دکلره و همه تجربه‌های تلخ و شیرین آن را بشناسید؛ آموزش‌ها و نکات کاربردی دکلره

موی بلوند

دکلره کردن موها یک تغییر اساسی برای همه است. البته نمی‌توانیم بگوییم که همه افراد هم آن را دوست خواهند داشت. به طور کلی روشن کردن موها باعث برجسته‌تر دیده شدن اجزای صورت هم می‌شود. به همین خاطر است که می‌گوییم دکلره کردن یک تغییر چهره تمام‌عیار است. اما در این میان نکات مهم و تجربه‌های زیادی هم وجود دارد که باید در مورد آن بدانید. اینکه با چه موادی و با چه روشی انجام می‌شود. پروسه دکلره کردن مو چه فوت و فن‌هایی دارد. بایدها و نباید مراقبت و رنگ کردن موها بعد از دکلره و چندین نکته مهم دیگر، که در این گزارش می‌خوانید. پس تا انتها با من همراه باشید.

دکلره چیست و چطور انجام می‌شود؟

در واقع دکلره کردن یک پروسه شیمیایی است که رنگدانه‌های طبیعی کاملا از ساختمان مو خارج شده و از رنگدانه تهی می‌شود. این پروسه ابتدا با یک عامل آلکالینی شروع می‌شود. این ماده کوتیکول‌های مو را باز می‌کند. سپس عامل اکسیداسیونی وارد عمل شده و با نفوذ به درون کوتیکول‌ها، ملانین مو را در خود حل می‌کند. هرچقدر که مواد بیشتر روی موها بماند، رنگدانه‌های بیشتری خارج می‌شوند. در نتیجه موهای روشن‌تری بدست خواهد آمد. البته ممکن است موها تناژ زرد یا نارنجی داشته باشند. که این مسئله به رنگ طبیعی موها بستگی دارد. این مسئله با تکرار دکلره و طولانی‌تر کردن زمان حل می‌شود تا جایی که موها به رنگ بلوند پلاتینه در می‌آیند.

دکلره کردن مو

نسبت دکلره به اکسیدان

مهم‌ترین نکته برای درست کردن مواد، دانستن نسبتا دکلره به اکسیدان است. برای اینکه این کار را دقیق‌تر انجام دهید بهتر است از یک‌ترازو استفاده کنید. اگر‌ترازو ندارید می‌توانید از یک پیمانه مناسب استفاده کنید. بهترین نسبت دکلره به اکسیدان برای روشن کردن موها، نسبت 1 به 2 است. یعنی به ازای هر پیمانه پودر دکلره، 2 پیمانه اکسیدان بریزید. این مخلوط نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. بهتر است مخلوط شما غلظتی شبیه ماست داشته باشد. ضمناً بهتر است برای شروع فرآیند از اکسیدان شماره 1 یا 6 درصد استفاده کنید و با توجه به قیمت پودر دکلره سعی کنید که بهترین ترکیب را بیابید تا از اتلاف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

نسبت دکلره به اکسیدان

آموزش تمام دکلره کردن موها

تکنیک فول یا دکلره کامل، مخصوص کسانی است که موهای طبیعی دارند و می‌خواهند کل موها را همزمان روشن کنند. این تکنیک نسبتاً ساده است اما به مهارت، حوصله و تجربه بالا نیاز دارد. برای این کار ابتدا موها را چهار قسمت مساوی تقسیم کنید (تقسیم‌بندی کلاسیک). سپس مواد را از یک یا دو سانتی‌متر مانده به ریشه روی موها بزنید. این کار را از پشت سر شروع کنید. برای موهای کوتاه می‌توانید ریشه و ساقه موها را همزمان مواد بزنید. اما برای موهای بلند و متوسط ابتدا ساقه و پس از یک مکث کوتاه ریشه‌ها را مواد بزنید. به این دلیل که ریشه‌های مو به خاطر گرمای پوست سر، سریعتر روشن می‌شوند. در مرحله اول 45 الی 50 دقیقه مکث کرده و سپس موها را آبکشی کنید. می‌توانید از نرم‌کننده هم استفاده کنید. بعد از خشک کردن موها یکبار دیگر به موها مواد بزنید تا موها روشن‌تر شوند. اکثر موها با دو مرحله دکلره 45 دقیقه‌ای به پایه حدود 7 یا 8 می‌رسند. در زمان مکث دکلره، مرتباً موها را از نظر کشسانی بررسی کنید.

دکلره موی فر

بالیاژ و هایلایت روش‌های دیگر روشن کردن مو

شاید دکلره کردن کامل موها، حس خوشایندی برای همه افراد نباشد. بنابراین یک روش بهتر و جذاب‌تر برای همه سلیقه‌ها، بالیاژ و هایلایت است. در هر دوی این روش‌ها، قسمت‌های از موها جدا شده و روشن می‌شوند. این کار علاوه بر اینکه حالت سه بعدی به موها می‌دهد، جلوه طبیعی‌تری نسبت به دکلره کامل دارد. توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با روش‌های بالیاژ و هایلایت این گزارش را حتما بخوانید:

هایلایت مو چگونه انجام می‌شود؟ ایده‌های برای داشتن هایلایت‌های جذاب

بالیاژ مو چیست؟ پاسخ به همه سوالات در مورد بالیاژ

بالیاژ و هایلایت مو

دکلره مجدد موها ؛ چند بار می‌توانیم مواد بزنیم؟

اساسی‌ترین چالش دکلره کردن، ایجاد تناژ زردی در موها بعد از آن است. به همین دلیل است که بعضی افراد تصمیم می‌گیرند چند بار دیگر هم این پروسه را تکرار کنند. خوب است بدانید که زرد  یا نارنجی شدن موها بعد از روشن شدن کاملاً طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. اما راه‌حل چیست؟ یکی از راه‌حل‌ها برای از بین رفتن زردی، تکرار دکلره است. اما این موضوع کاملاً به جنس، سلامت و قدرت کشسانی مو بستگی دارد. شما می‌توانید در یک روز دو یا نهایتاً سه بار فرآیند دکلره را انجام دهید. البته توصیه می‌کنم که به دو بار دکلره کردن مو در یک روز بسنده کنید. بعد از یک هفته برای بار سوم آن را تکرار کنید. دکلره کردن برای بار چهارم را در صورت ضرورت، حداقل به یک ماه بعد موکول کنید. به خاطر داشته باشید که سلامت موها مهم‌ترین اولویت است. رسیدن به پایه 10 پلاتینه برای اکثر موها (به خصوص موهای‌ایرانی) با یک یا دو مرحله امکان‌پذیر نیست. برای خنثی کردن زردی موها، بهترین راهکار، رنگساژ کردن با رنگ‌های مناسب است.

دکلره مجدد موها

دکلره کردن با پلکس‌ها به خصوص اولاپلکس

در سال‌های اخیر یک محصول پرسروصدا به بازار آمد، که توانست موفقیت چشمگیری در فروش بدست آورد. اولاپلکس یک محصول تخصصی مراقبت از مو در هنگام دکلره،‌ رنگ و ریباندینگ است. خوب است بدانید که اولاپلکس یک نرم‌کننده نیست. بلکه یک امولسیون مولکولی و یونی است که می‌تواند با حرکت در ساختمان مو، قسمت‌های شکسته شده آن را با کمک پیوندهای یونی و کوالانسی  ترمیم کند. این آسیب‌ها چه در اثر روشن کردن، رنگ یا حرارت بوجود آمده باشند با اولاپلکس قابل ترمیم هستند. البته نمی‌توان گفت این محصول قرار است معجزه کند. اما می‌تواند از سوختن و آسیب دیدن موها در هنگام دکلره تا حد زیادی جلوگیری کند.

اولاپلکس و فواید آن

فواید و عوارض روشن کردن موها

یکی از مزایای دکلره و البته مهم‌ترین آن، این است که باعث می‌شود چهره شما تا حد زیادی تغییر کند. بنابراین اگر به دنبال تنوع و تغییر می‌گردید، دکلره گزینه خوبی است. همچنین برای افراد با موهای بسیار چرب هم موهبت بزرگی است. چرا که باعث از بین رفتن چربی‌های ناخوشایند مو می‌شود.

اما از آنجایی که در این فرآیند موهای شما با مواد شیمیایی بسیار قوی و فعال روبرو می‌شوند، ممکن است دچار شوک بزرگی شوند. در صورتی که دکلره را با مواد بی‌کیفیت و با تکنیک غلط انجام دهید، این اطمینان را به شما می‌دهم که باید با موهای زیبای خود خداحافظی کنید. در اینجا چند نمونه از عوارض دکلره غیراصولی را می‌بینید:

  • خشکی شدید موها
  • کات و پودر شدن مو
  • ریزش
  • حساسیت، خشکی و خارش پوست سر
  • وز شدگی مو
خشک شدن موها

کنده یا کات شدن مو در هنگام دکلره

یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های برای کسانی که غیراصولی و بدون دانش و مهارت اقدام به روشن کردن موها می‌کنند، کنده شدن مو هنگام دکلره است. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که مواد دکلره بیش از حد مجاز روی موها بمانند. یا اینکه موها توان مقاومت در برابر مواد را نداشته باشند. همه این موارد به دانش، تجربه و کیفیت مواد بستگی دارد. بنابراین بهتر است این کار را به کاردان بسپارید. همچنین از کیفیت مواد اطمینان پیدا کنید. در ضمن اگر موهایتان را دو یا سه بار دکلره کرده‌اید، از مواد زدن به این قسمت‌ها اجتناب کنید.

کنده شدن مو هنگام دکلره

بهترین مواد دکلره مو کدام است؟

امروزه محصولات متعددی برای روشن کردن موها به بازار عرضه می‌شوند. در گذشته این فقط محصولات خارجی بودند که سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار داشتند. اما چند سالی است که محصولات ‌ایرانی هم پا به عرضه رقابت گذاشته‌اند. اما به طور کلی همه پودرهای دکلره تقریباً از قدرت یکسانی برای روشن کردن موها برخوردارند. تفاوت اکثر پودرها در سالم و نرم نگه داشتن موهاست. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از پودرهای دکلره چه داخلی و چه خارجی، توانایی روشن کردن موها تا پایه 10 را در یک مرحله ندارند.

بهترین مارک پودر دکلره خارجی

  • لورال بلوند استودیو
  • آلتراگو
  • لاکمه
  • آی ان جی
  • ریو
  • اوکیا
  • ولا شواترزکوف
انواع پودر دکلره خارجی

بهترین مارک پودر دکلره ‌ایرانی

  • زانیس
  • بلیچ کو
  • دنی وان
  • گلباران
  • آنیکا
انواع پودر دکلره ایرانی

اما و اگرهای دکلره کردن مو در خانه

بعضی از خانم‌ها برای صرفه‌جویی کردن در زمان و هزینه تصمیم می‌گیرند که در خانه و با کمک دوستانشان موهای خود را دکلره کنند. یک توصیه مهم من به شما این است که لطفاً از این تصمیم خود صرف نظر کنید. شاید رنگ کردن موها در خانه کار راحتی به نظر برسد اما دکلره کردن هرگز. دانش، تجربه و مهارت در این فرآیند حرف اول را می‌زنند. همانطور که اشاره کردم، دکلره کردن غیراصولی موها عواقب جبران‌ناپذیری می‌تواند به همراه داشته باشد. بنابراین این کار را به یک فرد متخصص و باتجربه واگذار کنید.

رنگ کردن مو در خانه

رنگساژ کردن دکلره

دلیل اصلی اینکه موها را دکلره می‌کنیم، بدست آوردن رنگساژهای روشن و زیباست. بنابراین مرحله مهم بعدی رنگساژ کردن با یک رنگ مناسب و دلخواه است. در این مرحله موهایی که حالا با کمک روشن‌کننده‌ها به پایه 7، 8، 9 یا 10 رسیده‌اند، مثل یک کاغذ سفید آمادگی رنگ‌پذیری دارند. اما باید براساس پایه بدست آمده در انتخاب رنگساژ دقت کنید. رنگساژهای بنفش، دودی و مرواریدی بهترین رنگساژهای بعد از دکلره هستند. کاراملی، نسکافه‌ای، بلوند شنی و بیسکوییتی هم از دیگر رنگساژهای محبوب بعد از دکلره هستند.

بیشتر بخوانید:رنگساژ مو دستاوردی برای از بین بردن زردی و نارنجی موها

رنگساژهای مو بعد از دکلره

شامپوی بنفش مخصوص دکلره

حتماً شما هم شنیده‌اید که بعد از دکلره کردن، باید موها را با کمک شامپوی بنفش شستشو داد. شامپوی بنفش به از بین بردن و خنثی کردن تناژهای زرد مو کمک می‌کند. خیلی از کمپانی‌ها این شامپوها را به صورت آماده به بازار ارائه کرده‌اند. فقط کافیست بعد از پاک کردن مواد از روی مو، موها را با شامپو ماساژ دهید. البته می‌توانید با کمک مقداری شامپوی بی‌رنگ و قطره‌های خوراکی هم شامپوی بنفش درست کنید. موها را با کمک شامپو حدود 5 تا 7 دقیقه ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

شامپوی بنفش دکلره

از بین بردن تناژ نارنجی در موها

تناژهای نارنجی که در بعضی از افراد با موهای بسیار ضخیم و تیره، بعد از دکلره بوجود می آیند، توسط رنگساژهای آبی خنثی می شوند. البته می‌توان برای از بین بردن آنها از شامپوی آبی هم استفاده کرد. دقت کنید که شامپوی آبی با شامپوی بنفش متفاوت است. شامپوهای آبی اختصاصاً برای از بین بردن تناژهای نارنجی که معمولاً در پایه‌های 6 .و 7 دکلره مشاهده می‌شوند، تولید شده‌اند.

نارنجی شدن موها

از بین بردن سبزی موها

همانطور که گفتم تناژهای زرد مو با کمک شامپو یا رنگساژ بنفش تا حد زیادی خنثی می‌شوند. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از دودی کردن موهای دکلره بوجود‌اید، سبز یا زیتونی شدن موهاست. این موضوع به دلیل ترکیب تناژهای زرد مو و رنگدانه‌های آبی موجود در رنگ دودی اتفاق می‌افتد. برای اینکه بتوانید رنگ سبز را هم از بین ببرید کافی است برای 5 تا 7 دقیقه، موها را با یک رنگساژ رقیق قرمز شستشو دهید.

سبز شدن موها بعد از دکلره

ریشه گیری دکلره چگونه انجام می‌شود؟

وقتی که موهایتان را به طور کامل دکلره می‌کنید، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که هر سه یا چهار ماه یکبار برای ریشه گیری به آرایشگرتان مراجعه کنید. ریشه گیری دکلره هم مانند بقیه مراحل، کاملاً تخصصی است. در فرآیند ریشه‌گیری، مواد باید بدون برخورد با قسمت‌های قبلی، فقط روی ریشه اعمال شوند. برای قطع تماس بین ریشه‌ها و ساقه‌ها، معمولاً از چسب دکلره، پنبه یا سرم مو استفاده می‌شود. پنبه همچنین به جلوگیری از نشت کردن مواد به لایه‌های زیری هم کمک می‌کند.

ریشه گیری دکلره

مراقبت‌های بعد از دکلره

از جمله مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از رنگ، استفاده از شامپو و نرم‌کننده مناسب است. شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده یا شامپوهای بدون سولفات بهترین گزینه‌ها هستند. همچنین استفاده منظم از نرم‌کننده و ماسک مو می‌تواند سلامت موهای شما را تضمین کند. بعد از روشن کردن بهتر است تعداد دفعات شستشوی موها را نسبت به قبل کمتر کنید. از آب داغ برای شستشو استفاده نکنید. استفاده از وسایل حرارتی مانند اتو را هم کاهش دهید. قبل از سشوار و اتو کردن موها حتماً از اسپری‌های محافظ حرارتی استفاده کنید. از سرم و نرم‌کننده‌های بدون آبکشی برای براق و لطیف شدن موها کمک بگیرید. به شما توصیه می‌کنم استفاده از ماسک‌های خانگی را هم از یاد نبرید. در این گزارش‌ها با انواع ماسک‌های خانگی نرم‌کننده و ترمیم‌کننده آشنا می‌شوید:

تقویت موهای رنگ شده با روش های کاربردی و آسان

۲۱ ماسک مو برای موهای خشک ، با تاثیر شگفت انگیز

همه انواع ماسک مو را ساده و کاربردی یاد بگیرید؛ آبرسانی و نرم کردن موها در خانه

مراقبت از موی دکلره شده

کراتین یا بوتاکس بعد از دکلره کردن مو

یکی از بهترین انواع روش‌های ترمیم مو بعد از دکلره، بوتاکس یا کراتین کردن موهاست. اگر موهای شما حالت دارد و وز است، بهترین روش برای شما بعد از دکلره کراتین است. البته در صورتی که موهای شما در اثر روشن کردن آسیب جدی ندیده باشد. از طرفی اگر موهای شما صاف و بدون موج است و فقط به کمی‌احیا و نرمی‌ احتیاج دارید، بوتاکس گزینه بهتری است. برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این روش‌ها توصیه می‌کنم این گزارش‌ها را بخوانید:

کراتینه مو را با حقایق علمی بشناسید؛ حواشی، شایعات و نکته‌های مهم در مورد کراتین

آیا بوتاکس مو واقعاً موثر است؟ مزایا و معایب بوتاکس در یک نگاه

کراتینه مو

در آخر

همانطور که متوجه شدید، روشن کردن موها یک تغییر اساسی است. البته شاید دردسرهای خاص خودش را هم داشته باشد. به نظر من تنوع دادن به رنگ موها البته به شرط حفظ سلامتی آنها، یک تجربه هیجان انگیز است. البته خوب است که قبل از تصمیم گیری در این زمینه به خوبی تحقیق کنید و این کار را به دست افراد باتجربه و ماهر بسپارید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-آیا دکلره کردن برای موها ضرر دارد؟

در حقیقت مواد دکلره از نظر شیمیایی بسیار قوی هستند و باعث خشکی و وز شدن موها می‌شود. اما خبر خوب این است که با رعایت چند نکته و گام اصولی می‌توانید از آسیب‌های دکلره در امان بمانید و موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

2-آیا با یک مرحله دکلره کردن موها به پایه 10 می‌رسند؟

برای اکثر افراد پاسخ این سوال منفی است. چرا که رنگ موی بیشتر ما ایرانی‌ها مشکی بسیار تیره با تار ضخیم است. بنابراین با یک مرحله دکلره کردن، موها به پایه 10 نمی‌رسند. برای رسیدن به این پایه شاید مجبور شوید یک یا دو بار دیگر هم دکلره را تکرار کنید.

3-چگونه دکلره بدون آسیب داشته باشیم؟

قبل از دکلره کردن موهایتان را کمی چرب کنید یا نرم‌کننده بزنید. همچنین از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. تاثیر اکسیدان باکیفیت را هم دست کم نگیرید. حتما در مواد اولاپلکس یا پلکس‌های دیگر بریزید. از اکسیدان با شماره‌های بالا استفاده نکنید و مدت زمان مکث مواد را در نظر بگیرید.

4-دکلره باید چند دقیقه روی مو بماند؟

اکثر پودر‌های دکلره برای مدت 30 تا 45 دقیقه می‌توانند روی مو بمانند نه بیشتر. دقت کنید که در زمان بیشتر از این یا موهای دچار آسیب یا سوختگی می‌شوند یا مواد بی‌خاصیت می‌شود.

5-نسبت پودر دکلره به اکسیدان چقدر باید باشد؟

درست است که در برند‌های مختلف پودر دکلره نسبت مواد به اکسیدان متفاوت است اما به طور کلی گفته می‌شود نسبت پودر به اکسیدان باید معادل 1 به 2 باشد. یعنی 1 پیمانه پودر و 2 پیمانه اکسیدان. غلظت مواد شما در نهایت نه باید خیلی شل و نه باید خیلی سفت باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

۱ نظر

نظر خود را برای موهیتو بنویسید