت، خونریزی معده، سوءهاضمه، شوره سر، ریزش مو، خشکی پوست و موارد بسیار دیگر کمک می‌کنند. از طرفی روغن خردل به درمان التهاب پوست سر کمک کرده و باعث میشوند موها صاف، درخشان و ضخیم‌تر شوند. برای تهیه این تونیک فقط کافی است که مقدار 3 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را درون یک فنجان روغن خردل بریزید. حالا آن را با مقدار مناسبی آب گرم کنید. سپس دانه‌های شنبلیله را له کرده  روی پوست سر بمالید. دانه‌های باید به مدت دو ساعت روی پوست بمانند. روغن خردل را هم قبل از هر بار حمام روی موها اسپری کنید. یادتان باشد که روغن خردل طبع گرمی‌دارد بنابراین هنگام شستن موها حتما از آب سرد استفاده کنید.

روغن خردل

روغن زیتون و عسل برای درمان گره مو

اگر موهایتان مرتبا گره می‌خورند احتمالاً از خشکی شدید رنج می‌برید. من پیشنهاد میکنم برای از بین بردن گره‌های مو روغن زیتون را امتحان کنید. بنابراین مقدار 5 تا 7 قطره عسل را درون یک بطری حاوی 6 قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید. این ترکیب به عنوان یک روان‌کننده عالی عمل می‌کند. روغن زیتون سرشار از امگا و ویتامین E است که به ‌ترمیم کوتیکول‌های شکسته مو هم کمک می‌کند. ‍‍پوست سر و کل موها را قبل از هر بار حمام به این ترکیب آغشته کنید. روغن باید به مدت دو ساعت قبل از حمام روی موها بماند. اگر از یک نایلون و حوله گرم برای ‍پوشاندن موها استفاده کنید تأثیر آن دو برابر می‌شود. فقط این نکته را بخاطر داشته باشید که مقدار عسل زیاد نباشد چون بسیار چسبنده می‌شود.

عسل

شیر و روغن بادام برای درمان ریزش مو

یکی دیگر از تونیک‌های ریزش مو که به راحتی در دسترس است، محلول شیر و روغن بادام است. سه قاشق چایخوری روغن بادام را به سه لیوان شیر اضافه کنید. این محلول را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید دو تا سه ساعت روی ریشه‌ها و ساقه‌های مو بماند. سپس با یک شامپوی ملایم و آب ولرم شستشو دهید. از این روش برای درمان ریزش مو هفته‌ای یکبار استفاده کنید. شیر و روغن بادام سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که به تغذیه فولیکول‌های مو بسیار کمک می‌کنند.

شیر

تونیک آب ‍پیاز و عسل

در ابتدا هم به آب ‍پیاز اشاره کردم. احتمال می‌دهم که خیلی از شما از خواص آب پیاز برای درمان ریزش مو مطلع هستید. بنابراین فقط مقداری آب ‍پیاز رنده‌شده را به چند قطره عسل اضافه کنید. اجازه دهید محلول برای مدت حداقل یک ساعت روی ‍پوست سر باقی بماند سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم شستشو دهید.

پیاز

تونیک موز برای داشتن موهای براق

اگر در یخچالتان موز رسیده دارید آن را دور نیاندازید. موز را خوب له کنید تا به شکل پوره درآید. حالا این موزهای پوره شده را روی پوست سر خود بمالید، اجازه دهید یک شب آن را روی ‍ریشه و ساقه موها بماند و روز بعد آن را با آب بشویید. این کار باعث مراقبت از موهای ضعیف و شکننده، درمان ریزش مو و رفع شوره سر می‌شود. همچنین التهاب و خارش مکرر پوست سر شما را از بین می‌برد. مواد معدنی موجود در موز به ‌ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند. روش دیگر استفاده از موز این است که آن را با کمی پنیر رنده‌شده مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید.اجازه دهید یک یا دو ساعت روی پوست بماند و سپس با آب بشویید. توصیه می‌کنم فقط در طول تابستان از این روش درمانی (موز و پنیر) استفاده کنید.

تونیک ریزش مو با قهوه

کافئین موجود در پودر قهوه برای پیشگیری از ریزش مو بسیار مناسب است. جدا از این، قهوه به زیبایی موها هم کمک می‌کند. می‌توانید از دو روش برای تهیه تونیک قهوه استفاده کنید.

قهوه

الف) قهوه را با آب مخلوط کرده و هر روز هنگام شانه کردن و حالت دادن مقداری از آن را روی موها اسپری کنید. این اسپری موهای شما را سالم نگه می‌دارد و از هرگونه آلاینده‌های مضر که به موهایتان آسیب می‌زنند، جلوگیری می‌کند.

ب) می‌توانید پودر قهوه را با روغن زیتون مخلوط کرده و آن را  پوست سر خود بمالید. اجازه دهید این ترکیب یک یا دو ساعت روی موها باقی بماند. پس از شستشو، باعث افزایش حجم و درخشش تارهای مو می‌شود. این گزارش را هم بخوانید: قهوه و مو ؛ اگر شما هم به قهوه خوردن اعتیاد دارید حتماً بخوانید.

بزرگترین مشکل شما با تونیک مو و ساختن یک معجون مقوی برای مو چیست؟ اگر شما هم راه‌حل‌های مناسبی برای این مشکل دارید حتماً در قسمت نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-تونیک مو چیست؟

تونیک‌ها در واقع محلول‌های تقویتی برای افزایش رشد مو هستند.تفاوت روغن مو و تونیک در این است که تونیک‌ها ساختار آبکی داشته و حالت چرب ندارند.

2-تونیک مو خانگی بهتر است یا داروخانه‌ای؟

تونیک‌ها به دو نوع خانگی و داروخانه‌ای تقسیم می‌شوند.تونیک‌های خانگی مثل آلوئه‌ورا و آب پیاز دو نوع تونیک موثر هستند.اما اگر حوصله تهیه و نگهداری آنها را ندارید می‌توانید به صورت آماده از داروخانه تهیه کنید.

3-تونیک مو برای ساقه موثر است یا ریشه؟

اگرچه بیشترین اثر تونیک روی ریشه‌ها است اما برخی از تونیک‌ها هم مثل انواع تونیک ضدگره و ضدموخوره هم برای تقویت ساقه مو موثر است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید