قهوه و مو ؛ اگر شما هم به قهوه خوردن اعتیاد دارید حتماً بخوانید

خوردن قهوه برای مو

قهوه و مو ، دو موضوع مهم و چالش برانگیز برای بیشتر ما! آیا می‌دانید که قهوه علاوه بر اینکه می‌تواند صبح‌ها هشیارتان کند، کارهای دیگری هم می‌تواند انجام دهد؟ به عنوان مثال تحقیقات نشان داده‌اند، که می‌تواند باعث تحریک رشد مجدد موها شود. هرچند برخی تحقیقات دیگر می‌گویند، مصرف زیادی آن هم برای سلامتی مفید نیست. آنچه در این گزارش می‌خوانید، در مورد روش‌هایی برای استفاده از قهوه برای تقویت رشد موها و تهیه ماسک با آن است.

قهوه و مو ؛ تهیه اسپری قهوه

یکی از بهترین روش‌های برای بهره بردن از خواص قهوه این است که یک اسپری حاوی محلول قهوه تهیه کنید. این اسپری را می‌توانید در حمام نگهداری کنید و برای آبکشی موهایتان از آن استفاده کنید. برای تهیه این اسپری به 2 تا 4 قاشق پودر قهوه (بسته به حجم و قد موهایتان) نیاز دارید. این مقدار قهوه را دم کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را به یک بطری اسپری منتقل کنید. بعد از هربار شامپو کردن موها، وقتی کف‌ها را شستشو دادید، از این اسپری برای آبکشی نهایی موها استفاده کنید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه محلول قهوه روی موها بماند. در این مدت موها و پوست سر را ماساژ دهید و سپس شستشو دهید و با یک حوله نخی خشک کنید.

اسپری قهوه

تفاله قهوه برای مو

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از قهوه برای رشد موها استفاده کنید استفاده از تفاله‌های دم‌کرده آن است. پس از نوشیدن قهوه روزانه، تفاله‌ها را دور نریزید، آن‌ها را با کمی‌ آب یا آبلیمو مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر در آید. این خمیر را روی پوست سر و ساقه‌ها پخش کنید (بهتر است موها کمی‌نمدار باشند) و به خوبی ماساژ دهید. با یک کلاه رنگ، موهایتان را بپوشانید. با کمک حرارت ملایم سشوار، موها را گرم کنید تا ماسک عملکردن بهتری داشته باشد. اجازه دهید این ماسک 30 دقیقه روی موها بماند سپس با آب و یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

تفاله قهوه

افزودن قهوه به شامپو

این کار از دو روش قبلی به مراتب راحت‌تر است هرچند شاید میزان اثرش به‌ اندازه دو روش قبلی نباشد. اما اگر برای ماسک یا اسپری قهوه وقت ندارید، حداقل این یکی را امتحان کنید. یک یا دو قاشق پودر قهوه را دم کرده و به یک شامپو ملایم (ترجیحاً بدون سولفات) اضافه کنید. این کار باعث می‌شود قهوه با پوست سر تماس داشته باشد و فولیکول‌های ضعیف مو را تقویت کند.

شامپو قهوه

آیا نوشیدن قهوه باعث ریزش مو می‌شود؟

اول همه باید بگویم که پاسخ مثبت است اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا و چگونه باید تا پایان این بخش را به دقت بخوانید. ریزش مو در واقع یک بیماری پیچیده است که می‌تواند به بسیاری از عوامل مرتبط با بدن ما نسبت داده شود که شامل رژیم نامتعادل ، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های روحی بلندمدت یا کوتاه‌مدت، استرس، برخی بیماری‌های جسمی ‌و مواردی مانند آن است. اما ریزش مو می‌تواند ناشی از عادت‌های روزمره غلط و ناسالم ما هم باشد. بسیاری افراد روزشان را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند تا هوشیارتر باشند و بتوانند به سرعت روی کارشان تمرکز کنند.

 اما سوال اینجاست که آیا نوشیدن مکرر قهوه می‌تواند باعث ریزش مو شود؟ همانطور که در ابتدا گفتم، جواب مثبت است. منفی‌ترین عارضه نوشیدن قهوه بیش از حد این است که از جذب آهن و سایر مواد معدنی حیاتی در بدن جلوگیری می‌کند. این مواد معدنی نه تنها برای سلامتی عمومی ‌ما، بلکه برای داشتن موهای قوی و سالم نیز ضروری هستند. نوشیدن قهوه سنگین همچنین مانع از دریافت مواد معدنی مانند منیزیم، روی و کلسیم توسط موها و سایر ارگان‌های بدن می‌شود. حتی اگر از مکمل‌ها برای افزایش سهم آهن استفاده می‌کنید، نوشیدن قهوه به نوبه خود باعث کم شدن تاثیر مکمل‌ها هم می‌شود.

همانطور که می‌دانید کمبود آهن بیشتر در خانم‌ها مشاهده می‌شود. این موضوع به دلیل خونریزی‌های ماهیانه است که در بعضی مواقع با رژیم‌هایی حاوی آهن هم جبران نمی‌شود. پس نوشیدن مکرر قهوه برای خانم‌ها به مراتب اثرات منفی بیشتری خواهد داشت. همچنین کافئین موجود در قهوه، میزان ویتامین B که برای موهای سالم لازم است را هم کاهش می‌دهد.

 از طرفی استرس و تنش به دلیل مصرف قهوه افزایش می‌یابد. قهوه باعث افزایش آدرنالین در سیستم شما می‌شود که منبع خوبی برای افزایش انرژی برای مدت زمانی موقت است. اما باعث می‌شود بعد از مدتی احساس خستگی و افسردگی بیشتری کنید. که این شرایط باز هم منجر به افزایش احتمال ریزش موها می‌شود.

قهوه خواب شما را هم کم می‌کند. کمبود خواب می‌تواند مشکل ریزش مو را تشدید کند. کمبود خواب در اصل نوعی استرس است. این تغییرات در سیستم ایمنی بدن، تغییراتی در هورمون‌ها به وجود می‌آورد و استقامت جسمی‌ و روحی بدن را کاهش می‌دهد. در نهایت، کمبود خواب هم یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به معضل ریزش مو ختم شود.

کمبود خواب

تحقیقات در مورد قهوه چه می‌گویند؟

در زمینه تحقیقات باید بگویم، که مطالعات زیادی در مورد خواص قهوه برای مو انجام نشده است،‌ اما دانشمندان از چند طریق حدس می‌زنند که قهوه و به طور خاص، کافئین موجود در آن، می‌تواند به بهبود رشد موها و لطافت آنها کمک کند. چند نمونه از این دلایل را اینجا آورده‌ام:

1. رشد مو را‌ ترمیم می‌کند

ریزش مو در اکثر مواقع با افزایش سن، هم در آقایان و هم در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. استفاده از قهوه به صورت موضعی روی مو و پوست سر ممکن است ریزش مو را متوقف کرده و رشد مجدد را تقویت کند.

در مورد طاسی مردان، ریزش مو به طور معمول زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون جنسی دی‌هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های مو آسیب برساند. خانم‌هایی که بیش از حد DHT دارند هم می‌توانند ریزش مو را تجربه کنند.

آسیب فولیکول مو به تدریج رخ می‌دهد و در نهایت منجر به طاسی می‌شود. اما طبق تحقیقات انجام شده، کافئین موجود در قهوه می‌تواند به تحریک رشد مو کمک کرده و ریزش مو را متوقف کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2007 نشان داد که کافئین به مسدود کردن اثرات DHT در فولیکول‌های موی مردان کمک می‌کند. این تحریک، باعث افزایش رشد ریشه‌ها و به طبع بلندتر شدن موها شد. همچنین مدت زمان آناژن، که مرحله رشد مو است، طولانی‌تر شد.

این مطالعه همچنین اثرات کافئین را بر روی فولیکول‌های موی زن آزمایش کرده و نشان داد که این ماده دارای اثر تقویت‌کننده رشد در فولیکول‌های مو در زنان هم هست.

از آنجا که کافئین یک محرک است، باعث افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. همین موضوع می‌تواند به رشد سریع و قوی‌تر مو کمک و در نتیجه موهای ضخیم‌تری ایجاد کند

ریزش مو

2. موهای نرمتر و براق‌تر

اگر موهای شما کدر، شکننده و خشک به نظر می‌رسد، افزودن مرطوب‌کننده می‌تواند ظاهر آن را زنده کند. شستشوی موها با قهوه می‌تواند باعث براق‌تر و نرم‌تر شدن آنها شود. دانه‌های قهوه حاوی فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باعث‌ ترمیم مو می‌شوند.

نرمی مو

شستشوی موها با قهوه برای کسانی که از گره خوردن موهایشان کلافه هستند بسیار کاربردی است. چرا که قهوه باعث صاف و نرم شدن ساقه‌ها می‌شود و بنابراین موها به راحتی شانه می‌شوند. از طرفی کافئین روغن طبیعی مو را از بین نمی‌برد، رطوبت موجود در پولک‌ها را حفظ کرده و به براق شدن موها کمک می‌کند. افزایش گردش خون به انتقال مواد مغذی به ریشه مو کمک می‌کند و در نتیجه موهای سالم‌تر و براق‌تری ایجاد می‌کند.

آیا فکر می‌کنید نکته مهمی هست که من در این گزارش جا انداخته باشم؟ لطفاً حتما در قسمت نظرات برایم بنویسید.

سوالات متداول

1-آیا قهوه خوردن زیاد باعث ریزش مو می‌شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. چرا که قهوه خوردن زیاد باعث می‌شود ریتم خواب شما در طول شبانه‌روز دچار اختلال شود. بی‌خوابی و بهم خوردن تعادل خواب باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو و ریزش آنها می‌شود.

2-آیا پودر قهوه می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند؟

تحقیقات نشان داده است که افزودن پودر قهوه به شامپو یا استفاده از آن به صورت ماسک در کف پوست سر می‌تواند باعث تقویت رشد فولیکول‌ها و درمان ریزش مو شود. کافئین موجود در قهوه باعث افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت ریشه مو می‌شود.

3-چطور اسپری قهوه برای مو درست کنیم؟

برای تقویت موها با قهوه می‌توانید مقداری پودر قهوه (حدود 2 قاشق) را با آب دم کنید. سپس اجازه دهید خنک شود و در یک بطری اسپری تمیز بریزید. هفته‌ای یک یا دوبار مقداری از دم‌کرده قهوه را به ریشه موها اسپری کرده و ماساژ دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید