تقویت موهای رنگ شده با روش های کاربردی و آسان

رنگ کردن مو یکی از کار‌های جذابی است که خانم‌ها به آن علاقه زیادی دارند. تغییر مداوم رنگ مو‌ها و به خصوص دکلره کردن مو‌ها می‌تواند آسیب جدی به ریشه مو‌ها رسانده و باعث ریزش مو، کاهش رشد موها، کاهش ضخامت مو‌ها و کم پشت به نظر رسیدن مو‌ها شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن مو‌ها بهتر است کمتر از مواد شیمیایی برای تغییر رنگ مو‌ها استفاده کنیم و در صورت رنگ کردن یا دکلره مو‌ها به خوبی از مو‌ها مراقبت کنیم. در ادامه روش‌های تقویت موهای رنگ شده به طور کامل آورده شده است که برای حفظ سلامت مو باید آن‌ها را جدی گرفته و دنبال کنیم.

چگونه موی رنگ شده خود تقویت کنیم؟

۱. شامپوهای مخصوص بخرید

رنگ مو می‌تواند جنس مو‌ها را تغییر داده و گاهی باعث زبری و خشکی مو‌ها شود. امروزه شامپو‌های زیادی مخصوص مو‌های رنگ شده وجود دارند که دارای ترکیبات نرم کننده، ویتامین‌ها و تقویت کننده‌های مو هستند. شستن مو‌ها با این شامپو‌ها علاوه بر مراقبت از مو‌ها سبب ترمیم ریشه‌های آسیب دیده می‌شود.
توجه داشته باشید بعد از رنگ یا دکلره ۲ روز مو‌های خود را با آب و بدون شامپو و در انتها با نرم کننده بشویید. سپس تا یک هفته از شامپو بچه استفاده کنید و بعد از آن به سراغ شامپو‌های مخصوص مو‌های رنگ شده بروید.

 استفاده از شامپوهای مناسب برای تقویت موهای رنگ شده

۲. استفاده مرتب از نرم کننده‌ها

در بسته بندی برخی از رنگ‌های مو، نرم کننده مخصوص وجود دارد که باید بعد از رنگ به موهایتان بزنید. اگر نه، از نرم کننده‌های معمولی استفاده کنید و با آن‌ها به مدت سه دقیقه موهایتان را بشویید و آبکشی کنید. اگر در آرایشگاه موهایتان را رنگ کرده‌اید، می‌توانید از آرایشگر خود بخواهید مواد مخصوص تقویت مو را نیز بر روی موهایتان اعمال کند.

استفاده مرتب از نرم کننده‌ها برای تقویت موهای رنگ شده

۳. دستگاه‌های حرارتی را خاموش کنید

همانطور که می‌دانید موی رنگ شده، از موی طبیعی شکننده‌تر است پس باید سعی کنید استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتوی مو و دیگر وسایل را کاهش داده و به هنگام استفاده نیز با موهایتان با ملایمت رفتار کنید. بهتر است هنگام سشوار کشیدن و فر یا صاف کردن مو از وسایلی استفاده کنید که درجه حرارت آن‌ها قابل تنظیم است. همچنین، از محصولات محافظ حرارت مو استفاده کنید تا آسیب کمتری به مو‌ها وارد شود.

عدم استفاده بیش از حد از حرارت برای تقویت موهای رنگ شده

۴. اجتناب از شستشوی زیاد مو‌ها و استفاده از آب داغ

وقتی موهایتان را ۳ یا ۴ بار در هفته می‌شویید رنگ مو تدریجی تغییر می‌کند بنابراین برای اینکه رنگ مو و چربی سر ثابت شود شستشوی مو را بین ۲ تا ۳ بار در هفته کاهش دهید. همچنین توجه داشته باشید که شستشوی مو با آب داغ سبب ریزش مو و خشک شدن آن می‌شود. پس موهایتان را با آب گرم نشویید و با آب ولرم آبکشی کنید.

اجتناب از شستشوی زیاد مو‌ها و استفاده از آب داغ

۵. روغن های گیاهی را فراموش نکنید

اگرچه ماسک‌های مو برای سلامت مو مفید است، اما باید مصرف منظم روغن‌ها را در برنامه بگنجانید. مو‌ها را قبل از خواب روغن مالی کنید و صبح بشویید. روغن نارگیل یا زیتون بهترین گزینه برای این کار است. روغن را چند ثانیه‌ای گرم کنید و روی مغز سر ماساژ دهید. البته بدانید که می‌توانید بعد از یک ساعت مو‌ها را بشوئید.

استفاده منظم از روغن‌های گیاهی برای تقویت موها

۶. داشتن تغذیه مناسب

این یک واقعیت است که تغذیه برای داشتن مو‌های سالم اهمیت دارد. پس باید هر روز رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

  • از سبزیجات سبزرنگ تازه به خصوص اسفناج و انواع جوانه‌ها مثل عدس، ماش، گندم و جو در وعده‌های غذایی خویش استفاده کنید؛ برای مثال خوردن سالاد با چاشنی روغن کنجد یا زیتون معجزه می‌کند.
  • کمبود آهن و پروتئین دلیل دیگری است که مو‌های شما را در خطر آسیب دیدگی قرار می‌دهد؛ پس بهتر است مصرف حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه‌های خشک در طول هفته را فراموش نکنید.
  • بیوتین یا ویتامین B۷ ویتامین دیگری هست که وجود آن برای ترمیم بافت مو‌های سوخته و آسیب دیده بسیار ضروری است، ولی بهترین راهی که میتوانید با آن بدن خویش را ویتامینه کنید مصرف روزانه چند عدد گردو، بادام و دیگر مغز‌های آجیل بعلاوه مصرف میوه‌هایی مثل موز و انبه است.
داشتن تغذیه مناسب

۷. کوتاه کردن مو‌ها

وجود موخوره و تار مو‌های شکسته و نوک موی دندانه دار، تا حدی کاملاً طبیعی و البته به شدت ناخوشایند است.. برای اینکه مو‌هایی سالم و خوش حالت داشته باشید، بهتر است، به طور منظم نوک مو‌های خود را کوتاه کنید. این موضوع تنها برای مو‌های رنگ شده نیست و روتین رسیدگی به مو‌ها و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها است. پس اگر موهایتان را هر ۶ تا ۸ هفته کوتاه نمی‌کردید الان وقت آن رسیده شروع کنید.

کوتاه کردن مو‌ها

۸. استراحت دادن به مو‌ها بین مراحل رنگ

وقتی شروع به رنگ کردن می‌کنید تقریبا غیر ممکن است که کار را متوقف کنید. آزمایش رنگ‌ها و ظاهر جدید داشتن جالب است، اما هر چیزی اگر بیش از حد باشد می‌تواند به مو‌ها آسیب برساند. پس باید هر چند وقت اجازه تنفس به مو‌ها دهید و خیلی این کار را تکرار نکنید.

استراحت دادن به مو‌ها بین مراحل رنگ

۹. موهای خیس را شانه نکنید

شانه کردن مو‌ها وقتی خیس هستند باعث ریزش بیشتر ان‌ها میشود. مو‌های رنگ شده، چون پایه و ریشه ضعیف تری دارند اگر بعد از حمام یا داخل حمام وقتی که خیس هستند شانه شوند بیشتر آسیب می‌بینند. شانه کردن مو‌ها را برای وقتی بگذارید که مو‌ها کمی رطوبت خود را از دست داده و خشک شده اند

شانه نکردن مو‌های خیس برای تقویت موها

۱۰. اجتناب از شنا کردن بیش از حد

اگر موهایتان را به تازگی رنگ کرده اید برای مدتی از شنا کردن در آب دریا و یا استخر پرهیز کنید. کلر و نمک موجود در آب دریا می‌تواند به مو‌ها آسیب برساند. هفته‌ای یک بار شنا اشکالی ندارد فقط توجه داشته باشید که بعد از شنا هم حتما با اب سرد موهایتان را آبکشی کرده و از یک مرطوب کننده مناسب برای آن استفاده کنید.

اجتناب از شنا کردن بیش از حد بعد از رنگ مو

۱۱. استفاده از ماسک‌های خانگی

خوب است برای تقویت موهای رنگ شده ماسک خانگی درست کنید. در ادامه انواع ماسک خانگی مناسب آورده شده است. یکی را به دلخواه انتخاب کرده و برای مدت طولانی هفته‌ای یک یا دو بار استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.
۱) سه عدد تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و روغن زیتون ترکیب کنید. سپس آن را به مو‌ها زده و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی مو بماند. سپس کاملا مو‌ها را آبکشی و خشک کنید.
۲) داخل کاسه‌ای آووکادو و موز را له کنید و با هم ترکیب کنید. کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. این ماسک را از ریشه مو بزنید تا کاملاً مو را بپوشاند. سپس بگذارید یک ساعت بماند. در آخر با شامپوی بدون سولفات و آب سرد مو را بشویید.
۳) نصف فنجان ماست را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام و دو عدد تخم مرغ ترکیب کنید تا یک محلول کرم مانند تولید شود. آن را روی ساقه مو اعمال کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه همینطور بماند و بعد مو را بشوئید.

استفاده از ماسک های خانگی برای تقویت موهای رنگ شده

۴) یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌حل‌های تقویت مو‌ها آغشته کردن آن به کره است. با توجه به حجم موهایتان مقداری کره را که از قبل از یخچال خارج کرده اید را روی حرارت بگذارید تا شل شود. سپس آن را به مو‌ها زده و با استفاده از کلاه مخصوص به مدت نیم ساعت بپوشانید و در آخر مو‌ها را با شامپو و آب ولرم شسته و آبکشی کنید.
۵) یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم‌مرغ مخلوط کنید و ماسک به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی مو‌ها بگذارید. سر خود را با کلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا ترکیبات ماسک بهتر به خورد موهای‌تان برود.

سخن آخر

همانطور که دیدید در این مطلب راهکارهای زیادی برای تقویت موهای رنگ شده آورده شده بود که امیدواریم با کمک آن‌ها بتوانید درجه آسیب دیدگی به موهایتان را کاهش دهید. داشتن موی رنگ شده و سالم، کمی زحمت و مراقبت می‌خواهد، اما نتیجه حتما موجب خوشحالی و رضایت شما می‌شود. پس، اگر مو‌های خود را رنگ کرده‌اید و نمی‌خواهید موهایتان آسیب ببیند حتماً به توصیه‌هایی که در بالا خواندید، عمل کنید

به جز این مقاله برای تقویت موهای رنگ شده می توانید مقاله «ویتامینه کردن مو راه‌حلی خوب اما موقت؛ بررسی همه‌جانبه ماسک‌های ویتامینه» را بخوانید و از مطالب مفید آن نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-بهترین نرم کننده برای موهای رنگ شده کدام است؟

براساس تحقیقات بهترین نوع ماسک‌های نرم کننده برای موهای رنگ شده، انواع بدون سولفات هستند. بعضی انواع ماسک موهای لورال، ماکادمیا،‌ آجیلایز و فلاویا از این جمله هستند.

2-بهترین شامپو برای موهای رنگ شده کدام است؟

شامپوهای بدون سولفات و پارابن و شامپوهایی که روی بسته‌بندی آنها ذکر شده مخصوص موهای رنگ شده هستند، بهترین انواع شامپوها برای این انواع موها هستند. بعضی از انواع شامپوهای لورال، ریو ایتالیا، استم سل، ایروکس، دکس، فاربن، یانسی، ردیست و سایوس از جمله بهترین انواع شامپوهای بدون سولفات هستند.

3-درمان خشکی موهای رنگ شده چگونه امکان پذیر است؟

چندین روش برای درمان خشکی موهای رنگ شده وجود دارد. بوتاکس کردن موها به صورت حرفه‌ای و کراتینه کردن آنها دو روش اساسی برای رفع خشکی موها هستند. ویتامینه کردن موها در خانه و استفاده از محصولات مخصوص موهای رنگ شده هم از دیگر روش‌های مراقبت و رفع خشکی موهای رنگ شده هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید