تقویت مو با هزار و یک روش خانگی و علمی؛ دستورالعمل‌هایی برای پرپشتی و بلند شدن موها

تقویت مو امروزه به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بیشتر ما تبدیل شده. اگر می‌پرسید چرا، علت آن را باید در افزایش آلودگی‌های محیطی، افزایش استرس جمعی و مواجه شدن با مشکلاتی مثل ریزش موها و مسائلی از این قبیل جستجو کرد. ناگفته نماند که برای تقویت مو هزاران محصول متنوع تجاری وجود دارد. اما اگر شما هم از جمله افرادی هستید که روش‌های خانگی و ارگانیک را ترجیح می‌دهید این گزارش مخصوص شماست. طرز تهیه ماسک‌های خانگی، تونیک‌های ضدریزش، ماساژ پوست سر از جمله روش‌هایی هستند که برای تقویت مو در این گزارش می‌آموزید. با من تا پایان همراه باشید.

چرا موهایمان میریزد؟

موها از جمله اعضای حساس و آسیب‌پذیر بدن ما هستند. این به آن معنی است که هنگام مواجه با هرنوع عامل آلودگی یا استرس، تحت تاثیر شدید قرار می‌گیرند. به حدی که شاید فعالیت طبیعی خود را از دست داده و دچار ریزش شوند. البته بسیاری از بیماری‌ها و داروها هم عامل ریزش مو هستند. سبک زندگی و تغذیه ناسالم از جمله عوامل مهم دیگری هستند که در ریزش موهای ما نقش آفرینی می‌کنند. در اینفوگرافیک زیر با برخی از دلایل ریزش مو آشنا می‌شوید.

دلایل ریزش مو

تقویت مو با مواد طبیعی

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از موادی که همین حالا در آشپزخانه دارید، بهترین راه‌حل‌ها برای درمان خشکی و ریزش مو هستند. مواد ارگانیکی مثل تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی، برنج، سبزیجات و میوه‌ها به صورت ماسک‌های طبیعی یا خوراکی می‌توانند به بهبود شرایط موهای شما کمک کنند. این مواد می‌توانند به آبرسانی به پوست سر را تقویت کرده و گردش خون را در این ناحیه افزایش دهند. افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر به بیشتر شدن فعالیت فولیکول‌ها کمک می‌کند. در ادامه با انواعی از ماسک‌های طبیعی مخصوص تقویت مو آشنا می‌شوید.

تقویت مو با آب پیاز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیاز که باعث می‌شود ماده ای فوق العاده برای موها باشد، گوگرد است. گوگرد باعث تقویت کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شود. این موضوع باعث افزایش رشد موها می‌شود. همچنین شسشتوی موها با آب پیاز باعث براق و نرم شدن آنها هم می‌شود. برای اینکه آب پیاز تهیه کنید می‌توانید 3 تا 4 عدد پیاز را کمی خرد کرده و با مقدار کمی آب درون یک قابلمه بجوشانید. پیاز‌ها را با کمک صافی جدا کنید، آب پیاز آماده است. برای اینکه با انواع روش‌های درمان ریزش مو با کمک آب پیاز آشنا شوید، حتماً این گزارش را بخوانید: آب پیاز برای تقویت مو با 5+1 روش علمی و خانگی؛ ساده و کاربردی

آب پیاز برای مو

پرپشت شدن مو با سیر

سیر هم مثل پیاز خواص زیادی برای کمک به سلامت موها دارد. مهم‌ترین ویژگی آن این است که می‌تواند به باز شدن عروق و افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر کمک کند. این موضوع باعث می‌شود فولیکول‌ها اکسیژن و مواد غذایی بیشتری از طریق جریان خون دریافت کنند. استفاده از سیر در درازمدت باعث تقویت رشد و حجم موها می‌شود. در این گزارش با انواع روش‌های تهیه ماسک‌های سیر برای مو آشنا می‌شوید:پرپشت شدن مو با سیر ؛ ۵ ماسک ساده و عالی

آب سیر برای مو

آب برنج معجزه تقویت مو

یک تحقیق علمی نشان داده یک قبیله از زنان چینی به دلیل استفاده طولانی مدت از آب برنج دارای موهایی بلند و پرپشت هستند. چندین و چند دلیل جالب برای موثر بودن آب برنج بر رشد موها وجود دارد. به عنوان مثال آب برنج حاوی انواعی از ویتامین‌های E  و B است. اینوزیتول برنج هم به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند. توصیه می‌کنم این گزارش را حتماً بخوانید تا با نحوه تهیه آب برنج  و تمامی‌ خواص آن برای مو آشنا شوید:آب برنج برای مو چه خواصی دارد و چگونه می‌توان آن را درست کرد؟

آب برنج و تقویت مو

تقویت مو با ماست و سس مایونز

اگر مشکل شما با خشکی زیاد موهایتان است به طوری که از شانه کردن آنها عبا دارید، بهترین راه حل تقویت موها با سس مایونز یا ماست است. هر دو آنها به نرم و براق شدن موها کمک زیادی می‌کنند. علاوه بر این به دلیل داشتن pH اسیدی باعث ترمیم آسیب‌های ساقه مو می‌شوند. در این گزارش‌ها با خواص و طرز تهیه آنها آشنا شوید:پرپشت شدن مو با سس مایونز راه‌حل خوشمزه برای مو نازک‌ها و انواع ماسک مو ماست با ترکیبات ساده، سریع و کاربردی

ماست و سس مایونز

تخم مرغ باتری نیرومند مو

یک راه‌حل اساسی برای همه مشکلاتی که با موهایتان دارید: ماسک تخم‌مرغ! هم زرده و هم سفیده تخم‌مرغ هردو حاوی بهترین مواد غذایی مورد نیاز رشد هستند. در این زمینه این گزارش را حتماً بخوانید:ماسک تخم مرغ برای مو ؛ راهکاری برای همه مشکلاتی که با موهایتان دارید

ماسک تخم مرغ برای مو

روغن درمانی مو

برای آن دسته از موهای خشک و شکننده، کسانی که موهایشان را رنگ، دکلره یا ریباندینگ کرده‌اند، یک روش ضروری، درمان مو با روغن است. روغن‌های مختلفی برای انجام این کار استفاده می‌شوند. روغن زیتون، بادام و آرگان، مهم‌ترین آنها هستند. روغن زیتون سرشار از ویتامین E است و به ترمیم شکستگی‌های ساقه مو کمک می‌کند. این کار به جلوگیری از موخوره شدن موها هم کمک بسیار مهمی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های روغن‌درمانی مو این گزارش را از دست ندهید:با روغن درمانی مو طراوت و تازگی را به موهایتان هدیه دهید

روغن درمانی مو

خواص اسپند برای مو

شاید برایتان جالب باشد که اسپند فقط برای دود کردن به کار نمی‌رود. روغن اسپند خواص درمانی مهمی دارد. از جمله به افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر کمک می‌کند. همچنین برای تقویت رنگدانه‌های مو هم مفید است. از طرفی خاصیت ضدقارچی و ضدمیکروبی دارد. بنابراین اگر پوست شما دارای آلودگی‌های قارچی یا باکتریایی است می‌توانید برای درمان از روغن اسپند کمک بگیرید. گفته می‌شود از روغن اسپند برای از بین بردن شپش هم استفاده می‌شود. البته بهتر است درمان شپش سر را زیر نظر پزشک و با کمک داروها و شامپوهای تخصصی انجام دهید.

خواص روغن اسپند برای مو

روش ضخیم کردن موهای نازک

نازک شدن موها پدیده‌ای است که هم می‌تواند ژنتیکی باشد و هم در اثر عوامل خارجی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، مصرف برخی داروها، مسائل هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی ناسالم، آلودگی‌های محیطی و مواردی از این دست می‌توانند باعث نازک شدن موها بشوند. در هر صورت خبر خوب این است که روش‌هایی برای درمان شدن موهای نازک و ضخیم کردن آنها وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از ماسک‌های خانگی که برخی از آنها در همین گزارش آورده شده است به ضخیم شدن موها کمک می‌کند.

همچنین یک تحقیق علمی در سال 2018 نشان داد که روغن‌های معطر مانند روغن چوب صندل و روغن اسطوخودوس می‌توانند به ضخیم شدن موها کمک کنند. البته لازم به ذکر است که مصرف آنها حداقل برای مدت 3 تا 6 ماه باید منظم و روزانه باشد. دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب و سالم، کاهش استفاده از مواد شیمیایی و حرارتی روی موها و ورزش منظم، از دیگر عوامل موثر در ضخیم شدن تارهای مو هستند.

روش های ضخیم کردن مو

کرم مو برای موهای آسیب دیده

امروزه در دنیای محصولات آرایشی-بهداشتی، کرم‌ها و آبرسان‌های زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند، می‌توانند به درمان موهای آسیب‌دیده کمک کنند. البته همانطور که می‌دانید همه این ادعاها صحیح نیستند. بنابراین اگر تصمیم دارید از محصولات تجاری برای درمان موهای خود استفاده کنید باید از موثر بودن آنها اطمینان پیدا کنید. خوب است بدانید که یک نکته مهم را بدانید:کرم‌های درمانی مو خانگی برای درمان آسیب‌های شدید مو، چندان موثر نیستند. بنابراین سراغ هر محصول خانگی برای درمان موهای خود نروید. روش‌های درمانی سالنی و حرفه ای که با کمک اتوها و توسط شخص باتجربه انجام می‌شوند، به مراتب مفیدتر هستند. به عنوان مثال بوتاکس مو یک روش مناسب برای درمان خشکی و آسیب موهاست. به خصوص برای موهای دکلره شده. کراتین و نانوپلاستی روش‌های دیگری هستند که علاوه برای درمان موها، به صافی و نرمی‌ آنها هم کمک می‌کنند.

اتوکشی و کراتینه

تقویت موهای رنگ شده

رنگ کردن موها در واقع یک فرآیند شیمیایی است. در این فرآیند عناصر و ترکیب‌های شیمیایی مختلف باعث باز شدن کوتیکول‌های مو شده و رنگ قبلی آنها را پاک می‌کنند. در مرحله بعدی رنگ مورد علاقه شما وارد ساختمان مو می‌شود. البته این فرآیندها معمولاً طی یک ساعت و بدون اینکه شما متوجه این دو مرحله شوید اتفاق می‌افتند. در روزهای اول بعد از رنگ کردن، موهای شما براق و نرم هستند. اما رفته‌رفته و با از بین رفتن اثر نرم کننده‌های موجود در رنگ مو، موها کمی ضخیم و خشک می‌شوند. این مسئله به خاطر باز شدن کوتیکول‌ها و شکستگی بعضی از آنها اتفاق می‌افتد.

بنابراین بعد از رنگ کردن موها، حتماً به یک شامپوی ضعیف با قدرت شویندگی کمتر نیاز دارید. چرا که شامپوهای قوی به شکستگی کوتیکول‌ها دامن می‌زنند. از طرفی به یک نرم کننده مخصوص و نسبتاً قوی هم احتیاج دارید. نرم کننده‌ها می‌توانند به بسته شدن کوتیکول‌های مو و ترمیم آنها کمک کنند. امروزه انواع مختلفی از شامپوهای بدون سولفات و مخصوص موهای رنگ شده در بازار وجود دارند. می‌توانید آنها را از اینجا بخرید. همچنین برای خریدن بهترین ماسک‌ها و نرم کننده‌های مو به این لینک سر بزنید.

رنگ کردن مو و تقویت آن

قرص تقویت مو و ناخن

یکی از مسائل اساسی که این روزها در مورد تقویت مو مطرح است، استفاده از قرص‌های مکمل ویتامینی است. شاید جالب باشد بدانید که محققان تقریباً استفاده از این قرص‌ها را در درمان ریزش مو یا تقویت موها بی‌اثر می‌دانند. البته در این زمینه تبصره‌هایی هم وجود دارد. اصل اساسی این است که بدن ما در طول روز مواد غذایی و ویتامینی مورد نیاز خود را از طریق غذاهایی که می‌خوریم بدست می‌آورد. بنابراین هرآنچه شما به آن نیاز دارید در این غذاها وجود دارند و نیازی به مقادیر بیشتر نیست. پس زمانی که شما از مکمل استفاده می‌کنید ویتامین‌های موجود در آن، تقریباً بدون جذب شدن، دفع می‌شوند.

اما در مورد تبصره‌های استفاده از قرص‌های تقویتی، باید گفت که استفاده از آنها تنها زمانی موثر است که شما دچار سوتغذیه هستید. یا غذای کافی نمی‌خورید. اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، از شرایط استرسی یا هورمونی خاصی رنج می‌برید، یا به تازگی جراحت و خونریزی شدیدی داشته اید هم، این قرص‌ها مفید هستند. همچنین اگر دارای کمبود آهن، کلسیم یا هر عنصر موثر دیگری هستید، این قرص‌ها برای شما مفیدند.

قرص تقویتی مو

ماساژ پوست سر برای درمان ریزش مو

یکی از بهترین کارها برای اینکه بتوانید بیشتر مشکلات مربوط به موهای خود را حل کنید، ماساژ پوست سر است. این کار جدا از حس آرامشی که به شما می‌دهد، به تقویت گردش خون هم کمک می‌کند. برای این کار فقط کافیست که موهای خود را شانه کنید. سپس سرانگشتان خود را با کمی روغن زیتون یا روغن اسطوخودوس چرب کنید. حالا به شکل دورانی و خیلی ملایم تمام قسمت‌های پوست سر را ماساژ دهید. این کار را برای مدت 5 تا 10 دقیقه ادامه دهید. همچنین می‌توانید از ماساژورهای مخصوص پوست سر هم کمک بگیرید. این ماساژورها را می‌توانید از اینجا بخرید.

ماساژ پوست سر

مزوتراپی مو

یکی از روش‌های پر سروصدایی که این روزها زیاد درباره آن می‌شنوید، مزوتراپی مو است. مزوتراپی روشی است که در آن چندین ماده تقویتی مثل ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد غذایی به شکل تزریق سوزنی وارد پوست سر می‌شود. این مواد تقویتی در اختیار فولیکول‌های مو قرار می‌گیرند و می‌توانند به سلامت آنها کمک کنند. البته جالب است بدانید که این روش برای همه افراد به یک میزان موثر نیست. تنها روشی که وجود دارد که بتوانید بفهمید این روش برای شما موثر هست یا نه، این است که حداقل یکبار امتحانش کنید. در این گزارش می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مزوتراپی مو بدست آورید:مزوتراپی مو چیست و آیا می‌تواند راه نجات موهای شما باشد؟

مزوتراپی سر

کلام آخر

بخاطر داشته باشید، که تقویت مو با کمک روش‌های خانگی، پروسه‌هایی زمان بر هستند. بنابراین باید حوصله به خرج دهید و منظم باشید. همچنین بهتر است حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت لزوم از داروهای شیمیایی یا گیاهی خاصی هم استفاده کنید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-برای تقویت موهای خود چه مواد غذایی بخوریم؟

بهترین مواد غذایی برای تقویت مو شامل اینها هستند:غلات، هویج، اسفناج، موز، گردو،شیر، پنیر محلی، میگو،تخم مرغ، لوبیا و ماهی است. دقت کنید که باید سبد مواد غذایی روزانه شما شامل یک یا چند عدد از این موارد باشد. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد به خصوص آب، به افزایش گردش خون و جذب بهتر مواد غذایی کمک کرده و سلامتی موها را تضمین می‌کند.

2-آیا قرص‌های تقویتی مو موثر هستند؟

یکی از مسائل اساسی که این روزها در مورد تقویت مو مطرح است، استفاده از قرص‌های مکمل ویتامینی است. شاید جالب باشد بدانید که محققان تقریباً استفاده از این قرص‌ها را در درمان ریزش مو یا تقویت موها بی‌اثر می‌دانند. البته در این زمینه تبصره‌هایی هم وجود دارد. اصل اساسی این است که بدن ما در طول روز مواد غذایی و ویتامینی مورد نیاز خود را از طریق غذاهایی که می‌خوریم بدست می‌آورد. بنابراین هرآنچه شما به آن نیاز دارید در این غذاها وجود دارند و نیازی به مقادیر بیشتر نیست. پس زمانی که شما از مکمل استفاده می‌کنید ویتامین‌های موجود در آن، تقریباً بدون جذب شدن، دفع می‌شوند.

3-بهترین معجون تقویتی موی سر چیست؟

براساس تحقیقات جدید یکی از بهترین معجون‌های تقویتی برای مو، ترکیبی از روغن چوب صندل و عصاره رزماری است. این دو ماده معطر می‌توانند به گیرنده‌های بویایی موجود در فولیکول مو متصل شده و به تقویت آن کمک کنند. استفاده مرتب از این ترکیب به مدت 6 ماه می‌توانند باعث تقویت درمان ریزش مو ضخیم شدن موها بشود.

4-بهترین ماسک تقویتی مو کدام است؟

ماسک‌های زیادی برای تقویت مو وجود دارند. اما اگر وقت ندارید که همه ماسک‌ها را امتحان کنید می‌توانید ماسک تخم‌مرغ را انتخاب کنید. این ماسک سرشار از پروتئین و ویتامین است و برای تقویت ریشه و ساقه مو مفید است. می‌توانید مقداری روغن زیتون هم به آن اضافه کرده و به ساقه و ریشه مو بمالید. بعد از 30 دقیقه با آب سرد و شامپو شستشو دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید