یک پرونده کامل درباره تفاوت ریباندینگ و کراتینه

موهای فر و مجعد بسیار زیبا هستند اما نگهداری از آنها زمان زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال یک روش مناسب برای صاف کردن دائمی موی خود هستند؛ بدون اینکه هر روز زمان زیادی صرف سشوار یا اتوی مو کنند. در این مقاله به بررسی تفاوت ریباندینگ و کراتینه می‌پردازیم و با آنها آشنا می‌شویم پس با ما همراه باشید.

ریباندینگ چیست؟

ریباندینگ یا روش صافی ژاپنی یکی از رو‌ش‌هایی است که برای صاف و لخت کردن موها متداول است. بعد از ریباندینگ موها نرم و درخشان می‌شوند و نگهداری از آنها نسبت به موهای فر و مجعد بسیار ساده‌تر است. هنگام ریباندینگ مو پروتئین‌های ساختار مو دوباره در کنار هم چیده می‌شوند. ازآنجایی‌که بخش عمده مواد سازنده موها پروتئین است، تغییر در نحوه کنار هم قرار گرفتن این پروتئین‌ها می‌تواند فرم طبیعی مو را از حالت فر به حالت صاف تبدیل کند. در طی ریباندینگ پیوند بین پروتئین‌های ساقه مو با استفاده از مواد موجود در محلول صافی، مثل آمونیوم تیوگلیکولات و سدیم هیدروکسید شکسته و تجزیه می‌شود. در مرحله بعدی پیوند‌های جدیدی شکل می‌گیرند که باعث صاف شدن پیچش‌های مو و تغییر حالت کلی آن می‌شود. بعد از این مرحله موهای شما به صورت دائمی صاف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ریباندینگ مو خوب است یا بد؟ بررسی چند و چون صاف کردن موها به روش ژاپنی

کراتینه مو چطور انجام می‌شود؟

به پروتئین موجود روی سطح پوست، ناخن و مو کراتین گفته می‌شود. این ماده از پوست و مو حفاظت می‌کند و از شکستن آنها جلوگیری می‌کند. کراتین به پروتئین روی سطح مو گفته می‌شود. مادامی‌که این پروتئین به مقدار کافی تولید شده و فعالیت مناسب و به جا انجام می‌دهد موها شاداب و درخشان هستند. کراتینه روشی است که با استفاده از مواد شیمیایی این ماده را به موها بازمی‌گرداند. در این روش موها با محلولی که حاوی فرمالدهید است آغشته می‌شوند. این ماده پیوندهای پروتئینی روی سطح مو را ترمیم می‌کند. ترمیم این شکستگی‌ها و پوشش دادن سطح ساقه مو باعث صاف شدن موقت آن می‌شود.

برای اینکه بیشتر با کراتینه آشنا شوید این گزارش را از دست ندهید: کراتینه مو را با حقایق علمی بشناسید؛ حواشی، شایعات و نکته‌های مهم در مورد کراتین

تفاوت ریباندینگ و کراتینه از نظر دوام

هر دو روش مدت بسیار زیادی موها را صاف نگه می‌دارند و زحمت سشوار و اتو کشیدن را بسیار کم می‌کنند. اما ریباندینگ به روش صافی دائمی مو و کراتینه به صافی موقت مشهور است. در ریباندینگ چون ساختار شیمیایی موها به طور غیرقابل بازگشتی تغییر می‌کند، آن بخش از مو که صاف شده است دیگر مجعد یا فر نمی‌شود. اما اگر این صافی دائمی است چرا باید هرچند وقت یک‌بار ترمیم شود؟ چون ریباندینگ روی موهایی قبلاً رشد کرده اثر می‌گذارد و هر شش ماه یکبار با رشد موهای جدید روی سر و برای یک‌دست کردن بافت مو باید موهای تازه رشد کرده مجدداً صاف شوند. در ترمیم ریباندینگ به‌هیچ‌وجه مواد شیمیایی روی قسمت‌های قبلاً صاف شده مو قرار نمی‌گیرد.

روش کراتینه مو ساختار پروتئین‌ها روی سطح خارجی مو را تغییر می‌دهد به همین دلیل پس از گذشت زمان، با شستشو یا رنگ کردن مو از اثر آن کاسته می‌شود. بعد از سه تا شش ماه مو تقریباً اثر کراتینه را از دست می‌دهد و کم‌کم وز یا مجعد می‌شود. کراتینه مو باید حداکثر هر دو فصل تمدید شود. در عملیات ترمیم هم موهای قدیمی و هم موهای تازه رشد کرده دوباره تحت درمان کراتینه قرار می‌گیرند.

آیا می‌توان روی موهای رنگ‌شده ریباندینگ یا کراتینه انجام داد؟

انجام‌دادن کراتینه روی موهای رنگ یا مش‌شده و آسیب‌دیده برای بازگرداندن ظاهری زیبا و درخشان به آنها بسیار متداول است و در اغلب آرایشگاه‌ها انجام می‌شود. با اینکه ریباندینگ در کشورهای دیگر روی موهای رنگ شده هم با مواد مخصوصی انجام می‌گیرد؛ در ایران اغلب آرایشگاه‌ها از انجام این سرویس روی موی غیرطبیعی پرهیز می‌کنند. بنابراین تنها افرادی می‌توانند از ریباندینگ روی موهای خود استفاده کنند که قبلاً آنها را رنگ یا مش نکرده باشند و سطح موهایشان رنگ و بافت طبیعی خودش را داشته باشد.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه از نظر مراحل اجرا

مراحل ریباندینگ یا صافی ژاپنی به ترتیب زیر هستند:

  1. شستشوی موها با شامپویی ملایم و بدون نرم‌کننده
  2. خشک‌کردن موها
  3. دسته‌بندی موها
  4. آغشته کردن دسته‌های مو به مواد نرم‌کننده ریباندینگ
  5. نگه‌داشتن مواد روی مو به مدت 30-40 دقیقه
  6. بخاردادن مو بسته به جنس، حجم و بافت مو به مدت 10-40 دقیقه
  7. شستن و خشک‌کردن کامل مو
  8. استفاده از لوسیون کراتین
  9. صاف کردن مو با اتو موی سرامیکی با دمای 180 درجه
  10. استفاده از خنثی‌کننده برای محافظت از پیوندهای مو به مدت 30 ثانیه
  11. شستشو و آب‌کشی موها با آب سرد
  12. سشوار کشیدن مو
  13. زدن سرم نهایی به مو و صاف شدن دائمی آن

همان‌طور که مشاهده کردید صاف کردن یا ریباندینگ مو مراحل مختلفی دارد که بسته به جنس موها ممکن است طول انجام مراحل آن را تغییر دهد. داشتن مراحل بیشتر تفاوت ریباندینگ و کراتینه است که مدت انجام کار و هزینه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. صاف‌کردن مو با این روش ممکن است حدود ده ساعت یا بیشتر زمان ببرد.

مراحل کراتینه مو به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  1. شستشوی مو با شامپوی مخصوص کراتین
  2. تقسیم‌بندی مو
  3. زدن محلول کراتینه روی ساقه مو به فاصله 1 تا 1.5 سانتی‌متر از ریشه مو
  4. نگه‌داشتن محلول روی مو به مدت 40-50 دقیقه
  5. شانه کردن مو از بالابه‌پایین هر ده دقیقه
  6. سشوار کشیدن مو بدون شستشوی آن
  7. اتوکشی و صاف کردن مو

تفاوت ریباندینگ و کراتینه در آن است که کراتینه کردن مو مراحل کمتری دارد و نسبت به ریباندینگ ساده‌تر است و زمانی که برای آن باید در آرایشگاه بمانید هم بسته به حجم و ضخامت موها متفاوت است؛ اما به‌مراتب از ریباندینگ کم‌تر وقت می‌گیرد.

بهترین مواد برای صاف کردن موها کدام هستند؟

این‌که از چه موادی برای صاف کردن موها استفاده می‌کنید کاملاً بستگی به روش مورداستفاده دارد. اما در هر حالت باید از استفاده از مواد با کیفیت و مطلوب مطمئن شوید. در ریباندینگ یا صافی مو به روش ژاپنی بهترین موادی که در حال حاضر در آرایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند شیسیدو، لاکمه و فلاویا هستند. نکته مهم آن است که برخی از این مواد که کیفیت بالایی دارند، ممکن است به دلیل تحریم و بالارفتن قیمت‌ها دیگر وارد کشور نشوند. ضروری است که برای دریافت خدمات ریباندینگ با بالاترین کیفیت ممکن پیش از رفتن به آرایشگاه از وجود مواد مرغوب و با کیفیت اطمینان حاصل کنید.

برندهای مطلوب مورداستفاده در کراتینه مو شامل کادیوو، برزیلین بلواوت، ریچی، نانوآمازون، مجستیک و هونما توکیو هستند. با کمی جستجو متوجه می‌شوید که برندهای متنوع بسیاری در بازار وجود دارند که ممکن است مورداستفاده آرایشگاه‌ها قرار بگیرند. اما به دلیل وجود محصولات تقلبی که باعث آسیب رسیدن به موها یا نگرفتن نتیجه مطلوب از کراتینه می‌شوند، بهتر است از تهیه مواد و انتخاب آرایشگاه مناسب اطمینان حاصل کنید تا وقت و هزینه شما هدر نرود.

چراغ قرمز کراتینه مو

مهم‌ترین ماده موجود در شامپوها و محلول‌های کراتین که باعث صافی مو می‌شود فرمالدهید است. این ماده ممکن است برای برخی از افراد باعث التهاب پوست سر شود یا حساسیت ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده از مواد کراتینه روی پوست آنها را تست کنید.

نکته بعدی که هنگام کراتینه کردن مو باید مدنظر داشته باشید آن است که فرمالدهید یکی از عوامل تحریک‌کننده سلول‌های سرطانی است که اغلب در ماده‌های ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. قرارگرفتن در معرض بخار فرمالدهید هنگام اتوکشی و سشوار مو هم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. بنابراین برای انجام کراتینه بهتر است به مراکزی مراجعه کنید که از نظر تهویه هوا، کاملا مجهز باشند. داشتن تجهیزات مخصوص کراتینه ریسک ابتلا به بیماری‌های تنفسی را برای مشتری و آرایشگر کاهش می‌دهد.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو در هزینه

باوجوداینکه هم ریباندینگ و هم کراتینه مو از خدمات گران آرایشگاهی محسوب می‌شوند اما ریباندینگ یا صافی به روش ژاپنی به‌مراتب گران‌تر است. قیمت کلی این خدمات به بلندی موها بستگی دارد اما چون در روش ریباندینگ مراحل بیشتری انجام می‌گیرد به‌تبع هزینه آن هم بیشتر است. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که با پرداخت هزینه بیشتر و استفاده از روش ریباندینگ از صافی موی دائمی بهره‌مند می‌شوید درحالی‌که کراتینه مو هرچند ماه یک‌بار باید تجدید شود و به‌اندازه ریباندینگ ماندگاری ندارد.

مراقبت‌های بعد از صافی مو به روش ریباندینگ و کراتینه

بعد از ریباندینگ و برای حفظ زیبایی و لختی مو به مدت طولانی‌تر و همچنین آسیب ندیدن مو باید مواردی را رعایت کرد. بعد از ریباندینگ تا 72 ساعت نباید موها خیس شوند. با شستشوی خوب موها قبل از انجام ریباندینگ اطمینان حاصل کنید که در روزهای بعد از نشستن موها اذیت نمی‌شوید. بعد از ریباندینگ بهتر است موها را با کش و سنجاق نبندید چون ساختار موها در سه روز اول پس از ریباندینگ هنوز شکننده است و ممکن است موهای شما آسیب ببینند. بهتر است موها بعد از ریباندینگ در معرض حرارت آب داغ قرار نگیرند. با شستشوی موها با آب سرد هم نرمی و درخشندگی موها بیشتر می‌شوند و هم از سلامت آنها بهتر اطمینان حاصل می‌کنید.

بعد از گذشت سه روز اول هنگام شستشوی مو از شامپوهای ملایم مثل شامپو بچه یا شامپوهای مخصوص ریباندینگ استفاده کنید. در هنگام شستشو موها را به‌آرامی ماساژ دهید و از چنگ زدن آنها بپرهیزید. ریباندینگ ممکن است باعث تقسیم شدن سرشاخه‌های مو شود و احتمال موخوره گرفتن را افزایش دهد؛ به همین دلیل بهتر است هر 6 تا 8 هفته پایین موها را کوتاه کنید.

پس از ریباندینگ بهتر است از اتو و سشوار برای حالت دادن به موهای خود استفاده نکنید چون حرارت آنها باعث آسیب رسیدن به بافت مو می‌شود. اگر اصرار به استفاده از سشوار برای خشک‌کردن موها دارید از آن به‌صورت سرد استفاده کنید.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه از نظر مراقبت

تفاوت ریباندینگ و کراتینه از نظر مراقبت‌های پس از صافی مو آن است کراتینه به توجه کمتری نیاز دارد و حساسیت زیادی نمی‌طلبد اما برای اینکه موها آسیب نبینند و مدت صاف ماندن آنها طولانی‌تر شود در نتیجه دیرتر نیاز به ترمیم مو پیدا کنید بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشد.

 از شامپوهای مخصوص کراتینه مو و ترجیحاً شامپوهای برند مواد کراتینه خود استفاده کنید. بهترین گزینه برای موهای کراتینه شده شامپوهای بدون سولفات هستند چون سولفات کراتین را در مو از بین می‌برد. بعد از کراتینه کردن شستن مو با آب‌شور یا کلردار ممنوع است. بعد از کراتینه کردن مو نیاز به اتوکشیدن موها بسیار کاهش می‌یابد بنابراین بهتر است از حرارت دادن به موها بپرهیزید تا آسیب نبینند. پس از کراتینه کردن موها درست مثل ریباندینگ تا 72 ساعت نباید انها را خیس کنید اما پس از آن می‌توانید طبق روال همیشگی موهای خود را بشویید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین توصیه من به شما این است که هیچ‌گاه به بهانه صرفه‌جویی در هزینه، زیر بار استفاده از مواد بی‌کیفیت نروید. مواد مورد استفاده حتماً باید از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و مهم‌تر از آن اصالت داشته باشد. هنگام مراجعه به سالن از آرایشگر خود بخواهید بطری مواد کراتینه یا ریباندینگ را به شما نشان دهد. نکته مهم دیگر این است که برای انجام روش‌های صافی حتماً به افراد متخصص و ماهر مراجعه کنید و فریب تبلیغات اینستاگرامی را نخورید. اگر شما هم تجربه انجام هریک از روش‌های صافی را داشته‌اید لطفا تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1- قیمت ریباندینگ مو چقدر است؟

هزینه ریباندینگ به عواملی مثل حجم و قد مو، نوع مواد و دستمزد آرایشگر بستگی دارد. به طور کلی هزینه ریباندینگ بین 1 میلیون برای موهای کوتاه تا 5 میلیون برای موهای خیلی بلند است.

2-ریباندینگ مو بهتر است یا کراتینه؟

اگر شما موهای مجعد یا خیلی فر دارید و دوست دارید صافی بالا و دائمی داشته باشید، قطعاً ریباندینگ گزینه مناسب شماست. اما اگر موهای رنگ یا دکلره شده دارید، یا موهایتان فر درشت و نازک است کراتینه هم می‌تواند صافی بالایی به موهایتان بدهد.

3-تفاوت کراتین و بوتاکس چیست؟

کراتین یک روش صافی موهاست که تا حدودی باعث احیای موهای سوخته و آسیب‌دیده هم می‌شود. این روش برای موهای سوخته و خیلی آسیب‌دیده مناسب نیست. در عوض بوتاکس مو یک روش احیایی موهاست که به بازسازی موها کمک می‌کند. گفتنی است بوتاکس صافی زیادی ندارد. همچنین مواد بوتاکس دود و گاز فرمالدهید ندارند.

4-مهم‌ترین عوارض ریباندینگ مو چیست؟

ریزش مو، خشک شدن ساقه مو و موخوره مهم‌ترین عوارض ریباندینگ کردن موها هستند. البته اگر این روش صافی برای موهایتان به درستی انجام شود، میزان عوارض به حداقل می‌رسد. از طرفی نحوه مراقبت و نگه‌داری شما از موهای ریباندینگ شده هم اهمیت بسیاری دارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید