چرا استفاده از اکسیدان مو 12 درصد خطرناک است؟

اکسیدان مو 12 درصد

اکسیدان مو 12 درصد یکی از ناشناخته‌ترین اکسیدان‌ها است. این اکسیدان که با نام‌های اکسیدان شماره 3 یا 40 ولوم هم شناخته می‌شود، کاربرد کمتری نسبت به سایر اکسیدان‌ها دارد. اکسیدان‌ها در واقع یکی از دو جز اصلی فرآیند رنگ کردن مو هستند. آنها باعث باز شدن کوتیکول مو و فراهم کردن شرایط این فرآیند شیمیایی یعنی رنگ مو می‌شوند. در این گزارش با اصلی‌ترین کاربردهای اکسیدان مو 12 درصد آشنا می‌شوید. همچنین متوجه می‌شوید که چرا استفاده از این اکسیدان می‌تواند خطرناک باشد. پس تا پایان گزارش با من همراه باشید.

اکسیدان چیست و چگونه عمل می‌کند؟

حتماً می‌دانید که برای رنگ کردن موها به دو ماده شیمیایی اصلی نیاز داریم. رنگ مو و اکسیدان. اکسیدان در واقع یک محلول آب و هیدروژن پراکساید است که می‌تواند به باز کردن کوتیکول‌های مو و خارج کردن رنگدانه‌های آن کمک کند. بعد از باز شدن کوتیکول‌ها رنگدانه‌های موجود در رنگ مو، وارد ساختمان مو می‌شوند. به این ترتیب واکنش شیمیایی رنگ کردن موها انجام می‌شود. امروزه اکسیدان‌ها با غلظت‌های مختلفی تولید می‌شوند. ضعیف‌ترین اکسیدان شماره 0.5 یا اکسیدان 10 است. اکسیدان‌های 1، 2 و 3 به ترتیب اکسیدان‌های قوی‌تر هستند. آنها با نام‌های 20، 30 و 40 حجمی ‌هم شناخته می‌شوند. یک روش دیگر نامگذاری اکسیدان‌ها براساس غلظت هیدروژن پراکسید است که با نام‌های 6 درصد، 9 درصد و 12 درصد شناسایی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:رنگ کردن مو را با تکنیک‌های جدید و همه جزئیات بیاموزید

مخلوط کردن رنگ و اکسیدان

اکسیدان مو 12 درصد چه کاربردهایی دارد؟

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای این اکسیدان، سریع‌تر پیش بردن دکلره موهاست. این اکسیدان قوی می‌تواند زمان انجام دکلره را به کمترین میزان برساند. استفاده از اکسیدان برای مواقعی که می‌خواهید موها را به بالاترین پایه ممکن برسانید مفید است. مثلا دکلره کردن موها برای بار دوم یا سوم را می‌توانید با اکسیدان 12 درصد انجام دهید. البته نکته‌های مهمی ‌در مورد استفاده از اکسیدان مو 12 درصد وجود دارد که نباید فراموش کنید. در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

اکسیدان مو 12 درصد

بایدها و نبایدهای استفاده از اکسیدان 12 درصد

همانطور که گفتم اکسیدان 40 یا 12 درصد قوی‌ترین اکسیدان است. بنابراین نکته‌های زیادی را باید در مورد استفاده از آن بدانید. به عنوان مثال نمی‌توانید از این اکسیدان برای رنگ کردن موها استفاده کنید. چرا که نه تنها باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود بلکه می‌تواند موهای شما را قرمز یا نارنجی کند. به خاطر داشته باشید که این اکسیدان فقط مخصوص دکلره است. در ضمن این نکته‌ها را هم به خاطر بسپارید:

  • هنگام دکلره کردن موها با کمک اکسیدان 12 درصد حتماً از محلول‌های پلکس (مثل اولاپلکس) استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از اکسیدان 40 یا 12 درصد حتماً شرایط موها را از نظر کشسانی و نرمی‌مو بررسی کنید.
  • هنگام کار با این اکسیدان، موها را به طور مرتب تست کنید. یعنی میزان کشسانی موها را به طور مرتب اندازه‌گیری کنید.
  • به هیچ وجه از اکسیدان 12 درصد برای روشن کردن ریشه موها استفاده نکنید.
  • اکسیدان 12 درصد و روشن کننده‌های کرمی‌ یا رنگ‌های شماره 11 یا 12 به هیچ وجه نمی‌توانند موهای شما را به پایه 10 برسانند. حتی ممکن است موهایتان قرمز یا نارنجی شوند.
  • اگر از اکسیدان 12 درصد استفاده می‌کنید زمان دکلره را به جای 45 دقیقه به 20 تا 30 دقیقه کاهش دهید.
  • دکلره را با اکسیدان 12 شروع نکنید. استفاده از آن را به مراحل بعدی موکول کنید.
دکلره کردن ریشه موها

مضرات روشن کردن موها با اکسیدان 12 درصد

درست است که خیلی از ما دوست داریم موهایمان تا حد امکان سفید شود آن هم بدون وجود رفله‌های زرد! اما همیشه باید در نظر داشته باشیم که سلامت و زیبایی موها اولویت اول است. اکسیدان 12 درصد می‌تواند موهای خیلی تیره را با دو یا سه بار دکلره به پایه سفیدی برساند. اما مسئله اینجاست که موها به سرعت در اثر این اکسیدان آسیب می‌بینند. کوتیکول‌های مو به شکلی بدون بازگشت باز می‌شوند و ظاهر آنها کاملاً خشک و ضخیم می‌شود. از طرفی قدرت کشسانی موها هم به شدت کاهش پیدا کرده و موها اصطلاحاً آدامسی می‌شوند. سوختن و کنده شدن موها هم از دیگر عوارض خطرناک استفاده نادرست از اکسیدان 12 درصد است. به همین دلیل است که استفاده از پلکس‌ها هنگام دکلره کردن موها به خصوص با اکسیدان‌های 9 و 12 درصد ضروری است. توصیه می‌کنم به هیچ وجه از این اکسیدان در خانه استفاده نکنید. کار با اکسیدان 40 به مهارت،‌سرعت عمل بالا و تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد. این کار به یک فرد متخصص بسپارید. برای اینکه بیشتر با دکلره کردن موها آشنا شوید توصیه میکنم این گزارش را بخوانید:

دکلره و همه تجربه‌های تلخ و شیرین آن را بشناسید؛ آموزش‌ها و نکات کاربردی دکلره

رنگ کردن موها با اکسیدان 3

بعد از دکلره کردن موها چه باید کرد؟

دکلره و روشن کردن موها می‌تواند یک تغییر بی نظیر باشد اما توجه کنید که مسئولیت شما را دو برابر می‌کند. بهتر است برای دکلره کردن بهترین مواد را انتخاب کنید. بعد از دکلره کردن هم بهتر است مقداری از موها را کوتاه کنید. ترجیحاً موها را کراتین یا بوتاکس کنید تا ساختمان مو و کوتیکول‌های آن مجدداً ترمیم شوند. استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب موهای رنگ شده را در روتین مراقبتی خود قرار دهید. روغن درمانی و پلکس درمانی موها را هم جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:تقویت موهای رنگ شده با روش های کاربردی و آسان

مراقبت از موی دکلره شده

در آخر

همانطور که متوجه شدید، اکسیدان 12 درصد یک محصول کاملاً حرفه‌ای است. بنابراین شما نباید بدون مهارت و تجربه از آن استفاده کنید. توصیه می‌کنم برای روشن کردن موهای خود ابتدا با یک فرد متخصص و باتجربه مشورت کنید. از کیفیت مواد مورد استفاده اطمینان پیدا کنید و مراقبت‌های بعد از رنگ کردن موها را به شدت جدی بگیرید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا اکسیدان می‌تواند به تنهایی موها را روشن کند؟

اکسیدان‌ها باعث باز شدن کوتیکول‌ها مو می‌شوند. این کار باعث روشن شدن موها می‌شود. بنابراین اگر اکسیدان را به تنهایی و بدون رنگ مو استفاده کنید موهایتان روشن می‌شود. اما نتیجه این کار قطعاً دلخواه شما نخواهد بود. بنابراین بهترین کار این است که اکسیدان را با رنگ مو ترکیب کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

2-نسبت اکسیدان به پودر دکلره یا رنگ چقدر باید باشد؟

نسبت اکسیدان به دکلره باید به ازای هر یک پیمانه پودر دکلره 2 پیمانه اکسیدان باشد. در خصوص رنگ مو، اگر نمی‌خواهید رنگ موی شما خیلی روشن باشد به نسبت یک به یک و اگر می‌خواهید رنگتان روشن شود، باید میزان اکسیدان شما دو برابر رنگ مو باشد. مثلا اگر 30 گرم رنگ دارید باید 60 گرم اکسیدان بریزید.

3-کدام اکسیدان برای رنگ مو و کدام اکسیدان برای دکلره مناسب است؟

اکسیدان شماره 1 برای رنگ کردن موها تا 5 درجه روشن‌تر کردن مناسب است. اکسیدان شماره 2 اصولاً برای رنگ کردن موها با رنگ‌های شماره 10،11 و 12 به کار می‌رود البته در صورتی که موها دکلره نباشند. اکسیدان شماره 3 یا 12 درصد یک اکسیدان حرفه‌ای است و فقط در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید