رنگ کردن مو در بارداری با بی‌خطرترین روش‌های علمی

دوران بارداری و موها

رنگ کردن مو در بارداری موضوعی که باورهای درست و غلط زیادی پیرامون آن وجود دارد. خیلی از خانم‌های باردار، در حین دوران بارداری با مشکل سفید شدن موها یا رشد ریشه‌ها مواجه می‌شوند. این موضوع است که باعث می‌شود یک خانم باردار را با چنین چالشی رو به رو می‌کند. آیا رنگ کردن موها در بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند؟ تحقیقات در این مورد چه می‌گویند؟ برای پیدا کردن جواب این سوال‌ها تا پایان گزارش با من همراه باشید.

آیا رنگ کردن مو در بارداری کار خطرناکی است؟

اگرچه تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، نسبتاً محدود هستند اما جالب است بدانید که اکثر یافته‌ها خبر از بی‌خطر بودن رنگ کردن مو در بارداری می‌دهند. گفته می‌شود مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های دائمی ‌و نیمه دائمی ‌ سمی نیستند. از طرفی مقدار بسیار کمی از این مواد ممکن است توسط پوست سر جذب شوند. و از این مقدار بسیار کم، مقدار بسیار کمتری هم می‌تواند به جنین برسد!

به همین ترتیب این مقدار بسیار کم برای جنین مضر تلقی نمی‌شود. در مورد شیردهی هم، همین موضوع صدق می‌کند. البته یک نکته مهم را در اینجا نباید فراموش کرد. گفته می‌شود که اگر مواد شیمیایی  سمی توسط پوست مادر جذب شده و وارد جریان خون شود، احتمال ورود آنها به شیر بعید نیست. بنابراین در چنین شرایطی می‌تواند برای نوزاد خطرناک باشد. البته این احتمال بسیار پایین است. به این معنی که مقادیر بسیار ناچیزی از مواد رنگ توسط پوست سر جذب شده و وارد جریان خون می‌شوند.

رنگ کردن مو در بارداری

رنگ کردن مو در هفته اول بارداری

همانطور که اشاره کردم تحقیقات نشان داده‌اند که مواد تشکیل دهنده مواد رنگ مو،  سمی نیستند. با این حال بسیاری از محققان و پزشکان ایرانی، توصیه می‌کنند که بهتر است سه ماهه اول را دست نگهدارید. در خوشبینانه‌ترین حالت رشد موهای شما در سه ماه، حدود 3 سانتی‌متر است بنابراین مشکلی با ریشه‌ها پیدا نمی‌کنید. هفته‌های اول بارداری، با زمان جایگزینی و لانه گزینی سلول‌های تخم هستند. بهتر است بدون هیچ ریسکی این سه ماه را به سلامت پشت سر بگذارید.

هفته اول بارداری

رنگ کردن مو در ماه نهم بارداری با رعایت چند نکته مهم

رنگ کردن مو در ماه نهم و هفته‌های آخر بارداری، روش مطمئن‌تری است. در هفته‌های آخر (که احتمالاً حسابی ریشه‌ها رشد کرده‌اند) می‌توانید با کمک رنگ‌های مرغوب، موهایتان را رنگ کنید. همچنین از اکسیدان‌های گیاهی استفاده کنید. برای اینکه میزان تماس پوست با رنگ مو به حداقل برسد، بهتر است از آرایشگر بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. استفاده از ماسک و تهویه مناسب را هم فراموش نکنید.

هایلایت کردن مو در بارداری

 بهترین روش‌ها برای رنگ کردن مو در بارداری

اگر به هر دلیلی قصد دارید موهایتان را دوران بارداری رنگ کنید، بهتر است این کار را با مطمئن‌ترین روش‌ها انجام دهید. در اینجا چند راه حل آورده‌ام.

رنگ کردن مو در بارداری با رنگ‌های گیاهی

رنگ‌های گیاهی و ارگانیک بهترین رنگ موها برای خانم‌های باردار هستند. رنگ‌هایی مثل پوست گردو، حنا و قهوه که از جمله معروف‌ترین رنگ‌های گیاهی هستند. برای رنگ کردن یا ریشه‌گیری موها، مقداری حنا را حدود دو تا سه ساعت روی موها بگذارید و آبکشی کنید. به همین راحتی! برای اینکه بفهمید چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید، این گزارش را بخوانید: رنگ کردن مو با حنا و قهوه ای با سه روش حرفه ای

هایلایت و بالیاژ برای خانم‌های باردار

یکی دیگر از روش‌های مطمئن رنگ کردن موها در بارداری، هایلایت کردن است. در هایلایت و بالیاژ مواد به‌هیچ‌وجه به پوست سر نمی‌رسد و بنابراین خطری شما را تهدید نمی‌کند. برای اینکه خیالتان هم راحت شود می‌توانید از رنگ‌های بدون آمونیاک استفاده کنید. توصیه می‌کنم این گزارش را حتماً بخوانید: هایلایت مو بدون دکلره با روش‌های علمی بی ضرر در خانه

رنگ کردن مو در بارداری

رنگ مو بدون آمونیاک در دوران بارداری

آمونیاک یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده رنگ موهای دائمی است. این ماده باعث می‌شود رنگ مو به درونی ترین قسمت‌های ساختمان مو نفوذ کند. به این ترتیب باعث تثبیت رنگ مو و ماندگاری آن می‌شود. اما از طرفی یک ماده حساسیت زا هم هست و می‌تواند برای خانم‌های باردار مضر باشد. در این میان رنگ‌های بدون آمونیاک، رنگ‌هایی هستند که به دلیل عدم وجود این ماده، ماندگاری کم تری دارند. این نوع رنگ‌ها، رنگدانه‌ها را وارد لایه‌های بیرونی می‌کنند. به همین خاطر است که با چندبار شست و شو، رنگ از روی مو پاک می‌شود. اما در عوض این رنگ موها، عوارضی چون حساسیت و سمی بودن ندارند. بنابراین در دوران بارداری می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

رنگ مو در کاسه

عوارض رنگ کردن مو در بارداری؛ حساسیت و آلرژی

مهم‌ترین واکنشی که ممکن است بدن شما هنگام رنگ کردن موها نشان دهد، حساسیت است. حساسیت و آلرژی نسبت به رنگ مو، به شکل مشکل پوستی یا تنفسی خودش را نشان می‌دهد. از آنجایی که شما در دوران باردای مجاز نیستید از هر دارویی استفاده کنید، کنترل آلرژی ممکن است برایتان سخت باشد. سرفه، عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم‌ها و دانه‌های پوستی از جمله مهم‌ترین حساسیت‌های نسبت به رنگ موها هستند. اگر چنین حساسیت‌هایی دارید در دوران بارداری اصلا اقدام به رنگ کردن موها نکنید.

حساسیت و آلرژی در بارداری

در دوران بارداری دکلره نکنید

مواد دکلره اصولاً برای روشن کردن موهای تیره و بسیار تیره به کار می‌روند. پودرهای دکلره حاوی مواد قوی و پاک کننده هستند تا بتوانند رنگدانه‌های مو را از بین ببرند. بنابراین تماس این مواد با پوست در دوران بارداری باعث بروز التهاب و تورم می‌شود. استفاده از دکلره حتی برای کسانی که زمینه حساسیت و آلرژی هم ندارند، خطر محسوب می‌شود. توصیه می‌کنم در این دوران به هیچ عنوان با مواد دکلره تماس پوستی نداشته باشید.

دکلره کردن در بارداری

توصیه‌های پایانی

اگر تصمیم دارید در دوران بارداری موهایتان را رنگ کنید، اولین اقدام این است که با پزشکتان مشورت کنید. در مرحله بعدی از یک آرایشگر ماهر کمک بگیرید. رعایت نکته‌های ایمنی، مثل استفاده از ماسک و دستکش را هم فراموش نکنید. نکته مهم دیگر، انتخاب رنگ مو و اکسیدان بسیار مرغوب است. همچنین دقت داشته باشید که شما مجاز نیستید تعداد دفعات زیادی در این دوران موهایتان را رنگ کنید. نباید دوز مواد شیمیایی که توسط پوست شما جذب می‌شود زیاد باشد.

آیا شما باردار هستید؟ در مورد رنگ کردن مو در بارداری چه تجربیاتی دارید؟ آیا دیدگاه شما پس از مطالعه این مقاله در مورد رنگ کردن مو در بارداری تغییر کرد؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه های همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین موهیتو به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-رنگ کردن مو در بارداری از چه ماهی مجاز است؟

رنگ کردن مو در ماه نهم و هفته‌های آخر بارداری، روش مطمئن‌تری است. در هفته‌های آخر (که احتمالاً حسابی ریشه‌ها رشد کرده‌اند) می‌توانید با کمک رنگ‌های مرغوب، موهایتان را رنگ کنید. همچنین از اکسیدان‌های گیاهی استفاده کنید

2-عوارض رنگ کردن مو در بارداری چیست؟

مهم‌ترین واکنشی که ممکن است بدن شما هنگام رنگ کردن موها نشان دهد، حساسیت است. حساسیت و آلرژی نسبت به رنگ مو، به شکل مشکل پوستی یا تنفسی خودش را نشان می‌دهد. از آنجایی که شما در دوران باردای مجاز نیستید از هر دارویی استفاده کنید، کنترل آلرژی ممکن است برایتان سخت باشد. سرفه، عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم‌ها و دانه‌های پوستی از جمله مهم‌ترین حساسیت‌های نسبت به رنگ موها هستند.

3-آیا رنگ‌های بدون آمونیاک برای رنگ کردن مو در دوران بارداری مناسب هستند؟

از آنجایی که رنگ‌های بدون آمونیاک بوی کمتری دارند و از مواد شیمیایی مرغوب‌تری ساخته شده‌اند، برای بانوان باردار مناسب‌ترند. این رنگ‌ها دوام کمتری دارند اما واکنش‌های آلرژیک کمتری برای فرد ایجاد می‌کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جدیدترین مطالب

نظر خود را برای موهیتو بنویسید