حقایقی از نانو ریباندینگ یا صافی ژاپنی که آرایشگران از شما پنهان می‌کنند!

نانو ریباندینگ مو

نانو ریباندینگ مو یک فرآیند شیمیایی است که بافت طبیعی مو را تغییر می‌دهد و حالتی نرم و صاف در موها ایجاد می‌کند. به نانو ریباندینگ، روش صافی شیمیایی یا صافی ژاپنی نیز می‌گویند. نانو ریباندینگ مو معمولا توسط یک متخصص آرایش و زیبایی در آرایشگاه انجام می‌شود. در طی چند مرحله پیوندهای طبیعی موجود در فولیکول‌های مو از بین می‌رود، سپس این پیوندها به شکل دیگری بازسازی می‌شوند. در نتیجه حالت ظاهری موها تغییر می‌کند.

ریباندینگ یا نانو ریباندینگ؟

نانو ریباندینگ مو روشی است که با استفاده از مواد نانو شیمیایی قوی موها را صاف می‌کنند. این فرایند معمولا چندین ساعت طول می‌کشد. تفاوت این روش با روش ریباندینگ در مواد مصرفی است. مواد مورد استفاده در این روش ساختار نانو دارند.

در این روش، پیوندهای هیدروژنی مولکول‌های کراتین موجود در مو شکسته می‌شود. سپس یک ماده شیمیایی، که معمولاً فرمالدهید است، ساختار جدید به موها می‌دهد. در نتیجه موها بسیار نرم و صاف تر از حالت طبیعی به نظر می‌رسد.

هزینه نانو ریباندینگ چقدر است؟

هزینه نانو ریباندینگ مو در حدود 250 تا 1000 دلار است. در ایران نیز معمولا برای موهای کوتاه از 1 میلیون شروع می‌شود و به ازای هر 10 سانتی متر مو، حدود 500 هزار تومان به آن اضافه می‌شود. هزینه این روش بستگی به این دارد که به کدام سالن مراجعه کنید، چه موادی انتخاب می‌کنید (مواد غیر سمی اغلب گران ترند) و حجم موهای شما چقدر است.

هزینه نانو ریباندینگ مو

فرآیند نانو-ریباندینگ چگونه انجام می‌شود؟

  • ابتدا آرایشگر موها را شسته و اجازه می‌دهد تا به صورت طبیعی در هوا خشک شوند. شستشو باعث پاک شدن آلودگی و چربی از موها می‌شود. همچنین آرایشگر می‌تواند بافت طبیعی مو را تشخیص دهد.
نانو ریباندینگ مو
  • در مرحله بعد، آرایشگر موها را تقسیم می‌کند. دقیقاً به همان روشی که برای رنگ کردن، موها را تقسیم می‌کنند. سپس رشته‌های مو را به کرم ریلکس کننده relaxant ” آغشته می‌کند.
نانو ریباندینگ مو
  • کرم ریلکس کننده به مدت 30 دقیقه یا بیشتر روی موها می‌ماند. از آنجا که این کرم مسئول شکستن کوتیکول مو در سطح سلولی است، بایستی مراقبت‌های لازم انجام شود تا پوست سر و موها آسیب نبیند.
نانو ریباندینگ مو
  • سپس آرایشگر با استفاده از یک ابزار مخصوص بخار، موها را در معرض بخار قرار می‌دهد. در پایان این مرحله موهای شما کاملا صاف می‌شود، اما هنوز کار شما تمام نشده است.
نانو ریباندینگ مو
  • در مرحله بعد، آرایشگر موها را دوباره شستشو داده و آنها را خشک می‌کند تا برای ادامه فرآیند آماده شود.
  • سپس لوسیون کراتین به موها زده می‌شود. لوسیون کراتینه کمک می‌کند که پیوندهای جدیدی در مو ایجاد شود. سپس یک محلول خنثی کننده روی موها زده می‌شود تا این پیوندهای تازه تشکیل شده را تثبیت کند. در این مرحله حدود 30 دقیقه موها با کراتین و خنثی کننده استراحت می‌کنند.
نانو ریباندینگ مو
  • در نهایت برای خارج کردن کراتین و خنثی کننده از موها، شستشوی دیگری انجام می‌شود. سپس آرایشگر موها را به شکل دلخواهتان خشک کرده و فرم می‌دهد.
نانو ریباندینگ مو

نانو ریباندینگ مو فرایندی دائمی است. اگر از فرم نهایی موهای تان راضی بودید، نیازی نیست این روش را تکرار کنید تا زمانی که 3 تا 5 سانتی متر موهای تان از ریشه رشد کند (حدود شش ماه دیگر).

چه مواد شیمیایی استفاده می‌شود؟

در ریباندینگ مو به طور معمول از فرمالدهید یا آلدهید برای از شکستن پیوندهای مو استفاده می‌شود.
برخی محصولات ریباندینگ مو ادعا می‌کنند که فاقد فرمالدهید هستند، اما در واقع هر در ترکیب شیمیایی کرم ریلکس کننده از مواد شیمیایی قدرتمندی مشابه فرمالدهید استفاده می‌شود. متیلن گلیکول و متانال مواد مشابهی هستند که رفتاری شبیه فرمالدهید دارند.

موها پس از نانوریباندینگ چگونه می‌شوند؟

پس از فرایند نانوریباندینگ، موهای نرم، صاف و براق به نظر می‌رسد. اگر موهایی مستعد موخوره دارید، خواهید دید که موخوره موها بسیار کمتر شده است.
به خاطر داشته باشید که رسیدن به این نتیجه تضمین شده نیست. افراد بسیاری گزارش کرده اند که پس از ریباندینگ، موهای شان هنوز بافت طبیعی دارد و این روش موثر نبوده است!
اگر موهای شما نازک، خشک، رنگ شده ، دکلره یا در اثر حرارت آسیب دیده است، ریباندینگ به موهای تان آسیب زده و نتیجه مطلوبی به شما نمی‌دهد.
بهتر است قبل از اقدام به ریباندینگ مو با یک آرایشگر حرفه ای مشورت کنید که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر. آرایشگر احتمالاً چند رشته از موهای شما را آزمایش می‌کند تا ببیند آیا موهای شما توانایی تحمل این فرایند را دارد یا خیر.

نانو ریباندینگ مو

چه مراقبت‌هایی پس از نانو ریباندینگ لازم است؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه پس از نانوریباندینگ بایستی این نکات مهم را در نظر بگیرید.

  • موهای تان را حداقل به مدت سه روز نشویید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید. زیرا پیوندهای شیمیایی جدید برای تثبیت شدن به زمان نیاز دارند.
  • روز چهارم موهای تان را با محصولات مخصوص توصیه شده توسط آرایشگر بشویید.
  • به مدت چند روز از سنجاق، گیره یا کش مو استفاده نکنید.
  • از روغن زدن به موها برای چند هفته خودداری کنید.

عوارض جانبی ریباندینگ مو چیست؟

  • استفاده از این مواد شیمیایی قوی روی موها منجر به عوارضی مانند شکستگی، آسیب دیدگی، ریزش و خشکی موها می‌شود.
  • مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد، نشان داد که مواد شیمیایی استفاده شده در این فرایند باعث اختلال در هورمون‌های بدن می‌شود.
  • اگر در افراد خانواده شما سابقه سرطان وجود دارد، پیش از انجام این روش، مساله را با پزشک در میان بگذارید.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه کردن؟

ریباندینگ مو تفاوت‌هایی با سایر فرآیندهای صاف کننده مو، مانند کراتینه و صاف کردن موی برزیلی دارد. در این روش‌ها کوتیکول مو، نرم تر و وزی موها کمتر می‌شود.
اما در روش ریباندینگ مو در واقع پیوندهای هیدروژنی موجود در مو کاملا از بین می‌رود و دوباره از نو تشکیل می‌شود. ریباندینگ مو، بهتر از هر روش دیگری موها را صاف می‌کند، اما از سویی دیگر خطر آسیب دیدن موها را نیز به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ماسک موی کراتینه خارجی و خانگی

ریباندینگ یا کراتینه

روش‌های جایگزین ریباندینگ مو چیست؟

ریباندینگ مو تنها راه داشتن موهای صاف نیست. گزینه‌های بسیاری برای داشتن موهای صاف بدون استفاده از مواد شیمیایی دارید:

  • استفاده از اتو موی صاف در خانه
  • سشوار حرفه ای در سالن
  • پیچیدن مو
  • نرم کنندگی عمیق و روغن درمانی مو

سخن آخر

ریباندینگ مو فرایندی است که ساختار مو را تغییر می‌دهد. از این رو اگر فرایند به درستی انجام شود، در پایان موهایی براق، با صافی دائمی خواهید داشت. اما استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در این روش، سلامت پوست، مو و سلامت عمومی بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر هنوز در تصمیم خود برای انجام ریباندینگ مردد هستید، توصیه می کنیم گزارش “یک پرونده کامل درباره تفاوت ریباندینگ و کراتینه” را مطالعه کنید تا بتوانید راحت تر تصمیم گیری کنید.

با الهام از: healthline

سوالات متداول

  1. هزینه نانو ریباندینگ مو چقدر است؟
    ریباندینگ مو برای موهای کوتاه از 1 میلیون شروع می‌شود و به ازای هر 10 سانتی متر مو، حدود 500 هزار تومان به آن اضافه می‌شود
  2. آیا نانو ریباندینگ برای مو ضرر دارد؟
    نانو ریباندینگ فرایندی شیمیایی است که موجب صافی دائمی مو می‌شود. استفاده از این مواد شیمیایی خطرناک و قوی، ممکن است سلامت مو، پوست و بدن را تهدید کند.
  3. تاثیر ریباندینگ مو تا چه زمانی دوام دارد؟
    ریباندینگ مو موجب صافی دائمی موها می شود. اما موهایی که پس از این فرایند رشد می کنند، ساختار طبیعی موهای تان را دارد. از این رو هر شش ماه، نیاز به تکرار این روش برای موها تازه رشد کرده، دارید.
  4. آیا ریباندینگ مو در دوران بارداری بی خطر است؟
    با توجه به مواد شیمیایی مورد استفاده در ریباندینگ مو توصیه می شود که این روش در دوران بارداری انجام نشود. در مورد کراتینه کردن نیز اطلاعات کاملی در گزارش “کراتینه مو در بارداری، معرفی مواد خطرناک و ایمن کراتینه مو” آمده است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید