افزایش رشد مو ها ؛ از شایعه تا واقعیت

بافت مو

به معنای واقعی کلمه هروقت موهایم را کوتاه می‌کردم، از ته دل می‌خواستم دوباره آنها را پس بگیرم. فکر می‌کنم تقریباً همه ما به محض اینکه سالن را ‌ترک می‌کنیم به دنبال راهی برای بلند شدن موهایمان در کوتاه‌ترین مدت ممکن می‌گردیم. اما واقعا راهی برای افزایش رشد مو ها وجود دارد؟ این مقاله جوابی به این سوال است. تا انتها با من همراه باشید.

موهایمان چقدر رشد می‌کند؟

متاسفانه شواهد حاکی از این است که شما نمی‌توانید یک شبه یا حتی یک هفته‌ای موهایتان را چندین سانتی متر بلند کنید. براساس منابع علمی‌ موها در هر ماه حداقل 6 میلی‌متر و حداکثر 1.3 سانتی متر رشد می‌کند. بنابراین ظاهراً نمی‌توان بیشتر از این مقدار رشد در هر ماه از موها انتظار داشت. اما خبر خوب این است که اگر احساس می‌کنید که رشد موهایتان کمتر از این میزان است می‌توانید به رشد آن سرعت ببخشید. در ادامه با روش‌هایی که برای افزایش سرعت رشد موها وجود دارد، آشنا می‌شوید.

رشد مو

قرص افزایش رشد موی سر

باید مرا ببخشید که می‌خواهم این خبر بد را به شما بدهم: قرص‌ها و ویتامین‌های تقویتی مو، درمان معجزه آسا برای رشد نیستند. اگر شما کسی هستید که رژیم غذایی متعادل دارید، بدنتان در طول روز به همه مواد و مکمل‌های مورد نیاز رشد مو را از طریق غذا دریافت می‌کند. این مواد شامل بیوتین، فولیک اسید و ویتامین‌های D،A،C، و E است. بنابراین دو برابر شدن یا حتی سه برابر شدن میزان این مواد در بدن هیچ تفاوتی در رشد موها ایجاد نمی‌کند! بدن ما فقط آنچه نیاز دارد را نگه می‌دارد و سپس از شر بقیه خلاص می‌شود.

ویتامین

مکمل‌ها به چه درد ی می‌خورند؟

در شرایطی که وعده‌های غذایی متعادل نخورید و یا در یک دوره شدید استرس و بحران قرار بگیرید، ممکن است با کمبود مقدار مناسب مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موهای بلند و سالم مواجه شوید. در این صورت، بدن ابتدا رشد موها را خاموش و مواد مغذی و انرژی را به اندام‌هایی که بیشتر به آن احتیاج دارند (مثل قلب و کبد) هدایت می‌کند. پس اگر فکر می‌کنید که دچار سوتغذیه، کمبود ویتامین یا شرایط بحرانی شده‌اید می‌توانید تحت نظر پزشک از بعضی از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید.

تغذیه و افزایش سرعت رشد مو

درست است که ویتامین‌ها و مکمل‌ها تاثیر بسزایی در رشد موها ندارند اما به این معنی نیست که رژیم غذایی هم دستی در تعیین سرنوشت موهای ما ندارد. مهم‌ترین عامل رشد، ضخامت و سلامتی موها غذاهای مصرفی است. حقیقت این است که ما نمی‌توانیم عواملی مثل سن و ژنتیک را تغییر دهیم اما رژیم غذایی چیزی است که کاملاً بر آن کنترل داریم. با اضافه کردن مواد غذایی پروتئینی و حاوی فیبر، موهایی سالم‌تر خواهیم داشت. تخم‌مرغ، گوشت ماهی، گوشت قرمز از بهترین مواد مغذی پروتئینی هستند. همچنین اسفناج، توت‌فرنگی هم از بهترین منابع بیوتین و ویتامین A مورد نیاز برای تولید تارهای موی سالم هستند.

غذای سالم

ماسک رزماری برای افزایش سرعت رشد مو

حالا می‌رسیم به ماسک مورد علاقه من برای سرعت بخشیدن به رشد موها. رزماری باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود. همین کافیست تا مقدار زیادی خون، اکسیژن و مواد مغذی درون آن را به سمت فولیکول‌ها بکشاند. پس فولیکول‌های ضعیف یا حتی آنهایی که مدتی است غیرفعال شده اند دوباره جانی تازه می‌گیرند. بنابراین هرچه سریع‌تر این ماسک را با این روش امتحان کنید: مقداری عصاره رزماری از داروخانه تهیه کنید. (عصاره رزماری با روغن آن فرق دارد) عصاره را با مقدار کمی ‌روغن زیتون مخلوط و هر شب قبل از خواب با کمک قطره چکان روی سر پخش کنید. سعی کنید با نرمی‌انگشت‌ها کف سر را ماساژ دهید تا عصاره به خوبی جذب شود. اگر می‌توانید هرشب و اگر نه حداقل سه بار در هفته این کار را تکرار کنید. بعضی تحقیقات نشان داده است که استفاده از این معجون پس از 6 ماه نتایج فوق العاده‌ای خواهد داشت.

رزماری

رشد سریع موها با روغن زیتون

احتمالاً شما در مورد خواص بیشمار روغن زیتون بیشتر از من اطلاعات دارید. بنابراین زیاده‌گویی نمیکنم و یکراست می‌روم سراغ اصل مطلب. برای تقویت ریشه‌های مو قبل از هر بار حمام کردن مقداری روغن زیتون را کمک قطره چکان در نواحی مختلف پوست سر بچکانید. با کمک یک ماساژور یا انگشتان دست ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت دو ساعت روی پوست باقی بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم شستشو دهید. گفتنی است که روغن زیتون برای درمان و‌ترمیم ساقه‌های خشک مو و جلوگیری از موخوره هم موثر است؛ پس یکباره کل موهایتان را با روغن زیتون چرب کنید.

در این مورد بخوانید:

رشد سریع مو با روغن زیتون، این روغن جادویی با موهای شما چه می‌کند؟

رشد بیشتر موها با کوتاهی مرتب

خب این بحث بسیار قدیمی ‌است. یعنی تقریباً همه مادربزرگ‌ها به ما می‌گویند که نوک موهایمان را مرتب کوتاه کنیم تا زودتر بلند شوند. اما واقعاً اینطور است؟ حتی متخصصان هم در این زمینه به دو گروه تقسیم می‌شوند: موافقان تئوری کوتاهی و مخالفان آن. اینطور گفته می‌شود که، اگر شما فردی هستید که موهای سالم و مستحکمی ‌دارید، کوتاه کردن‌های مداوم هیچ کمکی به بلند شدن موهایتان نمی‌کند. اما اگر موهایتان مستعد موخوره است هرچقدر هم که از ریشه رشد کنند، در انتها شکاف می‌خورند و نه تنها نازک و کدر می‌شوند بلکه بلند هم به نظر نمی‌رسند.

بنابراین اینطور نتیجه میگیریم که نوک‌گیری کردن یا نکردن و تاثیر آن در بلند شدن موها، کاملاً به درک شما از جنس موهایتان بستگی دارد. اگر موهای شما ضخیم و کاملاً سالم هستند هیچ نیازی به کوتاهی‌های مداوم ندارید. کافیست برای مدت دو ماه آزمایشی انتهای موها را بررسی کنید. اگر هیچ شکستگی و موخوره‌ای مشاهده نمی‌کنید نیازی به کوتاهی ندارید و فقط هر شش ماه یکبار کمی ‌آنها را مرتب کنید. اما اگر موهای شما نازک و مستعد موخوره هستند سعی کنید حداقل ماهی یکبار نوک‌گیری کنید.

کوتاهی مو

شامپو و رشد مو

شامپوها نقش بسزایی در کیفیت و سلامتی موهای ما دارند چرا که همه ما تقریباً بیشتر از هر محصول موی دیگری با آنها سر و کار داریم. هدف شامپو شستن گردوغبار و پاک کردن آلودگی‌ها است. بیشتر شامپوها پر از مواد قلیایی قوی مانند سولفات‌ها هستند که روغن‌های طبیعی مورد نیاز موهای بلند و سالم را از بین می‌برند. بنابراین برای داشتن موهایی سالم‌تر سعی شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. حتی گاهی می‌توانید برای شستشو دادن موها، تنها از آب بدون هیچ شوینده‌ای استفاده کنید.

شستن موها با آب سرد در پایان حمام شما می‌تواند باعث افزایش قدرت رشد مو شود. آب سرد لایه بیرونی موها را نرمتر و به جلوگیری از  خشکی، کدر شدن موها و سایر آسیب‌های گرمایی کمک می‌کند. فقط لازم است برای شستشوی موها با آب سرد چند ثانیه  وقت بذارید. همین گام کوتاه برای سلامتی موهایتان می‌تواند با گذشت زمان تغییر بزرگی ایجاد کند.

شامپو

حرف آخر

از کل عواملی که برای رشد و تقویت موها می‌شناسم، می‌توانم بگویم آنچه می‌خورید تاثیر زیادی در رشد و سلامت موهایتان دارد. از طرفی اگر واقعا خواهان افزایش رشد موهایتان هستید باید سعی کنید از رنگ و دکلره کردن آنها به طور مداوم چشم پوشی کنید. از ماسک موهای خانگی مخصوص پوست سر بیشتر استفاده کنید و با موخوره‌ها مبارزه کنید. در کنار اینها یک شامپوی مناسب انتخاب کنید و میزان آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی به موهایتان را به حداقل برسانید.

داستان شما در مورد موضوع افزایش رشد موها چیست؟ آیا در این مورد تجربه ای دارید؟ همین الان می‌توانید پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات همین گزارش با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1-میزان رشد موها در هر ماه دقیقا چقدر است؟

به طور میانگین مقدار رشد موها در هر ماه حدوداً بین 6 تا 13میلی‌متر است. البته این عدد در بعضی موارد متغیر است.

2-آیا می‌توان سرعت رشد موها را افزایش داد؟

سرعت رشد موها در هر فرد متغیر است. با استفاده از بعضی از داروها مثل رزماری یا روغن چوب صندل می‌توان تا حدودی سرعت رشد را افزایش داد. برای این کار لازم است به طور مرتب از این ماسک‌ها استفاده کنید.

3-آیا قرص‌ها و مکمل‌های پاستیلی باعث افزایش رشد موها در مدت کوتاه می‌شوند؟

باید گفت که مکمل‌ها و قرص‌ها تاثیر زیادی در افزایش رشد موها ندارند. چرا که موهای شما بیشتر ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند. البته بهتر است برای استفاده از مکمل‌ها حتما با یک پزشک مشورت کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید