بهترین روش ضخیم کردن موهای نازک در ۶ قدم

روش ضخیم تر کردن مو

داشتن موهای پرپشت و حجیم آرزوی هر کسی است. از این رو بسیاری از افراد به دنبال روش های ضخیم کردن موهای نازک خود هستند. هر روزه محصولات بسیاری از روغن و شامپو گرفته تا سرم و ماسک، با ادعای حجیم و ضخیم تر کردن موها، روزانه وارد بازار می‌شوند. اما کدامیک از این درمان‌ها واقعا موثر است؟

به چه مویی ضخیم می‌گوییم؟

ضخامت مو در واقع به قطر هر تار موی شما بستگی دارد. هرچه قطر تار موی شما بیشتر باشد، موهای ضخیم تری دارید. ضخامت متوسط ​​موی انسان 70 تا 120 میکرومتر است. هر مویی که ضخامتی کمتر از این استاندارد داشته باشد، موی نازک و هر مویی با ضخامتی بیشتر از آن موی ضخیم محسوب می‌شود.

با یک ترفند ساده می‌توانید از ضخامت موهای تان آگاه شوید. یک تار مو از موهای تان جدا کنید و آن را با یک نخ معمولی خیاطی مقایسه کنید. اگر ضخامت موی شما به اندازه نخ باشد، موی تان ضخیم در نظر گرفته می‌شود.

چه عواملی موجب نازک شدن مو می‌شود؟

نازک شدن مو می‌تواند نتیجه عوامل زیر باشد:

  • ژنتیک
  • بالا رفتن سن
  • رژیم غذایی نامناسب
  • استفاده از محصولات نامناسب برای مو
  • استرس
  • عدم تعادل هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • بیماری یا هر گونه مشکل پزشکی

بهترین روش ضخیم کردن موهای نازک چیست؟

گزینه‌های بسیاری به عنوان روش های ضخیم کردن موهای نازک معرفی می‌شوند. مطمئن ترین این روش‌‌ها عبارتند از:

1. محصولات مراقبت از مو

الف: شامپوها و نرم کننده‌ها

اگر می‌خواهید  موهایی ضخیم و حجیم داشته باشید، یکی از راه‌ها استفاده از شامپوهای حجم دهنده است. این شامپوها دارای موادی است که موهای شما را حجیم تر نشان می‌دهد:

ترکیبات کنترل کننده روغن: این ترکیبات با محدود کردن تولید سبوم (نوعی چربی که از منافذ پوست ترشح می‌شود)، اجازه نمی‌دهد موهای شما لخت شود و به سمت پایین بیفتد.

پلیمرها:  ترکیبات پلیمری موجود در این شامپوها، پوششی روی موها ایجاد کرده و آنها را به سمت بالا نگه می‌دارد.

نشاسته یا تالک: این ترکیبات نیز به افزایش حجم موها کمک می‌کند.

مواد فعال سطحی یا سورفاکتانت‌ها: این ترکیبات برای پاکسازی پوست، بدون جاگذاشتن مواد باقی مانده، کارایی دارند.

روغن کتان، ویتامین E، اسانس‌های گیاهی، اسانس میوه‌ها، روی و بیوتین نیز از دیگر مواد رایج در ترکیبات این محصولات هستند.

ب: اسپری‌ها

اسپری‌های مخصوصی برای حجم دادن به موها، در داروخانه‌ها وجود دارد. این محصولات برای افراد با سلیقه‌های گوناگون مانند وگان، فاقد سولفات و… طراحی شده اند.

اسپری به موهای نازک بافت و حجم بیشتری می‌دهد. همچنین با تامین رطوبت موها، آنها را در شکل دلخواه شما نگاه می‌دارد. اسپری‌های حجم دهنده معمولا دارای ترکیباتی همچون پلیمرها ، پانتنول و ویتامین E هستند.

ج: سرم‌ها

از سرم‌ها نیز برای حجم دادن به موهای نازک استفاده می‌شود. سرم‌ها دارای مواد موثری هستند که موهای شما را هدف قرار می‌دهند. سرم‌های حجم دهنده دارای عصاره‌های گیاهی مانند عصاره آفتابگردان، ویتامین E، سرامیدها و روغن‌هایی مانند روغن جوجوبا و بادام هستند.

2. روغن‌ها

الف: روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل غلظت بالایی که دارد، محبوبیت چندانی بین مردم ندارد. اما روغن کرچک می‌تواند موهای شما را ضخیم کند. روغن کرچک سرشار از ویتامین E است که به سلامت مو کمک می‌کند. کافی است روغن کرچک را به طور یکنواخت روی پوست سر و موهای خود بمالید و پس از 30 دقیقه موهای تان را با شامپوی معمولی بشویید.

ب: روغن زیتون

روغن زیتون یک عصاره جادویی برای سلامت بدن است. این روغن سرشار از اسیدهای امگا 3 مورد نیاز برای سلامت مو است. همچنین روغن زیتون اثر مرطوب کنندگی بر روی موها دارد و باعث می‌شود موهای شما صاف و براق به نظر برسد.

روغن زیتون را گرم کرده و بر پوست سر و موهای خود بمالید. بعد از 30 دقیقه موها را با شامپوی ملایم بشویید. همچنین می‌توانید روغن زیتون را در طول شب روی موهای تان بگذارید و سرتان را با کلاه مخصوص بپوشانید.

3. ماسک مو

الف: ماسک تخم مرغ

مصرف پروتئین کافی برای سلامت مو الزامی است و تخم مرغ سرشار از پروتئین است. برای تهیه ماسک تخم مرغ، 1 یا 2 عدد تخم مرغ را خوب بزنید. سپس مخلوط تخم مرغ را روی پوست سر و موهای مرطوب بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. بعد از آن موهای خود را با آب ولرم و شامپوی معمولی بشویید.

ب: ماسک موز

موز دارای مواد معدنی خاصی است که به سنتز کلاژن کمک کرده و موهای شما را ضخیم و محکم می‌کند. یک موز رسیده را له کرده و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را با استفاده از برس روی تمام موهای خود بمالید. بعد از 20 دقیقه موهای تان را با شامپو و نرم کننده معمولی بشویید.

4. گیاهان دارویی

الف. آلوئه ورا

آلوئه ورا در سالیان اخیر، به دلیل خواص شگفت انگیز آن برای پوست و مو، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برای استفاده از ژل آن بایستی ساقه آن را برش دهید و ژل آن را خارج کنید. ژل تازه آلوئه ورا را با روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید و اجازه دهید 30 دقیقه روی موهای شما بماند.

ب. شنبلیله

تخم‌های شنبلیله را از شب قبل در آب بخیسانید. سپس آنها را آسیاب کنید تا به شکل خمیر دربیاید. 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک به آن اضافه کنید. ماسک شنبلیله را بر پوست سر و موهای خود بمالید. بعد از 30 دقیقه موهای تان را با شامپوی ملایم بشویید. استفاده مداوم از ماسک شنبلیله موجب ضخیم شدن موها، از بین رفتن شوره سر، افزایش درخشش و رطوبت موها می‌شود.

5. رژیم غذایی

رژیم غذایی متعادل و مغذی

الف: مواد مغذی

رژیم غذایی متعادل حاوی چربی و پروتئین کافی در سلامت مو موثر است. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، بادام، ماست، آووکادو، لوبیا و سبزیجات برگ سبز به ضخیم شدن مو کمک می‌کند.

ب: مکمل‌ها

بدن شما به مقدار مشخصی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور روزانه نیاز دارد. برای کسانی که رژیم غذایی مناسبی ندارند یا تحت شرایط خاص پزشکی هستند، مصرف مکمل‌های دارای ویتامین B5، B12، A ، آهن، روی، بیوتین و اسیدهای چرب امگا3 توصیه می‌شود.

6. ماساژ سر و روش های ضخیم کردن موهای نازک در سالن‌های آرایش و اسپا

برخی درمان‌ها در سالن‌های آرایش و اسپا موجب افزایش ضخامت و براق شدن موها می‌شود. ماساژ سر با افزایش گردش خون در پوست سر و باز شدن منافذ آن موجب افزایش جذب مواد مغذی از پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویتامینه کردن مو راه‌حلی خوب اما موقت

ماساژ سر

نکات کلیدی برای ضخیم کردن موهای نازک

1. موهای تان را تا سر شانه کوتاه کنید

اگر موهای نازکی دارید، بایستی بدانید که بلند کردن موها، آنها را نازک تر جلوه می‌دهد. بدین منظور بهتر است موهای تان را تا سرشانه کوتاه کنید تا ضخیم تر به نظر برسد.

2. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

حضور آجیل، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها و چربی‌های خوب مانند روغن زیتون در رژیم غذایی موجب سلامت موهای شما می‌شود.

3. موهای تان را به شیوه درست بشویید

با شستشوی مناسب مو از تجمع مواد شیمیایی باقی مانده بر روی پوست سر جلوگیری کنید. از روش زیر برای شستن موهای تان استفاده کنید:

  • با آب ولرم، موها و پوست سرتان را مرطوب کنید.
  • شامپو را به آرامی بر پوست سر و موهای خود ماساژ دهید (به خاطر داشته باشید که شامپو را با آب رقیق کنید).
  • موهای تان را با آب سرد بشویید، سپس شستشو را دوباره تکرار کنید.
  • موهای تان را کامل بشویید و نرم کننده بزنید.
  • نرم کننده را پس از 3-5 دقیقه بشویید.
  • با یک حوله نازک و نرم موهای خود را خشک کنید و با سرم مو کار را تمام کنید.
  • برای حفظ سلامت موها، استفاده از سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید.

4. از شانه سرامیکی استفاده کنید

شانه سرامیکی گرما را در پوست سر پخش می‌کند و رشته‌های مو را حجیم می‌کند.

شستشوی مو به روش صحیح

آیا موهای نازک دوباره پرپشت می‌شوند؟

اگر از نظر ژنتیکی موهای نازکی دارید، راهکاری برای ضخیم تر شدن آنها ندارید. اما اگر نازکی موهای تان ناشی از رژیم غذایی نامناسب، عدم مراقبت از مو یا استفاده از شامپو و مواد شیمیایی نامناسب باشد، می‌توانید با به کار بستن روش‌های یاد شده در بالا، به ضخامت موهای تان کمک کنید.

آیا موهای پرپشت از موهای نازک سالم ترند؟

اگر نازک بودن موها به دلیل عوامل خارجی باشد، قطعا ناشی از عدم سلامت موهاست. اگرچه موهای ضخیم در مقایسه با موهای نازک، ظاهر سالم تر و جذاب تری دارند. اما اگر از نظر ژنتیکی موهای نازکی دارید، دیگر لازم نیست نگران سلامت مو باشید.

سخن آخر

اگرچه هیچ روش معجزه آسایی برای تغییر اندازه فولیکول‌های مو وجود ندارد، اما به کار بستن روش‌های فوق کمک می‌کند که موهای سالم و ضخیمی داشته باشید. پیش از استفاده از هرگونه مکمل دارویی مطلب کمبود ویتامین ها و ریزش مو را حتما مطالعه کنید. اگر به طور ناگهانی دچار ریزش یا کم پشتی مو شدید، احتمال ابتلا به یک بیماری زمینه ای وجود دارد، از این رو بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص به موقع آن را درمان کند.

همچنین شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: birdie و skinkraft

سوالات متداول

1-آیا وازلین برای ضخیم شدن مو موثر است؟

ضیخم شدن مو امری است که با تقویت فولیکول‌های مو مرتبط است. بنابراین استفاده از وازلین برای ضخیم کردن ریشه‌ها چندان موثر نیست. اما با کمک وازلین می‌توانید از موخوره شدن موها جلوگیری کنید.

2-چه ویتامینی باعث ضخیم شدن مو می‌شود؟

ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، آهن، روی و پروتئین‌ها همگی در ضخیم شدن تار مو موثر هستند. برای بدست آوردن این گروه‌های ویتامینی و پروتئینی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

3-بهترین روش‌های درمانی برای نازک شدن موها چیست؟

کنار گذاشتن وسایل حرارتی مثل اتو و سشوار که عوامل مستقیم نازک شدن مو هستند. رنگ و دکلره نکردن مکرر موها، رژیم غذایی سالم، استفاده منظم از تونیک‌های تقویتی مو روی پوست سر و استفاده از شوینده‌های مناسب.

4-بهترین غذاها برای ضخیم شدن مو کدام است؟

رژیم غذایی متعادل حاوی چربی و پروتئین کافی در سلامت مو موثر است. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، بادام، ماست، آووکادو، لوبیا و سبزیجات برگ سبز به ضخیم شدن مو کمک می‌کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید