موی چرب و 8 عادتی که باعث تشدید آن می‌شود؛مراقبت از موها با ترک عادت‌های غلط

موی چرب

از بین همه نگرانی‌های رایج در مورد مو ، ممکن است برخورد با موهای چرب یکی از ناامیدکننده‌ترین‌ها باشد. موی چرب می‌تواند ظاهر زیبا و باطراوت شما را به ظاهری خسته و غم انگیز تبدیل کند. اگر هرچه زودتر به فکر درمان چربی بیش از حد موها نباشید، ممکن است مشکلات بیشتری هم برایتان رقم بزنند. البته نگران نباشید! خوشبختانه راه‌حل زیادی برای درمان وجود دارد. در این گزارش با عادت‌های اشتباهی که باعث تشدید چربی مو می‌شود آشنا می‌شوید. همچنین چند نمونه درمان خانگی برای مبارزه با آن یاد می‌گیرید. پس تا پایان با من همراه باشید.

علت چرب شدن موی سر ؛ چرا موی چرب داریم؟

قبل از اینکه در مورد درمان چربی مو صحبت کنیم، ابتدا باید درک کنیم که چه چیزی باعث ایجاد آن می‌شود. موی چرب اغلب در اثر تجمع سبوم اضافی ایجاد می‌شود. سبوم در واقع نوعی روغن مورد نیاز پوست است که به طور معمول در غدد چربی تولید می‌شود. درست است که بدن ما می‌تواند میزان چربی مورد نیاز پوست را به طور دقیق تنظیم کند، اما گاهی اوقات برخی از عوامل باعث تشدید تولید این چربی می‌شوند. در نتیجه تولید بیش از حد آن، باعث چربی شدن پوست و مو می‌شود. عوامل داخلی مانند نامنظم شدن هورمون‌ها، استرس، بعضی بیماری‌ها، رژیم غذایی ناسالم و مواردی از این دست از جمله دلایلی هستند که باعث افزایش ترشح چربی می‌شوند. آلودگی آب و هوا، تغییرات دمایی، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و مواردی از این دست هم از جمله عوامل خارجی هستند.

موی چرب و نازک

اول: نرم‌کننده استفاده نمی‌کنید! درمان موی چرب با نرم‌ کننده

اغلب افرادی که موی چرب دارند فکر می‌کنند، نباید از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده کنند. باید به عرضتان برسانم که این یک تصور غلط است. نرم‌کننده و ماسک، می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز مو را فراهم کنند. کاری که شامپو قادر به انجام آن نیست. بنابراین به تقویت موی شما کمک می‌کنند. این موضوع در نهایت باعث کاهش ترشح چربی می‌شود. نکته مهم این است که شما بتوانید نرم‌کننده و ماسک موی مناسب خود را پیدا کنید. نرم‌کننده‌ها و ماسک موهای معمولی برای شما مناسب نیستند. در ضمن بخاطر داشته باشید که نباید نرم‌کننده را به پوست سر خود بزنید. بلکه فقط ساقه‌ها و قسمت‌های انتهایی مو را به آن آغشته کنید.

نرم کننده مو

دوم: افراط در شسشتوی موها

بله درست است. از آنجایی که موهایتان چرب است احساس می‌کنید باید هرروز یا یک روز در میان موهایتان را بشویید. این کار کاملاً غلط است. چرا که هرچه بیشتر شستشو دهید، چربی بیشتری نصیبان می‌شود! پوست سر شما، برای محافظت از خود و موها، چربی ترشح می‌کند. زمانی که با شستشوی زیاد این چربی را از بین می‌برید، غدد چربی هم چربی بیشتری تولید می‌کنند. در نتیجه مشکل چربی مو نه تنها حل نمی‌شود بلکه تشدید هم می‌شود. برای مبارزه با این معضل، بهتر است سعی کنید تعداد دفعات شستشو را کم کنید. مثلا یک یا دو بار در هفته! این موضوع به تنظیم چربی و متعادل شدن آن کمک می‌کند. البته نباید انتظار داشته باشید که این راه حل یک شبه نتیجه دهد. حداقل یک یا دو ماه این روند را ادامه دهید.

شستشوی زیاد مو

سوم: برس شما مناسب نیست!

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود مشکل چربی موهای شما، حل‌نشده باقی بماند، برستان است. برس مو در سلامتی موهای ما تاثیر حیاتی دارد. بهتر است در انتخاب آن دقت کنید. برس‌ها می‌توانند به توزیع چربی در سراسر مو (از ریشه تا ساقه) کمک کنند. بنابراین به کاهش چربی در ریشه‌ها و پخش شدن آن در ساقه‌ها کمک می‌کنند. اگر نمی‌دانید که چه برسی بخرید، بهتر است این گزارش را حتماً بخوانید: چگونه شانه و برس مناسب جنس موهایمان را پیدا کنیم؟

برس مناسب مو

چهارم: محصولات مخصوص موی چرب ندارید؛ شامپوی مخصوص موی چرب کدام است؟

به عنوان یک فرد با موی چرب، باید دقت کافی در انتخاب محصولاتی که برای موهایتان می‌خرید داشته باشید. شامپو، نرم‌کننده، سرم مو، تافت، واکس مو، ژل باید کاملاً با شرایط موهای شما تطابق داشته باشند. به عنوان مثال محصولاتی که روی آنها نوشته شده “آنتی فریز” یا “از بین برنده وز و خشکی” احتمالاً حاوی روغن هستند. این محصولات باعث افزایش چربی موهای شما می‌شوند. از طرفی ژل و واکس مو هم حاوی انواع مختلفی از موم‌ها و روغن‌ها هستند. در نتیجه باعث افزایش چربی موها می‌شوند. دقت کنید که محصولات براق کننده هم مناسب موی چرب نیستند. بنابراین از خریدن این نوع محصولات صرف نظر کنید. بهتر است شامپوهای مخصوص موی چرب حاوی سولفات باشند تا شویندگی بالاتری داشته باشند. البته توجه کنید که از این شامپوها نباید به طور مداوم و روزمره استفاده کنید. یک بار در هفته کافی است.

محصولات مو

پنجم: موهایتان را با اتو و سشوار حالت می‌دهید

یک خبر بد برای کسانی که به سشوار و اتوی مو، اعتیاد دارند: صاف کردن موها با اتو و سشوار، باعث می‌شود موهای شما چرب تر به نظر برسد! چرا که موهای صاف یک جاده مستقیم برای عبور چربی (چربی موجود در ساقه) و رسیدن آن به ریشه مو، فراهم می‌کنند. همچنین موهای صاف تمایل دارند که به ریشه نزدیک تر شوند (یعنی به کف سر بچسبند). در نتیجه تماس بیشتر ساقه با ریشه، احتمال چرب شدن مو را هم افزایش می‌دهد. به جای صاف کردن موها، سعی کنید از مدل‌های موج‌دار و فر کمک بگیرید تا هم حجم موهایتان را بیشتر نشان دهد و هم به کاهش چربی کمک کند.

اتو کردن مو و چرب شدن آن

ششم: دائماً به موهایتان دست می‌زنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد موی چرب، این است که عادت دارید زیاد موهایتان را نوازش کنید. این موضوع باعث انتقال چربی دست شما و آلودگی‌های آن به ریشه مو‌ها شود. همچنین باعث چرب شدن موها در همان ساعات اولیه بعد از حمام شود. بنابراین هرچه سریعتر دست از ور رفتن با موهایتان بردارید!

دست زدن به موها

هفتم: از شامپوی خشک زیاد استفاده می‌کنید

شامپوهای خشک محصولات محبوبی در میان افراد با موی چرب هستند. چرا که شما را بی‌نیاز حمام رفتن‌های مکرر می‌کنند. اما اگر عادت دارید که از این شامپوها زیاد استفاده کنید، بهتر است بدانید که خود این شامپوها هم مشکل شما را تشدید می‌کنند. این شامپوها باعث خشک شدن پوست سر و در نتیجه تولید بیشتر چربی می‌شوند. بنابراین سعی کنید میزان استفاده از شامپوی خشک را کاهش دهید و فقط در موارد ضروری از آنها کمک بگیرید.

شامپوی خشک

هشتم: اسکراب نمی‌کنید؛ معجزه درمان موی چرب

برای کمک بین از بردن چربی موهای خود، یکی از بهترین کارها، اسکراب کردن است. این کار را می‌توانید با یک ماسک شکر و آبلیمو انجام دهید. حدود 3 تا 4 قاشق را در مقدار کمی آبلیمو بریزید. البته شکر نباید حل شود. بعد این محلول را کف سر خود بمالید. حدود 5 دقیقه به صورت دورانی با انگشت‌ها ماساژ دهید. این کار را آرام و ملایم انجام دهید و سپس با آب ولرم بشویید. به جای شکر می‌توانید از نمک دریایی هم استفاده کنید. نمک دریا پوست سر شما را از هرگونه آلودگی، سلول مرده و چربی پاک می‌کند. برای تقویت بیشتر ریشه‌های مو می‌توانید نمک دریا را با روغن زیتون مخلوط کنید و کف سر بمالید.

اسکراب نمک دریا

سخن آخر

توجه داشته باشید که برای رها شدن از شر موی چرب، باید در انجام دستورالعمل‌های بالا نظم و پیگیری داشته باشید. عادت‌های بد و غلط خود را شناسایی کرده و کنار بگذارید. از طرفی به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. غذاهای ناسالم مانند فست فودها باعث تشدید مشکل چربی مو می‌شوند. بنابراین تا جایی که می‌توانید رژیم غذایی خود را هم اصلاح کنید. همچنین برای درمان نازک بودن موها این گزارش را از دست ندهید:تقویت مو با هزار و یک روش خانگی و علمی؛ دستورالعمل‌هایی برای پرپشتی و بلند شدن موها

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-بهترین درمان موهای چرب و نازک چیست؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های برای درمان چربی مو این است که عادات غلطی که باعث چربی مو می‌شوند را ترک کنید. از طرفی می‌توانید با استفاده از روغن‌های مناسب تنظیم چربی پوست سر، هم به از بین بردن چربی ناخواسته کمک کنید و هم باعث افزایش ضخامت مو و تقویت ریشه‌ها شوید. به عنوان مثال روغن چوب صندل می‌تواند باعث افزایش حجم موها بشود.

2-آیا روشی برای درمان قطعی چربی موی سر وجود دارد؟

درمان کردن چربی موی سر یک پروسه زمان‌بر است. برای این منظور شما باید بتوانید سبک زندگی خود را تغییر دهید. همچنین عادت‌های غلطی که موجب چرب شدن موها می‌شود را کنار بگذارید. به پوست سر خود رسیدگی کرده و از محصولات مفید برای چربی مو به طور منظم استفاده کنید. به این ترتیب چربی موی شما کنترل شده و این معضل حل می‌شود.

3-چگونه می‌توان از چرب شدن مو جلوگیری کرد؟

1-موهایتان را هرروز نشویید
2-از محصولات مخصوص موی چرب استفاده کنید
3-برس و شانه خود را مرتباً تمیز کنید
4-با کمک ماسک آلوئه‌ورا چربی پوست سر خود را تنظیم کنید
5-از بازی کردن موها با دست‌های آلوده خوددداری کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید