کراتینه مو در بارداری، معرفی مواد خطرناک و ایمن کراتینه مو

کراتینه مو در بارداری

داشتن مو‌های وز و زبر همیشه آزار دهنده است. اما در دوران بارداری با تغییرات مداومی که در روحیه ایجاد می‌شود، این مساله بزرگ و غیر قابل تحمل می‌شود! کراتینه کردن مو گزینه جذابی است که برای شش ماه خیالتان را از صاف بودن مو‌های تان راحت می‌کند. ولی کراتینه مو در بارداری، اما و اگر‌های به دنبال دارد که قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

کراتین یا کراتینه برزیلی چیست؟

کراتینه کردن مو (یا کراتینه برزیلی) فرایندی شیمیایی است که موجب صاف شدن مو‌ها به مدت شش ماه می‌شود. در روش کراتینه کردن مو‌های وز و پف کرده به مو‌هایی صاف و درخشان تبدیل می‌شوند. مواد مورد استفاده در این روش (فرمالدهید)، پیوند‌های میان رشته‌های مو را تجزیه می‌کنند. سپس با اتصال اسید‌های آمینه موجود در مو به یکدیگر، آن‌ها را به شکل دیگری برای تغییر بافت مو، بازسازی می‌کنند.

آیا کراتینه کردن مو در بارداری بی خطر است؟

کراتینه مو در بارداری، می‌تواند برای مادر باردار و جنین در حال رشد خطرناک باشد. هیچ مطالعه‌ای برای اثبات بی خطر بودن کراتینه در بارداری وجود ندارد. زنان باردار باید از تماس با مواد شیمیایی خودداری کنند. پزشکان به مادران باردار و شیرده توصیه می‌کنند که جانب احتیاط را نگه داشته و از انجام این فرایند‌های شیمیایی روی مو‌ها خودداری کنند.

اگر در آرایشگاه کار می‌کنید و با در معرض استفاده مواد کراتینه هستید، با کارفرمای خود صحبت کنید. سعی کنید در دوران بارداری در محیطی که با چنین موادی کار می شود، قرار نگیرید.

کراتینه مو در بارداری

فرمالدهید و کراتین

برخی از مواد کراتینه مو حاوی فرمالدهید هستند. فرمالدهید ماده شیمیایی بسیار خطرناکی است که از راه پوست و تنفس جذب می‌شود و عامل بروز سرطان است. از این رو انجام فرایند‌های کراتینه مو در بارداری که شامل فرمالدهید است، ممنوع است! در مورد روش‌های کراتینه غیر فرمالدهیدی نیز پزشکان نظر مثبتی ندارند و انجام آن را به پس از زایمان و شیردهی موکول می‌کنند. در برخی از محصولات بدون فرمالدهید، ماده‌ای به نام “اتیلن گلیکول” وجود دارد که در اثر حرارت تبدیل به فرمالدهید می‌شود.

کراتینه خانگی

ممکن است تمایل به استفاده از روش‌های خانگی برای کراتینه کردن مو‌ها داشته باشید و آنها را بی خطر بدانید. اما در نظر داشته باشید که کیت‌های کراتینه مو در منزل هم از مواد بی خطری تهیه نشده اند! پیش از استفاده از این محصولات، نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن بیاندازید. برخی از کیت‌های کراتینه در خانه دارای اتیاندیال و گلیوکسال هستند که هر دوی آن‌ها به عنوان مواد سرطان زا طبقه بندی شده اند. استفاده از این مواد عوارضی مانند تحریک پوست، چشم و دستگاه تنفسی را در پی دارد. به همین دلیل بایستی از انجام هر نوع کراتینه مو در خانه در دوران بارداری خودداری کنید.

گزینه‌های دیگر

به جای کراتینه مو در بارداری، به دنبال روش‌های سالم دیگری باشید که بتوانید در دوران بارداری انجام دهید. برای آبرسانی و نرم کنندگی عمیق موها، از ماسک مو‌های نرم کننده طبیعی استفاده کنید. روغن درمانی را فراموش نکنید!

عوارض احتمالی کراتینه مو در بارداری چیست؟

پزشکان معتقدند که کراتینه در بارداری می‌توانید تاثیرات زیر را بر روی مادر و جنین داشته باشد:

  • مواد شیمیایی از پوست سر وارد جریان خون شده و از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود. از این رو ممکن است منجر به افزایش خطر اختلالات مادرزادی و مشکلاتی مانند زایمان زودرس شود.
  • تغییرات هورمونی دوران بارداری ممکن است باعث تغییر در بافت مو شود. بنابراین اثرات کراتینه مو روی مو‌ها در دوران بارداری احتمالا ناپایدار است.
  • مواد شیمیایی استفاده شده در فرایند کراتینه، پوست سر را تحریک کرده و به مو آسیب می‌رسانند.
  • بوی شدید حاصل از محصولات شیمیایی موجب تحریک دستگاه تنفسی، تهوع و سرگیجه می‌شود.
کراتینه مو در بارداری

چه گزینه‌های جایگزینی برای کراتینه در بارداری وجود دارد؟

روش‌های ساده و ایمنی برای افزایش نرمی و براقیت مو‌ها وجود دارد که می‌تواند جایگزین کراتینه در بارداری شود.

در صورت نیاز به رفتن به آرایشگاه در دوران بارداری چه مواردی را در نظر بگیریم؟


اگر به هر دلیلی قصد رفتن به آرایشگاه در دوران بارداری دارید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک سالن معتبر انتخاب کنید که دارای تکنسین‌های متخصص در زمینه مو باشد و از محصولات با کیفیت بالا استفاده کند.
  • از تمیزی و استریل بودن ابزار و محیط سالن اطمینان حاصل کنید.
  • فرایند‌های شیمیایی را در محیطی با تهویه مناسب انجام دهید تا گازها و بخارات شیمیایی خطرناک را تنفس نکنید.
  • اگر به مدت طولانی در آرایشگاه حضور دارید، صندلی راحتی انتخاب کنید که دچار بدن درد و کمردرد نشوید. در فواصل زمانی مختلف استراحت کنید و کمی راه بروید.
  • از مواد شیمیایی که کمترین حساسیت را ایجاد می‌کنند (no-lye relaxers) استفاده کنید.
کراتینه مو در بارداری

سخن آخر

اگر تصمیم تان برای کراتینه کردن مو در دوران بارداری جدی است، از محصولاتی با برچسب کراتین ” keratin” یا “درمان مو برزیلی (Brazilian hair treatment) ” استفاده نکنید. متخصص آرایشگاه را در جریان بارداری تان بگذارید و از او بخواهید از محصولات ایمن و فاقد فرمالدهید استفاده کند.

هرچند احساس زیبایی و مورد توجه قرار گرفتن در دوران بارداری مهم است. اما اگر نگران سلامتی خود و فرزندتان هستید، توصیه‌های مفیدی در مطلب “۱۴ نرم کننده طبیعی موی خشک که موهای‌تان را نرم و ابریشمین می‌کند” برای حفظ زیبایی مو‌های تان داریم.

آیا تجربه کراتینه کردن موهای خود در دوران بارداری را داشته‌اید؟ شما در این موضوع چه اطلاعاتی دارید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.


با الهام از: momjunction و livestrong

سوالات متداول

1-ماندگاری کراتینه مو چقدر است؟

براساس تجربیات ماندگاری کراتین حدودا 6 تا 8 ماه است. البته دوام کراتینه به نحوه مراقبت از موها بستگی دارد. استفاده از شامپو، نرم‌کننده، ماسک مو و سرم موی مناسب می‌تواند به افزایش دوام کراتین کمک کرده و سلامت و زیبایی آنها را دو چندان کند.

2-کراتینه مو در بارداری چه خطراتی دارد؟

مهم‌ترین خطر کراتینه مو در بارداری قرار گرفتن مادر در معرض گاز و دود فرمالدهید است. این دود گاز می‌تواند برای بعضی افراد بسیار حساسیت‌زا باشد یا باعث ایجاد مشکلات تنفسی یا گوارشی یا پوستی برای آنها شود.

3-آیا یک روش کراتینه بی‌خطر و بدون عارضه برای بانوان باردار وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. امروزه چند مواد و روش جدید بدون دود، گاز و آسیب برای بانوان باردار تولید شده است. یکی از این روش‌ها نانوپلاستی مو است که باعث صافی و احیا شدن موها می‌شود و برای بانوان باردار کاملاً‌ مناسب است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید