روغن بادام برای مو ، درمان قطعی موخوره و شوره سر

روغن بادام موجب درخشش و استقامت موها می شود

استفاده از روغن بادام برای مو ‌ موجب درخشش و تقویت آن‌ها می‌شود. روغن بادام از فشار دادن مغز بادام درختی و استخراج روغن آن به دست می‌آید. بادام از زمان‌های پیشین در بسیاری از تمدن‌ها به دلیل خواص درمانی آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بادام به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پروتئین، اسید‌های چرب امگا 3 و ویتامین E ارزش غذایی بالایی نیز دارد.

فواید روغن بادام برای مو

روغن بادام فواید بیشماری برای سلامت پوست و مو دارد. اگر به دنبال مو‌هایی مقاوم و درخشان هستید از این معجزه طبیعت غافل نشوید. برخی از فواید روغن بادام برای مو به شرح زیر است:

1. روغن بادام مو‌های تان را نرم می‌کند

روغن بادام نوعی نرم کننده طبیعی است، به این معنی که می‌تواند فضا‌های خالی بین مو‌ها را در سطح مولکولی را پر کند. از این رو باعث می‌شود مو‌های نرم‌تری داشته باشید. استفاده مداوم از روغن بادام به مو‌ها بافت نرم تری می‌دهد. با گذشت زمان در می‌یابیدکه مو‌های تان راحت‌تر شانه می‌شوند و حالت می‌گیرند.

2. روغن بادام باعث تقویت و ترمیم مو‌ها می‌شود

استفاده از روغن‌های خاص برای درمان مو‌های آسیب دیده باعث می‌شود که مو‌ها کمتر دچار شکستگی و مو خوره شوند. روغن بدست آمده از مغز‌های روغنی مانند روغن بادام، اصطکاک بین مو‌ها را کاهش می‌دهد و با افزایش استقامت موها، انعطاف پذیری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

روغن بادام از موخوره جلوگیری می کند


3. روغن بادام به رشد مو‌ها کمک می‌کند

شواهد علمی موجود این ادعا را تایید نمی‌کند، اما می‌دانیم که روغن بادام استقامت مو‌ها را بیشتر می‌کند و از آسیب دیدگی آن‌ها پیش گیری می‌کند. همچنین روغن بادام سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان طبیعی است. آنتی اکسیدان‌ها با مقابله با رادیکال‌های آزاد، ظاهری سالم و زیبا به مو‌ها می‌دهند.

4. روغن بادام از پوست سر محافظت می‌کند

روغن بادام به عنوان درمانی برای پوسته پوسته شدن پوست سر (درماتیت سبورئیک) و پسوریازیس پوست سر استفاده می‌شود. از دوران‌های پیشین، روغن بادام به عنوان درمان خشکی پوست سر در دارو‌های چینی استفاده می‌شده است.

ماساژ مقدار کمی روغن بادام به پوست سر باعث افزایش جریان خون شده و آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی را به پوست سر وارد می‌کند.

شیوه استفاده از روغن بادام برای مو

روغن بادام را می‌توانید به شیوه‌های گوناگونی برای موها استفاده کنید:

  • کمی روغن بادام را کف دست‌های تان بریزید و آنها را مالش دهید تا کمی گرم شوید. اگر می‌خواهید مو‌هایی درخشان و لطیف داشته باشید، به انتهای مو‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. روغن را در انتهای ساقه مو ماساژ دهید و به آن فرم بدهید.
  • روغن بادام را می‌توانید پس از شامپو زدن و شستن مو‌ها نیز استفاده کنید. ۳ تا ۵ قطره روغن بادام را به مو‌ها بزنید و مو‌های تان را با شانه دندانه درشت، شانه کنید. روغن بادام به سرعت جذب مو‌های مرطوب می‌شود.
  • روغن بادام پس از گرم کردن نیز به سرعت جذب مو می‌شود. بدین منظور روغن را روی بخار یا به مدت ۱۰ ثانیه در ماکروفر گرم کنید و به آرامی روی مو‌ها ماساژ بدهید. مراقب باشید که روغن بیش از حد داغ نشود و پوست سر را نسوزاند!
  • روش دیگر، استفاده از روغن بادام به عنوان ماسک نرم کننده مو است. ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل (دمای اتاق) را با ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام و ۱ قاشق غذاخوری از یک ماده نرم کننده طبیعی مانند آووکادو مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به مدت ۴۰ دقیقه روی مو‌های تمیز و خشک قرار دهید.
ماساژ روغن بادام روی موی خیس به سرعت جذب می شود

خطرات و عوارض جانبی احتمالی

استفاده از روغن بادام بر روی پوست بو مو بی خطر است. اما افرادی که به آجیل و مغز‌های خوراکی حساسیت دارند، نباید از روغن بادام بر روی پوست و مو استفاده کنند.

روغن بادام شیرین یا تلخ

بیشتر مردم تفاوتی بین روغن بادام شیرین و روغن بادام (یا روغن بادام تلخ) قایل نمی‌شوند. اما تفاوتی بین این دو روغن وجود دارد. روغن بادام تلخ نوعی اسانس یا روغن فرار است که تبخیر می‌شود. اما روغن بادام شیرین نوعی روغن پایدار است که تبخیر نمی‌شود.
بادام شیرین و تلخ از درخت‌های متفاوتی به دست می‌آیند. درخت بادام شیرین دارای شکوفه‌های سفید است در حالی که بادام تلخ شکوفه‌های صورتی رنگ دارد. از روغن بادام شیرین به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست‌های خشک و حساس و تقویت مو‌ها استفاده می‌شود.

نرکیبات موجود در روغن بادام موججب استحکام و تقویت موها می شود

ترکیبات موجود در روغن بادام شیرین

اسید اولئیک (Oleic Acid)
اسید اولئیک موجود در روغن بادام شیرین، موجب نرم شدن پوست و کاهش و چین و چروک می‌شود. این اسید خاص بر روی مو‌ها نیز موثر است. اسید اولئیک تار‌های مو را تقویت و آن‌ها را تحریک به رشد می‌کند. همچنین شوره سر را از بین می‌برد.

اسید لینولئیک (Linoleic Acid)
اسید لینولئیک موجود در روغن بادام شیرین موجب التیام زخم‌ها و بهبود آکنه می‌شود. همچنین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده پوست است. اسید لینولئیک به حفظ رطوبت در پوست و مو کمک می‌کند و باعث تقویت و سلامت مو‌ها نیز می‌شود.

اسید استئاریک (Stearic Acid)

اسید استئاریک ترکیب دیگری است که به خواص نرم کنندگی روغن بادام شیرین می‌افزاید. همچنین با از بین بردن آلودگی، سبوم و عرق پوست و مو را تمیز نگاه می‌دارد. اسید استئاریک با حفظ درخشش موها، از آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

استفاده از روغن بادام موجب افزایش استحکام و درخشش مو‌ها می‌شود. البته مطالعات علمی کمی در این زمینه انجام شده، اما آنچه مشخص است، مواد مغذی و ترکیبات فعال موجود در روغن بادام شیرین در حفظ سلامت مو‌ها موثر است. همچنین روغن بادام پوست سر را نرم می‌کند و بویی دلپذیر به مو‌ها می‌دهد.

اگر موهای نازکی دارید و دلتان می خواهد بافت و حجم بیشتری به موهایتان بدهید، توصیه می کنیم مطلب بهترین روش ضخیم کردن موهای نازک را نیز مطالعه کنید.

همچنین شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: healthline و lewigs

سوالات متداول

1-خواص روغن بادام برای مو چیست؟

روغن بادام نوعی نرم کننده طبیعی است، به این معنی که می‌تواند فضا‌های خالی بین مو‌ها را در سطح مولکولی پر کند. از این رو باعث می‌شود مو‌های نرم‌تری داشته باشید. روغن بادام استقامت مو‌ها را بیشتر می‌کند و از آسیب دیدگی آن‌ها پیشگیری می‌کند.ماساژ مقدار کمی روغن بادام به پوست سر باعث افزایش جریان خون شده و آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی را به پوست سر وارد می‌کند.

2-طرز استفاده از روغن بادام شیرین برای مو چگونه است؟

کمی روغن بادام را کف دست‌های تان بریزید و آنها را مالش دهید تا کمی گرم شوید. اگر می‌خواهید مو‌هایی درخشان و لطیف داشته باشید، به انتهای مو‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. روغن را در انتهای ساقه مو ماساژ دهید و به آن فرم بدهید.
روغن بادام را می‌توانید پس از شامپو زدن و شستن مو‌ها نیز استفاده کنید. ۳ تا ۵ قطره روغن بادام را به مو‌ها بزنید و مو‌های تان را با شانه دندانه درشت، شانه کنید. روغن بادام به سرعت جذب مو‌های مرطوب می‌شود.

3-روغن بادام شیرین برای مو بهتر است یا بادام تلخ؟

بیشتر مردم تفاوتی بین روغن بادام شیرین و روغن بادام (یا روغن بادام تلخ) قایل نمی‌شوند. اما تفاوتی بین این دو روغن وجود دارد. روغن بادام تلخ نوعی اسانس یا روغن فرار است که تبخیر می‌شود. اما روغن بادام شیرین نوعی روغن پایدار است که تبخیر نمی‌شود.از روغن بادام شیرین به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست‌های خشک و حساس و تقویت مو‌ها استفاده می‌شود.

4-درمان شوره سر با روغن بادام چگونه است؟

برای درمان شوره سربا روغن بادام شیرین، کافیست مقدار 2 قاشق از روغن را درون شامپوی روزانه خود بریزید. سپس موهایتان را با آن شسته و با آب ولرم آبکشی کنید. می‌توانید بعد از حمام هم مقدار کمی روغن بادام را به پوست سر خود بزنید و ماساژ دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید