کراتینه مو را با حقایق علمی بشناسید؛ حواشی، شایعات و نکته‌های مهم در مورد کراتین

قبل و بعد کراتینه مو

کراتینه مو، اصطلاحی که این روزها شاید بیشتر از همیشه می‌شنوید. روشی که از آن بیشتر به عنوان راهکاری برای صاف کردن موها یاد می‌شود. اما مانند هر پدیده دیگری، در مورد کراتینه مو هم شایعات و حواشی زیادی وجود دارد. از مضر بودن آن، سرطان‌زایی تا حرف‌هایی در مورد بی‌نتیجه بودنش. اما چقدر از حرف‌هایی که در مورد آن می‌شنوید صحت دارند؟ در این گزارش با من همراه باشید تا به بررسی جنبه‌های مختلف آن بپردازیم.

کراتین کردن مو چیست؟

این روش در واقع استفاده از مواد شیمیایی روی ساقه مو، با کمک حرارت است. اثر این مواد شیمیایی روی مو در نهایت باعث صاف و نرم شدن آن می‌شود. تامین حرارت با کمک باد سشوار و اتوی مو انجام می‌شود. اما این مواد شیمیایی دقیقاً از چه چیزهایی تشکیل شده‌اند؟ براساس منابع علمی،‌ ترکیبات شیمیایی موجود در محلول‌های کراتینه مو، مولکول‌های هیدرولیز شده کراتین هستند. این مولکول‌ها با کمک مولکول‌های چسبنده مانند فرمالدهید به ساقه مو متصل می‌شوند. حرارت اتو و سشوار به اتصال هرچه بیشتر این مواد کمک می‌کند. در این میان مولکول فرمالدهید به شکل گاز از واکنش شیمیایی خارج می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد از سرطان‌زایی کراتینه بگویند. اما در ادامه با حقایق بیشتری آشنا می‌شوید.

صاف کردن موها

تفاوت کراتینه و ریباندینگ

کراتینه و ریباندینگ مو هر دو به عنوان روش‌های صاف کردن موها شناخته می‌شوند. اما تفاوت‌هایی میان این دو روش وجود دارد. در کراتینه کردن مواد وارد قسمت‌هایی بیرونی ساختمان مو می‌شوند. این قسمت‌ها کوتیکول نام دارند. به همین دلیل کوتیکول مو هم تا حدودی ‌ترمیم و درمان می‌شود. از آنجایی که مواد به عمق مو نفوذ نکرده‌اند، مواد کراتینه با شستشو به تدریج از روی مو پاک می‌شوند. اما در ریباندینگ مولکول‌ها، به قسمت‌های داخلی‌تر فرو می‌روند. این قسمت‌ها کورتکس مو نامیده می‌شوند. در این حالت پیوندهای دی‌سولفیدی که تشکیل دهنده ساختار و حالت مو هستند، شکسته و از نو ساخته می‌شوند. به همین دلیل ریباندینگ یک روش دائمی است. اما باید به این نکته توجه داشته که موهای ضعیف و شکننده مثل موهای دکلره شده مناسب ریباندینگ نیستند.

روش اتوکشی موها

تفاوت کراتینه و ویتامینه

در خصوص ویتامینه کردن موها باید گفت که در واقع به هر عمل تقویتی مثل بوتاکس یا روغن درمانی موها، ویتامینه می‌گویند. ویتامینه کردن موها فقط باعث نرم شدن آنها می‌شود. روش‌های ویتامینه مو باعث صاف شدن موها نمی‌شوند. کراتینه علاوه بر نرم کردن موها و‌ترمیم قسمت‌های شکسته، باعث صاف شدن آنها نیز می‌شود. البته این صافی دائمی نیست.

کرم مراقبتی مو

قیمت کراتینه

یکی از سوال‌های مهمی ‌که در خصوص کراتینه همیشه مطرح است، هزینه آن است. در خصوص قیمت عملیات کراتینه مو باید دو نکته را در نظر داشته باشید: قیمت مواد مصرفی و دستمزد آرایشگر. همچنین دقت داشته باشید که مواد مصرفی مرغوب و باکیفیت کراتینه اصلاً ارزان نیست! همچنین دستمزد آرایشگر هم با توجه به ساعات طولانی کار و اتوکشی قابل توجه است. قیمت کراتینه در بیشتر کشورهای دنیا ما بین 250 تا 450 دلار است. در ایران این قیمت حدودا 70 تا 150 دلار یا بیشتر است. برای تعیین قیمت و مشاوره بهتر است عکس موهای خود را برای ما یا مرکز کراتین مورد نظر خود ارسال کنید.

هزینه کراتینه مو

کراتینه مو در خانه

همانطور که فهمیدید قیمت کراتین کردن چندان پایین نیست. اما این به آن معنی نیست که شما مجاز هستید این کار را در خانه انجام دهید. باور کنید این کار نه تنها صرفه جویی نیست بلکه ممکن است هزینه‌های بیشتری هم روی دستتان بیندازد. کراتینه کردن موها نیاز به دقت و تخصص دارد. همچنین تجهیزات مورد نیاز آن هم، تخصصی و گران قیمت هستند. بنابراین بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید و از نتایج آن لذت ببرید.

کراتینه مو در خانه

کراتینه مو در بارداری

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردم، هنگام انجام کراتین، گازهای فرمالدهید تولید می‌شود. علاوه بر این در حین کراتینه ممکن است دچار آبریزش بینی یا چشم‌ها شوید. این شرایط برای یک خانم باردار چندان مناسب نیست. اما یک روش بهتر، نانوپلاستی به جای کراتین است. نانوپلاستی یک روش صافی موهاست که برای خانم‌ها در دوران بارداری، شیردهی و حتی کودکان هم مناسب است. در گزارش نانوپلاستی مو اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.

کراتینه مو در بارداری

مضرات کراتینه مو

صحبت کردن در خصوص آسیب‌ها و مضرات کراتین کمی سخت است. چرا که هنوز هیچ تحقیق علمی و گزارشی مبنی بر سرطان‌زایی قطعی کراتین ثبت نشده است. هرچند که تحقیقات می‌گویند که فرمالدهید یک گاز سرطان زا است اما هنوز نتوانسته‌اند اثر آن را هنگام کراتین به طور دقیق بررسی کنند. از طرفی این مورد برای مشتریان که فقط سالیانه یک یا دوبار در معرض آن قرار می‌گیرند میزان خطر را پایین‌تر می‌آورد. اما همچنان برای آرایشگران و کسانی که به طور مداوم با آن در تماس هستند که خطر جدی محسوب می‌شود. بنابراین تجهیزات مورد نیاز مثل ماسک شیمیایی و دستکش مخصوص را حتماً برای این کار آماده کنید.

ماسک مواد شیمیایی

اتو مو کراتینه

یکی از ابزارهای مهم کراتینه، اتوی آن است. این اتوها معمولاً دارای صفحات تیتانیومی ‌و نانوتیتانیومی ‌هستند. همچنین قابلیت تنظیم دما از حدود 180 تا 230 درجه دارند. از طرفی تکنولوژی صفحات باعث می‌شود موها هنگام اتوکشی اصلا آسیب نبینند. اگر دوست دارید یکی از این اتوها بخرید می‌توانید آن را از دیجی کالا با قیمت مناسب تهیه کنید.

کراتینه مو مردانه

هرچند که کراتینه روی موهای بلند نتایج چشم‌گیرتری دارد، اما آقایان هم از مشتریان آن هستند. لازم به ذکر است که برای کراتین کردن موی آقایان، قد مو باید حداقل 3 تا 5 سانتی متر باشد. در غیر این صورت اتوکشی سخت یا حتی غیرممکن است. بقیه مراحل کراتینه مو مردانه هم مانند موی زنانه است. البته باید بگویم که به دلیل سرعت رشد موهای آقایان و کوتاهی‌های ماهانه، شاید ماندگاری آن نسبتاً کمتر باشد.

صافی موی مردانه

شامپو کراتینه مو

نکته مهمی‌که بعد از کراتین کردن احتمالاً شنیده‌اید، مراقبت و نگهداری از موهاست. استفاده از شامپوهای مخصوص کراتین اولین قدم برای نگهداری است. این شامپوها به عنوان شامپوهای بدون سولفات نیز شناخته می‌شوند. سولفات موجود در شامپو باعث شسشتوی زیاد مو و پاک کردن مواد از روی آن می‌شود. شامپوهای بدون سولفات اما، میزان شستشوی کمتری دارند و به ماندگاری هرچه بیشتر کراتین کمک می‌کنند. پس سعی کنید بعد از کراتینه، حتماً از یک شامپو بدون سولفات و پارابن استفاده کنید.

شامپو کردن موها

ماسک موی کراتینه

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از موها بعد از کراتین کردن، استفاده از ماسک مو است. یکی از کارکردهای ماسک مو بستن پولک‌های آن است. این کار باعث می‌شود مواد کراتین درون مو به خوبی تثبیت شوند. همچنین باعث نرم‌تر و صاف‌تر شدن موها می‌شود. دقت داشته باشید که برای گرفتن نتایج مطلوب‌تر، بهتر است از ماسک‌های بدون سولفات یا مخصوص کراتین استفاده کنید. همچنین هیچ لزومی ‌ندارد که شامپو و ماسک موی شما هر دو از یک برند باشند.

ماسک موی کراتینه

سرم مو کراتینه

سرم مو آخرین ایستگاه مراقبت و نگهداری از موهاست. سرم‌ها حاوی سیلیکون هستند. سیلیکون‌ها باعث ایجاد یک لایه محافظ روی موها می‌شوند. همچنین باعث صاف‌تر و درخشان‌تر شدن موها هم می‌شوند. زمان استفاده از آنها بعد از حمام و هنگام خشک کردن موها با سشوار است. برای اینکه سرم‌های مو را بهتر بشناسید تا انتخاب بهتری داشته باشید این گزارش را بخوانید:

سرم مو

براشینگ کردن موها بعد از کراتین

اگر موهایتان را کراتین کرده‌اید، بعد از حمام برای خشک کردن موها نیاز به سشوار دارید. البته لازم نیست یک سشوار کردن حرفه‌ای را در نظر بگیرید. براشینگ کردن به این خاطر است که موها موج دار یا وز نشوند. چرا که آب داغ و شامپو باعث وز شدن موهای کراتین شده می‌شوند. برای این کار به یک سشوار باکیفیت احتیاج دارید. بعد از حمام موها را با حوله خشک کنید تا آب‌چکان نباشند. سپس کمی سرم به آنها بزنید. سشوار را روی حالت باد ملایم بگذارید. سپس با انگشتان دست یا یک برس سوزنی همزمان با سشوار خشک کنید. یادتان باشد که همه قسمت‌های مو را کاملاً خشک کنید. همچنین اگر دوست دارید براشینگ کردن حرفه‌ای را یاد بگیرید توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید:

براشینگ مو توسط خود شخص

بهترین مارک کراتین مو کدام است؟

امروزه در بازار محصولات مخصوص مو، اسم‌های زیادی به چشم می‌خورد. اما در میان تنها بعضی از برندها هستند که حرف اول را می‌زنند. در اینجا نام بعضی از آنها را آورده‌ام:

  • Global Keratin
  • Floractive
  • Keratin Research Brazilian Keratin
  • Gold Label Professional Keratin Treatment
  • Moroccan Keratin Most Effective Brazilian Keratin
  • L’ANZA Keratin
  • Brazilian Blowout

ماندگاری و نتیجه کراتین

یکی از مباحث مهم در مورد کراتین، موضوع ماندگاری آن است. گفته می‌شود میزان ماندگاری آن بین 3 تا 6 ماه است. البته در برخی موارد این حدود به 8 تا 10 ماه هم میرسد. این میزان کاملاً به کیفیت مواد مصرفی و نحوه مراقبت شما بستگی دارد. شامپوی نامناسب، دوش آب داغ مکرر، رنگ کردن مکرر موها از جمله عواملی هستند که باعث از بین رفتن زودهنگام کراتین می شود. همچنین اگر شما از جمله افرادی هستید که موهای به شدت فر و مجعد دارید کراتین بهتر است روی اثرگذاری بالای کراتین حساب باز نکنید. برای موهای شما روش ریباندینگ یا نانوپلاستی انتخاب های بهتری هستند.

در آخر

توجه داشته باشید که هدف از کراتینه تنها داشتن موهای صاف نیست. بلکه رسیدگی و تقویت آنهاست. به خصوص اگر شما موهای آسیب دیده یا دکلره شده دارید. حتماً شما هم با من هم عقیده اید که موهای سالم زیباترین موها هستند. سلامت موها را درخشش و نرمی آنها تعریف می‌شود. برای اینکه چنین موهایی داشته باشید بد نیست گاهی هم از ماسک‌های خانگی مثل این کمک بگیرید: هفت ماسک خانگی برای آبرسانی به مو ؛ رسیدگی به مو با هرآنچه در خانه دارید

آیا مطالب ارائه شده در زمینه کراتینه مو برای شما مفید بود؟ آیا تا به حال موهای خود را کراتینه کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-قیمت کراتینه مو چقدر است؟

قیمت کراتینه مو به چند عامل بستگی دارد. مارک مواد مصرفی، قد و حجم موهای شما و دستمزد آرایشگر شما. به طور میانگین قیمت کراتینه از حدود 600 هزارتومان تا 4 میلیون تومان یا بیشتر متغیر است.

2-بهترین مارک کراتین مو چیست؟

امروزه محصولات متنوعی در بازار کراتینه مو وجود دارند. کراتین اینوآر، کراتین برزیلین بلواوت، مجستیک، کادیوو، ریچه، نانوآمازون و فلوراکتیو جزو مهم‌ترین انواع کراتین مرغوب در بازار هستند.

3-شامپوی مخصوص کراتین چیست؟

شامپوی مخصوص کراتین شامپوی بدون سولفات و پارابن است که باعث حفظ کراتین در موها می‌شود. این شامپوها از قدرت شویندگی کمتری نسبت به سایر شامپوها برخوردارند. بهترین مارک‌های شامپو بدون سولفات خارجی شامل لورال پروفشنال لیس، کراستاس، آیس کریم و اینسایت هستند. همچنین برندهای استم‌سل، ایروکس و تینولا هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید