رنگساژ مو دستاوردی برای از بین بردن زردی و نارنجی موها

از بین بردن زردی مو

رنگساژ مو چیزی که حتماً از زبان آرایشگرهای مو اسمش را زیاد شنیده‌اید. حتماً برایتان پیش آمده است که بعد از رنگ یا دکلره کردن موها، به آرایشگرتان مراجعه کرده و او از اصطلاح رنگساژ برای ترمیم رنگ موی شما استفاده کرده. رنگساژ کردن در واقع شکلی از رنگ کردن موهاست. اما برای اینکه بفهمید این کار چرا و چگونه انجام می‌شود باید تا پایان این گزارش را بخوانید.

رنگساژ مو چیست؟

در مورد رنگساژ مو باید گفت به طور کلی به رنگ مو رقیق شده، رنگساژ می‌گویند. اما این رقیق شدن به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. آب، شامپو و نرم‌کننده از جمله مهم‌ترین موادی هستند که رنگساژ با آنها ساخته می‌شود. اما رنگساژ کردن مو چه کمکی می‌کند؟ در واقع هدف از رنگساژ، کمک به از بین بردن تن‌های زردی و نارنجی است. همچنین به براق و درخشان شدن موها هم کمک می‌کند.

رنگساژ آبی مو

چگونه رنگساژ درست کنیم؟

همانطور که اشاره کردم، با کمک آب یا نرم‌کننده می‌توانیم رنگساژ درست کنیم. این کار باعث می‌شود رنگ موی شما رقیق و البته ضعیف‌تر شود. از جهاتی این رقیق شدن رنگ مو، باعث کاهش ماندگاری آن می‌شود. اما مزایایی هم دارد. میزان آسیب آن به خصوص برای موهای خشک و شکننده، بسیار پایین تر است. بنابراین می‌توانید رنگساژ را با این فرمول‌ها تهیه کنید:

  • دو سوم تیوب رنگ مو+ اکسیدان 6 درصد به نسبت مساوی با رنگ+ 1 لیوان آب
  • دو سوم تیوب رنگ مو+ اکسیدان 6 درصد به نسبت مساوی با رنگ+ 4 قاشق نرم کننده
  • دو سوم تیوب رنگ مو+ اکسیدان 6 درصد+ 3 قاشق شامپو
درست کردن رنگساژ مو

رنگساژ روی موی خشک یا خیس؟

یک سوال اساسی و مهم در مورد رنگساژ، این است که مخصوص موی خشک است یا خیس؟ در جواب باید گفت بهترین حالت برای استفاده از رنگساژ، موی دو نم است. رنگساژهای مخلوط با آب، هنگامی ‌که مو خیس هستند به مراتب رقیق‌تر هم می‌شوند. پس بهتر است ابتدا موها را با آب بشویید و سپس اجازه دهید حدود 60 تا 70 درصد خشک شوند. هنگامی‌که موها هنوز رطوبت دارند اما آب چکان نیستند، رنگساژ را بزنید. رنگساژهای شامپویی و مخلوط با نرم‌کننده را می‌توانید روی موهای تا 50 درصد خیس هم استفاده کنید. به طور کلی برای استفاده از رنگساژ بهتر است موهای مرطوب داشته باشید. البته اگر دوست دارید ماندگاری رنگ بیشتری داشته باشید یا تیره‌تر شود، می‌توانید روی موهای خشک استفاده کنید.

رنگساژ کردن موی خیس

از بین بردن زردی و نارنجی مو با رنگساژ آبی

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که از زردی مو نفرت دارید، این بخش مخصوص شماست. ابتدا بهتر است یک نکته مهم را بدانید. همه موها بعد از رنگ یا دکلره شدن، زردی پیدا می‌کنند. این امر اجتناب ناپذیر است. میزان زردی در جنس‌های مختلف مو متفاوت است اما همه با این معضل مواجه می‌شوند. بنابراین کافیست یاد بگیرید که چطور این زردی را از بین ببرید. استفاده از رنگساژ آبی یک‌راه حل کاربردی و آسان است. رنگ آبی مکمل رنگ زرد است و اثر آن را خنثی می‌کند. بنابراین با کمک این فرمول رنگساژ آبی درست کنید و از شر زردی‌ها خلاص شوید:

  • واریاسیون آبی 15 گرم+ اکسیدان 6 درصد به اندازه مساوی+ 1 لیوان آب
  • 2 قاشق چای خوری رنگ بنفش خوراکی+ 2 قاشق چ خ رنگ آبی خوراکی+ اکسیدان 6 درصد به نسبت مساوی+ 1 لیوان آب

با کمک این فرمول‌ها رنگساژ آبی آماده کرده و از شر رنگ زرد خلاص شوید. البته بعضی از شامپوها وجود دارند که کار شما را راحت کرده اند. به این شامپوها، شامپو ضدزردی هم گفته می‌شود.

رنگساژ دودی مو

از بین بردن سبزی مو با رنگساژ قرمز

یکی دیگر از مشکلات دکلره یا رنگ کردن موها، سبز شدن آنهاست. بله زمانی که تلاش می‌کنید با کمک یک رنگ دودی، زردی موها را از بین ببرید، با یک رنگ سبز یا زیتونی مواجه می‌شوید. دلیل آن ساده است: رنگ آبی یا دودی روی موی زرد مساوی است با رنگ موی سبز زیتونی! بنابراین حالا چاره ای جز از بین بردن سبزی با رنگ قرمز ندارید. پس از این فرمول کمک بگیرید:

  • واریاسیون قرمز 10 گرم+ اکسیدان 6 درصد 2 برابر+ 1 یا 2 لیوان آب

رنگساژ چقدر باید روی مو بماند؟

جواب این سوال بستگی به میزان صبر و حوصله و علاقه شما دارد. اگر می‌خواهید رنگ مویتان تیرگی و ماندگاری بیشتری پیدا کند، به رنگساژ زمان بیشتری بدهید. مثلا حدود 45 دقیقه تا یک ساعت. اما اگر به دنبال رفله گیری و از بین بردن رنگ‌های ناخواسته هستید حدود 15 تا 20 دقیقه کافیست.

چندوقت یکبار رنگساژ کنیم؟

همانطور که متوجه شدید، رنگساژ شکل ضعیف‌تری از رنگ مو است. بنابراین هم ماندگاری آن کمتر است و هم آسیب آن. بنابراین این امکان وجود دارد که هر دو یا سه هفته یکبار موهایتان را رنگساژ کنید. برای این کار می‌توانید از رنگساژهای شامپویی استفاده کنید. یا اینکه خودتان رنگساژ مورد علاقه‌تان را با کمک فرمول‌های بالا بسازید.

رنگساژ بنفش مو

در آخر           

بعد از رنگساژ مو مهم‌ترین چیز این است که برای خشکی و آسیب موهایتان فکری بکنید. هرچند رنگساژ آسیب زیادی به موها وارد نمی‌کند اما سلامتی مو همیشه اولویت اول است. بنابراین یاد بگیرید که چگونه ماسک موهای آبرسان خانگی تهیه کنید. یا اینکه به صورت مرتب روغن‌درمانی کنید. توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید: نرم کننده مو خانگی ؛ ۸ ماسک عالی برای لطافت مو

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-رنگساژ چیست و چه معنایی دارد؟

به عمل رنگ کردن موهایی که دکلره یا هایلایت شده‌اند، رنگساژ گفته می‌شود. رنگساژ ترکیبی از رنگ مو، اکسیدان و مقداری آب یا شامپو است. رنگساژ معمولاً نسبت به رنگ موی معمولی رقیق‌تر است و آسیب کمتری به موهای دکلره شده می‌رساند. البته دوام رنگساژ نسبت به رنگ کردن موها به شکل معمولی، کمتر است.

2-برای رنگساژ کردن موها باید خیس باشد یا خشک؟

این موضوع تا حدی بستگی به میزان آسیب موها شما دارد. اگر موهای شما خشک و آسیب‌دیده هستند یا می‌خواهید رنگساژ شما کم‌رنگ‌تر شود، می‌توانید روی موهای خیس بزنید. اما اگر شرایط مو از نظر سلامتی مناسب است و می‌خواهید دوام رنگساژ بیشتر باشد یا پررنگ‌تر باشد، روی موهای خشک اعمال کنید.

3-بهترین فرمول رنگساژ برای موهای دکلره شده چیست؟

یکی از بهترین فرمول‌ها برای رنگساژ کردن موهای دکلره شده، ترکیب کردن رنگ شماره 9.1 با اندکی رنگ شرابی 6.20 (به مقدار یک سانتی‌متر) با واریاسیون بنفش به همراه اکسیدان شماره 1 و به مقداری مساوی با همه ترکیبات آب است. این فرمول به شما یک رنگساژ رقیق با تناژ دودی می‌دهد.

4-چندوقت یکبار باید رنگساژ کنیم؟

براساس تحقیقات و تجربیات گفته می‌شود بهتر است موهای دکلره شده خود را هر 4 هفته یا 8 هفته یکبار رنگساژ کنید. توجه داشته باشید که زردی موهای دکلره شده به مرور زمان و با کمک رنگساژهای ماهیانه اصلاح می‌شود و هرچه پیشتر می‌روید نیاز شما به رنگساژ کمتر می‌شود. اما در ماه‌های اول دکلره ممکن است هر ماه یکبار نیاز به رنگساژ داشته باشید. از طرفی رنگساژ کردن مکرر موها به صورت هفتگی آسیب‌های جدی برای موهای شما در پی دارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید