ویتامینه کردن مو راه‌حلی خوب اما موقت؛ بررسی همه‌جانبه ماسک‌های ویتامینه

ویتامینه کردن مو

ویتامینه کردن مو در واقع به هرگونه عملیاتی گفته می‌شود که در آن، موها آبرسانی و تقویت شوند. اما باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ ویتامینه کردن به معنای استفاده از ویتامین خاصی برای تقویت ساقه موها نیست. چرا که ویتامین‌ها از طریق ساقه مو جذب نمی‌شوند. البته خوب است ویتامین E را از این قاعده جدا کنیم. در ادامه متوجه چرایی آن می‌شوید. در این گزارش می‌آموزید که چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانید موهایتان را در خانه ویتامینه کنید. تا پایان با من همراه باشید.

ویتامینه کردن مو چیست؟

اول از همه بیایید یک تعریف دقیق و روشن از ویتامینه کردن موها ارائه دهیم. در ویتامینه کردن موها برخلاف اسم آن، از مواد ویتامینی استفاده نمی‌شود. چرا که ویتامین‌ها نقش ساختاری و کاربردی خاصی در ساقه موها ندارند. البته ویتامین E که یک ویتامین محلول در چربی است و در ساختار روغن‌ها وجود دارد، می‌تواند به ترمیم برخی نواحی مو کمک کند. بنابراین در واقع هدف از ویتامینه کردن موها، تنظیم pH پوست سر و ساقه مو است. همچنین اضافه کردن پروتئین به ساقه مو و ترمیم شکستگی‌های آن. از طرفی ویتامینه کردن به نرم و براق شدن موها هم کمک بسیاری می‌کند.

موی نرم و براق

چگونه موهایمان را ویتامینه کنیم؟

برای ویتامینه کردن موها می‌توانید از نرم‌کننده یا ماسک مویی که در خانه دارید استفاده کنید. البته برای اینکه بتوانید از پس ویتامینه کردن موهایتان بربیایید به چند ابزار کاربردی نیاز دارید. مثلاً کاسه رنگ، برس رنگ، نرم کننده یا ماسک مو و یک کلاه نایلونی. برای تهیه یک محلول ویتامینه مو، حدود 30 تا 40  گرم از نرم کننده را داخل کاسه بریزید. کمی آب و حدود 20 قطره روغن آرگان یا زیتون هم به آن اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا محلول یکدست شود. سپس با کمک برس رنگ مواد را از حدود 3 سانتی متر به ریشه روی کل ساقه مو بزنید. ساقه موها را کمی ماساژ دهید. موها را با کلاه رنگ بپوشانید. اجازه دهید مواد حدود 30 دقیقه روی مو بماند سپس با آب ولرم شسشتو دهید. برای درمان خشکی و سوختگی مو این کار را هفته‌ای یک یا دو بار تکرار کنید.

آموزش ویتامینه کردن مو

ویتامینه کردن مو با مواد طبیعی

در آشپزخانه شما انواع زیادی از مواد طبیعی وجود دارند که منتظرند تا به موهای شما آبرسانی کنند. آب سیب‌زمینی، موز، آلوئه ورا، آووکادو، روغن زیتون، روغن بادام و تخم مرغ نمونه‌های خوبی هستند. در ادامه با بعضی از روش‌های تهیه ماسک ویتامینه با این مواد را یاد می‌گیرید.

ویتامینه کردن مو با سیب زمینی

برای این کار به یک یا دو عدد سیب‌زمینی متوسط نیاز دارید. سیب‌زمینی‌ها را رنده کرده و آب آنها را جدا کنید. عصاره سیب‌زمینی را با حدود 3 قاشق گلاب مخلوط کنید. این محلول را روی ساقه موها اسپری کرده و ماساژ دهید. بعد از گذشت 40 دقیقه موها را آبکشی کنید.

ویتامینه با آووکادو و موز

یکی از بهترین روش‌ها برای نرم کردن موهای خشک، استفاده از ماسک موز و آووکادوست. موز و آووکادو را پوره کنید و با هم مخلوط کنید. ماسک را از ریشه تا ساقه مو بزنید و ماساژ دهید. بعد از حدود 1 ساعت با آب سرد و خنک آبکشی کنید. توجه: آب گرم باعث چسبندگی موز می‌شود.

آب برنج برای تقویت و رشد مو

اگر می‌خواهید موهایی فوق‌العاده داشته باشید و به سرعت رشد آنها بیفزایید، ماسک آب برنج را از دست ندهید. حقایق ثابت شده ای وجود دارد که نشان دهنده تاثیر مثبت آب برنج بر سلامتی موهاست. توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید.

تخم مرغ باتری نیرومند مو

اگر یک راهکار بی دردسر و همه فن حریف می‌خواهید که به همه مشکلات موی شما رسیدگی کند، این ماسک چیزی نیست جز ماسک تخم‌مرغ. برای اینکه با همه مزایای تخم‌مرغ برای مو آشنا شوید این گزارش را بخوانید

فرق ویتامینه با کراتینه مو

یک سوال اساسی که معمولاً برای خانم‌هایی که به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، تفاوت کراتینه و ویتامینه است. کراتینه کردن موها یک روش شیمیایی با کمک مواد و حرارت است که باعث صافی و تقویت موها می‌شود. در ویتامینه کردن اما، از مواد ضعیف‌تر برای نرم کردن موها استفاده می‌شود. همچنین ویتامینه کردن اتوکشی ندارد و هیچ دود و گازی در آن تولید نمی‌شود. از طرفی نتیجه ویتامینه با کراتینه بسیار متفاوت است و ماندگاری آن هم فقط یک یا دو روز خواهد بود.

اتوکشی کراتین

ویتامینه موی فر

موهای فر معمولاً از آن دسته موهای بسیار ظریف و حساس هستند. این موها مرتباً دچار شکشتگی و گره می‌شوند. همچنین میزان موخوره در آنها نسبت به سایر موها بیشتر است. بنابراین اگر موی فر دارید، مسئولیت بیشتری هم در قبال مراقبت از آن دارید. یکی از بهترین کارها برای مراقبت از موی فر، ویتامینه کردن منظم آنها با آب برنج یا آب پیاز است. همچنین روغن درمانی آنها به صورت هفتگی به شما کمک می‌کند موهای بسیار براق و نرمی ‌داشته باشید.

ویتامینه موی فر

ویتامینه کردن موها با سس مایونز

سس مایونز تقریبا یکی از محبوب‌ترین سس‌ها در سراسر جهان است. و البته در خانه همه ما به راحتی پیدا می‌شود. این سس حاوی ماست و تخم‌مرغ است. هر دوی این مواد، برای سلامت و ترمیم موهای آسیب دیده نتایج فوق‌العاده‌ای دارند. اگر موهای خشک و گره خورده دارید، همین الان به سراغ یخچال بروید و 4 قاشق سس مایونز بردارید. برای رقیق‌تر شدن آن، مقداری آب لیمو هم اضافه کنید. می‌توانید کمی عسل یا روغن زیتون هم اضافه کنید. حالا کل موها را با این ماسک مقوی ماساژ دهید. موها را در یک پوشش نایلونی بپیچید. 1 ساعت صبر کنید سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید. این کار را هفته‌ای یکبار تکرار کنید.

سس مایونز برای تقویت مو

شامپو ویتامینه مو درست کنیم

اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که وقت یا حوصله برای درست کردن ماسک ندارید، به شما یک روش آسان‌تر توصیه می‌کنم. شامپو ویتامینه درست کنید. با این کار با هربار حمام کردن در کوتاه‌ترین زمان، موهایتان ویتامینه می‌شوند. برای این کار به یک قاشق پودر قهوه و یک قاشق سرکه سیب نیاز دارید. این دو ماده را به همراه دو قاشق ژل آلوئه‌ورا به شامپو روزانه‌تان اضافه کنید. به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند. حالا یک شامپو ویتامینه بسیار مقوی دارید.

شامپوی تقویتی مو

ابریشمی ‌کردن موها با گلاب و سرکه سیب

یکی از معضلات خانم‌ها در خصوص موهایشان، کدر و خشک شدن آنهاست. عوامل مختلفی باعث می‌شوند موهای ما، بدحالت و خشک شوند. آلودگی هوا، مواد شیمیایی، آب آلوده، استرس و تغذیه ناسالم بعضی از این عوامل هستند. اما راه‌حل چیست؟ یک معجون شاداب‌کننده با گلاب و سرکه‌سیب. گلاب خواص آنتی‌اکسیدان دارد و به از بین آلودگی‌های سطح مو و پوست کمک می‌کند. سرکه سیب هم به تنظیم pH پوست سر و ساقه مو کمک می‌کند. هر دوی آنها باعث درخشان و نرم شدن موها می‌شوند. برای تهیه این ترکیب حدود نیم لیتر گلاب را با 4 قاشق غذاخوری سرکه سیب و نیم لیتر آب مخلوط کنید. این محلول را داخل یک اسپری بریزید. هنگام دوش گرفتن و بعد از شستشوی موها، مقداری از محلول را روی موها اسپری کنید. 5 تا 10 دقیقه مکث کنید و سپس با آب آبکشی کنید. خواهید دید که موهایتان بلافاصله براق و نرم می‌شوند.

اسپری مو با سرکه سیب و گلاب

طرز تهیه سرم مو خانگی

سرم‌های مو از جمله مواد آرایشی مو هستند که به نرمی‌و درخشندگی آن کمک می‌کنند. انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. اما تهیه یک سرم مو خانگی هم کار سختی نیست. البته بهتر است اطلاعات کافی در مورد سرم مو داشته باشید. بنابراین توصیه می‌کنم برای اینکه بفهمید چطور سرم مو باعث سلامت موها می‌شود و چگونه می‌توان آن را در خانه تهیه کرد این گزارش را بخوانید.

سرم مو خانگی

در آخر

رسیدگی و مراقبت مدوام از موها تنها عاملی است که باعث می‌شود موهایی سالم و پرپشت داشته باشید. برای اینکه بتوانید از مزایای ماسک‌های خانگی بهرمند شوید کافیست کمی حوصله به خرج دهید. همچنین باید برای استفاده از آنها نظم و قاعده داشته باشید. تنها با استفاده منظم و هفتگی می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. بهترین مزیت ماسک‌های خانگی بی‌ضرر بودن و ارزان‌قیمت بودن آنهاست.

آیا مطالب ارائه شده برای شما مفید بود؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-ویتامینه کردن مو چیست؟

در ویتامینه کردن موها برخلاف اسم آن، از مواد ویتامینی استفاده نمی‌شود. چرا که ویتامین‌ها نقش ساختاری و کاربردی خاصی در ساقه موها ندارند. البته ویتامین E که یک ویتامین محلول در چربی است و در ساختار روغن‌ها وجود دارد، می‌تواند به ترمیم برخی نواحی مو کمک کند. بنابراین در واقع هدف از ویتامینه کردن موها، تنظیم pH پوست سر و ساقه مو است. همچنین اضافه کردن پروتئین به ساقه مو و ترمیم شکستگی‌های آن. از طرفی ویتامینه کردن به نرم و براق شدن موها هم کمک بسیاری می‌کند.

2-تفاوت ویتامینه کردن با کراتینه مو چیست؟

مواد ویتامینه مو، مانند روغن،‌ سرم یا ماسک مو هستند. این مواد قدرت نفوذ بالایی در موها ندارند و فقط برای چندروز موها را نرم می‌کنند. همچنین در ویتامینه کردن موها اتو نمی‌شوند. مواد کراتینه اما، موادی با قدرت نفوذ بالا هستند و به کمک اتوی مو در داخل ساختمان مو تثبیت می‌شوند. ماندگاری کراتینه بسیار بیشتر از ویتامینه است.

3-آیا می‌توان موها را با مواد طبیعی ویتامینه کرد؟

تخم‌مرغ، سس مایونز، روغن زیتون، روغن بادام و روغن آرگان بعضی از انواع موادی هستند که برای ویتامینه کردن موها در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند به آبرسانی پوست سر و تغذیه کردن ریشه مو کمک کنند.

4-چطور در خانه موهایمان را ویتامینه کنیم؟

برای این کار می‌توانید با کمک مقداری ماسک مو، روغن زیتون یا آرگان موهایتان را ویتامینه کنید. دو یا سه قاشق ماسک مو را در یک کاسه بریزید. مقداری روغن آرگان یا زیتون به آن اضافه کنید. در ماکروفر این مواد را به مدت 15 ثانیه گرم کنید. سپس با برس روی ساقه مو بمالید. بعد از 40 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید