واکس مو و حقایقی که در مورد آن نمی‌دانید؛ راهنمای انتخاب و استفاده صحیح از واکس مو

حالت دادن به مو

واکس مو یک ماده غلیظ و چسبنده است که به کمک آن می‌توانید موهایتان را به شکل دلخواهتان حالت دهید. اما قضیه به همین سادگی‌ها نیست. استفاده از واکس می‌تواند دردسرهای خاص خودش را هم داشته باشد. کیفیت آن و اینکه چقدر از آن استفاده می‌کنید، می‌تواند نقش مهمی در سلامت و زیبایی موهای شما داشته باشد. امروزه تعداد بی‌شماری از واکس موها در بازار یافت می‌شود. برای اینکه بتوانید یک واکس موی مناسب انتخاب کنید، تا پایان این گزارش با من همراه باشید.

واکس مو چیست و از چه موادی ساخته شده؟

پماد یا واکس مو در واقع یک ماده شیمیایی چسبنده است که با این خاصیت چسبندگی می‌تواند موها را در جهت دلخواه حالت دهد. بعضی از موادی که در ساخت واکس استفاده می‌شوند اینها هستند:

  • موم ژاپنی
  • موم عسل
  • موم خردل
  • لانولین
  • ازوکریت
  • موم امولاسیون

بسیاری از برندهای تجاری برای ساخت واکس از مواد براق‌کننده مو هم استفاده می‌کنند. همچنین برای از بین بردن حالت چربی واکس از مواد سیلیکونی هم استفاده می‌کنند.

انواع واکس مو

واکس موی رنگی چیست؟

بعضی از واکس موها علاوه بر خاصیت حالت‌دهندگی، می‌توانند به رنگی کردن موها هم کمک کنند. البته این رنگ‌ها در اکثر مواقع موقت هستند. به این معنا که با یکبار شستشو پاک می‌شوند. معروف‌ترین واکس‌های رنگی، حاوی رنگ‌های نئونی و شب رنگ هستند. گاهی اوقات به این واکس‌ها، ریمل مو هم گفته می‌شود. ریمل‌ها یا واکس‌های رنگی انواع مختلفی دارند و برای موهای دکلره‌شده یا طبیعی هم کاربرد دارند.

واکس موی رنگی

واکس مو خوب است یا بد؟

استفاده از واکس برای حالت دادن موها، در حالت نرمال، عوارضی ندارد. اما استفاده بیش از حد از واکس، یا نشستن آن در طولانی مدت، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی بشود. مثلاً نشستن صحیح واکس از روی موها، می‌تواند به مرور زمان باعث بسته شدن روزنه‌های پوست سر و ریزش مو بشود. از عوارض دیگر واکس، چرب شدن موها است. این مسئله برای کسانی که ذاتاً موهای چربی دارند شدیدتر است. از طرفی واکس باعث جذب آلودگی‌ها مثل گردوغبار می‌شود که این مسئله هم می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی برای پوست سر شود. بنابراین نکته مهم انتخاب یک واکس موی مرغوب و شستشوی به موقع و صحیح آن است.

عوارض واکس مو

آیا می‌توان هرروز از واکس استفاده کرد؟

پاسخ این سوال منفی است. استفاده مکرر و روزانه از واکس مو، احتمال ریزش مو و شوره سر را بیشتر می‌کند. اگر به طور مداوم از واکس برای موهایتان استفاده می‌کنید بنابراین ناچار هستید که به طور مداوم هم موهایتان را شستشو دهید. این کار مشکلات بیشتری را برای موهای شما ایجاد می‌کند. همچنین دقت داشته باشید که اگر در طول روز از واکس برای موهایتان استفاده کرده‌اید، شب قبل از خواب حتما آن را شستشو دهید. چربی‌ها و مواد شیمیایی موجود در واکس، هنگام خوابیدن به سمت فولیکول مو حرکت کرده و باعث تضعیف ریشه مو می‌شوند.

مدل موی مردانه با ژل

ژل مو بهتر است یا واکس مو؟

برای افراد با موهای خشک یا و نرمال، واکس مو عملکرد بهتری خواهد داشت. توصیه می‌کنم افراد با موهای بسیار چرب از ژل موهای خیس استفاده کنند. برای کسانی که ریشه موی چرب و انتهای موی خشک دارند بهتر است به صورت ترکیبی از ژل و واکس استفاده کنند. به این صورت که ریشه موها را با ژل مو حالت دهید و قسمت‌های ساقه و انتهای مو را با واکس مرتب کنید. یک نکته مهم این است که در استفاده از واکس یا ژل به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید. چرا که مقدار زیاد ژل یا واکس ممکن است ظاهر موهای شما را نامرتب و چرب جلوه دهند.

ژل و واکس مو

عوارض واکس مو چیست؟

مانند هر ماده شیمیایی دیگری، استفاده بیش از حد از واکس هم عوارض خاص خودش را دارد. بعضی از مهم‌ترین عوارض استفاده از واکس مو شامل این موارد هستند:

  • استفاده بیش از حد از واکس مو می‌تواند باعث ریزش مو شود
  • واکس می‌تواند باعث تخریب ساقه مو و خشکی آن شود
  • استفاده مداوم از واکس باعث چربی مو و پوست سر می‌شود

البته توجه داشته باشید که کیفیت واکسی که استفاده می‌کنید بسیار مهم است. برندهای معتبر و مرغوب میزان مواد شیمیایی آسیب رسان را در محصولات خود به حداقل رسانده‌اند.

ریزش مو در مردان

بهترین مارک واکس مو

امروزه انواع مختلفی از واکس‌های مو در بازار وجود دارند. البته محصولات تقلبی و غیربهداشتی هم به وفور یافت می‌شوند. بنابراین برای خرید یک واکس موی خوب و باکیفیت حتماً باید تحقیق کرده و از بهداشتی بودن آن مطمئن شوید. در اینجا چند نمونه از بهترین واکس موهای خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنم.

بهترین واکس موهای خارجی در ایران

  • واکس موی گتسبی
  • آگیوا
  • واکس تافت
  • واکس اوسیس (OSIS)
  • این‌سایت (INSIGHT)
واکس مو خارجی

بهترین واکس موهای ایرانی

  • واکس موی کریستال
  • پادینا
  • فولیکا
  • والانسی
  • روت

واکس مو ایرانی

چگونه از واکس مو استفاده کنیم؟

قبل از استفاده از واکس برای مو بهتر است موهای خود را با یک شامپوی حجم‌دهنده، شستشو دهید. موهای را با باد ملایم سشوار خشک کنید. وقتی موها هنوز مقداری رطوبت دارند مقدار کمی از واکس یا واکس ژل را به سر انگشت‌ها بزنید. سپس شروع به حالت دادن موها در جهت دلخواه کنید. حالا با کمک برس گرد یا سوزنی و حرارت ملایم سشوار، به موها پف بدهید.

حالت دادن مو

چگونه واکس را از موها پاک کنیم؟

برای از بین بردن اثر واکس از مو، به یک شامپو و نرم کننده ملایم نیاز دارید. اگر از شامپوهای بدون سولفات استفاده می‌کنید بهتر است دوبار شستشو دهید تا واکس کاملاً پاک شود. استفاده از نرم کننده بعد از شامپو، به نرم و درخشان شدن موها کمک می‌کند.

شسشتوی سر

در آخر

بخاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از حالت دهنده‌ها، مثل واکس، ژل، اتو و سشوار می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای موهای شما داشته باشد. بنابراین استفاده از محصولات مراقبتی مو یا ماسک‌های خانگی را فراموش نکنید. به عنوان مثال ماسک تخم مرغ، یا تونیک‌های مو می‌توانند به شما برای داشتن موهای سالم و زیبا کمک کنند.

آیا شما برای حالت‌دهی به موهای خود از واکس مو استفاده می‌کنید؟ شما در این زمینه چه تجربه‌ای دارید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-واکس مو چیست؟

پماد یا واکس مو در واقع یک ماده شیمیایی چسبنده است که با این خاصیت چسبندگی می‌تواند موها را در جهت دلخواه حالت دهد. بعضی از موادی که در ساخت واکس استفاده می‌شوند اینها هستند:موم عسل، موم خردل، لانولین، موم امولاسیون

2-عوارض استفاده از واکس مو چیست؟

ستفاده از واکس برای حالت دادن موها، در حالت نرمال، عوارضی ندارد. اما استفاده بیش از حد از واکس، یا نشستن آن در طولانی مدت، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی بشود. مثلاً نشستن صحیح واکس از روی موها، می‌تواند به مرور زمان باعث بسته شدن روزنه‌های پوست سر و ریزش مو بشود. از عوارض دیگر واکس، چرب شدن موها است.

3-عوارض نشستن واکس مو از سر چیست؟

نشستن واکس مو به مدت چندروز و خوابیدن با آن، باعث بسته شدن روزنه‌های پوست سر شده و تجمع آلودگی‌ها در این ناحیه می‌شود. این موضوع می‌تواند در بلند منجر به ریزش موها و خشک شدن ساقه مو منجر شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

۵ نظر

  • نسرین حمامی

    سلام سوالی داشتم و اینکه چراواکس موبااینکه سه سال دیگه تاتاریخ انقضاش مونده کپک زده حتی بااینکه دریخچال نگهداری شده

    • A
      هما نعمانی

      احتمالا مواد اولیه‌ش خراب بوده و شرکت تولید کننده متوجهش نشده

  • سلام من دوازده سالمه اشکالی نداره از واکس مو استفاده کنم

    • A
      هما نعمانی

      سلام دوست عزیزم. بهتره فعلا به جای واکس مو از محصولات طبیعی مثل کتیرا استفاده کنید تا ریشه موهاتون آسیب نبینه. موفق باشی عزیزم

نظر خود را برای موهیتو بنویسید